Anonym (bix) skrev 2011-12-23 15:38:03 följande:
Blir lite osäker på om du argumenterar mot mig eller håller med mig.....jag tycker inte nåt av det du skriver är motsägelsefullt i alla fall, så som du skriver är det ju och det är en av anledningarna till att jag inte vill tvingas tala om saker om mitt liv om jag inte själv tycker det är relevant. Den dagen det kvittar vilken sexuell läggning man har är det väl intressant att ta denna diskussion igen kanske.
Jag ska förtydliga mig lite
Anonym (bix) skrev 2011-12-22 21:11:07 följande:
VARFÖR måste man deklarera sin sexuella läggning??? Och varför skulle man göra det och inte behöva berätta om sina preferenser/parafilier?
Jag ville illustrera att de flesta människor illusterar sin sexuella läggning i vardagliga situationer. varje gång man nämner sin partner vid namn har man sagt något om sin sexuella läggning. Med vissa undantag då, t.ex. om man formulerar sig så att partnerns kön inte framgår eller om man är bög med lever i en heterorelation. Har man inga relationer som man vill diskutera med andra människor säger man såklart inget om sin sexuella läggning genom att nämna sin man/fru/flickvän/pojkvän/flört/dejt etc, men i många sammanhang är det vanligaste att människor har eller har haft relationer som de någon gång nämner.
Alltså är det så att de flesta människor deklarerar sin sexuella läggning, men många uppfattar det bra som att de deklarerar sin sexuella läggning om de talar om en partner av samma kön. Behöver inte heller gälla partner utan kan vara t.ex. i en grupp tjejer pratar om snygga killar.
Och sexuell läggning handlar alltså till stor del om ytterst vardagliga saker som att plocka svamp eller diska efter maten eller vem som hämtar på förskolan. I många sammanhang säger man inte något alls om sitt sexliv när man pratar om sin sexuella läggning.
Anonym (bix) skrev 2011-12-22 21:11:07 följande:
Jag är bi, går inte ut med det, lever på ett sätt som gör att ingen undrar, men skulle de undra svarar jag väl bi - men jag värnar om min rätt att inte behöva vara tydlig med vare sig sexualitet, tandkrämssort, politisk partitillhörighet eller vikt.
Nu vet jag inte vad du menar med att vara bi och leva på ett sätt som gör att ingen undrar, om du menar att du lever ett heteroliv (och är öppen med dina heterorelationer), att du inte nämner något alls om något av det jag tar upp ovan eller något annat. Men så länge du nämner något om någon relation, attraktiv person el. dyl. har du i alla fall deklarerat en del av din sexuella läggning. Och jag ska väl tillägga möjligheten att det är det är heterodelen av din sexuella läggning som du aldrig visar