• Chris01

    Växer inte foster olika för alla?

    Har bara en liten fundering då jag inte vet mycket om det och jag har googlat runt men tänkte jag frågar på FL också, har fått lite svar här och där men tänkte kolla om någon dels har varit med om samma sak, hur gick det? Och om dels det kan vara normalt med slö tillväxt hos olika foster hos olika kvinnor?

    Var hos gyn i förra fredagen och mätte då i v.5, 4mm på foster. Skulle komma tillbaka för att kolla tillväxten samt att inga blödningar kom igen, fick en mindre blödning den dagen nämligen.
    Kom tillbaka idag och UL mätte mig i v.6 men dock ska jag vara i 7+4 då jag hade senaste mens den 18sep. Då visar det sig att foster inte har växt sen 1v tillbaka, 4.3mm visar det sig med ett tickande hjärta som vi såg första gången också.

    Gyn såg orolig ut och sa att hon är orolig för att pyret inte har växt på 1v, antigen har ÄL varit senare än beräknat då jag också har oregelbunden mens, nån månad har jag 28dgr andra månaden har jag 33dgr. UL visade att jag var  i v.6 dessutom, hon sa samtidigt att det kan vara så att det inte växer lika mycket som andra kanske gör i den tiden men att i v.7 ska man mäta minst 10-12mm.. Blev ju såklart orolig och nu nästan förbereder jag mig för mf/skrapning.. har redan 2mf bakom mig så jag trodde ju detta skulle bli 3:e gången gillt.

    Fick en ny tid nästa torsdag och självklart kan ni ana hur jag mår just nu, berg och dalbana är förnamnet och med alla dessa hormoner i kroppen så..
    Någon som har erfarenhet? Kan mer om detta än jag? Varit med om samma sak? hur sluta det isf?

    På babycenters hemsida så står det att det är olika för alla foster hur dom växer eller inte, man kan inte sätta en viss längd/vikt på alla i alla veckor osv.          

    Tack för era svar. 

  • Svar på tråden Växer inte foster olika för alla?
  • jungfrun84

    Så var det för mig i början....

    Jag kom in till gyn med goda tron att jag var i vecka 7 som jag hade beräknat....
    Lägger mig i gynstolen och dom gör VUL..... Nej säger hon... du kan inte vara i vecka 7... det finns inget foster...
    Jag fick världens klump i magen och tänkte att nu är det kört... Men gynläkaren sa att man kan räkna 2 veckor fel och förmodlingen var det så det var... Det enda jag tänkte var att shit detta är missfall....
    Gynläkaren sa att detta är vanligt att man misstar sig på tiden men jag var helt övertygad om när jag hade sista mens och likadant ägglossning..... Fick göra ett hcg värde och sen fick jag tid för återbesök för att kolla om allt stod rätt till...
    2 veckor senare kom jag tillbaka och HCG värdet hade höjts och där låg en fostersäck....
    ytterligare 1 vecka senare fick jag komma tillbaka för att vi skulle se ett foster med hjärtslag...
    Ja det låg ett foster där... Det var likadant för mig att det hade inte växt mycket men det var vanligt.

    Nu är jag i vecka 22...

    Jag håller tummarna för att allt är som det ska! 

  • jEnNiK

    Jag hade exakt likadant i somras... Hade äl midsommar, men åkte in akut pga ont i magen. Väl där hittades inget hjärta, fick tid en vecka senare.. Då tickade hjärtat, men bebbe hade inte alls växt(borde ha fördubblat sin längd) Fick ytterligare tid en vecka senare, ta akut hcg-prov o vul. Fostret hade växt, men inte tillräckligt, återbesök 2 dagar senare då Bm ville vänta ut ett pågående missfall. Åter på torsdagen fick jag världens bästa läkare, nytt hcg och vul. Hon kunde efter detta inte alls förstå hur de andra läkarna+Bm kunde tvivla på att det var normalt, då såg hon en fullt normal graviditet, och förklarade att ALLA foster ska ha ett visst mått, MEN långt ifrån alla ligger inom det. Så hon skickade hem mig med underbara bilder och beordrade mig att njuta av min grav... Jag är nu i v23 och lilltösen mår hur bra som helst:))
    Håller tummarna för att allt går bra för dej, och att det är likadant som för mig...
    Kram

  • Chris01

    Det positiva är väl att vi ser hjärtslag och så, dock mäter UL mig i v.6 trots att jag mäter mig i v.8 då.
    Jag hade senaste mens 18/9 dock fick jag inga utslag på ÄL-stickorna den 26 sep - 2 okt då jag skulle ha ÄL enligt uträkning osv. Testade jätte svagt på stickorna fram tills den 18okt då blev ÄL-stickan jätte stark men det var ju bara för jag var gravid och HCG var väldigt högt.
    så därför var vi smått chockade också att jag plussa denna månaden då jag inte fick till någon ÄL som beräknat?

    tack för ditt svar, jag ska tillbaka nästa torsdag om inget sker innan dess (som blödningar eller smärtor) förhoppningsvis så växer mitt lilla pyre, vill så gärna ha kvar det i magen min.    

  • jEnNiK

    Jag är också flyttad.. Egentligen ska jag föda i början på mars, och jag är HELT 100 när jag hade äl. Ändå mäter dom o får det till att jag ska föda 23 mars.. Också 2 veckor senare... Min Bm sa att dom skriver in i journalen (23:e) men jag ska fortsätta räkna med mitt datum. Dels väntar jag en tjej, o dom är i 95% mindre än killar, därför räknas det ofta fel enligt mätningar och dels iom att jag exakt vet när äl var... Försök vara lugn(lätt o säga) men försök att njuta, och vänta, det är det enda du kan göra... Det går nog bra;)) Pyret mår säkert bra nästa vecka också! Vem vet, kanske en tjej;))

  • Chris01
    jEnNiK skrev 2011-11-10 20:26:20 följande:
    Jag är också flyttad.. Egentligen ska jag föda i början på mars, och jag är HELT 100 när jag hade äl. Ändå mäter dom o får det till att jag ska föda 23 mars.. Också 2 veckor senare... Min Bm sa att dom skriver in i journalen (23:e) men jag ska fortsätta räkna med mitt datum. Dels väntar jag en tjej, o dom är i 95% mindre än killar, därför räknas det ofta fel enligt mätningar och dels iom att jag exakt vet när äl var... Försök vara lugn(lätt o säga) men försök att njuta, och vänta, det är det enda du kan göra... Det går nog bra;)) Pyret mår säkert bra nästa vecka också! Vem vet, kanske en tjej;))
    Tack. Du har så rätt ju men klart man blir så himlans orolig när man bara vill att pyret ska vara kvar i magen och vara friskt. Sen spelar inte kön någon roll =)
    jag får snällt försöka vänta ut till nästa torsdag och hoppas pyret har växt lite till och man kan se att allt är OK, finns ju inte så mycket jag kan göra åt saken, man är ganska maktlös där.

    Tack för ditt svar!   
  • jEnNiK

    Håller alla mina tummar o tår för att er lill* ska ha växt till nästa vecka!
    Vet att man är vidrigt orolig, känner efter hela tiden, nojjar över minsta magknip mm... Den veckan man måste vänta känns som en evighet.... Men försök, för din egen skull, hjärnans makt är hemsk.. Tänk att allt är bra, du har sett en bebbe, hjärtat som slår... H*n mår säkert alldeles prima där inne;))

  • Chris01

    Vet ni nåt om progesteron? Jag har fått det från läkaren ju och tar det 2ggr/dag vaginalt, googlar så mycket jag kan men får bara upp att det är bra för fostret får mer näring då man själv kan sakna progesteron i kroppen som kommer från gulsäcken, det ska tydligen hjälpa till på vägen. Det jag undrar över är om det kan få ett foster att växa av näringen också? Om det liksom "hjälper" till något? Ni vet inget tjejer? Eller vet någonstans jag kan leta mer info från?

  • Ghettoblaster

    Min ultraljudsläkare förklarade som så att alla foster växer i nästan lika takt fram till ca vecka 20-24.

    Efter det börjar fostren växa olika beroende på vilka anlag de har med sig i sin genbank, en del blir lpnga smala bebisar andra korta runda.

    Därför MÅSTE ultraljudet för förlossningsberäkning göras runt v 20 fram till senast 24.

    Görs det därefter kan de tyvärr inte sätta ett förlossningsdatum iom att bebisens strl kan luras.

  • Ghettoblaster

    De kan inte sätta ett korrekt förlossningsdatum skulle det ju stå!


    Ghettoblaster skrev 2012-01-09 10:59:24 följande:
    Min ultraljudsläkare förklarade som så att alla foster växer i nästan lika takt fram till ca vecka 20-24.

    Efter det börjar fostren växa olika beroende på vilka anlag de har med sig i sin genbank, en del blir lpnga smala bebisar andra korta runda.

    Därför MÅSTE ultraljudet för förlossningsberäkning göras runt v 20 fram till senast 24.

    Görs det därefter kan de tyvärr inte sätta ett förlossningsdatum iom att bebisens strl kan luras.

  • Chris01

    Har glömt och uppdatera denna tråden, det gick inte hela vägen denna gången heller. Skrapades den 21/11 så allt är över nu, tyst missfall som man kallar det.
    vi är under utredning nu för upprepade missfall.

  • Chris01

    Tack så mycket tjejer, det är tungt men nu har jag fått trombyl och hoppas den ska hjälpa och jag ska slippa fragmin-sprutor iom det tycks vara små bildande blodproppar som sätter stopp för näringen till mitt lilla under.
    men vi börjar försöka efter mens nu i januari igen så hoppas det går snabbt igen med att hålla fast sig hela vägen också! =)   

  • Ayla78

    Hej

    Har precis läst ditt inlägg om embryot som inte växer.

    om hjärtat slår hur kunde det bli missfall? Eller var det så att embryot inte växt som det skulle och sen slutade hjärtat?

    Vi har en liknande situation nu och kommer få min dom nästa vecka.

    Har någon annan erfarenhet av att embryot inte vuxit som det ska och hur gick det sen?


    Chris01 skrev 2012-01-15 14:51:22 följande:
    Tack så mycket tjejer, det är tungt men nu har jag fått trombyl och hoppas den ska hjälpa och jag ska slippa fragmin-sprutor iom det tycks vara små bildande blodproppar som sätter stopp för näringen till mitt lilla under.

    men vi börjar försöka efter mens nu i januari igen så hoppas det går snabbt igen med att hålla fast sig hela vägen också! =)   

  • mom2012

    Puffar lite här vi är också i samma situation. Foster växer men långsamt. HCG stegrar men långsamt. Kan det ändå gå bra?

  • Cyanea

    Jag har inte läst mer än sista inlägget, mom2012, så kanske har jag missat något. 

    Tidigt i utvecklingen ska alla embryon växa i princip exakt lika snabbt. Det har med cellernas funktion att göra.

    Skulle de dela sig något snabbare skulle den blivande människan fortsätta att växa och åldras snabbare än andra. Varje gång cellen delar sig minskar nämligen det som kallas telomererna, det är DNA längst ut på DNA-strängen. Den är en viss längd från början (ofta ärftlig från pappan) och kortas av varje celldelning. När den är för kort signalerar det slutet. Det som gör cancerceller speciella är att deras telomerer inte kortas, vilket innebär att det inte finns någon signal för att cellen ska dö, vilket ger upphov till växande tumörer. 

    Skulle de delas långsammare antar jag att det också ger sina nackdelar. Det tar ju till v. 12 innan moderkakan försörjer embryot helt med näring. Innan dess ska gulesäcken ge näringen. Den är som en matsäck som inte fylls på, utan har den energi den har från första början. Skulle det ta längre tid för embryot att utvecklas antar jag att även moderkakan och näringsförsörjningen skulle bli senare, och då skulle gulesäckens energi hinna förbrukas. Organ utvecklas senare vilket kan göra att fostret inte kan förse sig med näringen som behövs för att fortsätta utvecklas. 

    Celldelning är en ganska exakt procedur. Skillnader i delningshastigheten är livsviktig. Tar det för lång eller kort tid för dem att delas är det inte ett livskraftigt embryo. Det ger liksom ringar på vattnet. Det är inte förrän kring v. 20 som de kan börja utvecklas i olika takt, men då är ju alla organ anlagda. 

    Sen vill jag påpeka att jag skrivit om när något är direkt fel. Är det någon millimeter för liten vid något mätningstillfälle är det ganska troligt att det är den mänskliga faktorn, alltså personen som mäter som mäter lite fel, eller att maskinen inte är tillräckligt exakt. hCG-nivåer kan variera mellan olika graviditeter, så det beror ju också på hur låga nivåerna är. 

    Vad har de sagt till dig? Hur mycket för litet är det? Och vad är det med hCG-nivåerna? 

  • mom2012

    Min gyn sa att hcg dubblades för dåligt vid en serie om 3 provtagningar. Det dubblade sig på 96 h inte 24. Nu sist när jag tog nytt hcg va ökningen bara 12% tror jag. Är i v9 nu så hcg ska iof plana ut men jag är orolig. Är bara uppe i 6000 på hcg. Nytt hcg måndag.

    Fostret va 3 mm i v7+2 (om ej mätfel) och borde varit närmare 10-12 mm. Hjärtljud sågs men slog långsamt så gyn trodde det var mitt egna blodkärl vi såg.

    Summerat ser det ej ljust ut.

  • mom2012

    Jag kan ha haft lite senare äl än vad jag hade. Stickan va lite svag10/10 men absolut äl 12/10. Men de 3 dgr bör inte göra så stor diff heller på fostret. Ca 1 mm per dygn ska det växa har jag läst.

  • Cyanea

    Jag hoppas verkligen att det är tidigare än ni trott och att det därför ser ut som det gör. Det måste vara jättejobbigt att gå omkring i ovisshet. 

    Ska du tillbaka för ny koll? 

  • Frögurka

    TS, tråkigt slut! Vill bara fråga en sak ja undrar.. Du har skrivit att ni ska utredas pga upprepade MF. Undrar hur nånga du fått o i vilka veckor? Du skrev även att du ska få trombyl pga misstanke o proppar. Vad har fått läkarna att misstänka de? Funderar lite på hur en utredning går till, om man redan blödit ut ett MF så finns ju eg inget kvar att ta tester på.
    Ja har 2 MF bakom mej nyligen o äter trombyl denna gång i förebyggande, men då helt utan att veta om de ens var proppar som orsakade mina missfall.

Svar på tråden Växer inte foster olika för alla?