• Jossofräs

Hästägare med småbarn

Ni hästägare som har småbarn, hur fungerar det i praktiken? Hur funkar varaden med jobb, dagis och stall? Berätta gärna :) Har funderat på att skaffa häst igen nu men jag vill ha lite tips om hur man får ihop allt!

• Svar på tråden Hästägare med småbarn
  • koaala

Jag rekomenderar att hitta medryttare redan från början eller flera till och med. Det finns säkert många flickor som drömmer att få rida men har inte råd. Då får du av lite av belastningen och kan verkligen njuta av att ha en häst och hjälpa någon på köpet.

• Jossofräs

Jag har redan en medryttare som ska hjälpa mig två vardagar i veckan. jag börjar 9 varannan vecka så dom tre dagarna (som det blir dom veckorna eftersom medryttaren har två) så tänker jag inte rida utan rider bara på helgen istället. Han är omusklad, nyinriden och unghäst så han bör ändå inte gå varje dag. Dom gånger sambon är borta och barnen är sjuka tex så finns farmor som kan sitta hos dom medan jag är i stallet, eller så ber jag min medryttare (som förövrigt är en bra kompis till mig sen tidigare) eller så ber jag mamma ta honom eftersom hon har häst i samma stall. Jag har en till tjej som gärna vill vara medryttare också men jag tror inte hon är rutinerad nog.

• talia

Jag skulle säga att det funkar om man har stöd runt omkring sig, typ mor- och farföräldrar eller någon annan som ställer upp villkorslöst. Eller jag skulle inte kunna ha häst om det inte vore för dem. Har några tumregler, vara hemma senast kl 19.30 på kvällen så vi kan hjälpas åt att natta våra två små, vara i stallet som längst två timmar på vardagar och inte rida båda dagarna på helgen. Nu har jag häst på ett bra stall där vi hjälps åt och ska jag inte rida behöver jag inte åka dit alls, eller inte varje dag iaf.
    Krävs en del planering, ibland känns det som en börda men jag vet att jag inte mår bra om jag inte får komma ut med pållen, blir odräglig om jag inte får umgås med hästar..! Nu får jag ihop det tack vare att jag jobbar nätter och inte heltid, mest för barnens skull såklart men en stor bonus är att hinna med hästen dagtid (när jag får barnvakt) ett par-tre dgr/v.
    Det största problemet med häst för min del är att han kostar för mycket, eller jag känner att jag ständigt har för lite pengar, inte så kul att behöva snåla med aktiviteter mm med barnen o samtidigt ha i bakhuvudet att hästen kostar 2-3000 per månad.......

• cajsasmamma

Jag jobbar med mina egna hästarna så nu jobbar jag mest  med hästarna när dottern går i skolan . När hon var liten så gick hon i dagis när jag var i stallet. Annars har jag alltid haft barnvakt!

• Guiden12
    Jossofräs skrev 2011-11-27 21:07:39 följande:
    Ni hästägare som har småbarn, hur fungerar det i praktiken? Hur funkar varaden med jobb, dagis och stall? Berätta gärna :) Har funderat på att skaffa häst igen nu men jag vill ha lite tips om hur man får ihop allt!
    Jag har 2 hästar och ett barn, är ju fortfarande föräldraledig så nu är det inga problem tidsmässigt, däremot ekonomiskt , känns tungt vissa månader att alla hobbypengar går till hästarna. börjar känna att jag skulle vilja använda pengarna till annat som resa eller renovera huset också, så får se om jag kommer att ha kvar hästarna, känns surt att sälja också...
    Får se hur det går när jag börjar jobba igen, då kommer inkomsterna öka med flera tusen i månaden så då löser sig ekonomin men kan tänka mig att det kommer bli tufft med tiden istället. Kanske inte är så kul att åka till stallet sent varje kväll, man vill ju ha tid att mys med sitt barn o sambon efter jobbet också, hm man skulle vara ekonomiskt oberoende och ha längre dygn :)
  • vargaa

Jag har ju träffat på hästägare med barn och jobb, så det måste vara möjligt. Men jag tror att man måste acceptera att intresset kommer att gå ut över ens familjeliv för att få det att gå ihop. Om man inte har egen gård och gemensamt intresse/ansvar för den biten.

Jag har min häst på lösdrift, skötsel ingår. Mao har jag inte mycket jag måste göra annat än att titta till och rida honom. Har en 1,5-åring och är mammaledig. Trots det har det varit svårt att få tiden att räcka till. Iof bygger vi ut huset också, vilket gör att sambon arbetar både dagtid och ledig tid. Så jag måste ha dottern med vilket är problematiskt pga att hon inte tycker att det är speciellt roligt och för att hästen är lite bånglig och kräver mkt uppmärksamhet. Han är ganska barnslig sj'älv och kan lätt råka välta henne för att han blir rädd eller liknande.

Nu väntar jag barn nr 2 och ramlade av ganska illa i v 25 så jag la ner ridningen pga tidsbristen då. Jag vet inte när jag kan börja rida igen men jag har hellre kvar hästen och låter bli att rida, än att låta intresset gå ut över min familj. Det är helt enkelt så jag valt att prioritera. När huset är klart och bebisen kan vara utan mig några timmar i sträck kommer jag att börja rida honom igen.

Jag kan säga att det är enormt mkt värt att ha hästen nära hem. Jag 4 min men bil till honom och det gör att jag kan svänge förbi när vi ändå är ute och åker och minskar då risken för konflikt med dottern eller att hon ska behöva äta imellan etc. Och att han går ute dygnet runt gör att jag vet att han mår bra och inte står sönder sina ben i tristess i en box.

Just nu är det barnens tid. Dom behöver min tid mer än vad jag behöver min hästtid. Jag låter hellre familjelivet gå ut över fritiden än tvärt om. För familjen ska hålla hela livet och det kommer att bli mer tid över när barnen blir större. Men visst saknar jag ridningen, absolut. Allt har sin tid.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • blåbärsylt
    Jossofräs skrev 2011-11-27 21:07:39 följande:
    det funkar utmärkt att ha både barn och häst. dock tro jag att det är lättare att ha hästarna hemma på gården som jag ha än att sitta och fara varje dag men det handlar nog mycket om viljan, när jag fick första barnet var jag mycket le hästarna (jobbigt att föda, samt omställningen) men efter 2 veckor var man tillbaka i verkligheten, och jag skulle ALDRIG någonsin sälja dom bara för att jag har skaffat barn, har 2 och väntar 3.e. som tidigare skrivit, mycket vilja så gå allt. lycka till i dina funderingar :)
  • Jossofräs

Jag har skaffat en häst nu, har haft honom i lite över en månad och än så länge fungerar det alldeles utmärkt! Har med mig barnen till stallet många gånger också och dom tycker det är jätte kul :)

Jag samarbetar med en tjej som har sin häst i samma stall, så jag behöver bara åka dit en gång per dag. Min mamma har dessutom häst i samma stall så krisar det kan hon hjälpa till med mockning osv om jag måste vara hemma med sjuka barn. 

• Golfbanetorpet

Jag har fyra barn och två hästar.  Har haft häst i hela mitt liv så barnen vet inget annat. 
    Fördelen med att ha häst på gården är att man kan göra mycket i förbifarten. Å andra sidan kan det vara lättare att få hjälp i ett större stall om man hyr in sin häst. Allt går om man vill. Handlar bara om prioritering. I dag rider min 10 åriga son och hopptävlar. Alla barn rider för husbehov och det är jag jätteglad för! I stallet hjälps vi år. Barnen får turas om med matlagning, mockning, fodra och släppa ut/in. Hästarna är en naturlig del i familjens liv!
    Lycka till! 

• ViVäntarLois

Tror att det är väldigt stor skillnad om man har stallet hemma på gården eller om det är omständigt att ta sig dit. Hade vi haft stall hemma så hade jag gärna kombinerat barn + häst, då kan man ju mocka, fodra och liknande tillsammans med barnen och den där ridtiden blir inte så krånglig när ens partner kan ha barnet. 

Vi bor inne i stan nu med en helammande dotter på 8 månader och våra hundar, har 7 kilometer till stallet. Jag har medryttarhäst nu och är evigt tacksam över att det inte är min egna häst och mitt yttersta ansvar! Om vi har haft en vaknatt så är det inte vi som har den där morgonfodringen, om dottern är sjuk måste vi inte ut i stallet osv... När dottern är stor nog för att rida själv så vore det mysigt med två hästar i familjen men det är inte aktuellt just nu. 

• Piga

Jag har tre hästar. En ridhäst och två shettisar.
    Barnet är 21 månader och så har jag ett frö i magen.
    Jag har egen gård så hästarna är hemma. De står på lösdrift och har fri tillgång på foder. Så de dagar jag inte rider behöver jag bara kolla till dem och fylla vatten.
    Vi producerar eget foder, så det blir relativt billigt. Så det är egentligen hovslagaren som är dyrast varje månad.

• Noras

Jag har två barn, 4 hästar och 2 hundar. Gubben åker till jobbet ca kl. 6.30-7 och kommer hem runt en 16-17.00.
    Jag kliver upp ca kl. 4 varje morgon, då den lilla vaknar. Byter, matar och så slocknar hon oftast igen. Lägger henne i sängen igen och så går jag ut i stallet. Ut med hästarna och matar. Sen åker gubben till jobbet, jag sköter den minsta (6 veckor) medan den äldre åker till skolan. Mitt på dagen bäddar jag ner den minsta i vagnen och ut på gården. Är det fruktansvärt dåligt väder så skuffar jag in vagnen innanför dörren i stallet. Sen matar jag hästarna, mockar och liknande medan lillan sover. Då gubben kommer hem så fixar han mat och ser efter minstingen, medan jag och den äldre går ut i stallet för att göra i ordning det sista innan hästarna ska in: fixa hö, vatten och sådant. Sen äter vi och så går vi och tar in dem, ryktar och visiterar och sådant. Sen på kvällen går jag ut och nattar dem ca 21-22.00. Klockan 22.30-23 så är det sängdags (om den lilla anser det Skrattande)
    Ridning blir det oftast bara på helger just nu då gubben är hemma, eller någon gång mitt i veckan om jag får barnvakt. Det är lite pusslande, men ger man sig sjutton på att det ska gå så tror jag att det också går. Men man får nog släppa alla tankar på att man ska träna aktivt, tävla och prestera bäst m.m. så länge man har småbarn Flört

• ingendukänner
    Familj Lo skrev 2011-11-30 12:11:50 följande:
    Vi fixar det galant =)
    Har fyra hästar (1 Unghäst, en shettis, fullblod och varmblod) och vi fixar det.
    Båda jobbar heltid och kör inom och mockar direkt sen åker hem anitingen tar vi in direkt eller åker en av oss dit och tar in, båda behöver faktist inte vara med när man lägger... Vi har tillgång till belyst ridbana och roundpen så det underlättar en del.

Men har faktst funderat på en medryttare.. 
    Men då verkar din man intresserad av hästarna med och det underlättare ju om man hjälps åt med dem.
  • Musen

Jag har en 1 1/2 årig och en 1/2 åring och väntar tvillingar till höst och totalt 6 hästar hemma på gården. Varav den ena är pensionär och går och skrotar bara :) min man kan ibland åka bort på turné i några veckor men när han är hemma tycker han det är kul att hjälpa till i stallet. När jag bara hade ett barn så hade jag denne i bärsjal och de var inga problem att hänka på i stallet då , nu när jag har två så bär jag den lilla medans den stora går bredvid och så rider jag i ridhuset där vi har gjort ett lekrum med fönstervägg och högtalare så jag kan rida och montera medans barnen leker, sover och det kan jag rekommendera.ibland När barnen har somnat på kvällen tar jag med dom ut och så rider jag i ridhuset. Då har jag alltid förberett med utrustning och sånt. Och ibland får barnen vara med och rida beroende vilken häst men då blir det bara skritt ännu.

• Ofeigur

Jag har två islänningar som jag har hemma på gården och som går på lösdrift och har fri tillgång på hö en så länge iallfall. Den äldsta blir 4år i Juni och ska tränas mer till hösten och då blir det  uppdelat på dagen. Jag är mammaledig med en tjej på 8 månader och har en 9 årig som på halvtid. Det funkar hur bra som helst nu men sen när jag börjar jobba igen kommer det bli tajt med tid. Men jag har en medryttare som hjälper mig ngr dagar  i veckan så det känns bra. Ska ev låna ut den andra unghästen till strömsholm på deras utbildning i höst. Så då blir det inte lika mkt jobb.  Min sambo är intresserad av hästarna också så det underlättar. Han ger mig den tid jag vill ha med hästarna så det blir aldrig  ngt problem.

Svar på tråden Hästägare med småbarn