• Twinpeak2012

Tvillingar födda 2012 - Första kvartalet

Hej alla glada tvillingföräldrar! Om några timmar får jag hålla mina söner i min famn! Det blir ett planerat kejsarsnitt i vecka 37+6 då ettan ligger i säte. Har du fått/ska få tvillingar nu såhär i början av året? Vore kul att följas åt!

Väntar tvillingar i februari 2012
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-18 21:58
    Fyll gärna i födelselistan:

www.familjeliv.se/Forum-3-44/m63595585.html
  • Svar på tråden Tvillingar födda 2012 - Första kvartalet
  • jahl

Hej här går dagarna och Greta och Ester är nu 8 1/2 månad, Ester står upp mot möblerna och tror hon kan stå utan att hålla sig i (kan hon inte) Greta är lite efter där kan man säga! :) de käkar som tusan och ligger över 10 kg redan! Oooops! Det är mycket dadada och mamamam och de leker tittut med varandra! :)
    Snart dags för mig att börja jobba... Ska faktiskt bli lite skönt! Sen ska vi vara hemma tillsammans över nästa sommar!
    Kram på er alla! Vi är grymma!!!

• Plingan1980

Hej på er!

Elsa & Majken blev 7 månader den 13/9 &. Vart tog dessa 7 månader vägen!

Inga tänder ännu & de har heller inte börjat åla runt på golvet. De gillar dock att sitta & pilla på sina leksaker eller snurra runt på golvet. Gissar att ålandet kommer snart. Även här pratas det mycket & HÖGT. De är glada & sociala av sig vilket är skönt då vi ofta är ute på olika aktiviteter som Öppna Förskolan etc tillsammans med storasyster. 

De sover 3 pass under dagen & sover även hela natten mellan 19-ca 06. Mat gillar de så vi har kommit igång bra med pureer & gröt.

Det är fullt fart  här hemma med 3 små, men samtidigt så otroligt roligt! Mina twins har börjat upptäcka varandra & det är häftigt att se. Favoriten här hemma är dock storasyster då ingen kan få dem att skratta som hon Glad.  Jag planerar att vara hemma till de är 1 år då min man tar vid. 

• Twinpeak2012

Jag kommer börja jobba på ungarnas 11-månadersdag.
    Inget jag ser fram emot egentligen, men någonstans inser jag att det kommer bli skönt.

Har varit en del på öppna förskolan med pojkarna, det är lite skönt med många vuxna i ett rum, man hjälps ju åt, man sträcker fram en hand när något barn i närheten är på väg att ramla eller nåt.
    Men jag börjar nog bli härdad, ungarna kryper i rasande fart och ställer sig upp mot väggar och möbler, men nu har de lärt sig att sätta sig kontrollerat när de inte vill stå längre. Så nu är det sällan de slår i huvudet.
    Pojkarna samlade på blåmärken och bulor ett tag men det verkar ha lugnat ner sig lite nu.
    Lugnet före stormen antar jag, de går längs möbler så jag bara väntar på att de ska försöka stå utan stöd och gå utan stöd.
    Båda har lärt sig att sitta nu, men Finn sitter nästan aldrig. Herman sitter rätt mycket.  

Haha de "pratar" en del med varandra och skrattar mycket Glad SÅ mysigt att höra på morgonen när man vaknar!
    Vi har en hyfsad rutin här hemma nu.

07:00 Sambon ger frukost / jag pumpar
    9:30 Mellanmål
    12:00 Lunch
    14:30 Mellanmål
    17:30 Middag
    21:00 sambon ger välling / jag pumpar

Ungarna brukar somna omkring en timme efter maten, och sover i allt från 10 minuter till 2 timmar, ibland längre. Så lite egentid får jag i alla fall. Den ägnas åt att pumpa, äta, diska, slöa och sova Flört  

Det är VÄLDIGT skönt på kvällarna när sambon är hemma! Det underlättar massor att vara två.
    barnen är inne i en klängig period just nu, särskilt Herman.
    De har fått ett eget rum, jätteskönt med ett helt och hållet barnsäkrat rum som man kan slänga in dom i när man ledsnar eller behöver gå på toa eller äta.

Hoppas ni har det bra allihopa!
    Är så sällan inloggad här nu, känns som man aldrig hinner slå igång datorn. Så det blir mest facebook i mobilen nu.         

Mamma till Herman & Finn födda den 7/2-2012
  • Frugan79

Så kul att läsa hur läget är för alla:)
    Ella & Albin är nu 7,5 mån. A har fått ett litet risgryn i nederkäken men inte Ella. De pratar inte direkt dadada utan ger mer ifrån sig gälla tjut:) A ålar runt och på morgnarna hittar man honom gungandes på alla fyra i spjälsängen. E hatar att ligga på mage så hon sitter hellre och pillar med leksakerna eller står i gåstolen. Gåstolarna är för övrigt bådas favoriter för då kan man ju jaga katten :)

Här börjar dagarna runt 07-07,30. Vi har inte helt lämnat ersättningen än men ska börja fasa ut den och ge mer välling och ett till mål mat på dagen.
    Just nu ser det ut så här:

07.30 Ersättning
    12.00 Lunch (burkmat :) )
    16.00 Gröt
    20.00 Välling/ Ersättning

Nån gång mellan 03-04 brukar de vakna och det enda som får dem att somna om är mat, så då blir det lite ersättning.

Sover era hela nätterna? Våra har gjort det en period mellan ca 4-5 mån men sen började de helt plötsligt vakna på nätterna igen. Vi har testat att ge dem välling och gröt vid läggning för att de skulle stå sig bättre på det men inget hjälper... Å Albin tar inte napp så när han vaknar på natten är det bara till att ge mat...

• Plingan1980
    Frugan79 skrev 2012-09-26 21:57:11 följande:
    Så kul att läsa hur läget är för alla:)
    Ella & Albin är nu 7,5 mån. A har fått ett litet risgryn i nederkäken men inte Ella. De pratar inte direkt dadada utan ger mer ifrån sig gälla tjut:) A ålar runt och på morgnarna hittar man honom gungandes på alla fyra i spjälsängen. E hatar att ligga på mage så hon sitter hellre och pillar med leksakerna eller står i gåstolen. Gåstolarna är för övrigt bådas favoriter för då kan man ju jaga katten :)

Här börjar dagarna runt 07-07,30. Vi har inte helt lämnat ersättningen än men ska börja fasa ut den och ge mer välling och ett till mål mat på dagen.
    Just nu ser det ut så här:

07.30 Ersättning
    12.00 Lunch (burkmat :) )
    16.00 Gröt
    20.00 Välling/ Ersättning

Nån gång mellan 03-04 brukar de vakna och det enda som får dem att somna om är mat, så då blir det lite ersättning.

Sover era hela nätterna? Våra har gjort det en period mellan ca 4-5 mån men sen började de helt plötsligt vakna på nätterna igen. Vi har testat att ge dem välling och gröt vid läggning för att de skulle stå sig bättre på det men inget hjälper... Å Albin tar inte napp så när han vaknar på natten är det bara till att ge mat...
    Våra flickor, som är 7.5 månader, sover hela natten mellan ca 19-06 utan mat. De slutade äta samtidigt för ca 1.5 månader sedan. Innan dess åt de alltid en gång under natten. I samband med att de slutade äta på natten så valde vi att lägga till ett mål mat under dagen så att de får i sig ordentlig. Vårt BVC sa tidigare till oss att välling & ersättning har samma mättnadskänsla så vi har alltid kört med ersättning vid det sista målet fram till alldeles nyligen.  Dock vet jag inte om det stämmer men de sover lika gott vare sig vi ger ersättning eller välling. Ni kanske kan testa att stoppa in ett extra mål mat under dagen? Det är väl lite så att ju mer de äter under dagen desto bättre sover de på natten.....typ Glad. Dock så tror jag att det är väldigt vanligt att barn fortfarande äter på natten vid den här åldern.

Vår dagar ser iaf ut så här:

07.00 Ersättning 265 ml
    08.30-10.00 SOVA
    11.00 1 portion gröt var + fruktpure
    12.30-14.00 SOVA
    14.30 Ersättning 180 ml
    16.30-17.00 SOVA
    17.00 1 burkmat var
    ca 19.00 Välling 210 ml 
  • jahl

Jag instämmer med Plingan, det låter lite lite med maten.... mer mat på dagen så kanske de inte behöver på natten!?

Vår dag (8mån):
    5.00-06.00 (oftast kl 5) vaknar får välling beroende på när de vaknar men runt kl 6
    8.00 mellis smörgåsbitar och ev lite frukt
    11.00 lunch en hel burk var numera, innan räckte det med en halv var. Ev. Lite fruktpuré.
    14.00 gröt ev frukt
    17.00 middag (den mat vi äter fast utan salt)
    18.00 välling borsta tänderna och go'natt de somnar ca. 18.30

Skulle vilja få dem att sova lite längre på morgonen men de är omöjliga att hålla vakna på kvällen, men jag är van, storasyster var likadan! :) så småningom kommer det fixa sig!

• Twinpeak2012
    jahl skrev 2012-09-27 12:56:05 följande:
    Jag instämmer med Plingan, det låter lite lite med maten.... mer mat på dagen så kanske de inte behöver på natten!?

Vår dag (8mån):
    5.00-06.00 (oftast kl 5) vaknar får välling beroende på när de vaknar men runt kl 6
    11.00 lunch en hel burk var numera, innan räckte det med en halv var. Ev. Lite fruktpuré.
    14.00 gröt ev frukt

Skulle vilja få dem att sova lite längre på morgonen men de är omöjliga att hålla vakna på kvällen, men jag är van, storasyster var likadan! :) så småningom kommer det fixa sig!
    Ni kan inte testa att ge de vällingen senare då? Barn har ju en underbar förmåga att kunna dricka ur flaska även när de sover Flört 
    Våra grabbar får middag någon gång mellan 17:00-18:00 sen får de välling 21:00 oavsett om de är vakna eller sover.  
    Mamma till Herman & Finn födda den 7/2-2012
  • jahl

Nej det har vi inte testat. Vet inte om vi ska... Idag och igår fick vi sova till 6.15 och efter kl 6 är helt okej för mig! :)

• Plingan1980
    jahl skrev 2012-09-29 19:00:10 följande:
    Nej det har vi inte testat. Vet inte om vi ska... Idag och igår fick vi sova till 6.15 och efter kl 6 är helt okej för mig! :)
    Våra vaknar också vid 06 varje morgon, vilket jag tycker är helt ok med tanke på att de somnar redan runt 19 snåret. De vaknar inte av hunger utan äter frukost först vid 07. Storasyster är också morgonpigg så vi är rätt vana vid det här laget Glad. De hade dock en period när de ville upp redan kl 05. Men som tur var så var den perioden kortvarig.....
  • CeciliaJL
    jahl skrev 2012-09-27 12:56:05 följande:

Vår dag (8mån):
    14.00 gröt ev frukt

Det är ganska likt våra pojkar. De är 7,5 månad.

6-630 vaknar
    7 frukost med en portion gröt
    11 motsvarande en burk mat med fruktpuré efter
    15 en portion gröt
    17 motsvarande en burk mat med fruktpuré efter
    18 Välling och godnatt. Somnar också kring 1830.

För oss sov de längre och bättre när vi bytte till 8 månaders vällingen. Till en början är det bra att blanda 6 månaders och 8 månaders så att deras magar hinner vänja sig vid fullkorn.
  • 4barnpå5år

Hej på er :) Hörrni snart får vi ha 1 års kalas, tänka sig, att det gått såhär fort!

Roligt att läsa om vad ni skrev i höstas, känner ju igen sig i det mesta!
    Troy & Allegra fyller ett år den 22 januari och det har varit ett väldigt intensivt år! att ha fyra såhär pass små barn kräver nog en hel del och minuterna man får vila är inte många..

Våra rutiner ser ut såhär ungefär:
    7:30 Allegra vaknar och vi väcker Troy
    8:30 Gröt eller Fil och vatten ur glas
    Sover ute
    11:00 Lunch och vatten
    13 ammar båda och ger frukt
    sover ute
    16:00 Middag plus amning
    19 Gröt
    20 Ammar och lägger dem till natten

Sen under natten ammar jag Allegra ca 2ggr och Troy minst 4ggr.

jaaa-a, för ett år sen låg man och skrev här i tråden om hur jobbigt och tungt det var, man var sjuk överallt och hade nog av graviditeten. Inte saknar man ju den tiden inte! Visst är det jobbigt med tvillingar men ack så roligt också. Troy har börjat gå, medans Allegra tar det lilla lugna och går med stöd ännu.

Nu ska vi börja sova! Gott Nytt År till er alla! 

Svar på tråden Tvillingar födda 2012 - Första kvartalet