• Anonym (mamma nr 1)

familjehem som vägrar

Familjehemmet slår bakut när dom hörde jag har gjort hemtagningsbegäran.

Måste familjehem betee sig så?

• Svar på tråden familjehem som vägrar
  • Anonym (mamma nr 1)
    Anonym skrev 2011-12-22 18:32:29 följande:
    Hur kommer barnets mående in i bilden när man diskuterar hemflytt? Har familjehemmet inte lyckats få barnet tryggt under placeringen så ska väl barnet verkligen inte stanna där kan jag tycka.

Det du beskriver är ett familjehem som "gjort" barnet till sin egen. Som ser att barnet mår bra i familjen men som inte kan se att föräldrarna är bäst för barnen, under förutsättning att föräldrarna klarar av att ha barnen hemma igen.
    Bra skrivet. Får känslan att många är emot biosar...man e dömd för all evighet. Bra att soc bestämmer i slutändan...fast dom inte är kompetenta när det gäller hemflytt enligt vissa.
  • Anonym
    Anonym (mamma nr 1) skrev 2011-12-22 19:28:38 följande:
    Bra skrivet. Får känslan att många är emot biosar...man e dömd för all evighet. Bra att soc bestämmer i slutändan...fast dom inte är kompetenta när det gäller hemflytt enligt vissa.
    Men,altså,VAD är det som är så svårt att greppa i det man skriver?

Du KAN inte   generalisera så här!  VISSA är inte kapabla,andra är det,förstår du nu?
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-22 20:18:38 följande:
    Men,altså,VAD är det som är så svårt att greppa i det man skriver?

Du KAN inte   generalisera så här!  VISSA är inte kapabla,andra är det,förstår du nu?
    Du menar helt seriöst att soc inte klarar av att utreda om det är barnets bästa att flytta hem till föräldrarna igen men de är fullt kompetenta att bedöma när barn ska placeras?Drömmer

Soc borde får vidareutbildning inom utredningar vid hemtagningsbegäran om det stämmer...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-22 20:45:18 följande:
    Du menar helt seriöst att soc inte klarar av att utreda om det är barnets bästa att flytta hem till föräldrarna igen men de är fullt kompetenta att bedöma när barn ska placeras?Drömmer

Soc borde får vidareutbildning inom utredningar vid hemtagningsbegäran om det stämmer...
    Iblandt (märk väl att jag skriver "iblandt") kan tyvärr soc gå för mycket efter vad föräldrarna vill,och inte efter vad som är bäst för barnet!
  • Anonym (mamma nr 1)
    Anonym skrev 2011-12-22 21:01:20 följande:
    Iblandt (märk väl att jag skriver "iblandt") kan tyvärr soc gå för mycket efter vad föräldrarna vill,och inte efter vad som är bäst för barnet!
    och vad ska man göra med dom vissa soc?
  • Anonym
    Anonym (mamma nr 1) skrev 2011-12-22 21:08:08 följande:
    och vad ska man göra med dom vissa soc?

Vissa socassistenter borde vidareutbildas!!

Jag personligen anser inte att tex,nyutbildade socionomer  borde jobba med barnavårdsutbildninger!  Med såna jobbiga,och känsliga saker,borde man ha lite livserfarenhet i baggasjet...
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-22 21:01:20 följande:
    Soc tänker oftast på föräldrarna när barnen bor i familjehem och vill ofta mer att barnen ska hem än att barnen ska ha det bra... Alla år de haft med familjen att göra ökar så klart soc sympatier för föräldrarna så det är klart de ser mellan fingrarna och skickar hem barn till olämpliga föräldrar... Drömmer
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-22 21:11:45 följande:

Vissa socassistenter borde vidareutbildas!!

Jag personligen anser inte att tex,nyutbildade socionomer  borde jobba med barnavårdsutbildninger!  Med såna jobbiga,och känsliga saker,borde man ha lite livserfarenhet i baggasjet...
    Ursäkta stavningen....
  • Anonym (mamma nr 1)
    Anonym skrev 2011-12-22 21:12:54 följande:
    Soc tänker oftast på föräldrarna när barnen bor i familjehem och vill ofta mer att barnen ska hem än att barnen ska ha det bra... Alla år de haft med familjen att göra ökar så klart soc sympatier för föräldrarna så det är klart de ser mellan fingrarna och skickar hem barn till olämpliga föräldrar... Drömmer
    Hur vet du det? Så enkelt är det nog inte. Dom tog ju barnet en gång pga olika saker...ska dom bara dumpa barnet tillbaka utan en ordentlig utredning.
  • Anonym
    Anonym (mamma nr 1) skrev 2011-12-23 10:16:50 följande:
    Hur vet du det? Så enkelt är det nog inte. Dom tog ju barnet en gång pga olika saker...ska dom bara dumpa barnet tillbaka utan en ordentlig utredning.
    Sorry, det var ironi riktat till de dumma påståendena om att soc inte bryr sig om barnet vid utredningar om upphörande av vård.
  • Anonym (mamma nr 1)
    Anonym skrev 2011-12-23 10:26:24 följande:
    Sorry, det var ironi riktat till de dumma påståendena om att soc inte bryr sig om barnet vid utredningar om upphörande av vård.
    Aha ok...ja vissa tänker att soc är helt okompetnta vid hemtagningsutredningar.
  • Bling1975

Nu vet vi ju inte varför ditt barn blev omhändertaget från början och inte heller vad som har hänt på vägen under de här 2,5 åren. Men kan det vara så att en stor brist är att man inte tydligt informerar familjehemmet löpande om hur det går för bio-föräldrarna? Man kanske inte ens får göra det pga av någon sekretess?

Har man tagit hand om ett barn så länge som kanske mådde väldigt dåligt i början och man har sett hur barnet har börjat må bra och är trygg igen så är det nog ganska naturligt att oroa sig om den som skadade barnet från början ska ta över vårdnaden igen. Precis som att bio-föräldrar känner att soc inte alltid tar rätt beslut så kan nog fosterhem känna samma sak om de saknar information. De som arbetar på soc är ju bara människor och de är inte närvarande 24/7 i någons liv utan gör sina bedömningar från det de ser och hör. Familjehemmen är ju också bara vanliga människor som kanske har svårt att avgöra om oro efter umgänge beror på något fel hos bio eller är en naturlig reaktion på att ha två familjer och ett tidigare trauma.

Men jag hoppas verkligen att du har fått ordning på ditt liv och är redo att bli en toppenmamma till din son. Jag hoppas också att familjehemmet ser det och att ni kan ha en fin realtion för barnets skull så bandet inte bara klipps tvärt efter så lång tid.

Stitch längtar efter Lilo
  • Anonym (mamma nr 1)

Ja jag vet ju inte det hur mkt soc informerar till familjehemmet. Vill självkart att barnet kan ha fortsatt kontakt med familjehemmet ifall han vill.

• Anonym
    Anonym skrev 2011-12-23 10:26:24 följande:
    Nu läser du fel igen....

Iblandt bryr dom sej inte,iblandt bryt dom sej!  Så är det..  
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-23 19:52:51 följande:
    Nu läser du fel igen....

Iblandt bryr dom sej inte,iblandt bryt dom sej!  Så är det..  
    Har inte läst fel alls i tråden så du kan sluta påstå saker som inte stämmer.

Grattis ts och jag hoppas ni får en riktigt god jul!
  • Anonym
    Anonym skrev 2011-12-23 20:16:49 följande:
    Har inte läst fel alls i tråden så du kan sluta påstå saker som inte stämmer.

Grattis ts och jag hoppas ni får en riktigt god jul!
    Det har du gjort!

Som jag skrivit flera gånger; Soc gör fel,iblandt!

Och,iblandt gör dom rätt!    Så enkelt är det!  ;))    
Svar på tråden familjehem som vägrar