• Anonym (fruktskola)

Frukt i skolan

Idag uppdagades det att min dotters nya förskoleklass ska ta med sig 1-2 frukter per dag till skolan. En för att ha som litet mellanmål och en som efterrätt till deras lunch. De går i skolan ca 4 timmar och äter lunch. 

Om barnen inte har med sig frukt så förväntas de andra barnen dela eller så får barnet vara utan.
    Hur kan detta vara okej?
    Jag ringde upp fröken som bortförklarade det med att de alltid gjort så och det aldrig varit några problem, det är det inte för min familj heller, men principen kan göra mig förbannad.
    2 frukter fem dagar i veckan blir faktiskt en hel del pengar i slutändan - ska inte skolan vara gratis?! Ska andra föräldrar se till att det finns frukt åt de andra barnen vars föräldrar inte vill/kan/har råd att skicka med frukt?

Vem ska jag ringa till för att reda ut det här, för det här kan väl knappast vara okej? 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-23 21:23
    Ärligt talat så tycker jag inte att det är nyttigt att äta en massa frukt mellan måltiderna, jag föredrar att mitt barn äter ett rejält mål så hon håller sig tills det är dags för nästa stora mål. Frukt är något vi äter ibland, men inte varje dag.
    Jag skiter i att äpplena kostar 10kr för en vecka, jag har råd att ge henne både banan, äpple, apelsin och en hel del annat, pengar är inte problemet - men det finns dem som inte har råd med det!

Säg för enkelhetens skull att frukten kostar 25kr per barn och vecka (äpple, banan och kanske något annat att variera emellan). Alla har inte tillgång till grannar med äppelträd... Eller för den delen tål äpple, gillar äpple osv.
    25 kr per barn och vecka, det blir ca 100kr i månaden per barn. En ensamstående mamma med två skolbarn ska alltså lägga 200 kr i månaden på frukt när skolan ska vara avgiftsfri!
    Dessutom är det väldigt lätt att det går från frukt till något annat, smörgåsar, lättare matsäck, drickyoghurt och hela tiden är det vissa barn som hamnar utanför!
    Det är inte frukten som är problemet utan att skolan kräver att föräldrar ska betala för att deras barn inte ska känna sig utanför!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-24 09:18
    Uppdaterar lite:
    Apropå den idiotiska diskussionen om ett halvt kilo frukt per barn om dagen. Inte relevant för skolan egentligen. Jag vet inte vad ni serverar era barn, men till lunch äter de grönsaker, jag serverar min dotter olika grönsaker/sallader per dag och jag anser nog att det är fan så mycket mer nyttigare än frukt var och varannan timme. Kan tillägga att dottern är hälsan själv, normalviktig och har aldrig i sitt sexåriga liv behövt ha en massa mellanmål var och varannan timme för att hålla sig pigg och glad hela dagen.

Tillbaka till ämnet!
    Idag pratade jag i alla fall återigen med fröknarna och de har surt gått med på att ändra texten ska till gärna. Jag tycker iofs att det inte är tillräckligt på långa vägar eftersom det ändå blir ett undermedvetet tvång för att barnet inte ska bli utanför. Min dotter ville ha med sig frukt idag och jag sa nej. Förklarade varför och hon accepterade det, hon är alltså inte ens hungrig och behöver frukt därför utan äter det som någon form av efterrätt, godis i princip. Det anser inte jag vara nyttigt!
    Så jag har ringt upp rektorn och framfört klagomål om det hela och fan vet om jag inte är irriterad nog på smygkostnaderna skolor försöker med att jag tar upp det till skolverket och media!

Å ni som säger att det handlar om felprioritering att man inte har råd, ni har inte varit där!
    Jag har vuxit upp med fattigdom, jag vet hur det känns när kompisarna kommer med nya jackor, skor, kläder överhuvudtaget när man själv får handla på myrorna en storlek för stort så att det håller ett tag - jag vet hur det känns att inte kunna följa med på badutflykt för att mamma inte har råd med ny baddräkt åt mig - jag vet hur det känns att gå upp kl 6 för att panta burkar så jag ska kunna följa med och hyra skridskor - jag vet hur det känns att tala om för kompisarna att de inte kan ringa hem för att telefonen är avstängd - jag vet hur det känns att ha en falukorv att leva på i två dagar för att pengarna är slut - jag vet hur det känns när mamma tvingas sälja alla barndomssaker för att jag ska kunna få en cykel - jag vet hur det känns att sitta själv i skolan när resten av klassen är på skidutflykt - å det säger jag er, det är minnen man inte önskar något barn! Kanske för att jag själv upplevt det så inser jag hur otroligt sjukt det är att skolan som ska vara gratis, frizon, inte är det!

Å för er som undrar så hade mamma jobb, ett väldigt dåligt betalt sådant och vi bodde i storstad = dvs dyrt. Hon rökte inte, drack inte, hade en onödig avbetalning men det var det. Pappa hade sitt liv och bidrog enbart med han var skyldig med.

• Svar på tråden Frukt i skolan
  • Anno nym

Det är bra att föräldrar är engagerade i skolan. Jag har under mina snart 25 år i skolan aldrig tidigare varit med om en debatt som den om frukten som engagerat så många och där rektorerna fått så många mail och telefonsamtal om. Mail och telefomsamtal som tar mycket tid att besvara och därmed även tid från en rektors övriga arbetsuppgifter.

Konstigt nog är det väldigt sällan föräldrar  hör av sig för att få veta hur vi arbetar efter läroplanen, hur vi ser till att alla barn når målen eller om vi har någon plan mot mobbing osv. 

Nu vet vad skolverket svarat i den här frågan om frukten men jag kan ända inte förstå  att man orkar engagera sig i denna fråga och dra den till sin spets men inte i det som rör barnens utbildning osv.

Tänk om föräldrar i andra länder sett debatterna om fruktstundens vara eller icke vara i skolan... I vårt grannland Norge  serveras ingen lunch i skolan, barnen har med sig matsäck hemifrån. I många länder finns det inte ens en skola att gå till  och där föräldrarnas högsta dröm kanske är att kunna ge sitt barn en liten bit mat varje dag. 

• Anno nym
    neelliee skrev 2011-09-24 06:54:24 följande:
    Alla kan prioritera att ge sina barn en extra frukt/grönsak per dag. Igår köpte jag en påse morötter, fina morötter. 2 kg för 10 kr. Räcker i en vecka eller två. De pengarna HAR man. Oavsett vad man säger så HAR man pengar till en morot om dagen. Eller en bit gurka när gurka är i säsong. Eller ett äpple. Nu kan man ju få äpplen för 10 kr/kilot, små äpplen som väger 1-1,5 hg. Dvs kostar 1-1,50 kr/styck. Kilopriset på celementiner är ofta något liknande runt jul och en liten clementin väger inte mycket.

Om man inte har det så JA, då tycker jag att föräldrarnas ekonomi ska tvångsförvaltas. De behöver ju uppenbart hjälp att prioritera och planera. Får man socialbidrag och har barn, då kan man köpa en morot per dag, helt enkelt. Annars är något väldigt snett och då är det ju BRA om myndigheter kolla upp familjen.

Ingen kan veta på förhand hur livet kommer att bli. Men när man VÄLJER att skaffa barn, eller VÄLJER att behålla ett oplanerat barn (ja, det är ett val hur gärna man än vill se sig som ett offer eftersom man "är en sådan människa som bara inte kan göra abort") eller VÄLJER att ignorera gravidtecken och "upptäcka för sent för abort", då väljer man samtidigt att sätta barnens behov  främst. Man kanske inte kan fortsätta röka. Man kanske inte kan köpa en VeckoRevyn i månaden. Man kanske inte kan ha en mobil med surfabbonemang. Man kanske inte kan ge sin 9-åring en mobil, för det ingår inte i barnets absoluta behov. Man kanske får dela hela familjen på EN dator.

Man behöver inte gilla skolans önskan om en frukt per dag. Men att skylla på ekonomin är bara korkat. JA, frukt kostar pengar. Men många frukter/grönsaker kostar väldigt, väldigt lite pengar. Och i Sverige HAR alla barnfamiljer pengar, även om en del har väldigt lite. Men 1-2 kr extra per dag, det kan alla skaka fram. Om man VILL och har FÖRMÅGAN (att spara, prioritera, se behov, handla klokt etc) och saknas förmåga borde man få hjälp med DET. Inte med att samhället curlar bort allt egenansvar och försämrar skolundervisningen (förbjuder frukt=sämre koncentration, alternativt skolan betalar frukt = mindre pengar till undervisning dvs lärare, material, utflykter etc)
    Ett mycket bra inlägg! Jag vet föräldrar som klagar över att de inte har råd att köpa frukt till sina barn men att röka ett paket cigaretterper dag finns det pengar till!
  • Anonym (fruktskola)
    Anno nym skrev 2011-10-11 22:34:08 följande:
    Det är bra att föräldrar är engagerade i skolan. Jag har under mina snart 25 år i skolan aldrig tidigare varit med om en debatt som den om frukten som engagerat så många och där rektorerna fått så många mail och telefonsamtal om. Mail och telefomsamtal som tar mycket tid att besvara och därmed även tid från en rektors övriga arbetsuppgifter.

Konstigt nog är det väldigt sällan föräldrar  hör av sig för att få veta hur vi arbetar efter läroplanen, hur vi ser till att alla barn når målen eller om vi har någon plan mot mobbing osv. 

Nu vet vad skolverket svarat i den här frågan om frukten men jag kan ända inte förstå  att man orkar engagera sig i denna fråga och dra den till sin spets men inte i det som rör barnens utbildning osv.

Tänk om föräldrar i andra länder sett debatterna om fruktstundens vara eller icke vara i skolan... I vårt grannland Norge  serveras ingen lunch i skolan, barnen har med sig matsäck hemifrån. I många länder finns det inte ens en skola att gå till  och där föräldrarnas högsta dröm kanske är att kunna ge sitt barn en liten bit mat varje dag. 

Jag engagerar mig i övriga skolfrågor också, ett litet tillägg. ;) Jag ifrågasatte tex varför de hade massage på schemat och fick ett adekvat svar.
  • idaflisan

Har inte ett dugg ont av att skicka med frukt men välkomnar lagändringen till att det blir frivilligt!
    På mina barns förra skola har de barnen som aldrig har med sig frukt fått sitta och lyssna på när fröken ber de andra barnen om ett bidrag till henne/honom.

Oavsett vad man tycker om föräldrarnas prio elr liknande så är det barnet som dagligen får skämmas och inte föräldrarna.

Alternativet att skolan kunde diskret ge de barnen som inte har(dröjer inte långt in på terminen innan de vet vilka barn det gäller)

• Broadway

Jag blir lite irriterad på alla som klagar över frukt och matsäck! Det dom kommer att hända är att ingen kommer att få ha med sig frukt längre. Det blir ju orättvist för de stackare som inte har med sig. Mitt barn som behöver frukt och tycker att det är mysigt med matsäck kommer alltså bli utan bara för att vissa vuxna måste bråka om att skolan ska vara avgiftsfri..... Onödigt tycker jag!

• sextiotalist
    Broadway skrev 2011-10-12 13:05:57 följande:
    Jag blir lite irriterad på alla som klagar över frukt och matsäck! Det dom kommer att hända är att ingen kommer att få ha med sig frukt längre. Det blir ju orättvist för de stackare som inte har med sig. Mitt barn som behöver frukt och tycker att det är mysigt med matsäck kommer alltså bli utan bara för att vissa vuxna måste bråka om att skolan ska vara avgiftsfri..... Onödigt tycker jag!
    Bråka om att skolan skall vara avgiftsfri, enligt lag så skall skolan vara avgiftsfri, det är det som gäller. För att tillägga så är det inte alla barn som gillar matsäck. Det är inte alla barn som jublar och hoppar högt för att de skall ha en tur i skogen med klassen.

Nåväl, som förälder anser jag att skolans första uppgift är att undervisa, jag ser inget egenvärde i klassutflykter med matsäck. Detta har vi fixat på fritiden (men stod över matsäcken, då det var ingen gillade detta).

Tack och lov har det aldrig varit inskriven fruktstund, men barnen har fått ta med sig frukt ifall de velat, föräldrar med trädgårdar har tagit med sig fallfrukt och sådant till skolan.

I den skolan som min tonåring går i, så har skolan ordnat matsäck de gångerna de behövts, utom en gång, då det inte gick av praktiska skäl (men då var de ute i väldigt god tid och informerade detta).
  • Anonym (fislisa)
    sextiotalist skrev 2011-10-12 13:51:12 följande:
    Bråka om att skolan skall vara avgiftsfri, enligt lag så skall skolan vara avgiftsfri, det är det som gäller. För att tillägga så är det inte alla barn som gillar matsäck. Det är inte alla barn som jublar och hoppar högt för att de skall ha en tur i skogen med klassen.

Nåväl, som förälder anser jag att skolans första uppgift är att undervisa, jag ser inget egenvärde i klassutflykter med matsäck. Detta har vi fixat på fritiden (men stod över matsäcken, då det var ingen gillade detta).

Tack och lov har det aldrig varit inskriven fruktstund, men barnen har fått ta med sig frukt ifall de velat, föräldrar med trädgårdar har tagit med sig fallfrukt och sådant till skolan.

I den skolan som min tonåring går i, så har skolan ordnat matsäck de gångerna de behövts, utom en gång, då det inte gick av praktiska skäl (men då var de ute i väldigt god tid och informerade detta).
    Har inte läst hela tråden.

Så undervisning ska bara ske i klassrummen? Det finns ju stort värde i att vara ute och undervisa/lära ut. Man kan lära sig samarbete, om natur o växter, matte, svenska, ha idrott. Ja det finns väldigt mycket man kan göra. Men det är klart att om man får med sig attityden hemifrån att skogsdagar är tråkiga osv så är det klart att barnen inte uppskattar det. Min åsikt är att det är MYCKET bättre att få lära sig praktiskt också och inte bara sitta inne.
    och ja, ibland är det bra att ha en heldag ute så man hinner med det man ska göra, lär sig äta mat ute (göra upp eld?) etc. Ser inget negativt med det faktiskt.

Sen kan jag hålla med om att skolan inte har rätt att kräva att föräldrar tar med sig matsäck (varför kan inte köket ordna något? barnen hade ju ändå ätit i skolan om det vore en "vanlig" dag? Bra att "er" skola gjorde det!)
  • sextiotalist
    Anonym (fislisa) skrev 2011-10-17 14:56:54 följande:
    Har inte läst hela tråden.

Så undervisning ska bara ske i klassrummen? Det finns ju stort värde i att vara ute och undervisa/lära ut. Man kan lära sig samarbete, om natur o växter, matte, svenska, ha idrott. Ja det finns väldigt mycket man kan göra. Men det är klart att om man får med sig attityden hemifrån att skogsdagar är tråkiga osv så är det klart att barnen inte uppskattar det. Min åsikt är att det är MYCKET bättre att få lära sig praktiskt också och inte bara sitta inne.
    och ja, ibland är det bra att ha en heldag ute så man hinner med det man ska göra, lär sig äta mat ute (göra upp eld?) etc. Ser inget negativt med det faktiskt.

Sen kan jag hålla med om att skolan inte har rätt att kräva att föräldrar tar med sig matsäck (varför kan inte köket ordna något? barnen hade ju ändå ätit i skolan om det vore en "vanlig" dag? Bra att "er" skola gjorde det!)
    Jotack jag har hört talas om detta, eller snarare varit med om detta. Mitt barn gick i en sådan skola i två år, när vi bytte skola så låg han över året efter i kärnämnena, men visst, de hade det jättekul när de räknade kottar...

Jodå, vi bytte när vi märkte hur illa det var.
  • sextiotalist
    sextiotalist skrev 2011-10-17 15:06:33 följande:
    Jotack jag har hört talas om detta, eller snarare varit med om detta. Mitt barn gick i en sådan skola i två år, när vi bytte skola så låg han över året efter i kärnämnena, men visst, de hade det jättekul när de räknade kottar...

Jodå, vi bytte när vi märkte hur illa det var.
    Naturmatte kallade de det för, jag fick tokspel när jag såg hur illa det var med undervisningen. men lärarna var jättesnälla och de hade roligt, suck
  • Anonym (fislisa)

Har du varit med ute i skogen? för det är ju knapast bara räkna kottar man gör? är det inte viktigt att man lär sig om hur ens miljö fungerar?

• Anonym (fislisa)

sen är det självklart att man inte ska låta andra ämnen stryka på foten för utedagar.

• sextiotalist
    Anonym (fislisa) skrev 2011-10-17 15:45:14 följande:
    Har du varit med ute i skogen? för det är ju knapast bara räkna kottar man gör? är det inte viktigt att man lär sig om hur ens miljö fungerar?
    Jag fick det beskrivet, så jag har endast dåliga erfarenheter av sk naturmatte (och min kollega som är fd mattelärare gillar inte heller konceptet).
    Visst kan jag göra besök i skogen, det gjorde vi inom biologin, en halvdag där man undersökte djurlivet och växtlivet. Sammanställde och gjorde en redogörelsen om detta. Men då en eftermiddag eller förmiddag
  • Anonym (tropiskt)
    Anonym (fruktskola) skrev 2011-08-23 15:20:27 följande:

Mitt barn äter inte frukost - frukt - lunch - frukt - middag - kvällsmat. Mitt barn äter inte ens frukt en gång om dagen, det handlar inte om det - det handlar om att skolan begär att föräldrar ska förse barnen med mellanmål som lätt blir en dyr kostnad för den som har det svårt - det ökar klassskillnaden avsevärt!

Bumpar denna tråd. I mitt barns skolklass är det helt galet. Barnen trumfar över varandra hela tiden, de har vindruvsaskar, jordgubbar, papaya, mango allt möjligt. Jag har inte råd att lägga flera hundra kronor per vecka på dyra exotiska frukter. Mitt barn är ledset för att hennes klasskompisar har så lyxiga frukter. Skolan fullkomligt skiter i det när jag har tagit upp ämnet.
  • Jill 79

Jag spyr på det här med obligatorisk frukt. Mitt barn gillar inte ens frukt. Men de äter väldigt sen lunch så jag förstår att det kan behövas. Jag skickar med en macka i stället. Men tycker inte det ska vara en speciell fruktstund. Bättre de får ta med och äta på rasten men då ska det vara frivilligt. Finns inget värre än att tänka på de stackars barnen som känner sig utpekade för att deras föräldrar inte kan skicka med.

• Anonym (Vägrar frukt)

Mitt barn äter inte frukt och jag ve(till skillnad från skolan) att om mitt barn häver i sig i frukt så äter han inte lika mycket lunch som han bör för att klara sig över dagen. Så jag vägrar frukt vad skolan än säger så skiter jag i det. De kan inte tvinga en förälder att ha med sig frukt om man inte vill det.

Och jag tycker att mat är viktigare än frukt

• Fruktstund

Det är ganska intressant hur det skiljer sig från skola till skola

På min dotters skola så kräver dom aldrig frukt eller matsäck utan dom har tillgång till frukt och smörgåsar under skoldagen

Medan skolan där min son går i så ska dom ha med sig 2 frukter var

Vi Bor i Stockholm

Svar på tråden Frukt i skolan