• pyret12345

    Samsova med två små barn - går det?

    Min dotter som är 2 år har sovit i vår säng alltid, hon sover då fantastiskt så vi vill helst fortsätta ha henne hos oss då hon sover så oroligt de få nätter vi testat att ha henne i egen säng. Men - nu blir hon snart storasyster och jag har funderat kring hur detta ska gå med en livlig 2 åring so sparkar och har sig i sömnen plus en liten bebis? Min dotter är väldigt mammig och kan vakna tex av att jag går på toaletten mitt i natten och vilja följa med... Går det att samsova säkert med 2 barn? Kommer jag få ngn sömn med ett litet mammigt barn på ena sidan och ett ammande barn på andra? :P Tips? Hur gör ni andra?

  • Svar på tråden Samsova med två små barn - går det?
  • skogsvitter

    Självklart går det, varför inte? Däremot kan man ju behöva förlänga sängen något om alla ska få det utrymme som behövs för att sova bra. Vi ställde in sängen som stora hade kloss i kloss med vår så fick hon sova i den medan bebisen sov mellan oss. Så småningom fick bebisen den sängen som storasyster hade medan stora fick en ny säng i eget rum. Då kunde hon vid behov komma och lägga sig mellan oss, men hon var då så pass gammal att hon inte hade särskilt stort behov av samsovning längre, kom oftast bara på morgonen.

  • Hannathu

    En jättestor familjesäng eller en baby bay (en liten typ spjälsäng som står dikt an mot den stora men utan ena sidan) gör det ju säkrare.

    Eller ställ sängen mot väggen och ha bebisen mellan dig och väggen (utan glipa mellan madrass och vägg då...) och storasyster på andra sidan.

    Har vänner som testat flera sätt. Det ena paret valde att samsova med båda barnen men att pappan skulle ta hand om stora barnet på nätterna och mamman lilla. De var väldigt nöjda och ingen av dom vaknade av "fel" barn

  • Dr Evans

    Vi sover gott med tre barn; nu 5, 3 och 1 år! Vi ställde en 90-säng bredvid 160-sängen och har nu en jättesäng. Mysigt! Men ibland vill de stora börja natten i sina egna rum, då blir det nästan ödsligt haha

  • Jennifer 060828

    Har aldrig haft dottern i sängen, mer än vid sjukdomar då. Hon har sen hon var 4 månader sovit i sin egen säng, och än idag sover hon i sin egen säng i eget rum (6år). Vore mysigt om hon ville sova bredvid mig nån gång, men nej, hon bara är sån att hon vill somna själv och ligga i sängen själv.

  • Me like coffee

    Vi samsover med båda, 3 år respektive 7 månader. Funkar fint! Äldsta har alltid velat vara väldigt nära mig och hon hade lite kämpigt i början när hon insåg att jag inte längre kunde krama om henne alla gånger eftersom lilla ville amma. Sedan var han sjuk när han var liten vilket gjorde det hela ännu lite kämpigare men idag funkar det som sagt jättebra. Vi har ställt en till säng kloss mot vår stora och där sover äldsta. Det gjorde långt innan lillebror kom så att inte förändringen skulle komma samtidigt som han kom.

  • Alexi

    Våra barn är nu 3,5 och 1,5 och när de vaknar på natten får de sova hos oss och vi har en 1,80-säng plus en 1,05-säng så vi har gott om plats. Lillebrors första år sov jag dock med honom i annat rum och hade då en babybay-säng till honom som jag kunde amma direkt i. Jag tycker ju det är en nödvändighet att man tar varsitt barn på nätterna, den som ammar kan inte dessutom springa på toa med stora barnet osv, det kanske ni kan träna på innan bebisen kommer att pappan tar över där.

  • krompa

    Vi hade en 180-säng som stod tätt mot spjälsängen. Maken sov på högerkant, äldsta barnet i mitten sedan jag och minstingen sov på vänster kant mot spjälsängen. Nu sov visserligen båda barnen i egna sängar i början av natten, men efter kl. 03.00 så var sängen alltid full.   =)

  • pyret12345

    Har köpt ett "babynest" (=liten liten "korg") som bebisen ska sova i i vår stora säng. Vi sover i en 1,60 säng som vi satt ihop med lillans enkelsäng = en gigantiskt stor säng! Men vår lilla skatt vill ju alltid ligga kloss i kloss med mig och kramas vilket såklart är jättemysigt, men undrar hur jag ska kunna hålla om två barn på nätterna... Vi har försökt att pappa ska hålla om i stället, men hon vill bara ha mamma och klättrar över sin kära far om jag lagt mig på "fel" sida sängen... =P Hur gör man? ;S

  • cloudberry79

    Vi har en fyraåring som sover med oss och en bebis på gång inom några veckor. Planen är att ha en babybay på min sida av sängen, sonen i mitten. Om det blir besvärligt med spjälsängen flyttar vi in sängen mot väggen och har bebisen mellan mig och väggen helt enkelt. Tyvärr har vi litet sovrum som är lite dåligt planerat, så vi kan inte få in en till säng hit. Har en 180-säng.


    Sur, grinig och på smällen.
  • Flickan och kråkan

    Har sovit med båda våra hela tiden. De är idag 3 och 4 år. Har gått fint. Har breddat vår säng med två vanliga sängar - en 90 och en 120 - så vi har en stor säng à la 390-bred. När lillebror föddes så hade vi bara breddat med en 90-säng.

  • JePaLuLi

    Våra grabbar sover fortfarande mellan oss, de är 3 och 4 år :) Vi får väl se hur det går när trean kommer i höst, men det löser sig så klart om de vill fortsätta samsova även då

  • Dr Mupp

    Vi samsov med tre barn samtidigt. Ställde en 80 sång, kloss med vår 180 sång och fick därmed massor med plats,


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • happy in hell

    Vi har också en stor säng (250) där vi ligger hela högen. Barnen är 2 och 4. Enda kruxet är att de ibland väcker varandra tidiga mornar....Men nattetid störs man inte, tvärtom, det vore jobbigare om man behövde upp och in i nåt annat rum varje gång någon av dem vaknade till.

  • yodi

    visst går det

    vi ställde sängen i ena hörnan, bebisen sov närmast väggen, sedan jag, sedan mellan dottern och sedan sambon ytterst. fungerade hur bra som helst.

    när minstingen blivit lite äldre så hade vi båda i mitten och det händer ofta att dom ligger och håller om varandra när dom sover.     

  • maj09

    Vi hade också två sängar vid sidorna om dubbelsängen först, men när min första dotters kusin började sova i egen säng ville hon också prova att sova själv. Till min stora förvåning. Hon sa att hon ville prova att sova i sitt eget rum (vägg i vägg med sovrummet, så det är bara en vägg mellan oss nu) och samma natt fick hon det. Sedan dess sover hon i egen säng som en stock. Nu sover jag med lillasyster och jag undrar hur det ska bli längre fram. Jag tror att det är viktigt att låta beslutet komma ifrån barnen så de inte känner sig ovälkomna. I alla fall inte om de är mycket små.

  • chokladkaffe

    Vi samsov med ettan jättebra, inga problem. Men fyra i sängen blir för mycket för vår smak. Vi har istället två sovrum som vi flyttar runt i så det passar. Ibland sover jag själv där när jag behöver, oftast sover 3-åring själv där ett tag, ibland sover pappa med treåring där osv. När jag eller maken är själva med barnen sover vi med barnen i stora sängen (2.50). Jag hade önskat jag var typen som bara slängde mig och sov som en stock med två barn och en vuxen men tyvärr...jag fixar inte det. Men det går ju att lösa bra ändå

Svar på tråden Samsova med två små barn - går det?