• Kastrull

Någon mer som är gravid och arbetslös?

Ville kolla om det finns någon mer i min situation. Blev uppsagd i höstas, har sökt jobb och varit på en del intervjuer men än har det inte blivit något. 

Trots att jag blev arbetslös så fortsatte vi bebistillverkningen och jag är nu gravid i vecka 6.

Vantrivs med att vara utan jobb.

Hur tänker ni andra, finns det fler som jag?

• Svar på tråden Någon mer som är gravid och arbetslös?
  • Hannish

Jag me...

Blev arbetslös i somras och har sökt jobb hela hösten och våren utan framgång. Eller hade en extraanställning på ett ställe några veckor nu i våras, men har slutat nu, var en behovsanställning. Nu är jag i v 35+ och har bf i början/mitten av juni (räknar med att gå över tiden, men bebin kan ju egentligen komma närsomhelst nästan) Så nu är det svårt att söka jobb...

Varken A-kassan eller arbetsförmedlingen vet att jag skall ha barn... Och vilka jobb söker man nu?? Vill ha A-kassa fram till förlossningen. Har dock jobbredovisat för sista gången, nästa gång jag skall skicka in uppdatering är i slutet av juni, och då har bebin defintivt kommit. 

De senaste jobb jag sökt har jag skrivit redan i ansökan att vi skall ha barn i sommar, och ingen har hört av sig ang. intervju..?! 

Så blir nog så, att jag söker ett eller två jobb till, men skriver att jag är gravid. Då har jag gjort vad jag ska = sökt jobb, men jag riskerar inte att kallas till intervju och valsa in med magen i vädret. Söker bara jobb jag vill ha, och skulle någon ringa ang. intervju så vet de ju att jag är gravid.

Tänker vara mammaledig året ut, sen i januari hoppas jag få jobb, annars så ska jag söka en utbildning jag hoppas komma in på. Tanken på att gå tillbaka till att vara arbetslös lockar inte...

(Dock: de där första grav.månaderna när man är übertrött, och nu på slutet när jag har lite ont i ryggen och så, är det ju faktiskt skönt att få vara hemma och kunna vila. Så inte enbart av ondo att vara arbetslös, men hade så klart hellre haft ett jobb!!)             

• Kastrull

Då var det dags för intervju igen, imorgon ska jag på andra intervjun på ett företag. De vet inte om att jag är gravid i vecka 12. Men det börjar synas så det får bli luftiga kläder...... Håll tummarna.

• Mini 82

Kastrull, jag håller tummarna.

Hannish, jag tycker du gör helt rätt i att skriva att du är gravid. Jag ska nog också göra det from nu. Det är ju uppenbart när man kommer ändå. Börjar tycka det är helt ok att vara hemma nu. Vi renoverar hemma och jag får gjort massor varje dag.
    Lycka till allihop, med både jobb och barn

• Att dansa är att leva
    josefine bornstrom skrev 2012-04-23 23:30:30 följande:
    "att dansa är att leva" jag står i samma situation som dig fast jag mailade till mitt fack angående uppsägningen men jag har inte ens fått ett svar!! Blev också uppsagd pga att jag r gravid. Har bf 25 juli så de verkar ganska omöjligt å få nå jobb nu!! Men ni alla!! Har ni fått svar om föräldrapenning å hur mycke ni kommer få?! Jag hade en provanställning på 6 månader å jobbade innan det extra plus pluggade.. Jag jobbade då under provanställningen mer än heltid! (180 Tim/månad) nån som e i samma situation men som fått svar på ersättning/föräldrapenning?! E livrädd att jag ska få de lägsta beloppet eftersom jag nu r arbetslös sen 1 mars. Nån?!
    Tråkigt att du blev uppsagd, men om du var provanställd har man inget anställningskydd. Så arbetsgivaren kan säga upp folk utan att ha nåt skäl alls.
    Be om att få arbetsgivarintyg för tiden som du hann jobba, likaså ifrån det andra jobb du hade när du studerade. Försäkringskassan bör ha fått in dessa uppgifter från skatteverket och borde basera din föräldrarpenning på din senaste inkomst.

Jag måste skicka information om inkomst till FK från alla mina arbetsgivare jag haft under det senaste året. På ens deklaration kan man ju se vad man har tjänat ihop det senaste året.
    Ringde upp dem i veckan och fick reda på vad jag skulle få som dagsersättning, baserat på informationen de fått in från skatteverket.
    Men de behöver ändå få in blanketten om inkomst-en standard grej uppenbarligen.
  • Kastrull

Jaha, vecka 20, bara att inse att det blir bebis före jobb. Har svårt att acceptera det, trivs inte som arbetslös. Var på arbetsförmedlingen och fick massa jobb jag skulle söka...... skriver numera att jag är gravid, kan inte dyka upp i det här skicket till en intervju om jag inte redan meddelat att jag är gravid. 

• Mini 82

Oj, det var väl bra eller? Vill du ha jobbet så tar du det. Du kan ju iaf jobba ett tag, det är ju också skönt att ev ha något efter mammaledigheten.
    Grattis

Själv är jag i v33 och fortfarande inget jobb... Har typ gett upp. Söker bara såna jag verkligen vill ha, men ingen vill väl ha mig nu

• Kastrull

Jo klart jag vill ha jobbet, men de vet inte om att jag är gravid...... var ju jätte länge sen jag var där. De ringer nästa vecka, då ska jag berätta. Får se om de fortfarande vill ha mig sen.

• Mini 82

Om de har erbjudit dig jobbet kan dom inte ta tillbaka det för att du är gravid. Om dom skulle göra det kan du anmäla dom, så du vet. Hoppas allt går bra nu:)
    Lycka till

• Edds
    Att dansa är att leva skrev 2012-04-13 10:30:45 följande:
    Jag var deltidsarbetslös när jag blev gravid. Men blir i april helt och hållet arbetslös då min tjänst upphör eftersom hela verksamheten läggs ner :(
    Har också BF i juli och fasar över att ringa upp arbetsförmedlingen för en uppdatering av handlingsplan. Jag vet inte vad jag ska säga längre eftersom jag ska föda snart. Jag har fram till idag fått a kassa för de dagar jag inte jobbar så det har ju löst sig. A-kassan vet att jag är gravid.

Arbetsförmedlingen vet inte om att jag är gravid. För att slippa diskrimineringen har jag valt att hålla inne på den informationen. Så rent teoretiskt finns det chans att få jobb! Jag sökte en hel del jobb i början på min graviditet ( innan det började synas) men nu börjar det bli svårt...

Jag vet att jag inte står till förfogande på arbetsmarknaden, vem vill anställa en höggravid danslärare till hösten?!
    Arbetsförmedlingen har inte förändrat sig mycket de senaste 30 åren. Vi som är gravida och arbetssökande hamnar lite snett och de kan inte göra så mycket...
    Min plan är att vara "arbetssökande" tills bebisen kommer ut, skicka in kassakorten  och "söka jobb".
    Sedan tar Försäkringskassan över när jag ansöker om föräldrarpenning...
    ang arbetsförmedlingen så var jag och skrev in mig hos arb förmedlingen i början på denna månad så fort skolan tog slut, då skrev jag mig som arbetssökande och såklart så såg hon ju att jag var gravid, det var INGA problem, när de skriver ut en som arbetssökande etc så är det sekretess att du är gravid, de får inte påverka nånting, så jag tycker inte du ska oroa dig :)
  • Edds

Jag kommer förressten jobba extra ( fått några schemalagda timmar jag skall jobba fram till en månad innan BF men jag är inte sådär jätte taggad till att leta jobb utan känner att jag tar det sen när bebisen kommit ut och jag njutit lite av min ledighet :) Men då har jag tur som läst en eftertraktad utbildning och kommer nog inte ha svårt att få jobb sen, enligt arb förm.

Svar på tråden Någon mer som är gravid och arbetslös?