Dripknot skrev 2012-02-28 22:01:58 följande:
Inom hemtjänsten behövs i regel inget körkort då det finns kretsar som går och cyklar mellan kunderna. Det finns bilburen hemtjänst och där krävs självklart ett giltigt körkort och omdömesgill körning då man brukar tjänstefordon. Hos oss på kommunens trygghetslarm krävs körkort då vi har bilen som arbetsredskap för att kunna transportera oss snabbt mellan kunder och utföra dagliga installationer. Installationer utförs ensam så då finns det ingen som kan lösa av om det skulle krisa sig.
Vi har kommunloggan på bilarna och vi kör ALDRIG kunder i dem. Har de ärenden på stan eller till vårdcentralen/lasarettet får de beställa färdtjänst eller sjuktransport.
Hemtjänst behöver nödvändigtvis inte innebära körkortskrav.
Det beror som sagt på vart man bor och vilken hemtjänst det handlar om.
Vissa hemtjänster behöver inte använda bilar, medans det på andra arbetsplatser är ett krav.
Vissa brukare använder färdtjänst andra skjutsas av hemtjänsten. Som sagt, det finns inte 2 hemtjänster som är exakt likadana.
Och till er andra som kommenterade mitt inlägg om IQ=körkort.
Det var min chef som sa det INTE jag, jag håller inte med henne. Finns mängder av smarta människor i min närhet som inte har körkort, och sen finns det inte fullt så smart som har det.