ViVäntarLois skrev 2011-10-21 21:59:52 följande:
Jag känner bara att man förstärker detta lite genom att ta upp det så fort "hemmaföräldrar" diskuteras. Samt att grundfrågan "borde inte föräldrar vara hemma mer?" kommer i skymundan.
När jag gick tillbaka till arbete och studier efter 6 dagar så kände inte jag att någon kritiserade detta, nästan svårare för min man eftersom många har fått upp ögonen för att fäder borde engagera sig mer. Jag känner alltså inte alls igenom mig i att kvinnor kritiseras hårdare.
Jag blir väldigt glad när jag läser att du inte blev kritiserad när du gick tillbaka till arbetet, men faktum är att många kvinnor blir det fortfarande år 2011. Vilket sällan män blir. Mycket beror nog på i vilken kontext man befinner sig i, vilket umgänge man har och hur en familj- vänskaps- och bekantskapskrets ser ut och lever.
Vi fick, trots att vi hade (och har) väldigt jämställda, öppna och ickedömande familj, vän- och bekantskapskrets, en hel del kritik för nio år sen när jag började arbeta. Shit, vi fick kritik för att maken tog hand om barnet när jag gick på promenad eller handlade. Nu var vi lite av föregångare i vänkretsen, så alla därefter har inte sett det som något konstigt alls.
Men det är tydligen fortfarande rätt jobbigt för vissa människor.
ViVäntarLois skrev 2011-10-21 22:04:03 följande:
Och när jag nu läste kommentarerna på Aftonblandet så var det (i alla fall just nu) väldigt positiva kommentarer ang. Lailas val att arbeta!
Många kommentarer som försvunnit där, ser jag när jag läser igenom. Jag har inte hunnit kolla hennes blogg (eller andra bloggar som skrivit om samma sak), så jag vet inte hur läget ser ut där.
Kanske börjar folk förstå att det faktiskt inte är riktigt sunt att döma ut andra människor (läs kvinnor/mammor) för att de gör andra val än de som är gängse enligt några gamla mossiga "könsregler".