• anne h

Har ditt barn elevassistent/assistent av motsatt kön?

Om ditt barn har en elevassistent/personlig assistent av motsatt kön, hur gör de på gymnastik, bad mm? Var byter barnet om; i "sitt" omklädningsrum eller det som passar assistenten? Var duschar det?

När assistent OCKSÅ ska bada i tex badhus, var byter de då om och duschar? EN sak när bara barnet/brukaren ska bada, tex simskola, men när även ass ska göra det???

Hur gammalt är ditt barn? 

/anne.h, stolt morsa till fyra absolut perfekta barn ♥
  • Svar på tråden Har ditt barn elevassistent/assistent av motsatt kön?
  • dukat
    Africa skrev 2012-02-22 18:51:12 följande:
    Jag har visserligen aldrig varit med om exakt det omvända fallet, dvs. att en kvinnlig brukar har haft manliga assistenter i omklädningsrummet, men däremot förekommer det ju ganska regelbundet att simhallens/gymmets egen manliga personal eller någon hantverkare kommer in. Man får man väl skyla sig med en handduk, och dessa personer brukar ju verkligen inte stirra på damerna utan ägna sig intensivt åt sin arbetsuppgift. Så får det väl gå till även i din sons fall, dvs. assistenten går med in till herrarnas och ägnar sig åt sitt jobb. Hon vänjer sig säkert efter ett tag. 

som sagt det finns ju mång sätt att lösa sånt här på Men för mej verkar det ju klart enklast  att med två kvinnliga assistenter att dom alla 3 går in på damernas..Då kan dom ju duscha under samma dusch alla 3 o en assisten kan stötta brukaren o den andra tvåla in o spola av. Har själv jobbat som PA och då gjorde vi i princip alltid så och det var aldrig några som helst problem Tvärtom .Ofta ergjöd sej andra att hjälpa till med och hämta handdukar osv.

Så jag tror nog problemet är mer teoretiskt än praktiskt.Sen får man ju välja att gå till badhus t.ex på förmiddagen när det inte är så många andra där 
  • amalie79
    dukat skrev 2012-02-22 20:25:53 följande:
    som sagt det finns ju mång sätt att lösa sånt här på Men för mej verkar det ju klart enklast  att med två kvinnliga assistenter att dom alla 3 går in på damernas..Då kan dom ju duscha under samma dusch alla 3 o en assisten kan stötta brukaren o den andra tvåla in o spola av. Har själv jobbat som PA och då gjorde vi i princip alltid så och det var aldrig några som helst problem Tvärtom .Ofta ergjöd sej andra att hjälpa till med och hämta handdukar osv.

Så jag tror nog problemet är mer teoretiskt än praktiskt.Sen får man ju välja att gå till badhus t.ex på förmiddagen när det inte är så många andra där 
    Jo fast varför ska han behöva göra det? Han har ju assistenter för att kunna leva som vilken tonårsgrabb som helst gör och en tonårsgrabb som inte har assistent skulle ju aldrig gå in på damernas!

Nu skulle jag iof inte ha ett dugg ont av att träffa TS eller någon annans grabb inne på damernas, men HAN ska väl få byta om och duscha med de andra killarna, förstår heller inte som någon skrev att de kan vägra göra det.
    Assistenten får anpassa sig till brukaren!
  • Liten elak och intelligent
    amalie79 skrev 2012-02-22 21:02:56 följande:
    Jo fast varför ska han behöva göra det? Han har ju assistenter för att kunna leva som vilken tonårsgrabb som helst gör och en tonårsgrabb som inte har assistent skulle ju aldrig gå in på damernas!

Nu skulle jag iof inte ha ett dugg ont av att träffa TS eller någon annans grabb inne på damernas, men HAN ska väl få byta om och duscha med de andra killarna, förstår heller inte som någon skrev att de kan vägra göra det.
    Assistenten får anpassa sig till brukaren!
  • anne h
    Africa skrev 2012-02-22 18:54:49 följande:
    Däremot förstår jag att hon inte själv vill dusch inför öppen ridå i fel omklädningsrum. Men det verkar ju inte heller vara aktuellt i det här fallet. Annars skulle kanske två ass ha kunnat gå tillsammans ifall pojken inte kan vänta själv, så att en kan byta om i rätt omklädningsrum.  
    2 assar är inte att tänka på, finns inte timmar så det räcker.
  • deecember

Här i vår simhall,(visserligen ganska liten) får man använda personalens omklädningsrum om man kommer med brukare & assistenter av olika kön av hänsyn till de andra besökarna. Assarna och brukare är ju vana vid mixen, men övriga besökare är inte alltid så förstående; smågrabbar brukar inte uppskatta kvinnliga assar och tvärtom på damernas.
    Kanske finns det möjlighet att göra så?
    I en del fall har även badhuspersonalen assisterat brukaren i omklädningsrummet, om det går med hänsyn till brukare, personalbeläggning  och handikapp.

• dukat
    deecember skrev 2012-02-22 22:49:45 följande:
    Här i vår simhall,(visserligen ganska liten) får man använda personalens omklädningsrum om man kommer med brukare & assistenter av olika kön av hänsyn till de andra besökarna. Assarna och brukare är ju vana vid mixen, men övriga besökare är inte alltid så förstående; smågrabbar brukar inte uppskatta kvinnliga assar och tvärtom på damernas.
    Kanske finns det möjlighet att göra så?
    I en del fall har även badhuspersonalen assisterat brukaren i omklädningsrummet, om det går med hänsyn till brukare, personalbeläggning  och handikapp.

visst det är också ett bra sätt att lösa ev problem på.Spm det ser ut så är ju fler brukare killar en tjejer men långt fler  PA är ju kvinnliga. Så nästab alltid är det ju kvinnlig(a) ass och manligbrukare.Min erfarenhet är dock att dom sk "problemen" är störe bland icke inblandade medan assar o brukare inte har några problem alls-inte sinsemellan iaf
  • dukat

Vi får nog vänja oss vid att om man har behov av samhällets resurser så kan man inte ha allt för stora krav Råkade bryta foten för ett par år sen o hamnade på ortopeden.Fick dela rum med två manliga pat.All personal var kvinnlig Och visst funkade det utan ngr problem.
    I Tyskland har man på många kanske tom dom flesta tagit bort  könsuppdelning i omklädningsrum till badhus o simhallar.Men det finns sk einzelkabinen där dom som är tokpryda kan gå in.Tycker jag är ett utmärkt system som vi gott kunde ha här i Sverige också Då hade situationer som de vi disk ovan inte uppkommit 

• anne h
    dukat skrev 2012-03-13 14:08:30 följande:
    Nu börjar vi ju få sk könsneutral omklädningsrum. Och som det beskrivs i artikeln så är ju detta en väldigt typisk och vanlig situation Kvinnliga assistenter o manlig brukare som tidigare då använt dmernas omklädning vilket jag också uppfattar som regel
    www.personligassistent.com/forum/showthread.p...
    Grattis till er som får sånt, vår kommun har inte råd att bygga om det nyrenoverade badhuset.. där de inte hade en tanke på familjer eller funktionshindrade osv..
  • dukat

ja nu är det inte vår kommun tyvärr Men alltid en början o ett steg i rätt riktning.Så för oss blir det vid det gamla.
    Vi använder damernas eftersom alla PA här är tjejerFlest brukare är killar..Men sen är det annonserat att mellan 15-17 är det handikapp träning i bassängen så alla vet att det kan vara mkt folk på damernas just den tiden. 

• nagev

Såg den här gamla tråden Nu tror jag detta är väldigt individuellt också Brorsan som är 17 har  bara kvinnliga PA och är helnöjd med det.För honom ingår simträning som del i rehabilitering och dom går ibland på dam ibland på herrsidan Oftas dock på dam Vare sej han eller PA tycks tycka det är ngt märkligt utan det funkar hur bra som helst.
    I bastun är det mixat så där kan dom sitta tillsammans

• t0va

Den vän jag hade som hade en assistent av motsatt kön gjorde så att de gick in på killarnas för han var kille och hon följde med. Stod lappar på dörrarna om att det kan finnas personal av motsatt kön i omklädningsrummet. 

De gånger en manlig lärare fanns och eleven kände sig trygg med den så hjälpte den till. 

• nagev
    t0va skrev 2013-12-01 17:06:47 följande:

Den vän jag hade som hade en assistent av motsatt kön gjorde så att de gick in på killarnas för han var kille och hon följde med. Stod lappar på dörrarna om att det kan finnas personal av motsatt kön i omklädningsrummet. 

De gånger en manlig lärare fanns och eleven kände sig trygg med den så hjälpte den till. 

Men så klart Det går alltid att lösa om man ser det pragmatiskt För brorsan har det mest blivit damsidan sista tiden för hans PA har haft en praktikant med sej .Och då var dom ju 2 tjejer så då var det enklast på damernas Men som sagt det kan va olika o alla tycks lika nöjda oavsett
Svar på tråden Har ditt barn elevassistent/assistent av motsatt kön?