Flickan och kråkan skrev 2012-05-08 21:28:38 följande:
Vår äldsta är en liten 4-åring som har en 14-tummare. Och nej, skulle han trampa för fulla muggar så hinner jag inte med...och jag har fullkomligt normal fysik. Att hinna med en springcykel är däremot inga problem. Jag kan springa lugnt vid sidan om när de färdas så fort de kan.kan.
Tycker du att det är vettigt och trafiksäkert att lära ett barn cykla genom att själv åka moped bredvid? Då har man verkligen full kontroll???
Moped är väl överdrivet men el-cykel då. Om du har problem att följa till fots rekommenderar jag främst cykel och om det ändå inte fungerar så antar jag att du behöver något extra. Precis som när man utbildar motorcyklister så bör man följa med i samma fart.
Personligen ser jag inte springcykel som ett transportfordon. Alla barn jag sett åka på sådana gör det utanför sitt hem eller så åker barnen i halvcirklar framför sina vuxna när de vuxna är ute och går. Det blir mer en leksak för att göra det roligare att följa med föräldrar till fots. Springcykel är en kul grej att ha
men vill man kunna cykla till stranden eller dagis så ger nog en tvåhjuling mindre skavsår och kortare restid.
De har dålig trafikvett för att de inte har mognaden, erfarenheten och förståelsen för att förstå konsekvenserna av att inte ha trafikvett.
Just därför behöver man följa med i samma fart. Då duger det inte att knalla till fots. Man utvecklar dessa egenskaper undertiden man använder cykeln och därför är det bra om rätt vana sitter i från början.
Han måste koncentrera sig mer på själva cyklandet och då är han mindre uppmärksam på annat runt omkring sig.
Eftersom att mina barn aldrig har behövt koncentrera sig på cyklandet så har jag alltid kunnat uppmärksamma dem på faror och rätt körstil.
IC76 skrev 2012-05-09 13:27:16 följande:
Nej, stödhjulen ger en annan typ av balans.....
Eftersom att barnen redan kan balansera på tvåhjulingen när man plockar bort stödhjulen så är det en annan typ av balans de använder och det ser lite fult ut när de cyklar utan stödhjul i början men den körstilen försvann ganska snabbt och spelar egentligen ingen roll för balansen.