• leon06

Fjällvandra med barn?

Någon som fjällvandrat, dagsturer med barn?

Jag vill vandra i höst (helst Norge) med min dotter 11 och min son 5,5. Vi är alla nybörjare och jag ska välja lättare terräng och övernattning i stuga/fjällstation. Måste köpa kängor till oss, hinna "gå in dem"... 

Tips och idéer? Behöver man ryggsäcken full av "mutor"? ; )

MVH
    Marie 

• Svar på tråden Fjällvandra med barn?
  • Machapuchare
    leon06 skrev 2012-02-29 10:38:05 följande:
    Frukost/middag serveras före/efter turen. "Niste" (mackor) får man också köpa av dem men ska försöka få med mig tåliga grejer som inte behöver kyl.
    Mjukost på tub och rökt korv (tex ölkorv eller annan salami) brukar vi ta med att ha på mackan.
  • leon06

Ja nån mjukosttub funkar, eller ett par. Kanske nån ölkorv vakumpackad ; ) till barnen, undra om det finns KRAV.. Jag äter ej kött. Tonfisk/makrill burk till nödmat

• Mornie Alantie
    leon06 skrev 2012-02-29 11:07:34 följande:
    Ja nån mjukosttub funkar, eller ett par. Kanske nån ölkorv vakumpackad ; ) till barnen, undra om det finns KRAV.. Jag äter ej kött. Tonfisk/makrill burk till nödmat
    Tartex! Vegetarisk pastej på tub. Oöppnad håller den sig länge i rumstemp, öppnad står det att den ska förvaras kallt men ett par dagar vandring går utmärkt.

Om det är frukostbuffé brukar jag alltid smuggla ner lite i väskan, typ ett kokt ägg eller något.
    Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • Mornie Alantie

Förresten så klarar sig lagrad hårdost också några dagar utan kyla. Om du förpackar den väl och hänger den i en påse utanför fönstret i stugan på natten håller den ganska länge. Stugan kanske till och med har en kyl man kan låna/hyra plats i?

Tala alltid sannolikt. /Tage Danielsson
  • leon06

Tack tack alla!

OK då får vi se om vi hinner lära oss äta Tartex ; )

Misstänker att det är få personer som bor detta boendet i september (de flesta stänger 23 sept.) så att smuggla ner något i väskan kan bli svårt...  Kanske är bara vi ;D (Då lär vi få köpa termos-vattnet med... )

Ost... Ja det kanske funkar!!  (Gillar renar ost? Ska finnas ren & räv där.. ; )

• Vonn

Ett tips istället för spritkök (som är slabbigt med T-röd och som smakar apa om man råkar få det på fingrarna) är gasolkök. Finns de som är som tre små "armar" som man fäller upp, inte större än en plånbok ihopfällda och så köper man små gasolflaskor. Jättesmidigt och lätt att bära. Kanske någon har sagt det tidigare, har inte läst allt, ,men 23 september till fjälls kan vara väldigt kallt och beroende på var i landet du är kan det mycket väl innebära snö.

• leon06

Tack tack gulligt! Blir dock inget kök av något slag på vår vandring ; ) 

Vi kommer åka till  www.turistforeningen.no/geiterygghytta/  som ligger mellan Jotunheimen och Harangervidda.

Vi ska ha mössa/vantar, tjockare tröja i ryggsäcken (vi har ullunderställ på oss + vädertåliga kläder) jag har fått rådet att ha med vindskydd - för tex snöskydd om det skulle bli kris (vi går ju bara dagsturer). Ska bara hitta ett som är bra, billigt och lätt att fästa - utan träd...

• Vonn

Ursäkta, läste igenom några inlägg och såg att du absolut inte ville ha kökGlad och när det nu gäller bara dagsturer (vilket jag inte heller hade insett) så är det helt förståeligt. Jag har varit mycket till fjälls både som barn och vuxen och jag håller med nån som tidigare sa att man inte ska göra det så komplicerat. Allt du behöver då är ju lite lunch, kan ju gott och väl räcka med några matiga smörgåsar och som sagt varma koppen, energirika snacks, lite extrakläder för pauser och frusna tår. Skulle jag lägga pengar på nåt så är det en bra ryggsäck (högsta prio), och bra underställ. Kniv ska man alltid ha med sig och tändstickor (i plastpåse) samt toapapper, sen klarar man sig ganska bra. Ett tips för att hålla modet uppe för barnen är att ha tydliga mål typ idag ska vi nå den där fjälltoppen, vita stenen, speciella sjön eller dylikt (kan även kryddas på med någon spännande historia). Norge är ett fantastiskt land, med enda nackdelen att det är så fruktansvärt dyrt. Jag är säker på att ni kommer få en supersemester!

• leon06

Tändstickor? Till nöd-brasa? Har en billiga "multi-kniv-moj", som jag hoppas slippa använda. Toapapper kunde jag faktiskt glömt, tack ; )

Jag har noll koll på vad vi hinner på dagsturen, får väl höra vad de säger vad man "ska" hinna ; ) och sedan beror det väl på barnen, vädret om vi når dit. Kanske tycker barnen något är så kul på vägen att vi bara kommer halvvägs... ;P 

Ska försöka motivera dem! Yes, lagt pengar (fast tur med REA) på min säck och dotterns säck får kosta också. (Sonen ska bära nåt lätt, smått bara) Underställen kommer vara i Eko-ull : )

Jag älskar Norge och norrmän! ...fast dyrt! Närmast när man åker från Göteborg - är Norge ;D

• Vonn

Angående tändstickor, ja till nödbrasa. Tycker det låter som att du har precis rätt inställning. Ta dagen som den kommer. Blir det halva den "planerade" strckan så blir det, huvudsaken är att man har trevligt. Är det skitväder så kan man gå en promenad nån enstaka timme bara och sen spela kort i fjällstugan (supermysigt det med:)

• Smulu

Haha, jo det är sant, tänkte inte på det där med tunga blöta jeans :) 

Svar på tråden Fjällvandra med barn?