• maand87

min dotter äter vägrar äta kött.

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 
    men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.
    vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 
    men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .
    vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.
    även med potatis gratäng så blir hon sådan.
    varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.
    hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,
    Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.
    Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.
    får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.
    Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?
    Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38
    hon äter malt kött.
    hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.
    idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

• Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.
  • Atamon
    vixi82 skrev 2012-03-08 14:05:34 följande:
    Klart ungen klarar sej utan kött, men om det så vore bara köttbitar, det är kycklingbitar, fisk....och frågan är hur man ska ställa sej....hur mycket är tillåtet att inte tycka om? det blir mer o mer och tyvärr smittar det av sej till de andra kusinerna , vem ska man godkänna att slippa och vem ska äta liksom? lika villkor? ska alla börja med att inte gilla så har vi snart en hel hög med vegeterianer.......
    Nu har jag svårt att tro att alla barnen skulle bli det men på vilket vis skulle det vara ett problem om barnen valde att bli vegetarianer?  Millimeterrättvisa går aldrig att få.  
  • en glad
    vixi82 skrev 2012-03-08 14:05:34 följande:
    Klart ungen klarar sej utan kött, men om det så vore bara köttbitar, det är kycklingbitar, fisk....och frågan är hur man ska ställa sej....hur mycket är tillåtet att inte tycka om? det blir mer o mer och tyvärr smittar det av sej till de andra kusinerna , vem ska man godkänna att slippa och vem ska äta liksom? lika villkor? ska alla börja med att inte gilla så har vi snart en hel hög med vegeterianer.......

Det är lovvärt med en "hög vegetarianer" - för miljöns skull om inte annat (fast det är klart köttindustrin bli ledsen)!
    Vad finns att oroa sig för med dem (barn eller vuxna) som är vegetarianer?

Som förälder är det viktigt att tänka på att det finns två arenor som inte skall vara föremål för "krigföring", det är IN (mat) och UT (kiss o bajs) ... det måste barnet få reglera själv!

Ett mig närstående barn levde i flera år på tekakor med majonäs på - inget annat (och föräldrarna lät honom hållas)! Idag är han en vuxen, frisk och framgångsrik idrottsman och pappa till tre barn (som äter allt - so far)!!   

• Excentriskan
    Musen skrev 2012-03-08 13:58:17 följande:
    Miss behave.... Jag har inte alls missförstått ts och jag Förespråkar inte vegetarianer. Om du inte fattar vad jag menar så fråga istället för att hitta på! Jag anser att barnet skall slippa äta kött om hon inte vill. Hon får ju kväljningar! Hon äter igen när hon är redo! Sen om det är all kött eller bara vissa sorter har ingen betydelse för ur näring synpunkt behövs inte kött så det är ju inte då att hon svälter. Så jag förstår inte hetsen att få barn att äta allt! Och om du skall hitta på egna svar än dom jag skriver så kan du skapa en egen tråd om det!
    Vilket trevligt svar (ironi).. Om du läst mitt inlägg tidigare i frågan så lär du se att jag knappast är av åsikten att tvinga barn att äta när det helt klart är frågan om annat än "tycker inte om". Vill DU lägga in mer i mitt svar än det jag gav är det dig fritt att så göra, men kasta inte sten i glashus är du snäll. Det blir allt för mycket att städa upp sedan.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • Musen

Miss behave... Jag har inte läst dina inlägg för jag har inte orkat bry mig och jag skiter i vad du har för åsikt! Det jag inte gillar är att du svarar mig. Jag har inte ställt någon fråga utan gav bara min åsikt i tråden! Sen började du hitta på ett nytt svar åt mig som du valde att svara på! Otroligt otrevligt och obegåvat! Hopp osyrat att hitta på egna svar! Och sten i glashus? Vad fan har det med att göra att du hittar på egna svar än dom jag skrev? Hitta något annat i ditt liv än att förolämpa mig i fortsättnngen tack

• Musen

Den gång du får svara mig så får du läsa mitt inlägg rätt och inte be mig starta en tråd för att förespråka vegetarianer!

• Excentriskan
    Musen skrev 2012-03-09 07:10:30 följande:
    Miss behave... Jag har inte läst dina inlägg för jag har inte orkat bry mig och jag skiter i vad du har för åsikt! Det jag inte gillar är att du svarar mig. Jag har inte ställt någon fråga utan gav bara min åsikt i tråden! Sen började du hitta på ett nytt svar åt mig som du valde att svara på! Otroligt otrevligt och obegåvat! Hopp osyrat att hitta på egna svar! Och sten i glashus? Vad fan har det med att göra att du hittar på egna svar än dom jag skrev? Hitta något annat i ditt liv än att förolämpa mig i fortsättnngen tack

Och nu ska du dessutom diktera vad jag får och inte får svara.. Att du även bortser från att mitt svar var riktat till tre personer och inte enbart dig talar sitt tydliga språk. Du skrev att "Låt henne vara utan kött, man kan klara sig bra utan".. och sen klagar du på att jag feltolkat det? Du specificerade dig inte speciellt tydligt precis. 

Den enda som förolämpar och är otrevlig här är du! Och att beskylla andra för sådant som man själv gör är "att kasta sten i glashus". Orkar man inte läsa andra personers inlägg ska man nog heller inte ge sig in i debatter.
    Förolämpningar är argument som används av folk som har fel
  • white trash mia

Alltså varför är alla trådar såhär "Min man vägrar bära jeans!!! ...och förresten så eldar han upp vårt hem."?

I TS: "Min man äger bara tre par jeans och han använder dem bara några gånger i veckan, högst varannan dag. Vi bråkar jämt och nu orkar jag inte mer!!! Jag vill bara ha det som mina kompisar, vars killar har jeans på sig varje dag! Hjälp vad ska jag göra???!!!"

Och så kommer det tips på hur hon smka få killen att bära jeans varje dag, köpa snygga jeans till honom och ge honom komplimanger osv. Även frågor om ifall TS kanske kan ascceptera att han ibland har manchesterbyxor eller kostymbyxor.

Var på TS blir jättearg: "Han eldar upp våra möbler! Om jag sitter på hans stol av misstag så tänder han eld på stolen! Han blir så förbannad av klädbråken att han har eldat upp herla MIN garderob, jag kan ju ta HANS jeans om de nu är så fina, säger han. Vi har inga möbler kvar för dem har han eldat upp. Är detta normalt tycker ni???!!! Va???!!! Hur kan ni säga att jag ska acceptera honom som han är???!!! Ska jag acceptera det här!!! Ni vet inte hur det är!!!"

Plötsligt är problemet ett helt annat än det som står i TS. Och alla som har engagerat sig och velat hjälpa till i all välmening är idioter utan empati som inte fattar någonting. Suck. Varför talar man inte klarspråk från början?

• äldreochklokare

jag har en 14åring som aldrig ätit annat kött än malt kött så det liknar ju ert barn. Det är en massa annat han inte äter heller men vi har slutat oroa oss. Han är stark och frisk och har bevisligen överlevt trots detta :) 

Jag har inte läst hela denna långa tråd så ber om ursäkt om jag upprepar men låt henne äta det som går. Tvinga inte, tjata inte, man måste inte äta allt, faktiskt.

Det är inom autismspektrat rätt vanligt med olika "matvägransvarianter", tex att man inte tycker om konsistensen på kött. Behöver Inte betyda något kring ert barn men läs gärna på om detta för det är inte helt ovanligt och kan kanske ge er något att gå på. Även om barnet inte har autism kan man ha "drag" av och ni kan få bättre förståelse av att läsa om just detta oavsett. 

• studsgubbensmamma
    20082011 skrev 2012-03-08 07:27:18 följande:

Usch, vad hemskt att bli tvingad att äta djurlik mot sin vilja. Vad hände med respekten mot sina barn?

Vad hände med din respekt till den mamman som startade tråden? Om du inte vill äta djur är det din sak, men det låter ju som du tycker det är väldigt konstigt att äta djur. Har du någonsin varit i en mataffär?
  • studsgubbensmamma

Min 6-åriga son vill inte heller äta kött, förutom någon enstaka varm korv då och då. Men jag tycker inte det spelar så stor roll, det som jag tycker är viktigt är att han får sitt dagliga behov av protein. Tog upp det på hans 5-års kontroll, och sköterskan rådfrågade en dietist som sa att han får i sig tillräckligt protein från mjölk och yogurt. 
    Försöker få i honom kokt ägg då och då men det krävs verkligen övertalning. Jag kan få i honom ägg i pannkakor. 
    Har du testat fisk? Fiskar med mild smak och fast kött brukar vara en hit även för folk som säger att de inte gillar fisk. Rödspätta älskade jag som barn. Kolja är fina grejer, kummel är gott det med.
    Jordnötsmör går också bra ibland, nötter har ju protein. Det finns även mandelsmör, cashewsmör.

• sairda
    maand87 skrev 2012-03-06 11:32:06 följande:

Min dotter 6 år gammal har sen hon var 2 år slutat äta kött. hon äter dock kött i nermald form som köttbullar köttfärssås och korv. 

men sen e de stopp för kött som fläskfile lövbiff mm mm hon vägrar äta kött i fast form.

vi har varit i kontakt med en dietist som sa att hon inte kunde hjälpa oss. en del säger de går över jue äldre hon blir laga separat mat till henne en 6 åring ska inte ha separat mat utan ska äta den maten som serveras. 

men så fort de står kött på bordet och hon ser det så ser hon ut som hon ska kräkas . så fort hon smakar efter många om o men så spyr hon nästan eller hon framkallar kräkningar. .

vad ska man göra ja kan jue inte ta med henne till folk o äta middag eller nåt.

även med potatis gratäng så blir hon sådan.

varenda en av våran måltider så slutar de med att hon störtgrinnar och vägrar smaka och jag går iväg med tallriken . detta måste få ett slut.

hon förstör måltiden för både mig och min sambo . ja orkar inte mer nu vill jag ha som mina systrar ett barn som iaf kan smaka och inte grina vid matbordet.

vi har prövat dessa metoder,

Äta en liten liten bit kött = hon vägrar sen när hon smakar spottar hon ut den på tallriken.

Indraget lördagsgodis om hon inte smakar = smakar inte samma där grinar dock efter godiset.

får sitta kvar till hon ätit upp den pyttelilla köttbiten = sitter där o rör inte köttet utan grinar konstant vilket resulterar i att tallriken tas bort och hon får gå in på sitt rum.

Äter hon inte eller smakar inte så får hon gå från bordet dock när de e kvällsmat så plockas den maten hon vägra smaka på fram igen . men de funkar inte heller.

Ska vi föräldrar tvingas laga 2 olika middagar eller ska vi tvingas äta malt kött varenda dag?

Behöver hjälp. 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-06 18:38

hon äter malt kött.

hon äter lite ris lite pasta lite potatis. hon äter gurka som tillbehör . sås äter hon inte. hon äter i skolan tex en knäckemacka o lite riven morot .

Dem metoder som står där uppe är sådant vi testat som folk sagt ska fungera inget vi pysslar med nu.

ägg ska ja ta tillvara på i ett av råden de har jag faktiskt inte tänkt på att ge till henne vid middagen.

idag gjorde hon ett stort framsteg på lunchen utan att jag tjatade att hon skulle smaka så smakade hon på en liten köttbit och paprika och hon sa att hon gillade de . men ja kommer inte proxa på henne kött men nu vet ja att hon testat och gillat det köttet.

Om du fortsätter som du gör kommer ditt barn säkert få någon slags ätatörning som äldre, finns garanterat saker du inte tycker om också och inte äter. Om de bara handlar om bråk och inte vill smaka utan orsak är de annat men du skriver att barnet sitter och nästan kräks??? Och ändå trycker du i henne kött och straffar om hon inte äter?? om det är ett problem och hon äter begränsat kan det handla om selektiv ätovilja vilket man ska ta på allvar, ge saker du vet hon äter och angående dietisten ska du gå till en annan, man kan få intyg att ge och då kan barnet få önskekost. Lycka till och snälla sluta tvinga barnet att äta det hon så tydligt har sånt obehag för
  • Elderberry

Med tanke på att tråden är 6 år gammal så är det nog redan löst på något sätt.

• sötnosen

Hej,
    har varit i exakt samma sits. Min är nu 10 år och har alltid varit väldigt kinkig med maten. Har liksom du provat alla möjliga sätt - även det sätten som inte låter helt sunda... :) 
    Ju mer jag funderade på hur jag skulle få henne att äta mer allsidigt desto värre blev det och ett tag kändes måltiderna som krig. Till slut gav jag upp och la ned alla försök att lirka med henne, så jag dukade fram maten på bordet som vanligt men såg alltid till att det fanns något jag visste hon skulle äta (ex. bröd, pasta), så fick hon själv ta det hon ville. Ville hon inte ha något så reagerade jag inte heller på det. Ibland åt hon inte alls men hon verkade ju få i sig tillräckligt med näring i det lilla hon åt så att hon klarade dagen. 
    Nu är hon glad och nöjd vid matbordet, provar ibland saker hon aldrig har provat förr, men är fortfarande väldigt bestämd med vad hon inte vill äta.
    Har inget bra råd att ge dig, men för oss båda känns det i alla fall väldigt mycket bättre att måltiden handlar om en trevlig stund och inget annat. 
    På restaurang kan det vara svårt, men hon äter bröd om hon inte gillar maten,  och hos vänner/familj brukar det lösa sig med att hitta något som funkar. 
    Lycka till! 

Svar på tråden min dotter äter vägrar äta kött.