• Marsflickan80

Skulle du kolla bebisens kön eller är det roligare att inte veta?

Jag och min man är oense. Jag vill jättegärna veta vad bebisen är för någon medan han vill veta tills bebisen är fött. Någon av oss får ju ge med sig så jag tar gärna emot tips och råd, för- och nackdelar med båda. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skulle du kolla bebisens kön eller är det roligare att inte veta?
  • Ineedanick

Jag väntar en son, och för mig var det självklart att kolla könet FÖR MIG! Jag personligen känner att jag knutit an till barnet mer nu när jag vet vad vi väntar, och han till och med fått ett namn.

Det har gjort graviditeten mycket roligare också då jag kunnat köpa det mesta vi behöver i förväg. Innan vi visste köpte jag någon enstaka body i vitt och grått och det var så tråkigt! Nu shoppar jag på, och måste verkligen lägga band på mig själv! Barnkläder är såååå söööta!!

• Marsflickan80

Ville bara uppdatera lite. Vissa säger att man inte vill kolla barnets kön för det blir mer spännande under förlossningen. Vi kollade ju och jag lovar att själva förlossningen är spännande nog. Att kämpa och längta efter den lilla krabaten, att lyssna efter ifall det kommer ett skrik, att vara orolig och spänd innan man vet att allt har gått bra och till slut när man får se sitt underbara lilla barn och man tittar på bebisen, man tittar på sin man med lyckotårar i ögonen och ser att han är lika rörd han. Det är oslagbart!!! Visserligen sa förlossningsläkaren att det är en pojk men ärligt talat så hörde jag det knappt. När jag hörde bebisens skrik så kände jag bara en lättnad och könet spelade ändå inte någon roll. 

Skaffar vi fler barn så kommer vi att kolla igen, det är jätteroligt att veta under graviditeten. Personligen hade jag mycket lättare att knyta an till bebisen efter att jag fick veta än innan. Men så klart får ju alla göra som de vill och vi får respektera varandras val

• tahira

Jag kommer att kolla, men min man vill inte att jag berättar det för honom, så jag håller det för mig själv.

Så får båda som de vill  

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • GravidTina

vi har lite samma situation! min kille vill verkligen veta för att han är så nyfiken medans jag mer eller mindre vägrar..
    Oddsen för att ul visar rätt är inte mer än 70% och jag skulle hata att sitta med en massa kläder och så kommer det andra könet ut..???? 

• Höghus

Oddsen för UL är 70%??? Dumheter. Om en erfaren BM i v. 20 ser en pung/snopp så gör hon. Är det någon osäkerhet och bebisen ligger "fel" så säger de det. Vi har kollat alla våra tre. De är våra barn och att de har ett namn och är en person redan i magen har bara varit positivt och gjort att anknytningen varit urstark från början. Det har inte varit "den" som vi kämpat för i förlossningsrummet utan "NN" . En fantastisk känsla när BM säger "nu kommer NN"

• GravidTina

Ja det kan väl förstås vara olika men den info jag har fått är 70% säkerhet och jag har inte mindre än tre kompisar som har kollat upp sina och fått "fel" besked. Fortfarande lika glada för sina friska barn, självklart! men inte lika kul att behöva byta ut alla kläder ;) Alla gör förstås på sitt sätt, men jag föreställer mig att jag skulle bli extremt besviken om det visade sig vara "fel" bebis vi väntat på!

• Höghus

GravidTina: Var har du fått den infon ifrån? Gör man UL:et efter halva graviditeten kan man se tydligt om man är en van läkare el BM och barnet ligger "rätt". Varför man skulle behöva köpa nya kläder oavsett fattar jag inte...mina tre bebisar av olika kön har haft samma kläder...

• GravidTina

Det var vad min bm sa när vi var hos henne sist. Dock menade hon väl kanske vid tidigt ul kanske. Hur som helst så tycker inte jag att man behöver veta könet på sitt barn. Och jag vet ju flera som fått fel information även sent i graviditeten. gott å höra att det har fungerat för er ialla fall :)

• tahira

Om det skulle visa "fel" så är det inte världens största grej, anser jag. Jag vill veta mest för att det är mysigt. 

Vi är inte heller de som klär barnet i blått eller rosa direkt, så jag (min man vill ju inte veta ändå) kommer inte behöva lämna tillbaka några kläder om det visar sig vara ett annat kön på bebisen. 

Blev mamma vid 17, lever avslappnat och harmoniskt liv i London och avskyr gravida som röker: tahira-faye.blogspot.co.uk/
  • Alicantina

Är det mer säkert att de säger rätt kön fr v.20 o framåt? Gjorde rul v.17+3 Och de sa tjej...

• Flickan och kråkan

För oss har det helt enkelt ingen betydelse. Vi väntar barn och vilket kön det har spelara ingen roll - varken under förlossningen eller efter. Vi har precis gjort fvp den här gången. Vi får veta kön om vi vill men vi vill inte - känns bara helt irrelevant i sammanhanget på något vis, oviktigt. Vi har två pojkar sedan innan.....så går allt väl så kommer de att få en bror eller en syster. Punkt .

• Höghus

För oss har allt som rör våra tre barn betydelse. Allt. Har inte spelat någon roll om de legat i magen...

Svar på tråden Skulle du kolla bebisens kön eller är det roligare att inte veta?