• Emmi11

    Hur mycket går man ner i veckan om man kör strikt lchf?

    Har kört i 23 dagar och gått ner 5 kg. Går man inte ner 3 kg första veckan? Väger 85 och är 165 vad gör jag för fel??

    en dag:
    11:00 2 ägg 1/2 paket bacon
    15:00 avokado kaffe med lite grädde
    18:00 lax med ost täckte, mycket smör i.

    tränar stryke 3 dagar i veckan.

    Dricker jag för lite vatten?
    kan förstoppning påverka?

  • Svar på tråden Hur mycket går man ner i veckan om man kör strikt lchf?
  • lovas

    5 kg på mindre än en månad är väl verkligen inte fy skam? :)

    Jag skulle däremot bli vrålhungrig om jag åt så lite som du.
    Det kan inte vara så att du äter för lite?

  • yena89

    Vad gör du för fel? Du går har gått ner 1,5kg i veckan och så frågar du vad du gör för fel??
    Vet du hur många som skulle ge sin högra arm för den viktnedgången?
    Skärp dig. Vill du tappa 10kg på en månad får du gå på nån svältdiet. Var glad att du gått ner medan du fått äta massa god mat och slipper hunger.
    Trodde du LCHF var nån mirakelkur? Som man tappar 10kg på första veckan?

    Är du mätt och belåten och mår bra och går ner i vikt gör du inget fel. Om du däremot kan känna av sug och hunger skulle jag öka på fettmängden.


  • Tessasen
    Grodan74 skrev 2012-02-26 07:21:21 följande:
    hejsan

    såg att du gått ner mycket de 2 första veckorna vad åt du då tränade du jag har försökt men går ner ca 1 kilo på en vecka om ens de...
    Hej! såhär kunde en dag se ut :
    Frukost: Stekt ägg med bacon eller 3 st hårdkokta ägg som jag grovhackade, la en klick smör i som fick smälta ner tillsammans med några räkor.
    Lunch: Fläskkarré med en fet sås, tex bearnaise med lite sallad.
    Middag:  Fläskkarré med en fet sås, tex bearnaise med lite sallad eller lax med en fet hollandaise.
    Mellanmål/efterrätt : Vispad grädde med lite blåbär eller hallon.

    I kaffet hade jag grädde, annars drack jag vatten eller pepsi max.
    Jag åt ingen frukt, inga grönsaker som växer under jord och jag var försiktig med röda söta grönsaker.  

    Jag tränade ingenting. 
  • Tessasen
    Grodan74 skrev 2012-03-23 22:26:18 följande:
    Tessasen tack för att du delade med dig..
    Denna vecka -3 kg känner mig jättenöjd..
    Det var så lite så! Lycka till!
  • Sandra 743

    Frågan är ju av typen "hur långt är ett snöre".
    LCHF innebär INTE att man går ner i vikt oavsett vad man äter. Det är i slutet ändå bara den totala energimängden som spelar någon roll.

    Fördelen med LCHF är väl möjligen högre thermic effect of food om man ligger högt på protein.
    Min erfarenhet är dock att det gemensamma mellan alla som kör LCHF på hobbynivå är att kcal-intaget rent generellt blir lägre, vilket alltså leder till viktförlust.

    Din viktförlust kommer dock plana ut i takt med att kroppen blir mindre förutsatt att du äter samma mängd.

    Så att köra LCHF i tron att det ger mer än vilken annan diet som helst på samma energibalans är felaktigt. Därmed inte sagt att det är en dålig kosthållning, men låt dig inte luras.

    5 kilos viktförlust på 23 dagar är 35 000 kcal. Alltså 1521 kcal minus om dagen.
    Hade det varit en kvalitativ viktnedgång hade det varit löjligt högt. I princip 3 gånger högre än vad som är att betrakta som normalt.

    Men det mest sannolika är att åtminstone hälften av viktförlusten kommer från depåer och liknande.

    Tycker du själv att 1521 kcal minus i snitt per dag låter hälsosamt? Det är, give or take, 50% av din totala förbränning baserat på din kroppshydda och lite daglig rörelse. Förutsatt att du inte är jättegammal.

    Här ska du få några tips som kanske gör dig klokare:

    1. Läs detta och ta in informationen. Det fungerar perfekt.
    2. Räkna ut din förbrukning.
    3. Beräkna ditt underskott.

    Det du gjort är att lägga om din kost och äta högre på protein (inte energitätt) och en viss mängd fett. Den sammalagda summan av det du äter understiger din förbränning och således tappar du i vikt.
    Exakt vad du förlorat i fett går inte att veta, men man kan anta att en god andel av din viktförlust kommer från att depåer förbrukats och inte fylls upp på grund av brist på kolhydrater.

    Det ger utslag på vikten, men betyder i sammanhanget i princip ingenting.
    Det finns ingen fördel i att tömma dessa.

  • Höstbebis2010

    Vi körde LCHF i höstas här hemma, jag gick ner hela 6 kilo första veckan och min man 9 kilo.. Vi höll på lite mer än en månad och under den tiden gick jag ner 13 och min man 16 kilo. Men då åt vi bra mycket mer än dig TS, håller du dig verkligen mätt? Vi gick aldrig hungriga.

    Hade varit skönt att kunna fortsätta så kilona kunde fått rasa mer, men magen klarade inte kosten..    

  • Sandra 743
    Höstbebis2010 skrev 2012-05-21 10:36:37 följande:
    Vi körde LCHF i höstas här hemma, jag gick ner hela 6 kilo första veckan och min man 9 kilo.. Vi höll på lite mer än en månad och under den tiden gick jag ner 13 och min man 16 kilo. Men då åt vi bra mycket mer än dig TS, håller du dig verkligen mätt? Vi gick aldrig hungriga.

    Hade varit skönt att kunna fortsätta så kilona kunde fått rasa mer, men magen klarade inte kosten..    
    Det beror ju på vad man väger från början.
    Fysisk mängd mat säger ju egentligen ingenting alls. Energi säger desto mer, men inte så mycket om man inte relaterar det till individens massa och aktivitet.

    Ni kanske var större från början. Eller aktivare generellt.
    Hur stor viktnedgången blir första veckan hänger ju delvis på hur fyllda depåerna är vid initial vägning. Alltså hur mycket som går att tömma ut.
    Storleken på depåerna kan ju också variera mellan individer.

    Egentligen är det mer relevant att gå efter procent underhudsfett. Man har ju ingen glädje av att gå ner 10 kilo i vikt om man bara förändrar fettprocenten marginellt.
    Komposition är ju alltid A och O.
  • mezangath

    Testa att kombinera det med periodisk fasta, gjorde underverk för mig.
    Jag har gjort det nu i 4 veckor och ligger på -3.2kg/vecka i snitt. Allt är självklart individuellt men mitt snitt gick upp med mer än ett kilo när jag la till den periodiska fastan, efter ca 3 veckor på enbart LCHF.

    Min rutin:
    Träna 3ggr i veckan á 45min (enbart kondition) 
    Äter Lunch, Mellanmål och Middag mellan 12:00-20:00, resterande timmar av dygnet (16h) är det bara dryck som förtärs.

    Periodisk fasta ökar produktionen av tillväxthormoner vilket både leder till högre fettförbränning och ökad muskelmassa.

    Det var svårt att komma igång med till en början, då jag var extremt hungrig hela morgonen. När det blev vana (efter ca en vecka för mig) så tänkte jag inte längre på det.

  • pre69

    Status efter första veckan..

    Hej min anledning att prova LCHF är inte att gå ner i vikt utan att få ordning på en knölig mage...

    min längd är 180 vikt vid start var 96 kg vilket är mycket... nu efter första veckan har min uppsvälda kulmage softat ner sig, inga uppstötningar eller smärtor i magen, sover mycket bättre och som bonus 6.3 kg lättare...

    Jag fick stora problem med huvudvärk och smärta i kroppen dag 3 till 5 då sockret drevs ut ... Vet inte hur andra användet lchf men jag har minimalt med kolhydrater per dag men slukat massor med smör, grädde ,bacon och ägg i massor och stora lass med härliga grönsaker som brokoli.. blomkol.. vitkol... härligt ...

    Detta käns för mig som lidigt av kroniskt magsår i 20 år som himelriket, att bara skippa socker och må så DJÄVLA bra är underbart för mig... till er alla som vill pröva på... kör stenhårt ge inte upp drick mycket vatten... till sist laga vacker mat så blir det roligare att äta..

    Ps jag har druckit ett stort glas vin till maten var dag som jag alltid gör...

    Härliga H

    Peter

  • 120512

    vissa kan ta det sakta vissa fort.. som när vi började med lchf februari förra året gick det slowmotion. men sen kom det in fusk så jag gick upp men nu när jag har varit hård på det sa det poff och var 6kg borta så drick mycket vatten och rör på dig så tar det sig.. lycka tillSkrattande

Svar på tråden Hur mycket går man ner i veckan om man kör strikt lchf?