• aikidoaasa

Hur kan man tortera sitt barn så!?

Jag blev så ledsen idag när jag var på väg hem från jobbet. Jag väntar på T-centralen på att mitt tåg ska komma. Då såg jag något som gjorde mig så ledsen: En höggravid blivande mamma som rökte en cigarett! (Hon var kanske runtmånad 7-8) När hon kliver på tåget så kräver hon att hon ska få sitta för att hon är så gravid och ser riktigt sur ut.

Hur kan man vara så egoistisk att man inte kan skänka minsta lilla tanke till sitt ofödda barn!? Jag tycker synd om barnet i magen som ska behöva ha en sådan otur att ha en sådan blivande mamma. Om mamman kan gå runt och röka en cigarett när man bär på barnet och ALLT som man själv stoppar i sig hamnar även i barnet... ska man sedan när barnet är fött sitta och dra halsbloss som man sedan blåser ut rakt i barnets ansikte?! för det är precis så som den personen gör när man bär på barnet i magen. Fast gör man det när barnet är utanför magen så kallas det helt plöstligt för misshandel/ tortyr/ mobbing... varför kan man då kalla det för lagligt när barnet inte ens har en chans att skydda sig. (Ett barn i magen har ingen chans att ens hålla andan i några sekunder som ett lite större barn kan)

Har man inte kunnat sluta innan man blev gravid är man inte lämpad till att bli mamma för att man bryr sig inte ett dugg om sitt barn. För att bara för att man har lyckats sära tillräckligt på benen vid rätt tillfälle blir man automatiskt inte  en bra mamma.

De som tillverkar cigaretter har ju redan stoppat i en massa skit i cigaretterna: kan de inte bara stoppa in någon form av preventivmedel i cigaretterna också för att förhindra risken att oskyldiga barn ska behöva utsättas för denna typ av tortyr? Det skulle vara en riktig önskedröm. För röker man är man absolut inte mogen för fem öre att ta hand om någon så liten individ som en baby. Jag säger inget om att man inte får röka... men varför ska man utsätta andra för de gifterna som finns i en cigarett. Det kan jag inte förstå.
    När man däremot har lyckats med att sluta röka då tycker jag att man har visat att man är tillräckligt redo för tt kunna ta hand om ett litet barn. Då tycker jag att det är ok att skaffa dem, inte en sekund tidigare.

Det blir väl heller inte enklare att se en så oansvarig blivande mamma när man själv är helt giftfri, vill inget hellre än att få chansen att ta hand om ett litet barn och har försökt i flera månader utan att lyckas. Jag och min man gör ju allt för att kunna få chansen att ge ett barn så goda förutsättningar till en bra uppväxt som möjligt... då blir man så arg när man ser någon som den kvinnan jag gjorde idag som absolut inte bryr sig ett dugg om allt man utsätter barnet i magen för.

• Svar på tråden Hur kan man tortera sitt barn så!?
  • lövet2
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-18 23:46:03 följande:
    Vilka risker utsätter jag mina barn för menar du? De får inte i sig någon alkohol av att jag tar en öl eller två, inte heller blir jag påverkad så några sådana trauman lär inte heller uppträda.
    För mig låter det som det vanliga försvarstalet från en drinkare. Skillnaden mellan dig och mig är att jag är medveten om att jag är överdrivet anti och att jag inte nödvändigtvis är den som har rätt i det här fallet. Därför undviker jag att bete mig som en fanatiker. Kan du säga samma sak?
  • Chazz Michael Michaels
    lövet2 skrev 2011-09-18 23:52:16 följande:
    För mig låter det som det vanliga försvarstalet från en drinkare. Skillnaden mellan dig och mig är att jag är medveten om att jag är överdrivet anti och att jag inte nödvändigtvis är den som har rätt i det här fallet. Därför undviker jag att bete mig som en fanatiker. Kan du säga samma sak?
    Tro vad du vill, mig rör det inte i ryggen. Angående rökningen så viker jag inte en tum från mina åsikter och kommer att fortsätta framföra dem, ser folk mig som en fanatiker av den anledningen så är det inte mitt problem.
  • samban
    lövet2 skrev 2011-09-18 23:15:07 följande:
    Tja, det höjer blodtrycket. Inte så dumt för en lågtryckare. Räcker det?

Nej, naturligtvis är rökning någonting negativt precis som alla andra droger (säger jag, som gärna skulle se ett totalförbud mot alkohol). Det innebär inte att man måste hata alla som röker, snusar, dricker alkohol eller missbrukar CocaCola. Det innebär inte ens att man måste se dem som dåliga föräldrar. Bara fanatiker gör så ...
  • samban
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-18 23:53:43 följande:
    Tro vad du vill, mig rör det inte i ryggen. Angående rökningen så viker jag inte en tum från mina åsikter och kommer att fortsätta framföra dem, ser folk mig som en fanatiker av den anledningen så är det inte mitt problem.
    Men var vill du komma med ditt påhoppande? Vi är väl alla överrens om att rökning är skitdåligt, gravid eller ej. Om man nu tycker att det är hemskt och fasansfullt men rökande försäldrar, varför gör man då inte något för att hjälpa dem att bli rökfria? Det är väl ändå barnens bästa du tänker på.
    Jag tror att många är mer intresserade av att visa för andra hur utmärkta de själva är, snarare än att vara goda medmänniskor till de som har mer att kämpa med. Jag har själv massor av saker att kämpa med när det gäller mitt kommande föräldraskap (rökning eller annat missbruk är det dock inte) och jag vet att det jag behöver är uppmuntran, stöd och hjälp snarare än att folk ska förkasta mig, kalla mig oduglig förälder och extra dum. De som dömer mig för det jag har problem med är mer intresserade av att visa hur förträffligt de själva lever och tänker.   
  • k girl
    aikidoaasa skrev 2011-09-18 22:03:49 följande:
    Jag körde en "copy-paste" direkt från medica.se Kanske ska kontakta dem och säga att det såtr fel i infomationen om allergier till dem då.
    Nej nej. Det står inte ett dugg fel i den informationen, däremot säger de inte att urtikaria är detsamma som atopiskt eksem som du tolkade texten som. Eller, för att copy-pastea: Urtikaria, eller nässelutslag, är en annan allergisk reaktion [än atopisk dermatit].
  • Cersei
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-18 21:35:06 följande:
    Behövs inte, det är väl ganska uppenbart? 
    Menar du då att människor som röker är dummare än andra som inte gör det på grund av själva rökandet eller menar du i allmänhet? för i så fall undrar jag om du tycker Einstein var dum också? du har ingen grund alls för det påståendet. Men det är såklart mycket lättare att argumentera ifall man inte har någon aning om vad man pratar om. Det har du bevisat
  • Tealhawk
    Cersei skrev 2011-09-19 16:55:41 följande:
    Menar du då att människor som röker är dummare än andra som inte gör det på grund av själva rökandet eller menar du i allmänhet? för i så fall undrar jag om du tycker Einstein var dum också? du har ingen grund alls för det påståendet. Men det är såklart mycket lättare att argumentera ifall man inte har någon aning om vad man pratar om. Det har du bevisat
    På den tiden visste man inget om tobakens risker. Hade Einstein vetat om dessa och ändå rökt hade jag tyckt han vore rejält korkad. Högt IQ är ingenting om man inte använder det korrekt.
  • Cersei
    Tealhawk skrev 2011-09-19 17:03:49 följande:
    På den tiden visste man inget om tobakens risker. Hade Einstein vetat om dessa och ändå rökt hade jag tyckt han vore rejält korkad. Högt IQ är ingenting om man inte använder det korrekt.
    Må så vara men ifall man på allvar tror att de som röker är dummare i allmänhet än de som inte röker så är man inte ett dugg smartare än de man nedvärderar så
  • Chazz Michael Michaels
    Cersei skrev 2011-09-19 17:08:17 följande:
    Må så vara men ifall man på allvar tror att de som röker är dummare i allmänhet än de som inte röker så är man inte ett dugg smartare än de man nedvärderar så
    Men ändå har man gjort ett val att börja med något som man vet är skadligt för en själv och ens ofödda barn. Ingen föds till rökare.
  • Chazz Michael Michaels
    samban skrev 2011-09-19 00:00:23 följande:
    Men var vill du komma med ditt påhoppande? Vi är väl alla överrens om att rökning är skitdåligt, gravid eller ej. Om man nu tycker att det är hemskt och fasansfullt men rökande försäldrar, varför gör man då inte något för att hjälpa dem att bli rökfria? Det är väl ändå barnens bästa du tänker på.
    Jag tror att många är mer intresserade av att visa för andra hur utmärkta de själva är, snarare än att vara goda medmänniskor till de som har mer att kämpa med. Jag har själv massor av saker att kämpa med när det gäller mitt kommande föräldraskap (rökning eller annat missbruk är det dock inte) och jag vet att det jag behöver är uppmuntran, stöd och hjälp snarare än att folk ska förkasta mig, kalla mig oduglig förälder och extra dum. De som dömer mig för det jag har problem med är mer intresserade av att visa hur förträffligt de själva lever och tänker.   
    Jag är inte felfri, det har inte heller varit min mening att få fram det. Jag är bara så jävla trött på att rökning är socialt accepterad (rökpaus är okej på jobbet, men ta en om "ölpaus" eller "haschpaus" och du lär på sparken). Det borde vara lika stigmatiserat som andra sorters missbruk, men det är det inte. Vidare är inte tobaksmissbruk kopplat till social misär på samma sätt som t.ex. alkoholism eller narkotikaberoende, och detta tycker då rökarna och rökförsvararna ger dem rätt att försvara och förringa sin ovana - i enskilda fall till och med om de är gravida. Och även om vissa inser att rökning är onödig och farlig så ska det daltas: "såja gumman, du är jätteduktig som dragit ner från två paket om dagen till ett!". Duktigt? Så fan heller. Duktig är man om man slutar helt, inte annars. 

Så ser varje sådan här tråd ut och jag kommer aldrig att förstå varför.
  • Cersei
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-19 17:47:45 följande:
    Men ändå har man gjort ett val att börja med något som man vet är skadligt för en själv och ens ofödda barn. Ingen föds till rökare.
    Men du säger ju samma sak hela tiden. Vill du ta tillbaka ditt argument om att rökare är dummare än andra människor får du gärna göra det. Du kanske insåg själv hur dumt det lät?
  • lövet2
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-19 17:47:45 följande:
    Ja, och de flesta gör det valet i den ålder då man är som mest korkad. Innan man fått något vett i huvudet, alltså! När vettet kommer finns beroendet redan där ...
  • samban
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-19 17:53:35 följande:
    Jag är inte felfri, det har inte heller varit min mening att få fram det. Jag är bara så jävla trött på att rökning är socialt accepterad (rökpaus är okej på jobbet, men ta en om "ölpaus" eller "haschpaus" och du lär på sparken). Det borde vara lika stigmatiserat som andra sorters missbruk, men det är det inte. Vidare är inte tobaksmissbruk kopplat till social misär på samma sätt som t.ex. alkoholism eller narkotikaberoende, och detta tycker då rökarna och rökförsvararna ger dem rätt att försvara och förringa sin ovana - i enskilda fall till och med om de är gravida. Och även om vissa inser att rökning är onödig och farlig så ska det daltas: "såja gumman, du är jätteduktig som dragit ner från två paket om dagen till ett!". Duktigt? Så fan heller. Duktig är man om man slutar helt, inte annars. 

Så ser varje sådan här tråd ut och jag kommer aldrig att förstå varför.

Men snälla du. Vet du vad stigmatisera betyder? Det är att på ett negativt sätt peka ut och utesluta människor ut gemenskapen, saxat från Wikipedia:
    " I boken Stigma - den avvikandes roll och identitet definierar socialpsykologen Erving Goffman stigma som ett djupt misskrediterande attributhos en individ. Det tenderar att reducera henne till att vara endast det som själva stigmat symboliserar. Goffman anger tre olika typer av stigma: Kroppsliga stigman, exempelvis ett fysiskt handikapp Karaktärsstigman, exempelvis ett missbruk. Gruppstigman, bland annat religion, etnicitet, klass och kön (däribland transperson)."

Och det vill du ha mer av? Du tror alltså att samhället blir bättre av att skapa tabun och pinsamheter som får människor att skämmas? Jag tror att du ibland använder ord du inte behärskar. Det tycker jag är tråkigt.  

• Chazz Michael Michaels
    Cersei skrev 2011-09-19 22:11:20 följande:
    Men du säger ju samma sak hela tiden. Vill du ta tillbaka ditt argument om att rökare är dummare än andra människor får du gärna göra det. Du kanske insåg själv hur dumt det lät?
    Här tas ingenting tillbaka, thankyouverymuch.
  • Chazz Michael Michaels
    samban skrev 2011-09-19 22:38:52 följande:
    Men snälla du. Vet du vad stigmatisera betyder? Det är att på ett negativt sätt peka ut och utesluta människor ut gemenskapen, saxat från Wikipedia:
    " I boken Stigma - den avvikandes roll och identitet definierar socialpsykologen Erving Goffman stigma som ett djupt misskrediterande attributhos en individ. Det tenderar att reducera henne till att vara endast det som själva stigmat symboliserar. Goffman anger tre olika typer av stigma: Kroppsliga stigman, exempelvis ett fysiskt handikapp Karaktärsstigman, exempelvis ett missbruk. Gruppstigman, bland annat religion, etnicitet, klass och kön (däribland transperson)."

Och det vill du ha mer av? Du tror alltså att samhället blir bättre av att skapa tabun och pinsamheter som får människor att skämmas? Jag tror att du ibland använder ord du inte behärskar. Det tycker jag är tråkigt.  

Jag ser att du klarar av att slå upp ord i ordböcker, det hedrar dig antar jag. Emellertid står jag fast vid vad jag menar - att det tycks mig som om folk tar lättare på vissa missbruk än andra - och så är det med den saken.
  • samban
    Chazz Michael Michaels skrev 2011-09-19 23:53:41 följande:
    Jag ser att du klarar av att slå upp ord i ordböcker, det hedrar dig antar jag. Emellertid står jag fast vid vad jag menar - att det tycks mig som om folk tar lättare på vissa missbruk än andra - och så är det med den saken.

Det hedrar mig inte, men det gör så att jag förstår vad jag själv skriver, vilket gör att jag inte så ofta skriver tokigheter som att det vore bättre om fler företeelser var stigmatiserade.
    Visst är det så att folk tar lättare på vissa missbruk, det är det väl ingen som argumenterat emot heller vad jag sett.   
    Står du också fast vid att stigmatisering gör gott för samhället?
    Jag tyckte du verkade hyfsat smart i början av den här diskussionen, men jag får erkänna att jag hade fel. 

Börjar känna att jag sagt mitt här.    
  • Chazz Michael Michaels
    samban skrev 2011-09-20 11:07:33 följande:
    Det hedrar mig inte, men det gör så att jag förstår vad jag själv skriver, vilket gör att jag inte så ofta skriver tokigheter som att det vore bättre om fler företeelser var stigmatiserade.
    Visst är det så att folk tar lättare på vissa missbruk, det är det väl ingen som argumenterat emot heller vad jag sett.   
    Står du också fast vid att stigmatisering gör gott för samhället?
    Jag tyckte du verkade hyfsat smart i början av den här diskussionen, men jag får erkänna att jag hade fel. 

Börjar känna att jag sagt mitt här.    
    Åh nej, någon tycker att jag är osmart. Jag tror jag ska röka en tröstcigarett för att komma över denna enorma chock.

Jag vet mycket väl vad stigmatisering betyder och trots det använder jag ordet precis som jag vill. Sluta tala om för mig vad jag vet och inte vet tack, det är inte vidare konstruktivt.
  • Chazz Michael Michaels

Hade möjligen kunnat lägga till att alternativet till att rökning ska stigmatiseras på samma sätt som alkohol- eller narkotikamissbruk är givetvis att de senare två företeelserna blir mer rumsrena. Att folk, på samma sätt som nu sker, försvarar gravida kvinnor som bara måste dricka tio öl om dagen även om de är gravida. Men det lär ju inte hända, hoppas jag.

• Jon 192

jag letade faktiskt efter lite råd angånde en piercing så vet inte hur jag hamnade här. Men måste bara säga att om folket här tar hand om sina barn hälften så bra som dom debaterar så ska jag fan ta och se till att ni får en årets förälder mugg. Sluta för i helvete att snacka skit med varandra här och stäng av datorn och gå och ta hand om era egna barn på det sätt ni vill. 

• butterflower
    MammaEmelie91 skrev 2011-09-18 20:11:37 följande:
    TS, ring soc och be dom ta mina barn!
    Jag rökte genom hela min första graviditet och en bit in i andra. Min sambo röker också. Vi är usla föräldrar  
    Ja. Det är uselt.
Svar på tråden Hur kan man tortera sitt barn så!?