• Mamman76

Fick inte gravidpenning beviljat:(

Fick svar idag från FK som inte beviljar GP trots höga risker i arbetsmiljönSkrikandes
    Jag hade verkligen räknat med att få klartecken!!!! Nu känns allt jättejobbigt.

Ni som överklagat avslag pga risker på jobbet, hur har ni motiverat och hur gick det?

• Svar på tråden Fick inte gravidpenning beviljat:(
  • Hannah76
    lillronja skrev 2012-11-28 12:32:04 följande:
    Tack för att Ni tar er tid! Nej vi är bara två på mitt ställe och min chef ska inte ha mer barn..:) Men hos ska dock hjälpa mig med formuleringen, men jag ville försöka själv först, men man blir ju allt annat än klok på dom!
    Har som Du tomsfru fattat att man måste gå ner till barns nivå för att dom ska fatta... 

Man måste ge en klar beskrivning om varför man inte klarar av sitt arbete. Skäl som ger beviljat gp är just om det finns risk för hot och våld eller om man har ett tungt arbete (man går mycket o långt, kyfter tungt mm) Du kan ju ta ut fp 60 dagar innan bf?
  • lillronja
    Hannah76 skrev 2012-11-28 12:40:28 följande:

Man måste ge en klar beskrivning om varför man inte klarar av sitt arbete. Skäl som ger beviljat gp är just om det finns risk för hot och våld eller om man har ett tungt arbete (man går mycket o långt, kyfter tungt mm) Du kan ju ta ut fp 60 dagar innan bf?

Risk för hot och våld är väldigt liten här men då vi jobbar med kemikalier och material varje dag är det väl det jag framför allt får lägga tyngden på, det utnga är att sitta o samma ställning (ensidig belastning)...
  • Hannah76
    lillronja skrev 2012-11-28rdet utnga är att sitta o samma ställning (ensidig belastning)...

Du känner inga anda som har samma yrke?
  • lillronja

Det är det jag försöker komma på...Men just nu står det still...Gravidminne....

• Hannah76
    lillronja skrev 2012-11-28 12:53:49 följande:
    Det är det jag försöker komma på...Men just nu står det still...Gravidminne....

Hahaha ja och värre blir det sen när man fått barnet Flört

Du borde kunna fråga ditt fackförbund? 
  • XcsM

Inte för att på något sätt kritisera, men undrar lite av nyfikenhet: får man söka för ensidig betastning om man är sittande? Jag får väldigt, väldigt ont i ryggen av att sitta under längre perioder och har ett kontorsjobb, men har aldrig uppfattat att jag skulle ha möjlighet att söka (just för att jag inte gör tunga lyft/öper risk för hot och våld) så har aldrig ens övervägt att försöka söka.

lillronja skrev 2012-11-28 12:43:38 följande:

Risk för hot och våld är väldigt liten här men då vi jobbar med kemikalier och material varje dag är det väl det jag framför allt får lägga tyngden på, det utnga är att sitta o samma ställning (ensidig belastning)...

• lillronja

Jag ska skriva en SMASKIG överklagan till Fk först sen går jag vidare om det inte hjälper..Men mig ska dom inte trycka ner!! No no...Kan dom jäkls så kan jag..(Fast jag ska vara snäll, lovar)

Men då dom är en statlig myndighet och jag/vi betalar skatt ska vi väl ändå få ut ngt av det i slutändan tycker man ju..Jag har aldrig vart i försäkringskassespiralen så jag vet lite om det, mer än att man måste stå på sig o inte ge upp.... 

• Hannah76
    lillronja skrev 2012-11-28 13:02:33 följande:
    Jag ska skriva en SMASKIG överklagan till Fk först sen går jag vidare om det inte hjälper..Men mig ska dom inte trycka ner!! No no...Kan dom jäkls så kan jag..(Fast jag ska vara snäll, lovar)

Men då dom är en statlig myndighet och jag/vi betalar skatt ska vi väl ändå få ut ngt av det i slutändan tycker man ju..Jag har aldrig vart i försäkringskassespiralen så jag vet lite om det, mer än att man måste stå på sig o inte ge upp.... 

Men du kan ju bli sjukskriven om du har problem eller ta ut fp innan förlossningen.
  • Hannah76
    XcsM skrev 2012-11-28 13:00:48 följande:
    Inte för att på något sätt kritisera, men undrar lite av nyfikenhet: får man söka för ensidig betastning om man är sittande? Jag får väldigt, väldigt ont i ryggen av att sitta under längre perioder och har ett kontorsjobb, men har aldrig uppfattat att jag skulle ha möjlighet att söka (just för att jag inte gör tunga lyft/öper risk för hot och våld) så har aldrig ens övervägt att försöka söka.

Du kan helt klart söka.
  • lillronja

Tack Hanna för all upplysning! Det värmer, speciellt idag då dagen känns allt ännat än skoj....
    Jag ska göra ett försök som sagt med överklagan så får jag se...Om inte så finns det ju som du skriver andra vägar att välja.... 

• älskarlivet81
    lillronja skrev 2012-11-28 13:02:33 följande:

Kanske ska försöka bli sjukskriven istället?
  • lillronja
    älskarlivet81 skrev 2012-11-28 13:13:45 följande:
    Kanske ska försöka bli sjukskriven istället?

Ja det är ju ett alternativ, det gäller från feb. då jag ska ha i april, men man vill ju gärna ha det "klart" så kan man släppa allt som har med det att göra...Om du förstår hur jag menar...:/
  • älskarlivet81
    lillronja skrev 2012-11-28 13:17:34 följande:

Ja det är ju ett alternativ, det gäller från feb. då jag ska ha i april, men man vill ju gärna ha det "klart" så kan man släppa allt som har med det att göra...Om du förstår hur jag menar...:/
    Jo men är du inte berättigad till havandeskapspenning så är du inte..

JAg är själv lärare och skulle inte få genom hp t.ex.. Däremot är jag ändå sjukskriven på deltid just nu, kommer vara det till bf, ska ha barn i mitten av mars.
  • Gladskit
    XcsM skrev 2012-11-28 13:00:48 följande:

Det är väldigt svårt att få igenom gp om man har ett kontorsjobb. Man rekommenderas i första hand att variera ställning, sitta/stå upp och jobba och såna saker. Jag känner väldigt få som fått igenom det utan att de har haft väldigt tufft foglossning tex. och varken kunnat sitta eller stå längre stunder.
  • Hannah76
    lillronja skrev 2012-11-28 13:17:34 följande:

Då kan du ju ta ut fp?
  • XcsM
    Gladskit skrev 2012-11-28 20:52:28 följande:

Det är väldigt svårt att få igenom gp om man har ett kontorsjobb. Man rekommenderas i första hand att variera ställning, sitta/stå upp och jobba och såna saker. Jag känner väldigt få som fått igenom det utan att de har haft väldigt tufft foglossning tex. och varken kunnat sitta eller stå längre stunder.
    Jag får ont även om jag står så kan inte ändra ställning tyvärr. Har försökt men det har inte hjälpt.

Blev erbjuden andra uppgifter men vi är ett väldigt litet företag så uppgifterna är såklart begränsade, och sitter jag inte med kontorsjobb har jag blivit erbjuden jobb på lagret, det är liksom det som finns att välja på. Och lagerjobb hos oss = tunga lyft dag ut och dag in. Så det skulle ju bara vara ännu sämre. 

Men misstänkte att det skulle vara väldigt svårt, det är därför jag inte försökt söka. Man ser väl inte direkt det här med att sitta i en stol som speciellt påfrestande antar jag.
  • älskarlivet81
    XcsM skrev 2012-11-28 21:05:25 följande:
    Jag får ont även om jag står så kan inte ändra ställning tyvärr. Har försökt men det har inte hjälpt.

Blev erbjuden andra uppgifter men vi är ett väldigt litet företag så uppgifterna är såklart begränsade, och sitter jag inte med kontorsjobb har jag blivit erbjuden jobb på lagret, det är liksom det som finns att välja på. Och lagerjobb hos oss = tunga lyft dag ut och dag in. Så det skulle ju bara vara ännu sämre. 

Men misstänkte att det skulle vara väldigt svårt, det är därför jag inte försökt söka. Man ser väl inte direkt det här med att sitta i en stol som speciellt påfrestande antar jag.
    Har du så ont så får du väl bli sjukskriven?
  • Gladskit
    XcsM skrev 2012-11-28 21:05:25 följande:

Ok, men det skadar aldrig att söka! Kan du påvisa att arbetsgivaren försökt omplacera dig men det inte är möjligt och situationen är sådan att du inte orkar med, så är det ju upp till dem att bedöma.
  • EwelinaR

Jag blev nekad med första barnet, ringde upp fk och ifrågasatte varför. Och hon förklarade tydlig varför. Men sen säger hon att jag ska gå till läkaren och bli sjukskriven, hade problem innan graviditeten och haft med fk att göra innan. Så jag gjorde de och blev sjukskriven dom sista månaderna innan hon kom.:)

• vincere

haft gravpenning från vecka 10, på grund av risker i arbetsmiljön. min chef stängde av mig från arbetet och omplacering var inte möjlig..

Svar på tråden Fick inte gravidpenning beviljat:(