• AnnCamilla

Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?

Hej står i valet och kvalet, ska vi köpa cykel med stödhjul eller springcykel till vår 3 åring?

Önskar svar från er som erfarenhet! har hört från andra att de lär sig cykla fort med springscykel men ska man köpa en för att kort efter byta ut den då?

• Svar på tråden Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?
  • pappapappa12
    IC76 skrev 2012-05-09 13:27:16 följande:
    Nej, stödhjulen ger en annan typ av balans.....
    Vänta lite så länkar jag så att du kan läsa vad jag menar.
    Ja det gör att du flyttar tyngdpunkten för att kompensera att cykeln lutar.

Men det gäller ju bara så länge du cyklar med stödhjulen "aktiverade". Om man som någon skrev flyttar upp stödhjulen så kommer barnet för att slippa luta lära sig att cykla utan att stödhjulen rör marken. (men de är där som säkerhet om barnet tappar balansen). Och med tiden kommer barnet inte använda hjulen alls.

Om man kör springcykelvarianten så kommer sannolikt barnet att lära sig cykla på riktig cykel snabbare än om man kör med stödhjul, men är det något egenvärde att barnet ska kunna cykla på 2 hjul så fort som möjligt?
  • MammaTillFelicia

springcykel! min treåring fick en för någon vecka sedan, och han hade världens balans efter bara någon dag! han tycker dessutom att den är superkul! tycker verkligen att den är superbra!

• AnnCamilla

Oj man blir alldeles förvirrad av alla kommentarer här men det verkar ändå luta åt att de flesta tycker Springcykel/Övningscykel verkar bäst!

• dirpower
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-08 21:28:38 följande:
    Vår äldsta är en liten 4-åring som har en 14-tummare. Och nej, skulle han trampa för fulla muggar så hinner jag inte med...och jag har fullkomligt normal fysik. Att hinna med en springcykel är däremot inga problem. Jag kan springa lugnt vid sidan om när de färdas så fort de kan.kan.

Tycker du att det är vettigt och trafiksäkert att lära ett barn cykla genom att själv åka moped bredvid? Då har man verkligen full kontroll???
    Moped är väl överdrivet men el-cykel då. Om du har problem att följa till fots rekommenderar jag främst cykel och om det ändå inte fungerar så antar jag att du behöver något extra. Precis som när man utbildar motorcyklister så bör man följa med i samma fart.

Personligen ser jag inte springcykel som ett transportfordon. Alla barn jag sett åka på sådana gör det utanför sitt hem eller så åker barnen i halvcirklar framför sina vuxna när de vuxna är ute och går. Det blir mer en leksak för att göra det roligare att följa med föräldrar till fots. Springcykel är en kul grej att ha men vill man kunna cykla till stranden eller dagis så ger nog en tvåhjuling mindre skavsår och kortare restid.

De har dålig trafikvett för att de inte har mognaden, erfarenheten och förståelsen för att förstå konsekvenserna av att inte ha trafikvett.
    Just därför behöver man följa med i samma fart. Då duger det inte att knalla till fots. Man utvecklar dessa egenskaper undertiden man använder cykeln och därför är det bra om rätt vana sitter i från början.

Han måste koncentrera sig mer på själva cyklandet och då är han mindre uppmärksam på annat runt omkring sig.
    Eftersom att mina barn aldrig har behövt koncentrera sig på cyklandet så har jag alltid kunnat uppmärksamma dem på faror och rätt körstil.
    IC76 skrev 2012-05-09 13:27:16 följande:
    Nej, stödhjulen ger en annan typ av balans.....
    Eftersom att barnen redan kan balansera på tvåhjulingen när man plockar bort stödhjulen så är det en annan typ av balans de använder och det ser lite fult ut när de cyklar utan stödhjul i början men den körstilen försvann ganska snabbt och spelar egentligen ingen roll för balansen. 
  • AnnCamilla

Det blev en springcykel eller rättare sagt så heter den faktiskt  "Övningscykel 12" den är snäppet under nämligen 10" som heter springscykel  
    Övningscykel just för att man ska öva sig på att lära sig att hålla balansen! Lillasyster har precis fyllt 3 så det blir toppen för henne att öva med den utanför vårt hus medan storasyster som fick sin första idag en 16" övar med den med hjälp av oss som håller i en stång på hennes cykel

• dirpower
    AnnCamilla skrev 2012-05-09 22:35:32 följande:
    övar med den med hjälp av oss som håller i en stång på hennes cykel
    Föredrar min lösning framför din, men om du är nöjd så kör hårt på det.
  • Flickan och kråkan
    dirpower skrev 2012-05-09 21:58:38 följande:
    Moped är väl överdrivet men el-cykel då. Om du har problem att följa till fots rekommenderar jag främst cykel och om det ändå inte fungerar så antar jag att du behöver något extra. Precis som när man utbildar motorcyklister så bör man följa med i samma fart.

Personligen ser jag inte springcykel som ett transportfordon. Alla barn jag sett åka på sådana gör det utanför sitt hem eller så åker barnen i halvcirklar framför sina vuxna när de vuxna är ute och går. Det blir mer en leksak för att göra det roligare att följa med föräldrar till fots. Springcykel är en kul grej att ha men vill man kunna cykla till stranden eller dagis så ger nog en tvåhjuling mindre skavsår och kortare restid.

Just därför behöver man följa med i samma fart. Då duger det inte att knalla till fots. Man utvecklar dessa egenskaper undertiden man använder cykeln och därför är det bra om rätt vana sitter i från början.

Eftersom att mina barn aldrig har behövt koncentrera sig på cyklandet så har jag alltid kunnat uppmärksamma dem på faror och rätt körstil.

Eftersom att barnen redan kan balansera på tvåhjulingen när man plockar bort stödhjulen så är det en annan typ av balans de använder och det ser lite fult ut när de cyklar utan stödhjul i början men den körstilen försvann ganska snabbt och spelar egentligen ingen roll för balansen. 
    Ja, självklart behöver man följa med i samma fart. Att lära ett barn cykla på en tvåhjuling och samtidigt cykla bredvid själv är totalt ansvarslöst. Ett äldre barn som redan kan cykla - ja - men ett litet barn som håller på att lära sig - dårskap. Ja, det är väl självklart att man lär sig under tiden man cyklar (???)

Jag har aldrig stött på ett barn som medfött kunnat cykla. När de lär sig något nytt - precis som alla andra - så behöver de koncentrera sig på de de gör. Det gäller såväl barn som vuxna. Nybörjare på trehjuling, cykel med stödhjul, springcykel, tvåhjuling utan stödhjul, moped, bil etc. koncentrerar sig mer på själva framförandet av fordonet än den som är erfaren. Självklart koncentrerar sig ALLA barn på cyklandet när de lär sig cykla.

Att vissa föräldrar låter sina barn använda springcykel ansvarslöst handlar ju om något helt annat. Lika galet att ha dem susande långt framför sig på tvåhjuling med stödhjul. Det är väl snarare ett större problem att en stödhjulsburen cykel inte beter sig som en tvåhjuling om man vill att de ska lära sig cykelns karaktärsdrag? Trafikvett kommer inte nedfallande som en gudomlig ingivelse från ovan utan är något man lär barn. Det gör man när man går till fots eller tar sig fram med hjälp av något slags fordon.

På vilket sätt får man mer skavsår av springcykel ?
  • MammaTillFelicia

när vi ska på tex affären så cyklar storasyster på sin cykel och lillebror på min sparkcykel, det är definitivt ett "transportmedel" som nån skrev. Han är i princip lika snabb som storasyster om han vill!
    bra val att det blev en övningscykel, ni kommer inte att ångra er =)

• goabarn77

Jag önskar jag kunde visa rörliga bilder på hur det kan se ut när pojken i området kommer i FULL fart på sin springcykel och ner för backen. Det GÅR inte att följa med som vuxen om han bestämmer sig för att köra på. Men det är ju klart att det beror på vilket barn vi pratar om och jag håller med om att vi vuxna har ansvar att lära barnen trafikvett. Jag skulle iaf säga att om man har ett väldigt rörligt och aktivt barn så kan man överväga att ändå ta stödhjulsvarianten. Detta för att det inte ska gå för fort och bli för farligt helt enkelt. Sedan tror jag som många andra att balanscykel kan vara jättebra. Jag vet iaf att jag och min lillebror inte hade några som helst problem att lära oss cykla efter stödhjulen. Mamma har berättat att min bror hajade direkt och hon var livrädd för att han skulle bara dra iväg...

• Flickan och kråkan
    goabarn77 skrev 2012-05-10 09:30:58 följande:
    Jag önskar jag kunde visa rörliga bilder på hur det kan se ut när pojken i området kommer i FULL fart på sin springcykel och ner för backen. Det GÅR inte att följa med som vuxen om han bestämmer sig för att köra på. Men det är ju klart att det beror på vilket barn vi pratar om och jag håller med om att vi vuxna har ansvar att lära barnen trafikvett. Jag skulle iaf säga att om man har ett väldigt rörligt och aktivt barn så kan man överväga att ändå ta stödhjulsvarianten. Detta för att det inte ska gå för fort och bli för farligt helt enkelt. Sedan tror jag som många andra att balanscykel kan vara jättebra. Jag vet iaf att jag och min lillebror inte hade några som helst problem att lära oss cykla efter stödhjulen. Mamma har berättat att min bror hajade direkt och hon var livrädd för att han skulle bara dra iväg...

Är man så dum att man släpper lös ett litet vilt barn utan kontroll och trafikvett (vilket små barn inte har) på springcykel nerför en brant backe så säger det mer om föräldrana än cykeln . Man hinner ju inte mer med samma barn på en tvåhjuling (med eller utan stödhjul) om han/hon trampar för livet.
  • goabarn77
    Flickan och kråkan skrev 2012-05-10 13:45:52 följande:

Är man så dum att man släpper lös ett litet vilt barn utan kontroll och trafikvett (vilket små barn inte har) på springcykel nerför en brant backe så säger det mer om föräldrana än cykeln . Man hinner ju inte mer med samma barn på en tvåhjuling (med eller utan stödhjul) om han/hon trampar för livet.

Jovisst. Glad Men den här killen tar sig fram bra mycket fortare än de andra barnen med stödhjul. Fast det kan ha mer med motoriskt barn o göra än med cykeln. Vad vet jag. Hur som helst får jag ofta hjärtat i halsgropen.
Svar på tråden Cykel med stödhjul eller springcykel till 3 åring?