• fihima

Fy skäms på er snåla svenska män

Svenska män är kända som väldig snåla vad är detta att man ska pa dejt med en svensk man och han betalar för sin egen tallrik eller ga pa bio och betala för sitt eget billjet kan inte fatta hur snal man far vara. Har sätt kvinnor klaga över att deras sambo, män vill ha delat ekonomi, vadå är inte hans pengar lika mycket som min och min hans. Han vill att man tillfredställa honom när han inte kan ge mig 1 kr.  Jag bruckar se i mcdonald unga killar som sitter och äter medan den andra bara sitter och tittar pa alltsa kan inte dem bjuda honom istället att han bara sitter där och glor han kanske inte hade pengar just da.

Väldig konstig lanar man 10 kr fran en svensk vill de  ha det nästa dag sina 10 kr.
     stakars svenska kvinnor lider i tysthet när deras män är sa snala skulle rekomendera att sluta tillfredställa dessa män tills dem ändrar sig om dom kan ändra sig överhuvudtaget. 

• Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män
  • Brünnhilde
    CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE skrev 2011-10-14 19:44:40 följande:
    Jag har för mig att jag har läst att ökningen beror, i varje fall till viss del, på invandring från populationer som är laktosintoleranta i högre utsträckning.

Utöver det vet jag inte.
    Ja det skulle man ju kunna tro. Men jag känner som sagt även familjer som garanterat inte har någon invandrare i släkten de närmaste två-tre generationerna bakåt i alla fall, och där ingen ser utländsk ut, och där ingen annan är laktosintolerant. Men där barnen plötsligt blir det...
  • Ermenegildo
    Genghis skrev 2011-10-14 19:43:36 följande:
    Men nu har du ju fel. Dels i att du tror att din åsikt gäller för alla, men också eftersom det inte är sant. Det finns män som tänder på manhaftiga kvinnor, och kvinnor som tänder på feminina män. 

Vi är inte programmerade att reagera på enbart dessa roller (och ja, de är roller), vi påverkas av lukter, röster, kort sagt allt unikt för den individ som intresserar oss.

Om du är enkelspårig nog att tända på "alfahannar" som signalerar stereotypa mansbilder, och skickar ut signaler för motsvarande kvinnliga stereotyp, så kan du göra det.

Vi andra släpper loss och experimenterar lite, och gör ett försök att se människor istället för kön. 
    Nej det är inte bara roller. Nu argumenterar du ju - antagligen i din vilja att vara fin och modern - mot det som redan är belagt i forskning. Även om man av något skäl tycker det är stötande att män bjuder kvinnor på middag behöver man ju inte förneka att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor och att vad som attraherar hos det andra könet har en till stor del biologisk grund.
  • CDSJGRD GGEHCS IAGOTSE
    Brünnhilde skrev 2011-10-14 20:44:30 följande:
    Ja det skulle man ju kunna tro. Men jag känner som sagt även familjer som garanterat inte har någon invandrare i släkten de närmaste två-tre generationerna bakåt i alla fall, och där ingen ser utländsk ut, och där ingen annan är laktosintolerant. Men där barnen plötsligt blir det...
    Du känner ett fåtal familjer, det är statistiskt irrelevant. Dessutom är genen recessiv så den kan ha funnits och sen kommer en annan med samma gen och resultatet är att 1+1=3.

Utöver det finns det ytterligare ett problem med ditt resonemang och det är att en viss procent av "urbefolkningen" här är laktosintoleranta.

De familjer du känner säger helt enkelt inget.
    Past the point of no return, the final threshold. What warm unspoken secrets will we learn?
  • Genghis
    Brünnhilde skrev 2011-10-14 20:43:07 följande:
    Självklart finns det folk till allt... Men det normala mönstret är det jag skrev. Det ser man ju bara om man kollar på populär fiction - som bygger just på den minsta gemensamma nämnaren, för att den ska tilltala så många som möjligt. Hollywoodfilmer, TV-serier, tecknade äventyrsserier, populära romaner typ Harlequin. Männen uppfyller alla de typiska Alfahanekriterierna i sådant som vänder sig till kvinnor, och vice versa.

Kvinnor vill helt enkelt ha en man som Dolph Lundgren om de får välja... Och män vill ha en kvinna som Jennifer Lopez. Sedan är det tyvärr en sanning, att praktexemplaren inte räcker åt alla. Utan att de flesta måste "lära sig älska den de får", eller leva ensamma.  
    Om du bara kan döma alla utifrån dig själv orkar jag inte övertyga dig. Jag är tacksam över att du är i en minoritet. Världen är så mycket mer än du kan ana. Men ha det så normalt.
  • Genghis
    Ermenegildo skrev 2011-10-14 20:47:28 följande:
    Nej det är inte bara roller. Nu argumenterar du ju - antagligen i din vilja att vara fin och modern - mot det som redan är belagt i forskning. Även om man av något skäl tycker det är stötande att män bjuder kvinnor på middag behöver man ju inte förneka att det finns biologiska skillnader mellan män och kvinnor och att vad som attraherar hos det andra könet har en till stor del biologisk grund.
    Vänligen uttala dig inte om min vilja. 

Man behöver inte heller dra slutsatser om vad som attraherar människor till varandra utifrån dem. Minst av allt bör man dra slutsatser om vad alla kvinnor eller alla  män attraheras av baserat på dem.
  • Jäjd
    Kvinnor vill helt enkelt ha en man som Dolph Lundgren om de får välja... Och män vill ha en kvinna som Jennifer Lopez. Sedan är det tyvärr en sanning, att praktexemplaren inte räcker åt alla. Utan att de flesta måste "lära sig älska den de får", eller leva ensamma.  
    Dumheter. Din uppfattning om kärlek och attraktion låter fullständigt hjärndöd. Lyckligtvis delas den inte av särskilt många, gissningsvis.

Jag vet inte heller om jag skulle kalla Harlequin för populärlitteratur. Känner inte en enda kvinna som på fullt allvar läser eller någonsin har läst något sådant.
    Hide your face so the world will never find you
  • Thomas 66
    Jäjd skrev 2011-10-14 20:58:48 följande:
    Dumheter. Din uppfattning om kärlek och attraktion låter fullständigt hjärndöd. Lyckligtvis delas den inte av särskilt många, gissningsvis.

Jag vet inte heller om jag skulle kalla Harlequin för populärlitteratur. Känner inte en enda kvinna som på fullt allvar läser eller någonsin har läst något sådant.
    Äh, tror att du skulle tycka att dolph skulle vara lite hot
  • sockerbecca
    Brünnhilde skrev 2011-10-14 18:52:09 följande:
    Mycket är ju allmän kunskap, och allmän kunskap behöver man ingen källa på - inte när man skriver akademiska uppsatser i alla fall! (Men kanske är kraven högre på Fl..? )
    Det som du kallar "allmän kunskap" som därmed inte behöver styrkas kan vara något som är allmänt erkänt, eller något som är en fördom. Jag är skeptisk minst sagt om du inte hittar någon trovärdig källa.
    Alltså, om man studerar stenåldersgravar så ser man ju att kvinnor begravts med keramikkärl och bennålar t.ex., och män med spjut och yxor.

Stenåldernskvinnorna ammade antagligen längre än vi (naturfolken som lever ungefär som vi gjorde på stenåldern, gör ju det än idag). Det innebar att de hade ett visst skydd mot graviditet, men man får nog räkna med att de födde barn var tredje år i alla fall. Och mellan graviditeterna var de såklart bundna av barnen, som måste ammas och passas och skötas om. Så det var nog inte tal om att följa med på långa jaktexpeditioner i alla fall.

Angående att kasta saker överhuvudtaget, så är min erfarenhet i alla fall att höften (som är bredare än hos en man) och brösten lätt är i vägen. Förutom att man inte har samma muskelstyrka, då. Med detta sagt så är jag faktiskt en riktigt skicklig bågskytt, och min dotter också..! Så visst _kan_ en kvinna lära sig detta, men eftersom de allra flesta kvinnor trots allt varit hustrur och mödrar så har det nog inte varit vanligt att lära en flicka detta. Det hade inte varit lönt, när hon ändå skulle börja föda barn vid 15. 
    Överhuvudtaget känns det ganska tveksamt när du pratar om beteende. Jag tror säkert man kan anta en del om det utifrån hur gravar och bosättningar ser ut, men du pratar om saker som vem som följde med ut på jaktexpedition..? Kan man se det på hur de begravde varandra menar du?
    Brünnhilde skrev 2011-10-14 19:09:06 följande:
    Nej, det har vi ju konstaterat att kvinnorna (och barnen) var samlare, medan männen var jägare.
    Som sagt, har du någon källa på det här om beteende? Eller är det din egen övertygelse? Jag har nämligen inte svårt att tänka mig andra livsstilar och samhällen än vad du beskriver. Trots bröst och barnafödslar.

Men om vi nu teoretiskt antar att du har rätt - om anledningen förr till att kvinnan ville ha en stark man berodde på praktiska omständigheter, och dessa nu inte längre är något hinder, borde då inte en kvinna nu lika gärna kunna vilja ha en töntig mes helt utan meriter som en stark manlig jägare? Hon klarar sig ju fint i en kärleksrelation med vilket som, om hon försörjer sig själv.

(För övrigt, snälla snälla SNÄLLA sluta påstå att jag innerst inne helst skulle vilja ha en Dolph.. mår illa varje gång jag ser det)
  • nika
    Självklart finns det folk till allt... Men det normala mönstret är det jag skrev. Det ser man ju bara om man kollar på populär fiction - som bygger just på den minsta gemensamma nämnaren, för att den ska tilltala så många som möjligt. Hollywoodfilmer, TV-serier, tecknade äventyrsserier, populära romaner typ Harlequin. Männen uppfyller alla de typiska Alfahanekriterierna i sådant som vänder sig till kvinnor, och vice versa.

Nu har du allt gått på reklamen - både den som officiellt kallas reklam och den som smyger sig in i fictionen. Det finns en hel industri som tjänar grova pengar på att hålla liv i myten att du bara kan vara lycklig och lyckad om du är "vacker och kvinnlig" och "snygg och manlig" samt hur detta ska te sig. Då får hålla isär mediaskapade bilder i reklam och underhållning från fakta.

Vampyrfilmer är ju väldigt populära nu, men det innebär inte att vi vill suga blod eller bli tappade på vårt egna.

Om du själv råkar ha dolfsmaken - vilket alla verkligen inte har och är missnöjd med en man som är mindre värd än vad i dina ögon ett "praktexemplar" är,  får du inte utgå från att alla som inte har ett köttberg till partner känner som du. Du får alltså hålla isär dig själv från andra. Fakta och sanning är inte att generalisera sina egna preferenser.  
  • Trust me

Jag snålar inte med mina känslor eller vad jag ger i sexet. Hur många biobiljetter är det värt?

Let me corrupt you
  • Self Evident

Jag har anmält din trådstart eftersom den är kränkande och fördomsfull mot svenskar. Jag valde ärendekategorin  "rasistiska inlägg". Svenskar är visserligen ingen ras, en kategori som dessutom saknar reell motsvarighet, men numera passerar ju vad f-n som helst som rasism så varför inte. Det är bara mitt lilla sätt att säga shove it.

• PrimitivMan

Svenska män är inte snålare än andra. Det är mångt och mycket kvinnans val (eller iaf väldigt många) att man delar på notan. Dels tror jag det är av jämställdhetskäl, om man nu anser sig vara jämställd i övrigt så är man det även i en dejting situation. Men det beror nog också på att slippa känna att man står i en tacksamhets skuld.

Tror inte de flesta män förutsätter att man får sex bara för att man bjudit.

Sjlv är jag lite "old school" och vill gärna bjuda. Om det är jag som har tagit initativet till en dejt så tycker jag det är jag som skall ta notan också. Jag vill att hon skall kunna njuta av kvällen och inte behöva tänka på att hon kanske inte har råd etc samt att hon skall känna sig lite extra uppskattad. Dock har jag innget emot ifall hon nu envisas med att själv betala.

• BTD

Jag snålar bara när det gäller kvinnor jag enbart vill sätta på :D
    En kvinna som jag ser en framtid med skämmer jag bort... 

• An0nym0us
    BTD skrev 2011-11-12 19:05:03 följande:
    Jag snålar bara när det gäller kvinnor jag enbart vill sätta på :D
    En kvinna som jag ser en framtid med skämmer jag bort... 

Vilken gentleman du är.

Kräks

• SOCCO1

HÅLLER MED DIG till stor del.  Majoriteten av svenska killar som jag har dejtat har betett sig så , men jag tror absolut inte att alla är så !.Det har inte änns med pengarna i sig att göra , det är principen.  DU SOM man SKA VILJA TA HAND OM den du är intresserad av  ! att finnas där som stöd på alla vis då vi kvinnor behöver känna oss trygga hos er. Pengar i form of materiella ting som gåvor , middagar , blommor osv är ett sätt att visa den andre att den bryr sig . te.x, födelsedags presenter till familjen, julklappar osv. MEN SJÄLVKLART måsta han kunna visa det på andra sätt också ! det klart att pengar kan vara en symbol av kärlek. sen spelar det ingen större roll om det handlar om en hamburgare på mc-donalds eller en diamant ring vid förlovning . jag har dejtat killar som har mycket pengar och killar som har mindre och lovar att det absolut inte handlar om att jag är en golddigger. snarare handlar det om respekt som killen har för mig. Killen jag ej är intresserad av låter jag ej bjuda mig på middagen om han inte  insisterar då jag ej vill ge honom falska förhoppningar! men känner jag mig intresserad så ska han ha klart för sig att jag inte nöjer mig men att han bara finns där ! charma mig lite , ge mig en massage lite då och då , ge mig presenter som representerar något mer än bara materiellt värde och älska med mig som om det ej finns någon annan kvinna på hela den här jorden .  

Vill han sedan ha mitt barn som jag ska offra min kropp och karriär för så är det inte mer än rättvist att vi delar på allt !!!! även om han råkar ha mer pengar än jag pga att han har kunnat fokusera på sin karriär mer än jag ! 

därför jag ska gifta mig med en italienare som jag absolut yra hand om och gör allt för ! 

• SOCCO1
    JuliaåRonjasmammis skrev 2011-10-09 12:58:09 följande:
    Tonårsmamman1 skrev 2011-10-09 12:51:23 följande:
    Det är väl snarare så att Sverige flyttat in i 2000-talet,  medan andra länder lever kvar på 1800-talet.
    Riktiga män är inte rädda för självförsörjande och starka kvinnor. 
    Precis så.
    ojojoj vad du har fel bruden. du har nog aldrig blivit fint behandlad av en RIKTIG MAN ! 
  • SOCCO1
    PrimitivMan skrev 2011-10-29 13:45:46 följande:

Svenska män är inte snålare än andra. Det är mångt och mycket kvinnans val (eller iaf väldigt många) att man delar på notan. Dels tror jag det är av jämställdhetskäl, om man nu anser sig vara jämställd i övrigt så är man det även i en dejting situation. Men det beror nog också på att slippa känna att man står i en tacksamhets skuld.

Tror inte de flesta män förutsätter att man får sex bara för att man bjudit.

Sjlv är jag lite "old school" och vill gärna bjuda. Om det är jag som har tagit initativet till en dejt så tycker jag det är jag som skall ta notan också. Jag vill att hon skall kunna njuta av kvällen och inte behöva tänka på att hon kanske inte har råd etc samt att hon skall känna sig lite extra uppskattad. Dock har jag innget emot ifall hon nu envisas med att själv betala.

nice . gillar ditt svar . Det är det Jag som kvinna av en man som bjudit ut mig vill ha . det handlar inte om pengarna , det handlar om att du har kämpat lite för mig med att först vara modig och bjuda ut mig (kan vara jobbigt för killar )och sen bjuda på middagen . Förmodligen hade vi haft intressanta samtal då du har vett och etikett och jag hade definitivt velat träffa dig igen. TYCKER att vissa oldschool gester är nice. bara för att de är lite gammal dags så betyder det ej att de är dåliga för det. 
Svar på tråden Fy skäms på er snåla svenska män