• Anonym (lögnare)

Lögn om körkort..

Jag behöver verkligen ett jobb. Jobbet som jag har chansen att få kräver körkort vilket jag saknar men har kört dom senaste 8 åren utan körkort, så jag kan köra mycket bra. Ska inte gå in i det varför jag inte har körkort. Söker ett jobb inom hemtjänst. Tror ni att dom kommer att fråga efter att se på körkortet på intervjun?
    Ska jag chansa?

• Svar på tråden Lögn om körkort..
  • Brooke

Visst om du vill riskera att du får fängelse(i värsta fall) så gör det. 
    Det är ju ditt val.

men som någon annan skrev, det är inte bara du som är ute på vägarna och du bör tänka på alla oss andra som har körkort som har gått den där processen som KRÄVS för att få ett körkort i handen. Tänk om alla skulle göra som du, hur många olyckor och skit tror du inte skulle hända?

Jag anser att du är jävligt egoistisk och en livsfara för både dig själv och andra i trafiken. Om det händer saker ute i trafiken och du inte har något körkort så åker du nog dit ganska grovt.

Det är såna som dig som borde åka fast för polisen och åka in i fängelset för att fatta att det du gör är farligt och så kanske du lär dig en jävla läxa. Du borde SKÄMMAS! Och att du ens vågar skriva här att du inte har körkort men kör ändå :S 

• Gotlänning

Enbart läst TS men vilken dum fråga, sök till Sveriges sämsta bilförare istället eller vänta... kanske man måste ha körkort då?

If the brain were so simple that we could understand it, then we'd be so simple that we couldn't
  • Åsa
    Nalan skrev 2012-02-28 22:22:35 följande:
    I Göteborgs kommun är det så tyvärr!
    Ny regel? Eller en som inte är så benhård kanske. Jag har en bekant som kört kvällspatrull inom hemtjänst i en förort och då behövdes körkort och de körde tjänstebil.
    I dagtidshemtjänst har jag träffat på två tjejer som jobbar (en granne och en mamma på dagis). Den ena har inte körkort och den andra har ett men kör sällan sedan de gjort sig av med bil och inte alls i jobbet (vet då vi pratat om hur de tar sig runt till sina pensionärer och om det är svårt på vintern). Därtill vet jag en ung tjej som vikar i hemtjänsten utan att ha körkort. 

Huruvida hemtjänstpersonal jag ser komma till äldre grannar har körkort har jag ingen aning om men de tar sig till jobbet på cykel.   (Handlar om Göteborg som du skrev om.)
  • zigne

Vilken urbota dum tråd!!! Tacka f..n för att man ska ha körkort när man kör bil annars är man en brottsling. Hoppas TS åker fast snarast!!

• Tom Araya
    Anonym (lögnare) skrev 2012-02-27 15:38:33 följande:
    1700 för halkbana, 500 för riskettan + de nya böckerna eftersom teorifrågor är inte endast körning och trafikregler men innehåller även frågor om bl.a. hur många som dog i trafiken förra året för att svara måste man ha den nyaste bok. Sedan måste jag lämna urinprover eftersom jag var ung och dum och gjorde bort mig. Varje prov för transportstyrelsen kostar 1700 kr vilket jag ska lämna 4 gånger under 6 månader, sedan ska jag lämna prover 6 månader till och sedan 1 år till. Så det kostar en hel del för en arbetslös.

Jag kör mycket lugnare och försiktigare än dom som har körkort. Håller alltid hastigheten och följer trafikregler.
    Det låter som att du inte är lämplig att ha körkort och då ska du naturligtvis inte köra bil.
  • Falumamman
    Dripknot skrev 2012-02-28 22:01:58 följande:
    Inom hemtjänsten behövs i regel inget körkort då det finns kretsar som går och cyklar mellan kunderna. Det finns bilburen hemtjänst och där krävs självklart ett giltigt körkort och omdömesgill körning då man brukar tjänstefordon. Hos oss på kommunens trygghetslarm krävs körkort då vi har bilen som arbetsredskap för att kunna transportera oss snabbt mellan kunder och utföra dagliga installationer. Installationer utförs ensam så då finns det ingen som kan lösa av om det skulle krisa sig.

Vi har kommunloggan på bilarna och vi kör ALDRIG kunder i dem. Har de ärenden på stan eller till vårdcentralen/lasarettet får de beställa färdtjänst eller sjuktransport.

Hemtjänst behöver nödvändigtvis inte innebära körkortskrav.
    Det beror som sagt på vart man bor och vilken hemtjänst det handlar om.

Vissa hemtjänster behöver inte använda bilar, medans det på andra arbetsplatser är ett krav.

Vissa brukare använder färdtjänst andra skjutsas av hemtjänsten. Som sagt, det finns inte 2 hemtjänster som är exakt likadana.

Och till er andra som kommenterade mitt inlägg om IQ=körkort.

Det var min chef som sa det INTE jag, jag håller inte med henne. Finns mängder av smarta människor i min närhet som inte har körkort, och sen finns det inte fullt så smart som har det.
  • Luna84
    Indianica skrev 2012-02-28 18:45:19 följande:
    Det är väl bra med körkort, men med tanke på att 95% av befolkningen väl har körkort tror jag inte det är ett mått på IQ, i synnerhet inte mot bakgrund av alla idioter som finns i trafiken. Lite korkat uttalande, men kund einte låta bli att kontra. De flesta utan körkort är väl utan körkort av ekonomiska skäl, inte pga låg IQ.
    Om jag räknat rätt så är det 64% av befolkningen i Sverige som har körkort, inte 95%. :)
  • Majakattan
    Anonym (lögnare) skrev 2012-02-27 21:10:12 följande:
    Tack för alla kommentarer Skrattande Det har varit intressant! Hörde en på tunnelbanan diskutera den frågan angående körkort, hemtjänst och olovlig körning.
    1. Jag har aldrig kört bil men har börjat läsa i körkortsboken.
    2. Håller på att ansöka om körkortstillstånd.
    3. Är absolut inte intresserad av att jobba inom vården, har ett annat yrke.
    4. Har hjälpt en vän söka jobb inom vårdyrken och många kräver körkort vilket hon har.
    5. Har tittat bara runt på ams och sett att så många kräver körkort.

Så jag erkänner, JAG är en riktig lögnareFlört
  • zigne
    Majakattan skrev 2012-02-29 12:17:31 följande:
    SKITKUL!!! 
  • BebisVagga

du kan jobba inom hemtjänst utan körkort.. dock får du ju inte köra bil..

att du kört 8 år utan kort e ju bara otroligt korkat av dej

• MizzyD

Har man inte råd med körkort så tycker jag att man får göra som (alla vi som inte hade körkort då) ta och åka kollektivt (!) Jag är trött på att se chaufförer i trafiken som man ser sjukt TYDLIGT inte har körkort! Vad tänker du med??!

Sjukt själviskt..

Svar på tråden Lögn om körkort..