• sju27

Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(

Idag var det äntligen dags för ultraljudet och besöket hos kvinnokliniken i Västerås.

De konstaterade att jag har PCO, något jag var livrädd för att ha.. har misstänkt det hela tiden.
    jag fick se på ultraljudet och de berättade att mensen jag har, nästan varje månad inte är pga av ägglossning utan slemhinnor,  är det någon som vet mer om det?

Min gynekolog nekade mig behandling av PCO:n då jag har ett bmi på över 34.
    Jag brast i tårar då jag verkligen hade hoppats på att få hjälp av bli gravid nu när de visste vad det var för fel på mig, gynekologen informerade mig om att man inte får väga över 100 kilo för att få hjälp att sätta igång ÄL och att det är landstingets regler. Men hon nämnde också att jag kan vända mig till en privatklinik..

Någon som är överviktig och gjort detta och fått Pregotime (annat liknande) via privatklinik???

(Jag vet att jag även ska gå ner i vikt, men jag har problem med det då jag har ovanligt låg ämnesomsättning)

Allt blir ett moment 22.. gah..

Någon därute med tips & råd? Gått igenom samma sak?

• Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(
  • piapiapia
    Jempan skrev 2011-10-19 09:54:07 följande:
    PCO är inte pga övervikt det är genetiskt.
    Är du säker på det?
  • Jempan

Piapiapia; Ja det är jag.
    Däremot kan man påverka pcon:n med vikten osv. Men i grunden är det genetiskt, finns även hos män i form av håravfall osv.

• zarac

Usch ja lider med er som försöker o försöker. O vikten är ett helsike! Ja fick diagnosen pcos när ja va 18 o har så gott som aldrig mens. Ja åt inga p-piller för ja tänkte att ja kommer ju ändå aldrig blir gravid på naturligt sätt pga utebliven mens. Men så hände nåt häftigt! Förra året i slutet av sommaren kände ja mig konstig, mådde illa. Sambon sa att ja skulle göra ett test men ja tänkte att det behövs ju inte. Väntade ett par veckor sen testade ja mig o va gravid. Har nu en dotter på 7 mån. Ja är överviktig men hade gått ner lite innan. Ja hoppas verkligen ni får all hjälp som finns o ja tycker det är beklagligt att man inte får hjälp pga högt BMI. Det är ett helvete att gå ner i vikt!!

• Kramizen

Här är en till som kämpar med den jävla vikten ( så känner jag just nu) för att kunna få pergo.
    Men att kämpa med vikten håller på att ta kål på mig, mår så jävla dåligt för att vågen inte rör på sig trots
    all ansträngning som jag gör. Känns som drömmen om ett barn är långt borta. Och jag är på väg att ge upp, trött på att må dåligt hela tiden för att att vågen och vikten inte gör som jag vill.Gråter

• honeybaby

Jag fick provera utskrivet i somras, men då nämndes det inget om att vikten, men behöver nu helt plötsligt ha ett bmi på 30 eller mindre för att få någon hjälp =( 
    Ligger just nu på ett bmi på 34 och försöker så gott jag kan att gå ner, men det är svårt... Detta var på en privat klinik (med avtal med landstinget visserligen). 

• chevrolet
    Jennie1987 skrev 2011-09-28 17:13:10 följande:
    Jag vägde nog 95 kilo när jag började med Pergotime, det var i april 2010. Jag bor utanför Jönköping, så där håller jag till ;)
    Nej men usch vad jobbigt att du hamnar hos såna nötter! Men jag kan trösta dig med att jag också gjorde det. Vet inte hur många gynekolger jag besökte utan framgång innan jag träffade min nuvarande läkare, och han tog mig på allvar direkt! Sen att jag inte lyckats ändå med graviditet, men jag har ialla fall fått hjälp och behandlingar.
    Hoppas att du får träffa någon vettig människa i oktober nu då! Förstår att det är hemskt jobbigt, och det är det, innan man hittat någon som verkligen lyssnar.

Jag själv är lite av en fegis när det kommer till att handla Pergo på nätet, jag har aldrig gjort det. Och just när man har Pco så är ju risken för överstimulering så överhängande (been there!!!) så min läkare var jättenoga med täta kontroller med VUL och blodprov.
    Så jag vågar dessvärre inte råda dig i detta. Eftersom jag vet hur hemskt det är att behöva bli överstimulerad, nu blev jag det av Puregon (sprutor) iofs. Men eftersom vi har så otroligt mycket äggblåsor som bara väntar på att mogna så är ju risken rätt stor.

Vad synd att lchf inte gett dig de resultat du önskat dig! Men mitt råd är bara att ha is i magen och ta det lugnt så kommer nog viktminskning igång, så var det ialla fall för mig :)

Det är snart vår tur! Det måste det vara! :)
    hejsan. jag har också pcos och bor utanför jönköping. undrar lite på vilken gyn du går på?? något du kanske kan rekomendera?? vill starkt också få nån bra hjälp tillslut som kanske fungerar=) gick på gyn i jönköping men tyckte inte att han var bra.så jag bytte som inte heller är så bra men bättre än förra =) snälla skriv vad kliniken heter så fort du kan=)

MVH/ Fia
  • theangel

Jag går hos en privat och jag har fått en kur sen kräver han att jag går ner i vikt..
    'Men just med PCO o PCO-S så har vi kvinnor väldigt kämpigt o svårt o går ner i vikt..
    Jag har försökt på många vis och inte lyckats än..

Vi hoppas klart på att denna kuren funkar så jag slipper honom sen.
    För han är riktigt otrevlig.. (även om han är privat)

Jag själv tycker detta är diskriminering för jag är fan inte 

sämre mamma för att jag har några kilo för mycket..
    de är väl vad man trivs med.. 

Så länge de inte är farligt för mig eller barnet så spelar de väl ingen roll..

Tycker de är rikigt illa när en läkare sitter o säger att en kvinna är tjock och
    ska gå ner till sin "normal vikt" men vad är normalt för den personen?

Jag fick rådet att gå ner till ett BMI på 25 och då är de drygt 25-28 kg och jag kan säga
    att jag vet inte var jag ska ta dom. Har en väldigt grov benstomme...

Någon mer som varit med om detta o lyckats??                            

• blåbär02

Hej!
    Har bara läst TS.

Jag är överviktig och har ett högre BMI än vad du har, den ligger nog runt 40 =/

Jag och sambon har försökt över ett år att bli gravida, men det har inte fungerat.
    När det gick ett år så ringde jag kvinnokliniken och hon sa att man skulle försöka i 1½ år.
    Jag blev såklart ledsen efter som jag har "väntat" på att året skulle gå så vi fick veta vad
    problemet var. Även om jag antog att det var min övervikt.

Hon sa iaf att jag kunde kontakta en privatklinik och sagt och gjort.
    Vi har nu fått våra provsvar och jag har ingen/har sällan ägglossning. Men jag blev direkt satt
    på pregotime. Det var liksom inget snacka om min övervikt, förutom att han sa att det är såklart
    hälsosamt att gå ner, men det var liksom ingen pekpinne, eller att jag skulle ner till under 100 kg innan jag började. 

Så kontakta en privatklinik, det är mitt råd.

Du skriver att du även har låg ämnesomsättning. Det har jag med och när vi tog proverna så visade det sig att
    det var lite "fel" på min sköldköttel  också, så jag fick även medecin för det, så ämensomsättningen blit bättre + ner några kilo + pregotime = kanske bebis? =) Hoppas!

Har du fårgor eller så kan du inboxa mig.

Lycka till!  {#emotions_dlg.flower}                   

• linactar

hej,

fick reda på i går att jag har PCO, Gyn sa att det var därifrån min snabba viktuppgång kom i från ( slutade med piller i juni...) Gått upp 10 kg sen dess.

Hon gav mig rådet att gå ner ca 10 kg genom att ta en "kur" med p-piller i 4 månd. det skulle tydligen hjälpa mig att gå ner... plus stabilisera hormonnivån i kroppen..

Vet inte hur jag ska göra... nån mer som fått det rådet?

• Tigerliljaaa

har bara läst ts :)

PCO uppkommer inte bara för att man blir överviktig, det är en normalvariant på äggstockarna bara MEN som kan ge otrevliga konsekvenser (som för mig) Ett av de vanligaste symptomen är dock övervikt som överlag ökar problemen.

Sök till en privat klinik (det gjorde jag efter många misslyckade besök hos landstinget) det finns privata klinker som går på högkostnadsskyddet och de har inte samma uråldriga riktlinjer som landstingen.

Att man dessutom inte får väga över 100 kg är det dummaste jag hört, vad man borde vägar beror på längd, muskel kroppsbyggnad ect.

Inboxa mig gärna om du vill prata lite ts.

KRAM

• gedansk

Huddinge sjukhus gör IVF vid BMI under 35. Även om jag vet att det är skitjobbigt att gå ner i vikt så föbättrar det PCO och om man blir gravid så är det mindre risker. Jag skulle be din läkare om ett BMI mål att nå för att få hjälp alt byt läkare. Jag gick ner från 34,7 till 28,7 kg för kg, jag räknade varje 0,5kg som en liten seger. lycka till

• dragonesse

Jag blev nekad hjälp första gången jag sökte, pga min övervikt. Hade då ett bmi på 33 tror jag, kravet var ett bmi på max 30. Tog hjälp av Cambridge (pulverdiet) och gick ner de 13 kg som krävdes, sedan blev jag gravid på andra kuren pergotime! Fick en son i december 2010 och blev sedan spontant gravid i somras och väntar nu nummer två som kommer i slutet på februari!

Det är jobbigt att gå ner i vikt och jag vet att vi kämpar i motgång, men jag rekommenderar verkligen att försöka gå ner i vikt. Jag blev varnad innan att jag låg på gränsen till diabetes pga min övervikt och så blev det också. Hade nu i efterhand önskat att jag gått ner ytterligare i vikt innan jag blev gravid, men det är lätt att vara efterklok...

(¯`°?.¸ popcorn79.blogspot.com ¸.?°´¯)
  • PetulaK

Har inte läst alla svar men... Var till gyn, landstinget Dalarna, i slutet av maj 2009. Fick diagnosen PCOS. Detta då han hittade både blåsor och mina hormonnier var konstiga. Gynekologen sa att jag inte skulle kunna bli gravid utan hjälp. Hjälp skulle jag inte få förrän jag vägde 80 kg eller mindre. Blev skitlexsen då jag kämpat med övervikt sedan tonåren. Tre veckor senare var jag gravid. Födde en son 2010. Hade en del komplikationer efter födseln. Det hela kulminerade med ett hastigt besök gyn i Ystad, då jag var i Skåne på semester. Där kollade en läkare och sa att jag inte alls hade PCOS. Han kunde nämligen inte längre se blåsorna. Har inte riktigt rett ut det hela då jag vet att gyn i Dalarna bara kommer att tjata om vikten. Men tankarna om syskon börjar komma så jag måste nog ta tag i det. Min fundering är: Hur kan det komma sig att privatlärare skriver ut hjälpande medicin när inte landstinget gör det?

Svar på tråden Flera med PCO & nekad pregotime pga övervikt?! :(