• Anonym (Jessica)

Kajsa Bergqvist är lesbisk. Så glad för hennes skull!

Läste precis på Aftonbladets-hemsida att Kajsa Bergqvist kommit ut med att hon har en flickvän som hon lever med och är väldigt förälskad i. Kan inte bli gladar för hennes skull. Helt rätt att kunna trivas med sitt liv och inte hålla inne på lyckan. 

Ville bara skriva detta och kanske visa att vi stödjer Kajsa! 

• Svar på tråden Kajsa Bergqvist är lesbisk. Så glad för hennes skull!
  • st elmos fire

Kan hända att det är en stor nyhet i gayvärlden. men för egen del kan det vara så att jag är bara ointresserad (och hade brytt mig lika lite om hon hittat en ny gubbe) har en barndomskompis som kom ut som gay på gymnasiet och det var lika kul när hom hittade någon då som om hon varit hetero.

• 20120419

När hon gifte sig med Måns var det inte en enda tidning som hyllade henne för att hon var straight.
    Fast det flesta visste att hon gillar tacos.

• Anonym (flata)
    st elmos fire skrev 2011-12-22 23:03:40 följande:
    Hur hittar jag inlägget i mobilen?
    Ingen aning men det är ett långt inlägg tre inlägg ovanför ditt.
  • Gaytjej
    moleztah skrev 2011-12-22 23:07:30 följande:
    När hon gifte sig med Måns var det inte en enda tidning som hyllade henne för att hon var straight.
    Fast det flesta visste att hon gillar tacos.
    Men kan du (inte?) förstå att en sån artikel för en som är gay spelar större roll än motsvarande artikel (Kajsa gifter sig med Måns) för en hetero?
    Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • 20120419
    Gaytjej skrev 2011-12-22 23:25:59 följande:
    Men kan du (inte?) förstå att en sån artikel för en som är gay spelar större roll än motsvarande artikel (Kajsa gifter sig med Måns) för en hetero?
    Klart som fan jag förstår det. Förebilder behövs ju.
    Men det var ju en del som tycker det är konstigt att den skrevs överhuvudtaget.
    Jag tycker det är konstigt att ingen tidning gav svar på tal till de som sa att hon var lesbisk.
  • Anonym (hoppas)
    Anonym (flata) skrev 2011-12-22 22:39:13 följande:
    Varje gång du säger något om en kärleksrelation eller en flirt som du har eller har haft säger du något om din sexuella läggning, såvida du inte döljer könet på människan i fråga eller inte har relationer som du anser vara så betydelsefulla att du pratar om dem med andra människor. Har personen ett icke-könsneutralt namn räcker det att säga namnet.

Eftersom du är bi säger du inte allt om din sexuella läggning, inte på samma sätt som om du varit homo eller hetero, men del flesta människor gör i alla fall ett antagande att du är antingen homo eller hetero.

Om det är en person av motsatt kön har du i de flesta sammanhang definierat dig som normal, även om det i ditt fall inte säger allt om dig. Men omgivningen tolkar dig som normal, som heterosexuell. Men de uppfattar inte att du sagt något om din sexuella läggning, för det är ju bara normalt och naturligt att vara hetero. Skulle det vara en person av samma person som du själv är det mer troligt att den eller de du pratar med uppfattar det som att du har sagt något om din sexuella läggning.

Man kan beskriva det ungefär så här: I ett sammanhang där man inte vet så mycket om varandras familjeförhållanden pratar om vad man gjort i helgen. Om Kalle säger att han och hans fru varit ute i skogen och plockat svamp uppfattar de andra det som att har han sagt just det, att han plockat svamp. Hade han i stället sagt att han och hans man varit ute i skogen och plockat svamp uppfattas det som att han sagt "jag är bög". Dvs. i det ena fallet uppfattar men det som att han har pratat om sin sexuella läggning, i det andra fallet inte. (idén kommer från Hans Ytterberg. Det har funnits en längre text om det på nätet förut men jag hittar den inte)
  • Anonym (bix)
    Anonym (flata) skrev 2011-12-22 22:39:13 följande:
    Varje gång du säger något om en kärleksrelation eller en flirt som du har eller har haft säger du något om din sexuella läggning, såvida du inte döljer könet på människan i fråga eller inte har relationer som du anser vara så betydelsefulla att du pratar om dem med andra människor. Har personen ett icke-könsneutralt namn räcker det att säga namnet.

Eftersom du är bi säger du inte allt om din sexuella läggning, inte på samma sätt som om du varit homo eller hetero, men del flesta människor gör i alla fall ett antagande att du är antingen homo eller hetero.

Om det är en person av motsatt kön har du i de flesta sammanhang definierat dig som normal, även om det i ditt fall inte säger allt om dig. Men omgivningen tolkar dig som normal, som heterosexuell. Men de uppfattar inte att du sagt något om din sexuella läggning, för det är ju bara normalt och naturligt att vara hetero. Skulle det vara en person av samma person som du själv är det mer troligt att den eller de du pratar med uppfattar det som att du har sagt något om din sexuella läggning.

Man kan beskriva det ungefär så här: I ett sammanhang där man inte vet så mycket om varandras familjeförhållanden pratar om vad man gjort i helgen. Om Kalle säger att han och hans fru varit ute i skogen och plockat svamp uppfattar de andra det som att har han sagt just det, att han plockat svamp. Hade han i stället sagt att han och hans man varit ute i skogen och plockat svamp uppfattas det som att han sagt "jag är bög". Dvs. i det ena fallet uppfattar men det som att han har pratat om sin sexuella läggning, i det andra fallet inte. (idén kommer från Hans Ytterberg. Det har funnits en längre text om det på nätet förut men jag hittar den inte)
    Blir lite osäker på om du argumenterar mot mig eller håller med mig.....jag tycker inte nåt av det du skriver är motsägelsefullt i alla fall, så som du skriver är det ju och det är en av anledningarna till att jag inte vill tvingas tala om saker om mitt liv om jag inte själv tycker det är relevant. Den dagen det kvittar vilken sexuell läggning man har är det väl intressant att ta denna diskussion igen kanske.
  • Chipstern

Jag har sett en Prideparad, och ja, jag vet att jag drog alla över en kant och överdrev, men samtidigt är ju ständigt vad alla icke-hetro gör oxå. Överdriver sanning som finns om hur förtryckta det är, hur diskriminerade de är och hur mycket som samhället inte är anpassat åt dem.(även här drar jag alla över samma kam, men det är den åsikten som hörs mest)

Som jag ser det så skapas mycket av det negativa av de icke-hetro själva då.

Helt ärligt så känns detta så jävla uppförstorat, och vilka är det som förstorar upp det? Jo den lesbiska fronten..

• Anonym (flata)
    Anonym (bix) skrev 2011-12-23 15:38:03 följande:
    Blir lite osäker på om du argumenterar mot mig eller håller med mig.....jag tycker inte nåt av det du skriver är motsägelsefullt i alla fall, så som du skriver är det ju och det är en av anledningarna till att jag inte vill tvingas tala om saker om mitt liv om jag inte själv tycker det är relevant. Den dagen det kvittar vilken sexuell läggning man har är det väl intressant att ta denna diskussion igen kanske.
    Jag ska förtydliga mig lite
    Anonym (bix) skrev 2011-12-22 21:11:07 följande:
    VARFÖR måste man deklarera sin sexuella läggning??? Och varför skulle man göra det och inte behöva berätta om sina preferenser/parafilier?

Jag ville illustrera att de flesta människor illusterar sin sexuella läggning i vardagliga situationer. varje gång man nämner sin partner vid namn har man sagt något om sin sexuella läggning. Med vissa undantag då, t.ex.  om man formulerar sig så att partnerns kön inte framgår eller om man är bög med lever i en heterorelation. Har man inga relationer som man vill diskutera med andra människor säger man såklart inget om sin sexuella läggning genom att nämna sin man/fru/flickvän/pojkvän/flört/dejt etc, men i många sammanhang är det vanligaste att människor har eller har haft relationer som de någon gång nämner.

Alltså är det så att de flesta människor deklarerar sin sexuella läggning, men många uppfattar det bra som att de deklarerar sin sexuella läggning om de talar om en partner av samma kön. Behöver inte heller gälla partner utan kan vara t.ex. i en grupp tjejer pratar om snygga killar.

Och sexuell läggning handlar alltså till stor del om ytterst vardagliga saker som att plocka svamp eller diska efter maten eller vem som hämtar på förskolan. I många sammanhang säger man inte något alls om sitt sexliv när man pratar om sin sexuella läggning.
    Jag är bi, går inte ut med det, lever på ett sätt som gör att ingen undrar, men skulle de undra svarar jag väl bi - men jag värnar om min rätt att inte behöva vara tydlig med vare sig sexualitet, tandkrämssort, politisk partitillhörighet eller vikt.  
    Nu vet jag inte vad du menar med att vara bi och leva på ett sätt som gör att ingen undrar, om du menar att du lever ett heteroliv (och är öppen med dina heterorelationer), att du inte nämner något alls om något av det jag tar upp ovan eller något annat. Men så länge du nämner något om någon relation, attraktiv person el. dyl. har du i alla fall deklarerat en del av din sexuella läggning. Och jag ska väl tillägga möjligheten att det är det är heterodelen av din sexuella läggning som du aldrig visar
  • Anonym (flata)
    Chipstern skrev 2011-12-23 23:00:04 följande:
    Jag har sett en Prideparad, och ja, jag vet att jag drog alla över en kant och överdrev, men samtidigt är ju ständigt vad alla icke-hetro gör oxå. Överdriver sanning som finns om hur förtryckta det är, hur diskriminerade de är och hur mycket som samhället inte är anpassat åt dem.(även här drar jag alla över samma kam, men det är den åsikten som hörs mest)
    Ok, du har sett en prideparad. Då rekommenderar jag att du uttalar dig om prideparader i stället och inte om Pride för det verkar du inte veta mycket om. När det gäller allt annat du skriver om i dina inlägg har jag varken tid eller ork att bemöta det. Vet inte var jag ska starta, det skulle ta timmar att bena ut alla missuppfattningar och felaktigheter. Men jag tror inte heller att du är intresserad av att ta till dig det jag skulle ha att säga.
  • Anonym (bix)
    Anonym (flata) skrev 2011-12-23 23:54:44 följande:
    Jag är bi, går inte ut med det, lever på ett sätt som gör att ingen undrar, men skulle de undra svarar jag väl bi - men jag värnar om min rätt att inte behöva vara tydlig med vare sig sexualitet, tandkrämssort, politisk partitillhörighet eller vikt.  
    Nu vet jag inte vad du menar med att vara bi och leva på ett sätt som gör att ingen undrar, om du menar att du lever ett heteroliv (och är öppen med dina heterorelationer), att du inte nämner något alls om något av det jag tar upp ovan eller något annat. Men så länge du nämner något om någon relation, attraktiv person el. dyl. har du i alla fall deklarerat en del av din sexuella läggning. Och jag ska väl tillägga möjligheten att det är det är heterodelen av din sexuella läggning som du aldrig visar
    Jag förstår fortfarande inte om du försöker säga att jag har fel, eller vad du vill ha sagt...

Jag har inga invändningar emot det du säger, men ditt resonemang kan för det allra mesta inte appliceras på mitt liv eftersom jag har INGA relationer av sexuell natur....i det sammanhang där jag lever är det inte heller vanligt att prata om gamla relationer, att prata om nuvarande känslor för någon man önskar en relation med, eller att deklarera hur man ser på sexuella relationer. Så jag kan inte se att det är på ett annat sätt än det jag beskrev från början.

Den dag jag har en relation med en annan person är det förstås en helt annan sak. För mig är det inget kontroversiellt i det du säger, alltså att om jag pratar om min partner i tredje person annat än som en "hen", kommer folk att kunna sluta sig till om den nuvarande relationen är en hetero- eller homosexuell dito.

Lev väl! 
  • Chipstern
    Anonym (flata) skrev 2011-12-24 00:00:50 följande:
    Ok, du har sett en prideparad. Då rekommenderar jag att du uttalar dig om prideparader i stället och inte om Pride för det verkar du inte veta mycket om. När det gäller allt annat du skriver om i dina inlägg har jag varken tid eller ork att bemöta det. Vet inte var jag ska starta, det skulle ta timmar att bena ut alla missuppfattningar och felaktigheter. Men jag tror inte heller att du är intresserad av att ta till dig det jag skulle ha att säga.
    Felaktigheter? Enligt vem? Vem är du att jag mina åsikter är fel? Om du läser en gång till så ser du att JAG trycker att det är si och så, inte att det ÄR si och så.

Men till dig som är flata då, svara ärligt på detta:
    Du tycker säkert att det är roligt och trevligt att är glad för Kajsas skulle då hon funnit kärleken i en kvinna.
    Hade du tyckte precis samma sak om det varit en man som det skrivits om? dvs..istället för: "Kajsas nya kärlek är Gertrud" så hade media skrivit: "Kajsas nya kärlek är Gunter".
  • Anonym
    Anonym (Jessica) skrev 2011-12-20 19:06:51 följande:
    Läste precis på Aftonbladets-hemsida att Kajsa Bergqvist kommit ut med att hon har en flickvän som hon lever med och är väldigt förälskad i. Kan inte bli gladar för hennes skull. Helt rätt att kunna trivas med sitt liv och inte hålla inne på lyckan. 

Ville bara skriva detta och kanske visa att vi stödjer Kajsa! 
    Det var väl inte så förvånande, inte i mina ögon iaf, att hon skulle vara homo.
  • Anonym

Vem bryrsig att hon är lebb, det förstod väl de flest ändå..aldig bild mehenne och en karl och så ser hon lite "manlig" ut, typiskt flata;)

• Åsiktskvinnan

Ja det är toppen att hon kommit ut i media så fler kan vakna upp och se att detta är vanligt, dock är det så sorgligt att det behövs, att inte folk har vaknat upp ännu utan att det behövs stå i tidningen som en nyhet vem som älskar vem.

• Mr Espresso

Jag gillar Kajsa för den otroligt duktiga tjej hon var som aktiv, och att hon är en förebild för unga idrottare. Sen skiter jag fullständigt i om hon blivit kär i en tjej, kille eller en transvestit, bara hon är lycklig.
    Självklart såg ju Aftonbladet till att få med det på nättidingen och på förstasidan i tidningen, för de vill ju sälja en massa tidningar...

• Evablonde

Skönt för henne

Beundrar henne otroligt mycket , hon är verkligen både intelligent o snygg

• Anonym (Madde)

skulle vilja älska med henne....

• Anonym (Humor)

Kajsa tar aldrig sats mer.....och så gillar hon inte ribba längre Solig

• Anonym

Det är så bottenlöst sorgligt att det är en grej att hon gillar kvinnor. VEM BRYR SIG? I ett jämställt och frigjort samhälle skulle det inte ha något nyhetsvärde alls.

Svar på tråden Kajsa Bergqvist är lesbisk. Så glad för hennes skull!