• Anonym (???)

Exet vägrar kommunicera överhuvudtaget.. vad göra?

Flera barn, mellan förskoleåldern och lågstadiet, bor vv efter fåårigt domslut.

Exet ha stämt på vårdnaden och boendet.

Utredning via familjerätten genomförd.
    De anser barnen ska bo hos en, men kan inte säga hos vem.

De säger att deras uppfattning är att exet inte vill ha någon kontakt överhuvudtaget.

Nu vägrar exet kommunicera alls... har polisanmält för ofredande och ansökt  om kontaktförbud. Inget gick igenom eftersom jag varken ofredat utan endast kontaktat via sms + mail om barnen.

Exet svarar inte längre på varken  mail eller smsoch önskar inte heller få något.
    Allt  går via ombud och bara hans ärenden.

Om barnet pratar med exet och jag tar luren så är exet tyst.. vägrar kommunicera överuvudtaget.

Vad göra...? det funkar inte att ha vv och mindre än noll  kommunikation.       

• Svar på tråden Exet vägrar kommunicera överhuvudtaget.. vad göra?
  • Kjell2
    Anonym (???) skrev 2012-05-22 15:46:56 följande:
    men mail går ju inte.eftersom exet inte vill ha något alls..  det är ju så vi har kommunicerat. 
    Skicka till ombudet, skicka via pappersbrev eller fortsätt skicka email. Du har gjorts vad som behövs, vidarebefodrat information. Sen är det upp till ditt ex.

Du får nog på något sätt acceptera och lära dig leva med läget.

.
  • Anonym (???)
    Kjell2 skrev 2012-05-22 15:52:19 följande:
    Skicka till ombudet, skicka via pappersbrev eller fortsätt skicka email. Du har gjorts vad som behövs, vidarebefodrat information. Sen är det upp till ditt ex.

Du får nog på något sätt acceptera och lära dig leva med läget.

.
    viktig info tar jag och mailar direkt som en civiliserad vuxen människa.
    Om exet vill ta det via ombudet så ok...  det visar vem av oss som har svårt med samarbete.

• BioBonus
    Anonym (???) skrev 2012-05-22 15:58:24 följande:
    viktig info tar jag och mailar direkt som en civiliserad vuxen människa.
    Om exet vill ta det via ombudet så ok...  det visar vem av oss som har svårt med samarbete.

Visst verkar han helt klart försvåra samarbetet, men att du gör så här visar ju inte heller att du är den stora i situationen - vill han ha alla mail via ombudet så skicka dem dit. Skicka dem inte till honom. Det spelar ju inte dig någon roll egentligen vilken väg de går, bara de kommer fram. Eller?
  • Anonym (???)
    BioBonus skrev 2012-05-22 16:02:58 följande:
    Visst verkar han helt klart försvåra samarbetet, men att du gör så här visar ju inte heller att du är den stora i situationen - vill han ha alla mail via ombudet så skicka dem dit. Skicka dem inte till honom. Det spelar ju inte dig någon roll egentligen vilken väg de går, bara de kommer fram. Eller?

exet har inte meddela hur infomrationen ska framföras
    exet har inte meddelat att några mail inte får skickas

dessutom kostar det att ta via ombudet..  exet har inte sagt sig ta den kostanden.

så för att exet beter sig barnsligt så ska jag göra detsamma?
    Och barnen har inga föräldrar som kan agera vuxet?

jag tänker inte sjunka till exets nivå när det gäller att kommunicera.
    det skulle ju bara visa att vi båda har samarbetsproblem.. när det ligger hos exet.

Hur ska vi göra efter en förhandlig anser du.. ha kvar ombuden tills barnen är 18 år eller?

• Kjell2
    Anonym (???) skrev 2012-05-22 16:07:27 följande:
    exet har inte meddela hur infomrationen ska framföras
    exet har inte meddelat att några mail inte får skickas

dessutom kostar det att ta via ombudet..  exet har inte sagt sig ta den kostanden.

så för att exet beter sig barnsligt så ska jag göra detsamma?
    Och barnen har inga föräldrar som kan agera vuxet?

jag tänker inte sjunka till exets nivå när det gäller att kommunicera.
    det skulle ju bara visa att vi båda har samarbetsproblem.. när det ligger hos exet.

Hur ska vi göra efter en förhandlig anser du.. ha kvar ombuden tills barnen är 18 år eller?

Skicka till ombuder till ombudet säger ifrån. Gå sen över till vanlig post.Gör en sammanstillning en gång i veckan eller så. Du har gjort ditt, resten är upp till exet,

Vill exet ha kvar sitt ombud så låt exet ha det.
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-05-22 15:48:55 följande:
    Jag har också nyligen hamnat i den situationen att jag måste samarbeta med barnets andra förälder. Eftersom det är helt nytt och fortfarande känslosamt så har vi inte orkat ta tag i det samarbetet än men jag hoppas att vi i en snar framtid kan lägga våra egna problem bakom oss och klara av att samarbeta om det viktigaste gällande barnet. Jag har inga behov av att detaljstyra hans föräldraskap men jag hoppas att vi ka ha en öppen dialog och enas om de stora frågorna gällande barnuppfostran och ha gemensamma riktlinjer och värderingar. Tycker ni att det är överdrivet? Jag har svårt att förstå tanken att båda föräldrarna bara kör sitt eget race och totalt struntar i den andra föräldern. Jag skulle vilja träffa den andra föräldern åtminstone en gång per år för att diskutera barnet, dess utveckling och planering för framtiden.
    Gemensamam värderingar har man inte heller i ett förhållande. I stort ja, oftast, men i övrigt? nja, si och så med det annars håller man nog ihop
    När ditt ex skaffar sig en ny, då kommer nya regler och värderingar in i bilden. I en familj kan man inte göra för står åtskillnad på barnen så det blir naturligt så att barnet kommer att få andra regler.
  • Anonym (???)
    Kjell2 skrev 2012-05-22 16:11:34 följande:
    Skicka till ombuder till ombudet säger ifrån. Gå sen över till vanlig post.Gör en sammanstillning en gång i veckan eller så. Du har gjort ditt, resten är upp till exet,

Vill exet ha kvar sitt ombud så låt exet ha det.

jag vet vad du menar.. men då finns det 2 löjliga föräldrar till  barnen som vägrar prata med varandra.
    Hur bra är det då?

Jga tycker i alla fall om jag kan så kan jag maila exet direkt om barnen eftersom vi har vv boende fortfarande och det förusätts att vi ska kinna kommunicera med varandra.

För ett exet inte vill så behöver jag inte vara likadan utan jag kan faktiskt gör adet som man bör kunna vid gememsan vårdnad och vv boende.

OM jag istället sköter mitt på ett civiliserat sätt så är det upp till exet att sköta resten.

Då tar jag mitt ansvar och exet vägrar.

• Anonym
    SupersurasunkSara skrev 2012-05-22 16:15:10 följande:
    Gemensamam värderingar har man inte heller i ett förhållande. I stort ja, oftast, men i övrigt? nja, si och så med det annars håller man nog ihop När ditt ex skaffar sig en ny, då kommer nya regler och värderingar in i bilden. I en familj kan man inte göra för står åtskillnad på barnen så det blir naturligt så att barnet kommer att få andra regler.

Jag har själv varit bonusvuxen och känner till problematiken kring nyfamiljer. Men även då tyckte jag att den dåvarande sambon och hans ex borde haft ett bättre samarbete än vad de hade. I en familj bör alla barnen kanske ha samma regler och uppfostran i det dagliga livet menjag tänker mer på religiös uppfostran, val av utbildningsform, hur man hanterar eventuella sjukdomar, sommarkurser och språkresor och dylikt.
  • Kjell2
    Anonym (???) skrev 2012-05-22 16:36:01 följande:
    jag vet vad du menar.. men då finns det 2 löjliga föräldrar till  barnen som vägrar prata med varandra.
    Hur bra är det då?

Jga tycker i alla fall om jag kan så kan jag maila exet direkt om barnen eftersom vi har vv boende fortfarande och det förusätts att vi ska kinna kommunicera med varandra.

För ett exet inte vill så behöver jag inte vara likadan utan jag kan faktiskt gör adet som man bör kunna vid gememsan vårdnad och vv boende.

OM jag istället sköter mitt på ett civiliserat sätt så är det upp till exet att sköta resten.

Då tar jag mitt ansvar och exet vägrar.

Så vad tänker du göra, fortsätta med email?  Inget fel med det. Du gör så gott du kan och resten är upp till exet.

Förvänta dig dock inte några glädjerop från exet och att komunikationen plötsligt skall fungera. Att exet är en jobbig surpropp får du nog lära dig leva med ett tag. Med lite tur går det över med lite tid och efter en dom i TR.
  • Anonym (???)
    Kjell2 skrev 2012-05-22 16:42:03 följande:
    Så vad tänker du göra, fortsätta med email?  Inget fel med det. Du gör så gott du kan och resten är upp till exet.

Förvänta dig dock inte några glädjerop från exet och att komunikationen plötsligt skall fungera. Att exet är en jobbig surpropp får du nog lära dig leva med ett tag. Med lite tur går det över med lite tid och efter en dom i TR.
    ja en av oss måste som sagt bete sig vuxet. barnen kan inte ha 2 löjliga föräldrar.

Nej jag förväntar mig inget från exet..  (förutom massa skäll att jag mailar)

Men den enda jag kan påverka för att göra sitt bästa för att kommmunikationen ska funka är mig själv och om jag går exets väg så gör jag inte mitt bästa för att ens försöka hålla en fungerande kommunikation.

Om exet inte bidrar till det så är det exets val.

om exet inte vill ha mailen med info om barnen så får exet väl trycka på delete.

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-05-22 16:36:21 följande:
    Jag har själv varit bonusvuxen och känner till problematiken kring nyfamiljer. Men även då tyckte jag att den dåvarande sambon och hans ex borde haft ett bättre samarbete än vad de hade. I en familj bör alla barnen kanske ha samma regler och uppfostran i det dagliga livet menjag tänker mer på religiös uppfostran, val av utbildningsform, hur man hanterar eventuella sjukdomar, sommarkurser och språkresor och dylikt.
    Ja, sånt kan vara bra att vara överens om. Men har man olika religioner får man vara beredd på att den andra föräldern uppfostrar enligt sin. Utbildning ja är man inte överens där så skrivs barnet helt enkelt in i den skolan barnet tillhör. Det är BRA om man kan vara överens om sånt, men alltför ofta är det inte så.
  • Anonym

Min mans ex fick mail och sms av sitt ex om precis allt och inget, frågor mest och det var sånt han ansåg sig vara helt oväsentligt, frågor, påminnelser, som hon ändå hade svarat på, eller tagit eget beslut på, och han ledsnade på alla onödiga mail, sms, jag kan bara konstatera att det var helt onödig info via mail....

Bättre med att man har fasta och regelrätta rutiner med vårdnad och boende, frågor om skola och fritidsaktiviteter ska man maila om eller ha en loggbok i barnens väska som man kan kolla igenom det första man gör när barnet kommer till en. Övrig kommunikation är onödigt!!

Frågor, info mm som min man har skickat till sitt ex tex om har hanv aldrig fått svar på däremot är hon väldigt pigg på att kränka eller påbörjar någon form av hämnd.
    I höstas informerade han henne om att vi ska till sommarlovet åka i väg på en veckas utlandssemester, under vår umgängesvecka med barnet givetvis och att vi vill ha hennes underskrift på passansökan men hon vägrar skriva under, så troligt blir barnet hemma istället med sin mamma...

Det kommer straffa henne själv till slut !!

• Anonym

Skit i att kommunicera, sköt du ditt och så får exet sköta sitt
    Du kan bara koncentrera dig på barnen och se till att de har de bra på ditt håll och att de inte far illa hos exet!

• Anonym (???)
    Anonym skrev 2012-05-23 06:52:04 följande:
    Min mans ex fick mail och sms av sitt ex om precis allt och inget, frågor mest och det var sånt han ansåg sig vara helt oväsentligt, frågor, påminnelser, som hon ändå hade svarat på, eller tagit eget beslut på, och han ledsnade på alla onödiga mail, sms, jag kan bara konstatera att det var helt onödig info via mail....

Bättre med att man har fasta och regelrätta rutiner med vårdnad och boende, frågor om skola och fritidsaktiviteter ska man maila om eller ha en loggbok i barnens väska som man kan kolla igenom det första man gör när barnet kommer till en. Övrig kommunikation är onödigt!!

Frågor, info mm som min man har skickat till sitt ex tex om har hanv aldrig fått svar på däremot är hon väldigt pigg på att kränka eller påbörjar någon form av hämnd.
    I höstas informerade han henne om att vi ska till sommarlovet åka i väg på en veckas utlandssemester, under vår umgängesvecka med barnet givetvis och att vi vill ha hennes underskrift på passansökan men hon vägrar skriva under, så troligt blir barnet hemma istället med sin mamma...

Det kommer straffa henne själv till slut !!
    ja sånt är jobbigt... men nu frågar jag ju inget.... förutom om exet anser att vi ska kommunicera via ombud hela barnens liv typ... men den frågan kanske är befogad

jag frågar inte heller om exet ska med på läkarbesäk då jag ska dit utan meddelar endast tid och plats och välkomnar exet att delta om exet så önskar.
    Om exet inte deltar skriver  jag en kort sammanfattning av läkarbesöket efteråt. 

inga frågor utan bara hur det gick..omexet undrar över något förutsätter jag att exet själv kontaktar läkaren.
    jag frågar inte vart de  ska  på sommaren.. exet bad om passen och fick dem omgående - trots att exet inte ens ska resa utanför Norden och egentligen inte behöver pass men vill  exet ha dem så varför inte. De är barnens pass. Det är barnen som  ska kunna identifieras om det händer något.

Jo jag frågade en till sak.. om exet kunde överlåta några fp dagar till mig.
    Exet har 120 dagar kvar och det är mindre än 60 dagar tills de försvinner då barnet fyller 8 och jag frågade om 25 st.

Det fick jag inget svar på..

Nåväl.. exet fick igår en kort rapport efter de 3 veckor jag nu haft barnen... eftersom jag även haft barnen på exets tid .. igen... trots att exet inte kommunicerar så  kräver exet det via ombudet.

Så 2-3 rader om varje barn hur de mått så får exet göra vad somhlst med det.. spara.. deleta, eller använde det i form av bevisning att jag ofredar exet..

Jag skiter i vilket.. jag har gett info om barnen som jag anser man ska kunna göra inför ett byte av vecka.

• Anonym
    Anonym (???) skrev 2012-05-23 09:39:52 följande:
    ja sånt är jobbigt... men nu frågar jag ju inget.... förutom om exet anser att vi ska kommunicera via ombud hela barnens liv typ... men den frågan kanske är befogad

jag frågar inte heller om exet ska med på läkarbesäk då jag ska dit utan meddelar endast tid och plats och välkomnar exet att delta om exet så önskar.
    Om exet inte deltar skriver  jag en kort sammanfattning av läkarbesöket efteråt. 

inga frågor utan bara hur det gick..omexet undrar över något förutsätter jag att exet själv kontaktar läkaren.
    jag frågar inte vart de  ska  på sommaren.. exet bad om passen och fick dem omgående - trots att exet inte ens ska resa utanför Norden och egentligen inte behöver pass men vill  exet ha dem så varför inte. De är barnens pass. Det är barnen som  ska kunna identifieras om det händer något.

Jo jag frågade en till sak.. om exet kunde överlåta några fp dagar till mig.
    Exet har 120 dagar kvar och det är mindre än 60 dagar tills de försvinner då barnet fyller 8 och jag frågade om 25 st.

Det fick jag inget svar på..

Nåväl.. exet fick igår en kort rapport efter de 3 veckor jag nu haft barnen... eftersom jag även haft barnen på exets tid .. igen... trots att exet inte kommunicerar så  kräver exet det via ombudet.

Så 2-3 rader om varje barn hur de mått så får exet göra vad somhlst med det.. spara.. deleta, eller använde det i form av bevisning att jag ofredar exet..

Jag skiter i vilket.. jag har gett info om barnen som jag anser man ska kunna göra inför ett byte av vecka.

Läkarbesök och liknande tycker jag att det räcker att den förälder som har barnet hos sig går dit och sen sammanfattar i ett mail om vad som gjorts eller sagts, om det inte handlar om operation då båda föräldrar ska vara med ev.
    Fick du inget svar på överlåtande av fp dagarna så måste du acceptera att han inte vill ge dom till dig.
    Har ni ombud så ska allt ske via ombudet. Enkelt!
    Han vill tydligt inte ha med dig att göra med !!! Bara att acceptera!!

Här är det så att mamman kräver av pappan all info, att de ska träffas osv. men när pappan vill ha info så är det bara nej eller en tystnad från mamman. Träffas och ha en onödig kommunication är inget man behöver däremot tror vi på att ha mail samt eller sms om info endast av vikt alltså viktig info om barnet till föräldern!
    Inte om borttappade vantar, frågor om barnet kan komma en, två dagar tidigare, osv.
  • Anonym (???)
    Anonym skrev 2012-05-23 11:12:31 följande:
    Läkarbesök och liknande tycker jag att det räcker att den förälder som har barnet hos sig går dit och sen sammanfattar i ett mail om vad som gjorts eller sagts, om det inte handlar om operation då båda föräldrar ska vara med ev.
    Fick du inget svar på överlåtande av fp dagarna så måste du acceptera att han inte vill ge dom till dig.
    Har ni ombud så ska allt ske via ombudet. Enkelt!
    Han vill tydligt inte ha med dig att göra med !!! Bara att acceptera!!

Här är det så att mamman kräver av pappan all info, att de ska träffas osv. men när pappan vill ha info så är det bara nej eller en tystnad från mamman. Träffas och ha en onödig kommunication är inget man behöver däremot tror vi på att ha mail samt eller sms om info endast av vikt alltså viktig info om barnet till föräldern!
    Inte om borttappade vantar, frågor om barnet kan komma en, två dagar tidigare, osv.
    Vad får dig att tro att jag vill ha med exet att göra?
    Men vi har barn och jag måste ta mitt ansvar och bete mig som en vuxen som kan diskutera med exet oasvett om jag vill eller inte.
    Vad får dig att tro att man kan välja??

Det är faktikst som så att det är exet som får acceptera att vi måste ha kontakt då vi har barner ihop.. eller hur tror du att tingsrätten resonerar om saken??

Vi har ju faktikst en tivst om boendet och vårdanden som exet startat.

Blanda inte ihop din mans ex med mig tack... jag behöver absolut inte träffa mitt ex.  
    Dock så måste jag accpetera att även exet vill komma till barnens skolavslutningar, öppet hus på förskolan etc..
    Det är även en vårdnadshavares rättighete att få vara med.
    Mitt ex vägrar gå med för att slippa träffa mig.

jag skiter i om exet är med eller inte.. för mig handlar läkarbesäket hos barnläkaren om barnet och inte om mitt ex eller nåt annat.. bara om barnet.

Klart exet inte vill ge dagarna till mig.. men kan ju få förklara i rätten varför.. det drabbar ju inte exet på nåt sätt. Dagarna brinner inne.

varför ska bara en förälder få närvara vid läkarbesäk på barnsjukhus anser du?
    Kan inte båda föräldrarna ha intesse av att få prata med läkaren om barnet...?
    Det är ju inget akut besök som kräver penicillin utan andra problem so mvi får remisser till.
    Menar du att bara en ska närvara?

Vad får dig att tro att mamman du pratar om bara kan gå och köpa nya vantar...?
    Har de tappats bort på er tid ska ni väl ersätta dem ellerur?

• Anonym (???)

Exet har slutat löjla sig och svarar nu på mail... 

Kankse insåg de att de grävde sin egna grav inför tvisten.. nåväl.. jag fick mycket bevisning i alla fall.

• Anonym (???)
    AnnaHO2 skrev 2012-05-30 11:39:16 följande:
    SKÖNT!! Lycka till i fortsättningen!!
    exet svarar ju inte på alla mail.. behäver komma överens om sommaren då exet inte kör bill nu då så överlämningarna då måst ekomma överens om..

men kommunikationen via ombudet slutade exet med.

Men jag upphörs aldrig förvånas
  • Anonym (???)

hade fel..  exet använder ombudet för att förmedla enkla saker fortfarande..

vad fint med lite ansträngning så länge man har vv boende..   

Svar på tråden Exet vägrar kommunicera överhuvudtaget.. vad göra?