• myoneday

Efter 6år vill han träffa han..

Jag och mitt x var tillsammans fram och tillbaka till våran son var 3månader. Sen började han droga.
    Jag orkade inte med hans psykiska tillstånd. Han var otroligt kontrollerande och svartsjuk. Han var manipulerade och det visade sej att han inte var den man sa att han var.
    Hela hans livshistoria stämde inte och allt han hade sagt var lögn. Hemska saker som han berättat var bara påhitt.

Visste inte längre vem han var.

Har var inte alls brydd att träffa sin son nånting, han ringde mej ofta i två års tid efter att vi separerade för att få min sympati av hans bedrövliga liv och det tog lång tid innan jag klarade av att klippa helt.

Men när min son var 11månader så träffade jag en underbar man.
    Min son kallade han för pappa och det blev bara så. Jag och han fick ett gemensamt barn och gifte oss å hela fadderullan. Men nu..när min son är 6år och har en familj och ser min man som sin pappa så hör xet av sej just när vi skickat in pappren om närstående adoption..och han vill skaffa ett umgänge men han!

Jag har hört att det handlar om "barnets rätt till förälldern" men i de här fallet så har han redan föräldrar.

Mitt ex har suttit på flera behandlingar och bott överallt i sverge och ALDRIG brytt sej om min son.

Jag vet inte hur stor chans det är att han kommer få träffa han..men jag kommer göra allt för att det inte ska hända..

• Svar på tråden Efter 6år vill han träffa han..
  • Kjell2

TS - förstår att det känns jobbig. Men om ditt ex drar ärendet till tingsrätten, vilket han kan, så är det inte du som bestämmer längre utan domstolen. Och även om han har narkotikadomar, psykiska problem odyl så är det fullt möjligt att de dömer till kortare umgängesstunder med övervakning. Sköter ditt ex umgänget bra kan det senare bli oövervakat.

Du får ta en rejäl funderar på hur du ska hantera detta. En variant är att tidigt, redan hos familjerätten, gå med på övervakat umgänge och hoppas att ditt ex missköter det så grovt att familjerätten rekomenderar inget umgänge i framtiden.

Vill du under förhandlingarna hävda att han är psykist sjuk lär du behöva ha någon form av dignos fastställd av en läkare på honom för att få trovärdighet.  Samma sak gäller sonens hälsotillstånd. Försök få ett utlåtande från BUP eller liknande.

• myoneday
    sunsed1 skrev 2012-05-30 12:34:01 följande:
    Ja, alla barn ska ha rätt till sina biologiska föräldrar.

För barnets bästa

Påstående som även jag hörde titt som tätt då man kämpade mot myndigheter och kände sig som om man kämpade mot väderkvarnar.

När ska samhället inse att det inte är för barnets bästa att ta tryggheten ifrån denne genom att tvinga barnet att umgås med någon den knappt känner. 
    I det här fallet många år av avsaknad av Bioföräldern och acceptans av den andra mannen som blivit en pappa till pojken.

Hur kan det här inte traumatisera barnet.... Hur kan det vara för barnets bästa...

Förstår mig inte på byråkratin kring liknande fall....          
    det påståendet är ju de som skrämmer en.
    han lever i en jättebra och trygg familj. han har en mamma och en pappa som älskar han mest av allt. Min man vill adoptera han för att det är hans son, lika mycket som våran gemensamma son.
    förstår inte hur folk kan tycka att man bara kan  komma in i någons liv när man känner för de å tro för att man är biologisk så kan man ta det man vill ha.

Jag har gett han många chanser till att vara en del i hans liv, men det har inte intresserat honom.
    han har gett olika anledningar varje gång..
    Men nu när jag har insett vad han är för något så kommer jag vägra!
  • Kjell2
    myoneday skrev 2012-05-30 12:59:01 följande:
    det påståendet är ju de som skrämmer en.
    han lever i en jättebra och trygg familj. han har en mamma och en pappa som älskar han mest av allt. Min man vill adoptera han för att det är hans son, lika mycket som våran gemensamma son.
    förstår inte hur folk kan tycka att man bara kan  komma in i någons liv när man känner för de å tro för att man är biologisk så kan man ta det man vill ha.

Jag har gett han många chanser till att vara en del i hans liv, men det har inte intresserat honom.
    han har gett olika anledningar varje gång..
    Men nu när jag har insett vad han är för något så kommer jag vägra!
    Självklart kan du vägra och bromsa enligt bästa förmåga. Men det kan bli så att inom ett år finns det ett domstolsbeslut om umgänge, kanske två timmar i veckan med övervakning. Hur hanterar du det?
  • myoneday
    Kjell2 skrev 2012-05-30 12:53:18 följande:
    TS - förstår att det känns jobbig. Men om ditt ex drar ärendet till tingsrätten, vilket han kan, så är det inte du som bestämmer längre utan domstolen. Och även om han har narkotikadomar, psykiska problem odyl så är det fullt möjligt att de dömer till kortare umgängesstunder med övervakning. Sköter ditt ex umgänget bra kan det senare bli oövervakat.

Du får ta en rejäl funderar på hur du ska hantera detta. En variant är att tidigt, redan hos familjerätten, gå med på övervakat umgänge och hoppas att ditt ex missköter det så grovt att familjerätten rekomenderar inget umgänge i framtiden.

Vill du under förhandlingarna hävda att han är psykist sjuk lär du behöva ha någon form av dignos fastställd av en läkare på honom för att få trovärdighet.  Samma sak gäller sonens hälsotillstånd. Försök få ett utlåtande från BUP eller liknande.
    Jag vet att han skulle missköta det så därför vill jag inte utsätta min son för de..
    men han skulle "sköta" sej under uppsikt å efter de skulle han bli sitt "riktiga" ja.
    Han är smart...eller nått sånt.

Folk som träffar han tycker att han är smart, och att han har ett otroligt bra sätt att föra sej på.
    Han är väldigt verbal och låter vettig, fram tills att man lär känna han.
    Folk är vän med han en vecka sen märker folk att han är konstig..
  • myoneday
    Kjell2 skrev 2012-05-30 13:04:22 följande:
    Självklart kan du vägra och bromsa enligt bästa förmåga. Men det kan bli så att inom ett år finns det ett domstolsbeslut om umgänge, kanske två timmar i veckan med övervakning. Hur hanterar du det?
    Jag vet inte hur jag skulle reagera, jag skulle bli förkrossad och försöka hålla en snygg fasad för min son.
    Sen skulle jag väl överklaga och önska å be att han dog!
  • Kjell2
    myoneday skrev 2012-05-30 13:04:44 följande:
    Jag vet att han skulle missköta det så därför vill jag inte utsätta min son för de..
    men han skulle "sköta" sej under uppsikt å efter de skulle han bli sitt "riktiga" ja.

Folk som träffar han tycker att han är smart, och att han har ett otroligt bra sätt att föra sej på.
    Är han smart ökar hans möjlighter att få umgänge. Samma sak om han är lite tålmodigt och driver sitt ärende på rätt sätt. Om han står i domstolen och säger något i still med (förenklat):
    "jag har knarkat och suttit i fängelse. Är nu drogfri och går på behandling. Se bilaga från frivården. Alla hävdar att jag är psykist sjuk men det stämmer inte. Jag går hos en terapaut nu för att få hjälp med att berarbeta det jag gjort tidigare. Jag  har här ett utlåtande från en läkare om att jag inte har någon dignos. Jag  ställer självklart upp på övervakat umgänge men vill ha en tidsgräns där det sen övergår till oövervakat när det funkar. Jag vet att jag vart en dålig pappan under 6 år men har nu tagit tag i mitt liv och vill försiktgt bygga upp en bra relation med min son"

För att i det läget domstolen skall besluta om inget umgänge måste du ha otroligt starkt på förtterna att presentera.
  • myoneday
    Kjell2 skrev 2012-05-30 13:16:27 följande:
    Är han smart ökar hans möjlighter att få umgänge. Samma sak om han är lite tålmodigt och driver sitt ärende på rätt sätt. Om han står i domstolen och säger något i still med (förenklat):
    "jag har knarkat och suttit i fängelse. Är nu drogfri och går på behandling. Se bilaga från frivården. Alla hävdar att jag är psykist sjuk men det stämmer inte. Jag går hos en terapaut nu för att få hjälp med att berarbeta det jag gjort tidigare. Jag  har här ett utlåtande från en läkare om att jag inte har någon dignos. Jag  ställer självklart upp på övervakat umgänge men vill ha en tidsgräns där det sen övergår till oövervakat när det funkar. Jag vet att jag vart en dålig pappan under 6 år men har nu tagit tag i mitt liv och vill försiktgt bygga upp en bra relation med min son"

För att i det läget domstolen skall besluta om inget umgänge måste du ha otroligt starkt på förtterna att presentera.
    Spelar han detta "spel" så ger jag inte upp i första taget.
    Jag har så mycket på den människan så att folk tappar håret när dom hör de.
    Spelar han smutsigt så gör ja det med..för det finns inte en enda chans att han är förändrad..
  • sunsed1
    myoneday skrev 2012-05-30 13:04:44 följande:

Om det nu skulle bli så att umgänget bli av....

Vid eventuell tvist svartmåla inte biofadern, utan påpeka hur det påverkar din son. Alla hans små eller stora reaktioner som kan förknippas med ett eventuellt påtvingat umgände med bioföräldern. För anteckningar, datera, skicka sen till berörda myndigheter. Förhoppningsvis får du en bra handläggare som verkligen kan se efter barnets bästa....
  • Kjell2
    myoneday skrev 2012-05-30 13:23:23 följande:
    Spelar han smutsigt så gör ja det med..för det finns inte en enda chans att han är förändrad..
    På vilket sätt spelar jan smutsigt, hen erkänner att han haft probelm, han har intyg på behandling och utlåtande från läkare att han inte är sjuk. Om du börjar kasta skit på honom i domstol kan det slå tillbaka rätt hårt på dig själv. Framföralt om du inte har bra belägg för det du säger. T ex domstolsdomar, läkarutlåtande odyl.

Tänk på att domstolens bedömning gäller framtiden, inte hur det har varit. Bara för att man gjort dumheter tidigare blir man inte med automatik diskvalificerad från all vårdnad. Görs en bedömning att det kan funka i framtiden så lär det landa på umgänge.

Tycker du ska kontakta en advokat som kan hjälpa dig med en bra plan. Har också fördelen att du slipper direktkontakt med honom. Låt all komunikation gå via advokaten.
  • Inima
    myoneday skrev 2012-05-30 13:23:23 följande:
    Låt han spela smutsigt, men du måste spela rent.
    Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Anonym
    myoneday skrev 2012-05-30 13:15:38 följande:
    Jag vet inte hur jag skulle reagera, jag skulle bli förkrossad och försöka hålla en snygg fasad för min son.
    Sen skulle jag väl överklaga och önska å be att han dog!
    Hoppas att han inte får tag i det du skriver här och kan ta reda på att det är du.... För att du skriver att du skulle önska och be att han dog kan inte gagna dig öht!
  • myoneday

Jag vet inte om dom har gett han en diagnos men om dom gör en utredning på han så lär dom få fram vad han har.

Jag vet inte ens hur långt han kommer gå med dehär. hur länge han orkar hålla på men nått han faktist inte bryr sej om. bara för att jäklas.

vi får se..

Jag ta kontakta en advokat, och hoppas på det bästa för min son.

• Kjell2
    myoneday skrev 2012-05-30 13:39:46 följande:
    Jag vet inte om dom har gett han en diagnos men om dom gör en utredning på han så lär dom få fram vad han har.

Jag vet inte ens hur långt han kommer gå med dehär. hur länge han orkar hålla på men nått han faktist inte bryr sej om. bara för att jäklas.

vi får se..

Jag ta kontakta en advokat, och hoppas på det bästa för min son.
    Gör han det bara för att jäklas är det inte dumt med en advokat. Då får han ingen direktkontakt med dig utan allt går via advokaten. allt han säger, skriver mm kommer också registreras på ett helt annat sätt än om det går direkt till dig.

Om du kör stenhår med  linjen "Ta det med min advokat" mot honom så lär det värsta dumheterena försvinna. Ta upp med advokaten att alla diskusioner kring umgänge skall ske via familjerätten och att du endast godtar ett av familjerätten, eller domstol,  fastsställt schema.
  • myoneday
    Kjell2 skrev 2012-05-30 13:45:44 följande:
    Gör han det bara för att jäklas är det inte dumt med en advokat. Då får han ingen direktkontakt med dig utan allt går via advokaten. allt han säger, skriver mm kommer också registreras på ett helt annat sätt än om det går direkt till dig.

Om du kör stenhår med  linjen "Ta det med min advokat" mot honom så lär det värsta dumheterena försvinna. Ta upp med advokaten att alla diskusioner kring umgänge skall ske via familjerätten och att du endast godtar ett av familjerätten, eller domstol,  fastsställt schema.
    jag pratar inte med honom nå och har inte gjort de på fyra år. det var han som skickade ett sms till mej och jag svarade att jag inte tänker diskutera nått med honom.

vi får se hur det blir.
  • myoneday
    Anonym skrev 2012-05-30 13:35:45 följande:
    Hoppas att han inte får tag i det du skriver här och kan ta reda på att det är du.... För att du skriver att du skulle önska och be att han dog kan inte gagna dig öht!
    att jag skulle tycka att det skulle underlätta om han var död är ingenting i jämfört med allt han gjort.
  • Kjell2
    myoneday skrev 2012-05-30 14:09:50 följande:
    jag pratar inte med honom nå och har inte gjort de på fyra år. det var han som skickade ett sms till mej och jag svarade att jag inte tänker diskutera nått med honom.

vi får se hur det blir.
    Alltså - ni komunicerar och det får dig att bli stressad och upprörd. Vill han psyka dig har han lyckats.

Gör så här:
    Just nu ingenting, eventuellt kolla upp bra advokater
    Tar han kontakt igen, på något sätt, anlita en advokat och svara bara att från och med nu gå all komunikation via ditt ombud.

Har du tur gör ha detta bara för att vara taskig mot dig och kommer han inte åt dig lägger han ner.
  • myoneday
    Kjell2 skrev 2012-05-30 14:19:13 följande:
    Alltså - ni komunicerar och det får dig att bli stressad och upprörd. Vill han psyka dig har han lyckats.

Gör så här:
    Tar han kontakt igen, på något sätt, anlita en advokat och svara bara att från och med nu gå all komunikation via ditt ombud.

Har du tur gör ha detta bara för att vara taskig mot dig och kommer han inte åt dig lägger han ner.
  • Inima
    Kjell2 skrev 2012-05-30 14:19:13 följande:

Gör så här:

Det är ingen idé att stänga stalldörren när hästen redan rymt.
  • Anonym
    myoneday skrev 2012-05-30 14:11:46 följande:
    att jag skulle tycka att det skulle underlätta om han var död är ingenting i jämfört med allt han gjort.
    Klart det skulle underlätta. Adoptionen skulle ju gå igenom utan problem.... Enkelt för dig..
  • Anonym (W)

Lyssna på Kjell2 för hans råd verkar vettiga. Du måste ha is i magen och inte låta han rubba dina cirklar. Sköt allting korrekt så att det inte finns någoting att klandra dig för. Förr eller senare kommer han att göra någonting dumt till din fördel utan att du behöver köra med fult spel. Det kommer vara nästan omöjligt för dig att bevisa inför rätten att han är psykopat. Knappt någon vågar ställa den diagnosen eftersom den är så kontroversiell vilket innebär att de flesta psykopater inte har någon officiell diagnos. Och även om han skulle ha diagnos tror jag att det kan bli svårt om inte omöjligt att få tag på några intyg på detta på grund av sekretesskäl. Är det någon som vet hur man kan visa inför rätten att någon är psykiskt sjuk? Har man nånsin rätt att begära ut någons journaler? Det bästa är förmodligen att lämna därhän vad han lider av och endast ge konkreta exempel på vad han har gjort så får rätten själva ta ställning till hur pass störd han är.

Svar på tråden Efter 6år vill han träffa han..