• Carolineh89

Ragdoll

Skrev tidigare om mat till min lilla kisse.

Nu till en annan fråga;

Min katt är inte registrerad, eftersom kattmamman inte har stamtavla (pappan har),

kan inte jag registrera min katt då?

• Svar på tråden Ragdoll
  • nemo1
    MammaSandra1989 skrev 2012-01-29 10:16:28 följande:
    Men är kattungen chippad och vaccinerad så är jag rätt säker på att en veterinärundersökning på kattungen är gjord!
    Det är långt ifrån säkert och med en så oseriös "uppfödare" så kan jag inte tänka mig det. En undersökning kostar extra och den görs inte automatiskt i samband med vacc och chip om man inte betalar för det.
  • VIldamary

Testerna som Nemo1 pratar om är t.ex. HCM-testning. Ragdoll ingår i Pawpeds, det är en registrering av alla katter som testats för HCM. HCM är en hemsk hjärtsjukdom som drabbar alla kattraser (även huskatter).  Den är vanligare bland vissa raser, tyvärr min ras sphynxen. Som tur är de flesta uppfödarna seriösa och testar sina avelskatter regelbundet en gång per år. Katter i avel testas även för Fip/Felv även de hemska sjukdomar. OM huskattsuppfödare gjorde detta skulle jag gärna köpa en "bondkatt" för att jaga våra råttor då mina älsklingar är rätt värdelösa på detta.Skrattande

• skorpionen80

Du borde kunna få huskattsintyg på den. Men varför vill du ha det om du inte ska ställa ut?

• Carolineh89

Den är självklart vetrinärundersökt, och kommer bli besiktigad.

Jag har haft katt i hela mitt liv, men bara såkallade bond-katter. Dom har det aldrig varit något problem med vad gäller sjukdomar och dyl.

Jag tycker katten är otroligt vacker, men undrar varför man ska betala 7-8 tusen för en sällskapskatt. Okej nu är 3800:- också mycket, men jag vill verkligen ha en sån här fin katt. Vem fan har råd med en katt för 8000:- ens?

Jag undrade bara om man kunde registrera den som sagt! Men det är inte superviktigt för min del. VAR BARA EN FRÅGA :)

• Pimey

Alltså hela grejen med stamtavla är ju att man har koll på sjukdomar och dyl. lite bättre än en "huskatt" som kan ha allt förbannat i sina linjer. Visst ingen kan punga ut 8000 kr bara sådär på en katt, men det är en "säkerhet", nu finns de ju dom som avlar på dåliga linjer med men det känns seriösare. Min ragdoll fick jag till skampris då han var feltecknad, jag skulle ändå bara använda han till sällskap så det gjorde inget.

• skorpionen80

Sen vet man vad man får när man köper raskatt också. Ingen seriös uppfödare avlar på en aggressiv katt eller tex en päls som tovar sig väldigt lätt. Sånt vet man aldrig med huskatter, det är ju sällan man vet hur mor- och farföräldrarna är i lynnet osv. Om man nu inte bryr sig om alla sjukdomstester, menar jag.

Klart man kan ge 8000kr för en katt, hade lätt gett mer än så också! Jag ger ju nästan så mycket för en mobiltelefon jag har 1-2 år, vad är då samma pris för en kompis som jag kommer ha vid min sida varje dag i 15 år?

• Mynta
    Carolineh89 skrev 2012-01-29 23:13:09 följande:
    Jag tycker katten är otroligt vacker, men undrar varför man ska betala 7-8 tusen för en sällskapskatt. Okej nu är 3800:- också mycket, men jag vill verkligen ha en sån här fin katt. Vem fan har råd med en katt för 8000:- ens?

Det där är en av alla orsaker till att katter har så låg status. Ingen höjer på ögonbrynen om någon köper en hund för 8000, men tappar hakan fullständigt om någon köper en katt för den summan. Givetvis finns det människor som kan, vill och har råd med en katt för 8000. Vissa raser och linjer får man betala bra mycket mer än så för.
  • Chloe01

Jag köpte min Ragdoll som också är oregistrerad eftersom jag köpte henne från en vanlig kontaktperson. Familjen jag köpte min ragdoll ifrån var alltså inga kattuppfödare så. Självklart vill man ställa ut katten eller bli sj uppfödare så ska man nog köpa en katt med stamtavla. Jag tycker att det inte spelar någon roll om katten har stamtavla eller ej när det gäller sjukdomar eftersom katten riskerar att bli sjuk ändå eftersom sjukdomarna förs vidare pga racen... Min ragdoll är 100 procent renrasig oavsett om hon räknas som ett husskatt på papper. Tyvärr kan folk debattera hur mycket dem vill på papper är hon en husskatt men i verkligheten är hon faktiskt en ragdoll. Föräldrarna och tidigare föräldrar är ragdoll, hon har inget fel på utseende som skulle emottsätta att hon är en ragdoll, hennes temperament är 100 ragdoll.... Jag bryr mig mer om verkligheten än ett papper eftersom min katt är en sällskapskatt och familjemedlem. Jag köpte inte henne i syftet till att födda upp en massa kattungar och följa kattförenings reglerna för att föras vidare ragdollracen till det bästa. Det är därför kattuppfödaren finns, rasen behövs följas på ett korrekt sätt och det är inte alla som är seriösa uppfödare och inte alla som vill ha detta som "hobby" Jag är inte absolut emot detta, tack vore dessa seriösa uppfödare att ragdoll finns och förs vidare :) Jag tycker bara att det inte är fel att köpa en katt som är oregistrerad om man inte tänker ställa ut den eller bli Ragdoll uppfödare :) Där fick du svar ;) Hellre köpa en ragdoll för mindre än halva priset om man inte tänker uttnjuta stamtavlans avantage.

• Omogen citron

Problemet med att köpa en "renrasig" katt utan stamtavla (för så ser många det) är att man främjar oseriös avel. Många med djurförbud föder upp dessa katter som Nemo säger, det är också vanligt att katten får föda hur många kullar som helst bara för att uppfödaren ska tjäna så mycket så möjligt vilket är mycket dåligt för katten. Huskattsavel är dåligt av flera andra orsaker också. Nu verkar uppfödaren av TS katt vara någorlunda vettig iaf då katten är vaccinerad och märkt. Har du fått papper på vaccineringen TS?

• Omogen citron
    nemo1 skrev 2012-01-29 10:08:08 följande:
    Det undrar jag också. För ett par tusingar till så får man en katt vars föräldrar är testade för diverse sjukdomar som är vanliga för rasen. Har ägaren avelsförbud så kan det bero på att hennes katter inte är friska, det är en stor risk du tar. Allt är fixat med katten skriver du, nej inte det allra viktigaste, en vetrinärundersökning och viktiga tester av föräldrarna. Chippning och vaccination går på ca 500:- resten blir oskattade oseriösa pengar för "uppfödaren" Katten är en huskatt ingenting annat, en mycket dyr sådan. 

Vart får man en dubbelvaccinering och chippmärkning för 500 kronor? Där jag bor (Stockholm) går det på 1150 kronor, så äter ju katten också och behöver sand, leksaker och allt annat som tillkommer under tre månader. En huskattunge kostar åtminstone 2000 kronor att föda upp (per unge alltså) Så det blir inte så hög timpeng för uppfödaren.

Priset har jag alltså inget emot, alla katter borde kosta mer. Däremot är det här dåligt av andra skäl.
  • Birmafröken
    Chloe01 skrev 2013-09-15 02:37:01 följande:
    Jag köpte min Ragdoll som också är oregistrerad eftersom jag köpte henne från en vanlig kontaktperson. Familjen jag köpte min ragdoll ifrån var alltså inga kattuppfödare så.
    Alla som föder upp katter är kattuppfödare. Kattuppfödare är helt vanliga människor, men några av dem tar uppfödandet på allvar och förstår vilket ansvar det är att sätta nya liv till världen. Föder man upp raskatter krävs det att man registrerar kullen för att kattungarna ska "bli" raskatter, och registrera en kull kan vem som helst göra som följer kattförbundets regler och ser till att uppfylla de krav som förbundet har när det gäller registrering av kattungar.

Vem som helst kan gå med i en kattklubb, planera parning mellan två registrerade katter av samma ras (som inte har avelsförbud) och låta ett kattförbund registrera den parningen så att kattungarna får stamtavlor. I stort sett är det inte svårare än så.
Svar på tråden Ragdoll