• oktobermamman93

hur fan gör man dop? HJÄLP

jaha då sitter man här och ska planera dotterns dop.. men hur gör man?
    har aldrig varit insatt i dop då ingen från min sida är döpt har varit på två dop i mitt liv och de var ju inte mycket att hurra över. det e mannen som vill att hon ska döpas men han jobbar inte speciellt mycke för att få henne döpt.
    så nu har jag några frågor..
     vad åt ni?
    hur många var ni?
    vad ska man tänka på?
    vad kostade det?

skriv ner allt som ni kan tro att man kan undra över när man har noll koll på dop !
    tack för eran hjälp!!! 

• Svar på tråden hur fan gör man dop? HJÄLP
  • Räv
    Trolla75 skrev 2012-01-09 11:19:16 följande:
    I så fall är det två präster, i två olika städer som gjort fel!

Det är bara för ts att säga att systern är döpt, dra till en nödlögn! De är ju inget de kollar upp!
    Att ljuga inför sitt barns dop för att ge barnet en odöpt fadder - det var ju ett trevligt råd. Men TS kanske är en ärlig människa? 

Annars kan man antingen acceptera att ett dop är en kristen rit och därför följer ett kristet koncept. Den som ska vara fadder är tänkt som "coach" i kristen tro och liv, således ska h*n vara döpt själv, precis som den som ska övningsköra med en 17åring ska ha körtkort själv. 

Man kan också strunta i att ha en fadder, välja en fadder som är döpt eller fråga om syrran vill döpas själv. Det är inte alls ovanligt att folk vill det. Att man inte är döpt behöver ju inte betyda att man är totalt främmande för kristen tro.
  • Planer för Juni

Att stå och ljuga en präst rakt upp i ansiktet är inget bra förslag. Strider mot den kristna tron. Ett dop är en kristen ritual.

Sen är det upp till varje familj att bestämma vart de vill lägga ribban. Ta hjälp av din familj och svärföräldrarna och ta lite traditioner från båda sidor. Lycka till.

• oktobermamman93

funderade på ljuga men kändes inte så bra om dom skulle komma på mig haha. men man får väl fråga dom men blir jävligt ledsen om inte syrran kan vara fadder :(

• Tittij
    oktobermamman93 skrev 2012-01-09 17:52:49 följande:
    funderade på ljuga men kändes inte så bra om dom skulle komma på mig haha. men man får väl fråga dom men blir jävligt ledsen om inte syrran kan vara fadder :(
    Hon blir dopvittne! Det är typ samma sak bara att hon får ett annat namn. Det kommer inte så fadder och vara nåt fadderbrev hon får utan ett dopvittnes-brev. Syftet med en fadder är ju att de ska sörja för barnets kristna uppfostran och bildande, och är man inte döpt blir ju det lite trixigt... Men din syster kommer absolut att kunna vara med i ceremonin!  
  • oktobermamman93
    Tittij skrev 2012-01-09 19:22:00 följande:
    Hon blir dopvittne! Det är typ samma sak bara att hon får ett annat namn. Det kommer inte så fadder och vara nåt fadderbrev hon får utan ett dopvittnes-brev. Syftet med en fadder är ju att de ska sörja för barnets kristna uppfostran och bildande, och är man inte döpt blir ju det lite trixigt... Men din syster kommer absolut att kunna vara med i ceremonin!  
    vilken lättnad! :) tack för era svar!
  • Fija m 2 pojkar

Alltså detta med dopvittne är nytt för mig, men låter som en möjlig lösning. Hur dop-vittnesbrev ser ut hade varit intressant att veta...

För att bli fadder i Svenska kyrkan krävs att man är döpt, helt rätt! Men systern kan döpas samtidigt?!

/ Skånepräst 

• oktobermamman93
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-01-12 22:49:41 följande:
    Alltså detta med dopvittne är nytt för mig, men låter som en möjlig lösning. Hur dop-vittnesbrev ser ut hade varit intressant att veta...

För att bli fadder i Svenska kyrkan krävs att man är döpt, helt rätt! Men systern kan döpas samtidigt?!

/ Skånepräst 
    hon vill inte bli döpt
  • Räv
    Mrs Moneybags skrev 2012-01-13 11:32:53 följande:
    Jag är odöpt fadder... Fick fadderbrev och allt!
    Och med det vill du säga?
  • oktobermamman93
    Räv skrev 2012-01-13 11:52:48 följande:
    ja hon vill väl säöga att det går att bli fadder fast man e ODÖPT! ;)
  • Tittij
    Fija m 2 pojkar skrev 2012-01-12 22:49:41 följande:

/ Skånepräst 

När min kusin döpte sin son hade de den odöpta systern som dopvittne. De fick förklaringen att man inte kan vara fadder som odöpt, men att man kan vara dopvittne. Kan maila och fråga vad systern fick för "bevis" efteråt om du är intresserad.
  • oktobermamman93
    Tittij skrev 2012-01-13 14:28:29 följande:
    När min kusin döpte sin son hade de den odöpta systern som dopvittne. De fick förklaringen att man inte kan vara fadder som odöpt, men att man kan vara dopvittne. Kan maila och fråga vad systern fick för "bevis" efteråt om du är intresserad.
    gör det tack :)
  • Mrs Moneybags
    Räv skrev 2012-01-13 11:52:48 följande:

Att man inte måste vara döpt för att bli fadder
  • Tittij
    oktobermamman93 skrev 2012-01-13 14:31:48 följande:
    gör det tack :)
    Här är svaret jag fick:

"Man får egentligen ingenting som dopvittne men prästen vi hade skrev ett eget brev med lite fina ord och texter"
  • oktobermamman93
    Tittij skrev 2012-01-15 21:30:30 följande:
    Här är svaret jag fick:

"Man får egentligen ingenting som dopvittne men prästen vi hade skrev ett eget brev med lite fina ord och texter"
    okej då vet jag :)
  • frida20

vi bjöd på smörgåstårta och fika sen.

de vi bjöd va mina föräldrar och syskon med familj och likadant med hans sida.

hade gudmor och 2st faddrar till mina barn.

allt kostade väl runt 500-700kr. 

• Fija m 2 pojkar
    oktobermamman93 skrev 2012-01-15 22:18:46 följande:
    okej då vet jag :)
    och jag med, tack!

/ Skånepräst 
  • Räv
    Mrs Moneybags skrev 2012-01-13 20:20:57 följande:
    Att man inte måste vara döpt för att bli fadder
    Fel. Man måste vara döpt för att vara fadder. 
    Antingen har prästen missat att kolla upp saken, eller också har någon ljugit. 
  • oktobermamman93
    Räv skrev 2012-01-15 23:13:15 följande:
    Fel. Man måste vara döpt för att vara fadder. 
    Antingen har prästen missat att kolla upp saken, eller också har någon ljugit. 
    tycker jag fått svar på min fråga o det e dopvittne syrran blir, inget att brusa upp över.

tack alla för svaren :) 
Svar på tråden hur fan gör man dop? HJÄLP