• Anonym (Hur göra?)

    Hur får jag mitt barn att visa smärta (jag önskar ENDAST svar av ADOPTIVFÖRÄLDRAR eller andra INSATTA!!!!)

    Hej
    Jag känner att jag skulle behöva lite råd och jag vet ju att det finns många kloka människor här på FL som vet mycket om adoptivbarn och deras särskilda behov. Ni andra som bara tycker o tänker en massa saker utan att ha någon PERSONLIG erfarenhet eller kunskap om adopterade barns behov kan sluta läsa här!!!

    Först lite bakgrundsfakta:
    Barnet har varit hemma lite mer än ett år, har inget känt SN som skulle kunna påverka denna fråga, är runt 3½ år, uppväxt på barnhem (ett som nog var så bra ett barnhem kan vara), anknytningen har gått snabbt o lätt, har lätt för att visa känslor i andra sammanhang än de jag nedan beskriver.

    Nu till mitt problem. Barnet visar inte när det har ont. När vi fick X så blev X inte ledsen när X ramlade men vi jobbade hårt och idogt med att förstärka X:s känslor, många oförstående tyckte att vi sjåpade oss alldeles för mycket. Nu blir X ledsen om X slår sig och så har det varit sedan kanske 9 mån. Det är inte föräns vi verkligen la vårt fokus på det för ca 2 månader sedan som X har börjat komma till oss när X ramlar o blir ledsen, innan dess stod X o väntade tills vi kom. Det sist nämnda tror jag själv beror på att vi hela tiden gått till X för att förstärka X:s känsloyttringar och att ingen kanske haft tid att ta upp X på barnhemmet om X gått till dem.

    Som sagt ovan så är blir X ju nu ledsen om X slår sig MEN X visar inte när X har någon annan smärta tex. magont eller öronvärk. X kan säga aj ont i magen (men bara en gång) men är inte synbart ledsen. Nyligen hade X så kraftig öroninflammation att det värkte hål utan att X var ledsen. Det gör ont i mig att inte kunna trösta när X har värk efter som jag inte vet om det. Vid osynlig smärta går det ju inte att förstärka känsloyttringarna på samma vis som när X skadar sig. Är det någon som har några råd att ge kring hur vi ska komma till målet att X blir ledsen som andra barn även vid "osynlig" smärta?

    Jag kan ju inte säkert veta vad det beror på men även här kan jag tänka mig att ingen varit nära även om X gråtit av smärta under X:s första år och att X därför för länge sedan "gett upp".

    Känner mig som en dålig mamma som inte ens märker att mitt barn har en kraftig öroninflammation, stackars litenGråter.

  • Svar på tråden Hur får jag mitt barn att visa smärta (jag önskar ENDAST svar av ADOPTIVFÖRÄLDRAR eller andra INSATTA!!!!)
  • MickeN1973
    Anonym (A-mamma) skrev 2012-04-23 23:05:39 följande:
    Jag har ett adopterat barn, vi har haft samma problem med vårat barn, nja eller inte samma men nära.

    När vi var i landet så halkade vårat barn och slog sig jätte hårt i ett marmorgolv inga tårar utan bara ett gnidande på de slagna stället,
    vi misstänker att barnet har blivit tillsagd när det har gjort sig illa och gråtit, för barnet kollade på oss som att vi skulle slå barnet, när vi sen lyfte upp barnet och kramade och tröstade så kramades det tillbaka men inga tårar kom, en vecka senare faller barnet från sängen och det gjorde med all säkerhet ont, även denna gång stod barnet och kollade på oss som att vi skulle slå barnet.
    Men när vi kom fram och lyfte barnet och kramades så var det helt okej men inga tårar eller annat som visade på smärta.

    Men detta ändrades när vårat barn sprang och halkade och slog bakhuvudet hårt i samma marmorgolv som tidigare, jag sprang fram till barnet och grät av stressen av det som nyss hänt och framför mig spelades alla möjliga händelser upp, att vi skulle få resa hem utan vårat barn att barnet skulle bli hjärnskadat och vi skulle få tillbringa månader i landet vakandes vid barnets sjukhussäng.
    Jag grät massor och då släppte det för vårat barn, barnet grät jag grät, maken försökte trösta och andra på restaurangen försökte trösta mig, men jag hade nog så mycket känslor som jag låst in så länge att det inte gick att stoppa hur som helst, efter denna gång så har vårat barn släppt på alla hämningar, och nu är det tårar för minsta lilla ett litet skrubbsår och det sprutar tårar.

    Jag och maken misstänker att dom sa till barnen på barnhemmet att dom fick inte gråta inför sina nya föräldrar man ska vara snäll och glad annars vill dom inte ha dig, vårat barn är lite äldre, strax 4 år och när barnet berättar så berättar hen det på ett sätt som får oss att tro att det var precis så.
    Det har berättas om en pojke som inte skulle få en ny mamma och pappa för barnet var bråkigt och ofta ledsen.
    Det gör så ont i mitt hjärta när jag tänker på dessa barn som är kvar, och när jag ser på mitt barn som har haft 3 år på detta barnhem och kanske aldrig fått gråta eller visat känslor.
    Barnhemmet var fint med ganska mycket personal så jag tycker att någon bör haft tid att trösta någon gång.

    Jag tycker inte att du är en dålig mamma det är ju helt omöjligt att veta något om barnet inte visar.

    Sen ska man tänka på att barn ofta har extremt hög smärtgräns och våra barn har ofta fått lägga smärta åt sidan för att överleva.

    Massa massa kramar till dig
    Med tanke på att barnet tittade som om att det skulle få stryck, är det inte helt otänkbart att personalen på barnhemmet valt at få tyst på barnen via prygel
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym skrev 2012-04-23 23:47:43 följande:
    Min ex adopterades till Sverige som 5 åring. Det satte sina spår. H*n kan aldrig säga något emot sina adoptivföräldrar. Rädslan att bli återlämnad finns för alltid kvar. Nu säger jag inte att det är så för ert barn man jag vet vad mitt ex har lidit och ännu lider av att alltid behöva vara perfekt.
    Om du läser TS så ser du där att anknytningen gått snabbt o lätt dvs att min lilla älskling har samma känslor för oss som biologiska barn har för sina föräldrar. Tråkigt, mycket tråkigt att höra att ditt ex inte knöt an till sina föräldrar. Det jag frågade efter i TS var hur vi ska få X att visa känslor vid smärta vilket inte alls är samma sak som det problem du beskriver....
  • Anonym (Hur göra?)
    Erkens mamma skrev 2012-04-23 23:56:03 följande:

    Jag har själv lyckats värka hål på min trumhinna vid flera tillfällen utan att känna något. På mig gör helt enkelt inte det ont med öroninflammation. Min mamma är likadan. Sonen är samma.

    Hade önskat att jag kände av det mer så att man kunde få penicilin istället för att göra sönder trumhinnan. Kan ju bli hörselnedsättningar av det... Får ofta som lock för örat när jag har förkylning och normalt sett så går det över med förkylningen men ibland spricker trumhinnan istället. Känns samma fram tills det blir bättre eller spricker...

     Hoppas att ni kommer till rätta med hur det förhåller sig med ert barn.


    Ok, då kanske han inte haft så ont just denna gång men mitt problem är att han ALDRIG visa när han har värk/smärta vilket oroar mig. Exemplet med öronen var bara ett exempel.
  • Anonym (Hur göra?)
    Tealhawk skrev 2012-04-24 00:04:46 följande:
    Som många andra i tråden säger verkar du vara en jätteengagerad mamma. Tror inte din son kunnat få en bättre mamma :) Tar tills man har egna barn att förstå hur godhjärtade adoptivföräldrar egentligen är som tar hand om någon annans barn precis som om det vore ens biologiska. Lycka till med din (er?) son, jag tror det kommer gå hur bra som helst så länge du fortsätter vara lika engagerad och lyhörd som du är idag.
    Jag känner mig inte godhjärtad på något vis, att jag adopterade mitt barn var av ren själviskhet, jag ville ha ett barn och adoption var för mig det enklaste sättet att få ett barn. Nu är det så att jag har ett biologiskt barn också och därför kan jag med säkerhet säga att jag inte tar hand o m X som om det vore mitt biologiska barn utan för att jag älskar X precis lika mycket o på samma sätt som det biologiska. Hoppas detta svar ger dig en tankeväckare så du förstår att adoption INTE är att vara barnvakt åt någon hela livet så som det låter när du skriver! Tack för dina i övrigt stärkande ord.
  • fabbemam
    Coyote skrev 2012-04-23 23:41:47 följande:
    Jag vill bara säga att jag hoppas att ni kommer fram till hur ni ska hjälpa ert barn! Ditt engagemang lyser igenom din text lång väg, jag riktigt känner hur jobbigt du har det!

    Stort stort lycka till!
    Tack!
  • Anonym
    Anonym (Hur göra?) skrev 2012-04-24 08:33:17 följande:
    Om du läser TS så ser du där att anknytningen gått snabbt o lätt dvs att min lilla älskling har samma känslor för oss som biologiska barn har för sina föräldrar. Tråkigt, mycket tråkigt att höra att ditt ex inte knöt an till sina föräldrar. Det jag frågade efter i TS var hur vi ska få X att visa känslor vid smärta vilket inte alls är samma sak som det problem du beskriver....
    Okej, jag menade inget illa. Ex föräldrar tyckte att ex anpassade sig så lätt och knöt an så bra men i själva verket var där så mycket smärta bakom. Ex älskar verkligen sina föräldrar men, smärtan från barnhemmet och rädslan att bli tillbakaskickad sitter ännu i så det är aldrig en protest eller klagomål från ex vare sig ex brutit ett ben eller inte fått gå på disco med kompisarna eller i vuxen ålder, inte egentligen kunnat hjälpa föräldrarna med sådant de önskat.

    Kanske är det helt annorlunda men jag tyckte det påminde om hur du beskrev ert barn.
  • fabbemam
    Coyote skrev 2012-04-23 23:41:47 följande:
    Jag vill bara säga att jag hoppas att ni kommer fram till hur ni ska hjälpa ert barn! Ditt engagemang lyser igenom din text lång väg, jag riktigt känner hur jobbigt du har det!

    Stort stort lycka till!
    fabbemam skrev 2012-04-24 08:41:47 följande:
    Tack!
    Hoppsan hela mitt inlägg #25 föll bort!

    Jag håller helt med alla som skrivit ord liknande inlägget ovan. Ditt engagemang syns så tydligt, mellan raderna kan man läsa att du är en otroligt engagerad mamma och du är ju väl medveten om ert lilla problem det tror jag är det viktigaste.

    Jag skrev lite om min situation som inte är exakt som din men ändå lite liknande, hinner inte skriva om svaret nu men det jag ville komma till var att det till viss del hjälper även mig att du skrivit denna tråd.

    Tack!
  • dazazz

    Har inget här att göra eg (har bara biologiska barn) men tycker det är intressant att läsa adoptionstrådar. Blir ofta så imponerad av er adoptivföräldrar, ni är ju också bara människor precis som jag. Min pojk är väldigt känslig och vi lägger mycket tid åt att läsa signaler och tolka vad han eg menar så jag kan tänka mig vilket hästjobb ni gör, med all historia barnet har som ni bara kan gissa. Strongt av er!

  • Anonym (också a-mamma)

    Har inga ytterligare råd att ge, men känner igen situationen så väl från min egen dotter, adopterad vid 5 års ålder.

    Hon kunde visserligen gråta, men slog hon sig riktigt illa, så var ögonen helt torra. Jag är övertygad om att hon har blivit slagen tidigare när hon har gråtit. Hon har fått lära sig att inte gråta.

    Vi gjorde som ni, var överdrivet omtänksamma för minsta skråma. Och det har hjälpt, numera gråter hon när hon har ont.

    Stort lycka till med fortsättningen!

  • Anonym (Mamma till hen)

    Jag tror det är viktigt att man är uppmärksam på sådant som du skriver TS. Jag kan absolut tänka mig att "problemet" beror på att barnet inte fått varit ledsen alt. gett upp gråtandet, det är precis så här det visar sig.
    Mitt barn är också för tåligt. Vi har jobbat hårt med att få hen att visa känslor överhuvudtaget, och hen kan nu vara ledsen vid rätt tillfälle och visa på stor glädje även om det ibland fortfarande är lite ångestfyllt att faktiskt vara riktigt glad (katastroftänkandet hos hen blir då saker som att vi ska åka ifrån hen, eller att vi inte ska älska hen). Men vi har fortfarande en del att jobba på vad gäller detta med smärta. Ditt inlägg fick mig faktiskt att känna aha! För hen har varit och tagit en del prover på sjukhuset och aldrig gråtit då. När hen varit sjuk har vi frågat om hen har ont någonstanns, men bara fått nekande svar varje gång, det har känts lite tveksamt att hen aldrig har ont någonstans.
    Det sista har hen däremot sagt att hen har ont i magen ibland, men då snabbt sagt "Jag ska bara sitta lite."
    Kanske håller det på att bli bättre, men förstås blir man medveten nu om att hen säkert haft ont vid många tillfällen tidigare utan att tala om det för oss .  
    Mitt enda råd är att prata prata och prata (och gärna läsa lite böcker också, VEM-böckerna är bra!). 

  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (också a-mamma) skrev 2012-04-24 15:49:22 följande:
    Har inga ytterligare råd att ge, men känner igen situationen så väl från min egen dotter, adopterad vid 5 års ålder.

    Hon kunde visserligen gråta, men slog hon sig riktigt illa, så var ögonen helt torra. Jag är övertygad om att hon har blivit slagen tidigare när hon har gråtit. Hon har fått lära sig att inte gråta.

    Vi gjorde som ni, var överdrivet omtänksamma för minsta skråma. Och det har hjälpt, numera gråter hon när hon har ont.

    Stort lycka till med fortsättningen!
    Skönt att höra att det kan bli bättre!
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym skrev 2012-04-24 08:44:10 följande:
    Okej, jag menade inget illa. Ex föräldrar tyckte att ex anpassade sig så lätt och knöt an så bra men i själva verket var där så mycket smärta bakom. Ex älskar verkligen sina föräldrar men, smärtan från barnhemmet och rädslan att bli tillbakaskickad sitter ännu i så det är aldrig en protest eller klagomål från ex vare sig ex brutit ett ben eller inte fått gå på disco med kompisarna eller i vuxen ålder, inte egentligen kunnat hjälpa föräldrarna med sådant de önskat.

    Kanske är det helt annorlunda men jag tyckte det påminde om hur du beskrev ert barn.
    Ok då förstår jag bättre, jag fattade inte att det var så du menade av ditt första inlägg. Skönt att mitt barn redan protesterar och visar känslor på annat vis!
  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (Mamma till hen) skrev 2012-04-24 20:45:30 följande:
    Jag tror det är viktigt att man är uppmärksam på sådant som du skriver TS. Jag kan absolut tänka mig att "problemet" beror på att barnet inte fått varit ledsen alt. gett upp gråtandet, det är precis så här det visar sig.
    Mitt barn är också för tåligt. Vi har jobbat hårt med att få hen att visa känslor överhuvudtaget, och hen kan nu vara ledsen vid rätt tillfälle och visa på stor glädje även om det ibland fortfarande är lite ångestfyllt att faktiskt vara riktigt glad (katastroftänkandet hos hen blir då saker som att vi ska åka ifrån hen, eller att vi inte ska älska hen). Men vi har fortfarande en del att jobba på vad gäller detta med smärta. Ditt inlägg fick mig faktiskt att känna aha! För hen har varit och tagit en del prover på sjukhuset och aldrig gråtit då. När hen varit sjuk har vi frågat om hen har ont någonstanns, men bara fått nekande svar varje gång, det har känts lite tveksamt att hen aldrig har ont någonstans.
    Det sista har hen däremot sagt att hen har ont i magen ibland, men då snabbt sagt "Jag ska bara sitta lite."
    Kanske håller det på att bli bättre, men förstås blir man medveten nu om att hen säkert haft ont vid många tillfällen tidigare utan att tala om det för oss .  
    Mitt enda råd är att prata prata och prata (och gärna läsa lite böcker också, VEM-böckerna är bra!). 
    Va bar att det känns som om det börjar bli bättre för ditt barn! Jag tänker att det är detta som är en av de stora fördelarna med FL att man kan läsa om andras upplevelser o på så vis förstå sitt eget barn bättre!
  • Anonym (Mamma till hen)
    Anonym (Hur göra?) skrev 2012-04-24 23:04:05 följande:
    Va bar att det känns som om det börjar bli bättre för ditt barn! Jag tänker att det är detta som är en av de stora fördelarna med FL att man kan läsa om andras upplevelser o på så vis förstå sitt eget barn bättre!

    Glad
  • Anonym (läkare)

    Du ger intryck av att vara en mycket lyhörd och engagerad mamma.
    Jag är inte a-mor, men har stor personlig erfarenhet av adopterade samt professionell erfarenhet av personer med anknytningsstörning. Jag tycker INTE att du ska börja gråta själv när barnet mår dåligt såsom någon skrev tidigare i tråden. Det tror jag snarare skulle hämma barnets eget känslouttryck när hen ser att hen gör mamma ledsen genom att själv vara ledsen. Man ska ju såklart inte sitta och hålla tillbaka en massa känslor, för sådant märker barn direkt, men inte heller framkalla gråt eller liknande hos sig själv. Det är bättre att bara fortsätta som du gör och visa extra stor omtanke och lyhördhet för barnets behov, tycker jag.

    Kan barnet prata än? Det är ju bra för alla barn att man pratar med dem tidigt om känslor och upplevelser och lär dem sätta ord på det de upplever (gäller såklart inte bara a-barn). Kanske kan ditt barn nå sina sinnen / känslor genom att sätta ord på dem först?

    Vill också tillägga att det är jättelätt att missa öroninflammation. Jag missade själv att mitt barn hade det och då är jag ändå läkare till yrket! Pinsamt, men det var min man som tog med barnet till VC, där diagnosen ställdes.     

     

  • Anonym (Hur göra?)
    Anonym (läkare) skrev 2012-04-25 21:33:53 följande:
    Du ger intryck av att vara en mycket lyhörd och engagerad mamma.
    Jag är inte a-mor, men har stor personlig erfarenhet av adopterade samt professionell erfarenhet av personer med anknytningsstörning. Jag tycker INTE att du ska börja gråta själv när barnet mår dåligt såsom någon skrev tidigare i tråden. Det tror jag snarare skulle hämma barnets eget känslouttryck när hen ser att hen gör mamma ledsen genom att själv vara ledsen. Man ska ju såklart inte sitta och hålla tillbaka en massa känslor, för sådant märker barn direkt, men inte heller framkalla gråt eller liknande hos sig själv. Det är bättre att bara fortsätta som du gör och visa extra stor omtanke och lyhördhet för barnets behov, tycker jag.

    Kan barnet prata än? Det är ju bra för alla barn att man pratar med dem tidigt om känslor och upplevelser och lär dem sätta ord på det de upplever (gäller såklart inte bara a-barn). Kanske kan ditt barn nå sina sinnen / känslor genom att sätta ord på dem först?

    Vill också tillägga att det är jättelätt att missa öroninflammation. Jag missade själv att mitt barn hade det och då är jag ändå läkare till yrket! Pinsamt, men det var min man som tog med barnet till VC, där diagnosen ställdes.     

     
    Tack för ditt svar! Jag passar på att fråga lite till när jag nu fått svar av någon som är proffesionell, svara om du vill! Bra att få din vinkel på detta med att gråta eller ej. Det jag tänkte var om jag skulle gråta en liten skvätt när jag tex. har ont i huvudet, fast som du säger barn vet o känner ju så väl vad som är äkta så det förvirrar nog.

    Det har varit flera inlägg här i tråden om smärttålighet, vet du som läkare i fall det är så att man verkligen kan vara fysiskt mer eller mindre smärttålig?

    Har du något bar tips om hur jag ska förklara för tex sjukvårdsrådgivnngen att X har ont fast det inte syns. För att ta exemplet öron inflammation igen. Om jag ringer 1177 eller VC o säger att jag misstänker att mitt barn har ont i öronen då frågar de ju om det är ledset, tar sig för öronen, sover dåligt osv. om jag då svarar, Nej men X sa för en stund sedan: Bort den, och pekade på örat, då får jag ju till svar att det inte låter som öron inflammation och att jag ska avvakta tills det blir värre. Grejen är ju den att detta kanske är enda gången X säger något om sin värk och jag sedan upptäcker att det värkt hål, men det kan ju ingen tro på innan. Kan jag på ett enkelt vis förklara att han inte visar några känslor vid smärta så att de tror på mig och gör en bedömning utifrån det?

    Just vid öron inflammation frågar de ju också alltid: Har barnet feber? Och mitt barn har haft 38 grader vid ett tillfälle på det dryga år vi varit hemma annars har X aldrig haft feber. Vet du som läkare om det finns människor som aldrig får feber eller har X bara haft tur?

    Så en sista fråga: Båda mina barn har förkylnings astma men de reagerar helt tvärt emot varandra. Det äldsta barnet som inte bott på barnhem hostar tills det kräks om nätterna och mår bättre sittande än liggande. Det lilla barnet som denna tråd handlar om ligger helt stilla och andas tyngre o tyngre o rossligt tills det vaknar, jag har försökt få X att hosta vliket X försiktigt gör  när X sitter i mitt knä men då tvingar X ner sig i sängen direkt och slutar hosta i samma stund X lägger sig. Kan det normalt vara så här eller är X rädd för följderna av hostningarna av någon anledning o har lärt sig att "kväva dem" (vill inte tänka så men samtidigt är det ju tyvärr så verkligheten kan vara)?

    Hoppas att du förstår att jag vill passa på och fråga när jag har chansen att fråga någon som är både läkare och erfaren var gäller adoptivbarn o anknytningsstörning.
  • Anonym (läkare)

    Visst är det så att man kan vara olika smärttålig, men tyvärr har nog alltför många a-barn blivit "tvingade" till att bli det, så det är ju bra att du fortsätter vara extra lyhörd för barnets behov.

    Det enklaste sättet att förklara för 1177 är väl att berätta att ditt barn är adopterat och därför inte alltid reagerar som andra barn men att du som mamma har sett signalerna och känner på dig att något är fel. Det skulle jag tänka mig att de tar på allvar. 

    Det kan nog vara olika från person till person hur mycket feber man får, men jag känner inte till någon vetenskap kring det.

    Angående astman så är det svårt att uttala sig. Är ditt äldsta barn bio-barn och yngsta a-barn? Man ska nog inte jämföra dem för mycket, alla barn reagerar ju olika oavsett om de är biologiska eller adopterade.Dra inte för stora växlar på det utan gå på din modersinstinkt och gör det som känns rätt för dig och dina barn! Mina 2 är båda bio-barn och de reagerar helt olika på samma sjukdomar.      

  • Anonym

    Jag vill säga att jag har inte adopterade barn, men jag har ett biobarn som precis som mig är smärttålig.

    Jag har, även när jag var barn, dragit ut tänder och borrat utan bedövning, dragit av ledbanden i en fot och trott att det var en stukning och dragit tillbaka ett urhoppat knä själv (som normalt kräver läkarvård och muskelavslappnande). Jag födde även mitt barn utan smärtlindring. Jag har varit med i en studie som bevisat att jag är mer smärttålig än andra (genom fysiska tester och pulskontroll).

    Mitt barn är ungefär som mig. Hon gråter sällan och även om hon slår sig gul och blå så är hon inte speciellt ledsen. Ledsen blir hon när hon blir RÄDD, ofta av våra reaktioner eller av hon blir skrämd av något plötsligt. Min dotter fick också öroninflammation utan att reagera alls, endast när trumhinnan sprack och det rann ut något äckligt insåg vi vad som hänt och åkte till sjukhuset.

    Nu vet jag inte hur det är för ditt barn, eftersom jag inte har någon erfarenhet av adoptivbarn, men att man kan vara olika smärttålig är bevisat och kanske är ditt barn mer smärttålig än du och din bio-dotter?

  • Anonym (qqq)

    Vårt barn hade liknande problem under sitt första år hemma. Dock kanske inte lika starkt som du beskriver ert barn. Vi gjorde som ni, uppmärksammade minsta lilla skada väldigt mycket. Nu är vårt barn väldigt kinkigt då det slår sig och blir ledsen för minsta lilla. Vilket vi ändå tycker är bättre. Vårt barn hade från början även problem att våga ta emot tröst. Vi fick hålla om och bära och trösta, men efter ungefär ett år märkte vi att det plötsligt hände något. Den lilla kroppen blev plötsligt tyngre i dessa sammanhang. Det var först då hen slappnade av ordenligt i tröstsituationen.


    Problemet kvarstår dock i sammanhang då vi inte är med. Vid några tillfällen så har vi fått berättat för oss att vårt barn slagit sig på dagis. Det har varit olyckor som givit rejäla bulor m.m. Vårt barn har då inte blivit ledset, det har synts på hen att något hänt men hen släpper inte ut känslorna. Vårt barn är annars väldigt tryggt på dagis och vågar söka närhet. Vi tycker att detta är läskigt då olyckor kan passera utan att det uppmärksammas.  Vi har talat med dagispersonalen och de hanterar detta bra. Men det är snart dags för skolan och där vet jag att sådant ofta inte tas på samma allvar, då grupper är större och barnen förväntas klara sig mer själva. Tar gärna emot tips hur vi ska jobba med detta.  

  • Anonym (Adoptivmamma)

    Hej,
    Vår dotter reagerade inte alls på smärta första dagarna efter vi fått henne. En gång ramlade hon i fullfart ute på betong och reste sig upp och skrattade. Dock blev det bättre och bättre och redan efter några veckor började hon komma till mig eller hennes pappa när hon slagit sig. Fortfarande inga tårar. Hennes stora fördel tror jag att hon har en storasyster som mkt tydligt gråter för minsta skråma så hon fick bra vägvisning hur man kunde göra. Annars är det nog övertydlighet med tröst och att man berättar för henne att nu gör det ont och då kan man gråta hos sina föräldrar. Även på det finaste barnhem finns inte en och samma person där för att trösta och ge "feedback" när de slår sig. Jag har läst lite om barns tidiga utveckling och tidigt i livet redan de första dagarna så lär mamman (eller den primära personen) barnet vad som är farligt eller inte farligt genom att trösta och lugnt berätta tex att det var bara en dörr som slog igen, inget att vara rädd för. Får man inte denna omhändertagande utan blir övergiven eller försummad får man svårt med känsloregleringen. Tex har vi i en annan tråd diskuterat plötsliga ilskeutbrott. Jag har dock inte hittat någon beprövad metod hur man reparerar de här skadorna. Tydlighet och överdriven tröst är ju den väg som jag kände var mest naturlig. Vi fick många kommentarer från omgivningen men det får man stå ut med. Efter att våra vänner sett dotter tex kasta sig handlöst ut från en rutshkana förstod de att vi kanske  hade orsak att försöka lära in andra saker än vad hemmafödda barn behöver. Jag minns väl förra vintern, hon var då nyss fyllda 5 år och vi åkte skidor. Första gången i sittstolsliften så sa hon "mamma det här är ju jättehögt och läskigt". Andra skulle kanske blivit orolig för henne men jag blev bara glad över att saker börjar falla på plats på ett mer hälsosamt sätt. Kankse kan ni få hjälp och tips av någon adoptionkunnig psykolog. Hedenbro institutet lär vara bra. Ring annars Duvnäs för råd. Bor ni i Stockholm stad kan man komma dit men man är välkommen att ringa även utifrån. Adoptionsrådgivarna är ju en annan kontakt. Det finns spel där man över känslor, kanske BVC psykologen har sådant? Lycka till och ha inte dåligt samvete. Ni gör ju massor av bra saker. För ett barn att lokalisera smärta är jättesvårt och de pekar ofta inte på det ställe de har ont. Många barn med öroninflammation blir bara allmänt gnälliga. Missad öroninflammation kvalar INTE in till att vara dålig förälder! 

Svar på tråden Hur får jag mitt barn att visa smärta (jag önskar ENDAST svar av ADOPTIVFÖRÄLDRAR eller andra INSATTA!!!!)