• scrapparlotta

Hur hinna med att laga nyttig mat?

Vi vill gärna äta lite nyttigare mat, men det känns som om man inte hinner med det. Det går så mycket fortare att slänga in lite pommes och steka lite korv, än att fixa en köttbit och nåt bra till det. Hur ska man göra för att få till det??

• Svar på tråden Hur hinna med att laga nyttig mat?
  • Bonanza
    scrapparlotta skrev 2012-05-03 23:26:47 följande:
    Ja tiden är väl runt 30 min. Spagetti och köttfärssås är väl nåt vi brukar göra. Även klyftpotatis, men det tar ju lite längre tid....bara att skala potatisen och klyfta den tar ju 10 min, minst. Jag vill inte ge mina barn halvfabrikat så ofta som jag gör. Måste försöka lära mig att laga maten mer.
    Fast klyftpotatis skalar du ju inte.
  • scrapparlotta

Det brukar jag göra i och för sig....men kanske jag inte behöver? Som ni märker är jag ingen hejare i köket

• KiaL

Jag älskar att laga mat och skriver mycket egna recept så jag kan kanske dela med mig av några tips..(alla är inte egna recept)

* Färsk pasta med  curry och vitlöksfrästa räkor  i grädde..tar ca 10 minuter.

* kycklingwok med green curry och cocosmjölk och risnudlar..tar ca 20 minuter  

* Fiskfärsbiffar med dijonsenap, purjolök,vitlök, gräslök,ägg, ströbröd och grädde samt salt och peppar med pressad potatis..tar runt 30 minuter

*Höstgryta( fläskfilé, bacon, svamp, gärna kantareller,och lök, ½ dl rött vin och grädde. kalvfond, salt och peppar. Servera med ris..tar också runt 30 minuter.

* raggmunk med stekt fläsk och gräddstuvadstuvad vitkål går ganska fort att göra.

*pasta med tonfisk i tomatsås.

*Tortellinigratäng..( gör en ostsås: lägg den kokta tortellinin i en form, ha på strimlad skinka, hackade tomater, och strimlad babyspenat, häll över ostsåsen och gratinera ca 10 minuter i ugnen...     

• Mandel

Är det bråttom för att du/ni kommer hem sent eller för att ni startar med maten för sent?

Gör man ex rätter i ugnen som tar lite längre tid så kan man lämna köket under tiden som det sköter sig självt i ugnen och passa på att hänga tvätt, stryka, städa toan eller liknande. Så även om det tar 45 min i ugn och 15 min att fixa till så behöver man inte stå i köket i 1 timme.

När jag gör köttbullar så gör jag det en dag när jag har tid och då gör jag massor och fryser in och har och tar av. Samma med köttfärslimpa.
    Smidigt att ha och ta av i veckorna. Gör köttbullarna på plåt i ugnen så jag slipper stå och skaka en stekpanna i flera timmar

Jag skriver veckomatsedel efter vad jag har hemma och slipper då åka och panikhandla. Jag vet även vad det är jag ska ta upp ur frysen på morgonen för att det ska gå att laga på kvällen.
    Och jag väljer medvetet att ta lite snabbare och smidigare mat i veckorna och tar lite svårare och mer tidskrävande till helgen.

Ska man göra ex pressad potatis eller potatismos så behöver man inte ha stora potatisbitar utan tärna snabbt ned dem i kastrullen så kokar det klart mycket fortare. Och köper man stora potatisar går det fortare att skala!

Ska jag göra potatis i ugnen tar jag delikatesspotatis/små & fina/Smått & Gott eller liknande och sköljer av och klyftar. De blir mycket fortare färdiga än normalstora potatisar som man klyftat. Och krispigare!

Sedan handlar det även mycket om planering och struktur på själva matlagandet när man verkligen står på plats och ska laga.
    Maken kan börja med köttet och sedan klyfta potatisen och sedan starta ugnen. Alltså helt tvärt om mot vad jag hade gjort och därför är min mat klar minst 20 min före hans.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
  • tuvamattis

Hm jag håller med om att planering är a och o. Handler 1 gång per vecka, gör matplan och väljer bra råvaror.

Lösning: Gör mat som jag fryser in och har så jag aldrig är utan lunch/middag. Ett tips är också att göra mat på kvällen och ta med sig till lunch. Jag äter LCHF eftersom min mage mår bättre av det men ibland vill reptilhjärnan bara ha socker socker socker och då måste det planeras ordentligt. Ibland orkar jag inte göra mat och vill bara ha 1 ägg och 1 snabb lchf macka, men jag väljer ju ändå mat som är bra för mig.  

Sedan är det så att det faktiskt inte tar mera en 30 min att göra riktig mat oavsett om det är lchf eller annat. Men som sagt iblandt är det skönt att ha en nödlösning och den kallas planering.

Lycka till 

• castillo

Det beror på vad du gillar men det går lika snabbt att steka kyckling i tunna eller små bittra som korv. Fiat går otroligt fort att steka. Jag brukar doppa fiskfile i mjöl som jag har blandat med oregano, dill salt i h sedan steka går jätte fort. Vi brukar ta ris , pasta går lika fort som pommes. Vi brukar inte äta pommes hemma. Men planera är nog nyckeln. Annars går en sallad fortast det brukar jag köra när jag inte orkar laga mat.

• scrapparlotta
    dontworrybehappy skrev 2012-05-04 00:04:49 följande:
    TS du måste skämta!

Att steka en köttbit tar MAX 10min, lax och annan fisk lika lång tid

Nä, jag skämtar inte.....jag brukar steka en kotlett på svag värme längre för att dom inte ska bli så torra. Visst, man kan säkert höja upp värmen, men jag hatar torrt kött.

Matkassa skulle jag gärna ha, men vi jag har kollat runt på olika och än har jag inte hittat nån som kör ut hit där vi bor. Inte heller våran ica butik har nåt sånt....tyvärr.

Att jag vill att det ska gå fort är att vi kommer hem från jobbet ganska sent och ungarna är hungriga. Och den tid man har hemma på kvällarna vill jag inte stå och laga mat i en timme.

Planering är säkert A och O, får försöka lära mig det. 

Tusen tack till alla som lämnat bra och goda OCH snabba recept.            
  • Äppelpaj80

Om du gör storkok sparar du ju också tid. Tex laga massa köttfärssås som du kan frysa in för de dagar då man inte orkar laga mat.

• LadyM

Jag har hittat en hyfsat okej genväg (läs halvfabrikat) till potatismos! Ikea har frysta påsar som heter "potatismos" 19:- och som bara och helt enkelt består av kokt o fryst potatis - inga tillsatser. Man blandar i kastrull m mjölk och smör. Vips 4 minuter

• LadyM

...så har man gott mos! Undertiden steker du köttfärsbiffar och kokar nån grönsak. Tjoff - middag! Ekonomiskt? Säkert billigare med vanlig potatis. Smidigt? Som sören.

• LadyM

Smidigaste kotlettreceptet, tar 5 min max att göra - fast man får va ute i tid för sen går d länge i ugnen. (Byt ut grillkryddan mot lite salt

• Minne00
    scrapparlotta skrev 2012-05-03 23:30:38 följande:
    Blir inte kotletterna torra? Jag får dom alltid torra om jag steker på dom snabbt, och det även om jag kokar dom sen. Jag har provat det ibland....men nä, torrt. 

carbonaran ska jag testa  och tack för tipset om boken  

Nej, jag tycker ente att kotletterna blir så torra....
    Carbonaran är verkligen toppen och boken också! 
    Dyslektiker men reumatism som gör att fingarna linte lyder, hoppas att ni förstår trots alla stavfel och konstigterer!
  • Boost

Planera inför kommande vecka på helgen eftersom ni har lite tid över på eftermiddagarna. Skriv upp en matlista och förbered så mycket som möjligt på den. Ägna en stund på söndagen, laga maten och kyl/frys ned.

Pastasås fryser du ner. Värm sedan upp på vardagen medans pastan kokar.
    Soppa går bra att förbereda. Värm sedan upp.
    Gratänger bara att värma.

Finns hur mycket som helst, men som sagt så handlar det om planering för att få det så bra som möjligt.    

• kentafinell

på 30 minuter hinner man faktiskt laga de mesta i matväg så länge man inte helsteker stora köttbitar.
    Ska du äta kött, ta gärna fram det några timmar innan du ska laga det så det hinner bli rumsvarmt. Då går det fortare att steka, och det blir jämnare stekt.
    Potatismos tar inte mer än 10-15 minuter att göra egen om du tärnar potatisen i 1-2 cm stora bitar. Häll av vattnet, i med en klick smör, en skvätt neutral olja, en äggula och salt+peppar och så grädde till den konsistens du vill ha.

Ju mer du lagar, desto bättre blir du på att ta vara på tiden i köket och kan hålla flera bollar i luften samtidigt.

Svar på tråden Hur hinna med att laga nyttig mat?