familjehem som vägrar
Familjehemmet slår bakut när dom hörde jag har gjort hemtagningsbegäran.
Måste familjehem betee sig så?
Familjehemmet slår bakut när dom hörde jag har gjort hemtagningsbegäran.
Måste familjehem betee sig så?

Nu vet vi ju inte varför ditt barn blev omhändertaget från början och inte heller vad som har hänt på vägen under de här 2,5 åren. Men kan det vara så att en stor brist är att man inte tydligt informerar familjehemmet löpande om hur det går för bio-föräldrarna? Man kanske inte ens får göra det pga av någon sekretess?
Har man tagit hand om ett barn så länge som kanske mådde väldigt dåligt i början och man har sett hur barnet har börjat må bra och är trygg igen så är det nog ganska naturligt att oroa sig om den som skadade barnet från början ska ta över vårdnaden igen. Precis som att bio-föräldrar känner att soc inte alltid tar rätt beslut så kan nog fosterhem känna samma sak om de saknar information. De som arbetar på soc är ju bara människor och de är inte närvarande 24/7 i någons liv utan gör sina bedömningar från det de ser och hör. Familjehemmen är ju också bara vanliga människor som kanske har svårt att avgöra om oro efter umgänge beror på något fel hos bio eller är en naturlig reaktion på att ha två familjer och ett tidigare trauma.
Men jag hoppas verkligen att du har fått ordning på ditt liv och är redo att bli en toppenmamma till din son. Jag hoppas också att familjehemmet ser det och att ni kan ha en fin realtion för barnets skull så bandet inte bara klipps tvärt efter så lång tid.
Ja jag vet ju inte det hur mkt soc informerar till familjehemmet. Vill självkart att barnet kan ha fortsatt kontakt med familjehemmet ifall han vill.