• Ninio92

smisk eller inte?

Hej jag är en tjej på 20 och jag skulle vilja veta vilka åsikter ni har när det gäller att ge era barn smisk. Borde barnaga införas igen?
    Detta är det en medlem som har skrivit, dock var det 2011, och jag tror inte han är kvar här ...
    själv så håller jag med honom, jag tycker att barnaga ska införas i Sverige, dock ska det inte vara "misshandel" utan det ska finnas gränser på hur man i så fall får ge sina barn smisk...

"Med tanke på hur respektlösa många ungar är mot andra barn och mot vuxna tycker jag att man kunde tillåta lättare aga. Idag skriker barn misshandel så fort man tar dem lite i örat. Lärarna i skolan har ingen auktoritet längre då de inte får tillrättavisa eleverna. Vi har fått en stadig ökning av s.k. curlingföräldrar som fråntar barnen ansvaret för sina handlingar och dessutom försvarar orätt beteende hos sina barn. Vi har ett rättsväsende som daltar med kriminella ungdomar och bjuder dem på semesterresor och låter dem vara med i dokusåpor på TV osv. Det är alltid mest synd om barnen. Barnen gör som de gör för att de mår dåligt, och att aga dem skulle bara öka risken att de blir kriminella som vuxna, anser s.k. beteendevetare och allehanda pedagoger och psykologer. Bullshit säger jag. Titta på den äldre generationen som är uppväxta med både aga i hemmet och i skolan. Dem blev det folk av. De lärde sig vad som är rätt och fel. De är trevliga, välartade och visar respekt för sina medmänniskor." 
  • Svar på tråden smisk eller inte?
  • sunsed1
    elitae skrev 2012-06-25 10:17:10 följande:
    Kan man inte uppfostra barn utan att slå dom så kanske man ska tänka efter en gång till på att skaffa barn..... Sjukt att slå ett barn, hårt eller löst spelar ingen roll. Slår man en gång fortsätter man slå barnetm o tillslut är nog risken stor att man vant sig vid att slå o då blir det även hårdare slag också....
  • SweeneyTodd

Våld är fel!  Dessutom, kroppstraff är fel och oerhört primitivt. Vi lever på 2000, vi är inte neadertalare. Våld löser inga problem. Sen finns det ett flertals undersökningar att aga inte är effektivt, utan skapar dåligt självförtroende, aggressivitetsproblem och andra problem av att bli agad/slagen av sina föräldrar.  

• SweeneyTodd

Fysiska straff är fel och primitivt. Ska vi börja med spöstraff också eller? 

• Ninio92
    skogsvitter skrev 2012-06-25 10:40:02 följande:
    Ditt inlägg är bara fruktansvärt sorgligt och visar tydligt varför det aldrig är ok med smisk och aga. Du blev ju inte uppfostrad, du blev agad. Du är vuxen och vet fortfarande inte hur man ska bete sig utan tycker att du behöver "uppfostras" genom att bli slagen. Misshandlad. Din uppväxt låter helt fruktansvärd. Jag hoppas du förmår läka dig själv med tiden, men jag vet att det kräver väldigt mycket jobb för det. De flesta som resonerar som dig skaffar själva män som slår dem, misshandlar dem. För att de "beter sig illa" och behöver "lära sig". För att de precis som dig tycker att de behöver någon som slår dem. Men jag håller tummarna för dig.
    Mitt liv har förvisso varit hårt, olika anledningar. Mycket beror nog  på mig själv, och vissa saker beror nog på andra..
    Men det finns dem som har haft det sämre än vad jag har haft det..

Det du skriver " De flesta som resonerar som dig,skaffar sig själva män som slår dem." 
    Det kanske är sant, jag har nyligen kommit ur ett förhållande där jag blev misshandlad, mitt ex var (är fortfarande) Narkoman, och det är väl en ganska vanlig sak bland missbrukare att de förekommer misshandel. För dom är det bara "substansen" (drogen/drogerna) som är viktigt för dem. Jag har också varit i den skiten, dock så kom jag aldrig så pass långt att jag inte såg annat än drogerna..
    Anledningen till varför jag lämnade honom, var för att jag väntade barn och jag ville inte att barnet skulle bli utsatt då jag bestämt mig för att behålla det.
    I början var jag inte säker om jag skulle behålla det  anledning till varför jag inte visste var för att barnet blev till under otäcka omständigheter ( barnet blev till under våldtäkt , därav "Omständigheter") 
    Men jag bestämde mig för att behålla barnet, och senare visade sig att det var tvillingar.. I  vecka 17 så hände något, jag hade ont i magen och mådde inte bra, under natten så fick jag missfall, det var en pojke och en flicka .. 
    Så det jag vill komma fram till är att jag lämnade honom, lämnade honom inte för min skull utan för barnets skull.

R.I.P
    Dave Charles Tony
    &
    Melinda Hope 
  • Ninio92
    Tow2Mater skrev 2012-06-06 02:18:21 följande:
    Sveriges nolltolerans är idiotisk, men jag tycker samtidigt inte aga ska direkt införas. Men minsta lilla ska inte klassas som misshandel som idag och familjer riskera få soc inblandade utan egentlig anledning. Lite sunt förnuft borde det finnas utrymme för, inklusive ett tag i örat, armen, luggen etc. Kallas det aga? Ja, då är jag väl för återinförande av aga; det är tillåtet där jag bor - men används ändå sparsamt av alla jag känner.
    Jag håller med dig, ett tag i örat för ingen av, betyder inte att man ska dra av det ... Men men, jag tycker detta land är helt jävla stört... Fan pinsamt att bo här...
  • Ninio92
    Flickan och kråkan skrev 2012-06-06 11:43:15 följande:
    Men du slår ju huvudet på spiken - mer än en gång . Du mådde inte bra som barn för att du hade föräldrar som inte var närvarande. DET är det stora problemet. Det faktum att allt åter brast för dig när den agande vuxne försvann visar ju precis att aga inte fungerar.

Att fostra ett barn handlar om att få barn att växa till individer som på egen hand fungerar i ett socialt sammanhang i samhället. Aga är kontraproduktivt. Barn gör som man gör och inte som man säger. Att vara en auktoritet och slå är maktmissbruk i gigantiska mått. Att abdikera som förälder är också Det faktum att du själv anser att du behöver smisk, behöver bli agad, säger allt om aga.

Det tragiska är när människor blandar ihop och inte förstår skillnaden på att vara auktoritär och att vara en auktoritet. Att en vuxen inte kan möta ett barn på annat sätt än genom aga är ju mest pinsamt.
    Jag kände trygghet när han var närvarande, och han var inte elak, han förklarade, han slog inte bara utan att lämna en förklaring, han tog sig tid att förklara varför... 
  • melonlej

Vill man ha ett barn som slåss, ja slå dina barn då. Men kom inte sen och försök lära dem vad som är rätt och fel. Barn gör som vi gör inte som vi säger.. Det är alltid bättre att prata..

Tio små fötter
  • Tow2Mater
    melonlej skrev 2012-07-31 11:22:54 följande:
    Vill man ha ett barn som slåss, ja slå dina barn då. Men kom inte sen och försök lära dem vad som är rätt och fel. Barn gör som vi gör inte som vi säger.. Det är alltid bättre att prata..
    Sätt dig inte och kör bil då - dina barn kommer att göra likadant. Drick inte vin - dina barn kommer att göra likadant. Ge inte bort en leksak till grannflickan - dina barn kommer att ge alla sina leksaker till henne.

Det finns ett medelting som heter rim och reson med allt. Inklusive smisk i rätt omfattning vid rätt tidpunkter i rätt sinnesstämning.
  • johnjohn

tow2maste
    : vad är rätt omfattning alt tidpunkt då? ger du dina barn smisk eller själv fått det.
    jo visst är det så allt har en medelting 

• Selaine
    Ninio92 skrev 2012-07-04 05:15:28 följande:
    Jag kände trygghet när han var närvarande, och han var inte elak, han förklarade, han slog inte bara utan att lämna en förklaring, han tog sig tid att förklara varför... 
    Han kunde med andra ord lika gärna bara ha förklarat för dig, och sedan gett dig en kram?
  • Emeliie89

Klart att det inte ska införas igen! Tror du själv att barn lär sig något av att bli slagna? De lär sig att göra man det och det så får man stryk men de vet inte varför de inte får göra sakerna utan de kommer bara förknippa föräldern med slag och rädsla. Jag tror absolut inte på det där med att slå. Föräldrar som använder slag i uppfostran har ju verkligen brist på något. Kanske saknar de förmågan att kunna prata som vuxna männskor.

Min son är två år och är väldigt lydig för det mesta. Har aldrig slagit honom och kommer aldrig göra det heller. Jag pratar istället, det gör att han förstår varför hans handlingar är fel. Usch mår verkligen illa av folk som slår sina barn, ni borde brinna upp allihop. 

• Odd Pixie

Exakt vad lär sig ett barn av att få smisk? Möjligtvis ATT de gjort fel, men inte VAD de gjort fel och HUR de ska göra istället. Det är ju inte ens logiskt; "Nu var du dum Lisa och snodde en studsboll av Kalle. Så då ska du få smäll på röva!". Hör ni inte själva hur efterblivet det låter? Är man så fullkomligt väck i huvudet att man inte klarar av att uppfostra ett barn med ord, istället för att slå - ja, då kanske man ska strunta i att skaffa barn överhuvudtaget.

Tycker ni själva att det är så era barn ska göra mot andra barn när de gör fel? Skulle ni vilja att andra gjorde så på er när ni var lite olydiga? Om inte; På vilket sätt är det mer rätt när ni gör det?  

• skogsvitter
    Selaine skrev 2012-07-31 23:03:18 följande:
    Han kunde med andra ord lika gärna bara ha förklarat för dig, och sedan gett dig en kram?
  • skogsvitter
    Tow2Mater skrev 2012-07-31 14:07:23 följande:
    Sätt dig inte och kör bil då - dina barn kommer att göra likadant. Drick inte vin - dina barn kommer att göra likadant. Ge inte bort en leksak till grannflickan - dina barn kommer att ge alla sina leksaker till henne.

Det finns ett medelting som heter rim och reson med allt. Inklusive smisk i rätt omfattning vid rätt tidpunkter i rätt sinnesstämning.
    Det finns inget mellanting när det gäller smisk.
    Aga är olagligt. I all omfattning, och vid alla tidpunkter.

Det är helt enkelt inte OK. NÅGONSIN.
  • Tow2Mater
    skogsvitter skrev 2012-08-16 19:27:35 följande:
    Aga är olagligt. I all omfattning, och vid alla tidpunkter.
    Inte i alla länder. Och  TS fråga var "Borde barnaga införas igen?" Så det är irrelevant om det just nu är olagligt i Sverige.
  • skogsvitter
    Tow2Mater skrev 2012-08-16 19:33:17 följande:
    Inte i alla länder. Och  TS fråga var "Borde barnaga införas igen?" Så det är irrelevant om det just nu är olagligt i Sverige.
    Nej det finns några få länder som ännu inte fattat något så grundläggande som barns rättigheter. Tur är dock att detta är ett land där man har förstått det. Barn har trots allt rättigheter oavsett vad enskilda länders lagar säger. I samma sekund vi accepterar aga slutar vi också se på barn som människor.
  • korfu08

Det finns många äldre som inte vet vad som är rätt och fel idag, så jag tycker verkligen inte aga ska införas, bättre för föräldrar att lära sig att uppfostra sina barn med vad som är rätt och fel och det går jättebra att göra utan att ge barn stryk, jag är helt emot det och undrar om det var så mycket bättre förut  ?

Svar på tråden smisk eller inte?