• tjejhalmstad

Förslag på kolhydratfattig kost. Svårt.

Vad ska jag äta som inte innehåller så många kolhydrater. Macka är ju snabbt och enkelt och kan lätt ätas till frukost och lunch. Men vill skära ner på det men va ska jag ta istället dessa mål så jag blir mätt.

Äter inte kokt ägg, keso, majonäs, kvarg. Fisk, Skaldjur. Avocado.

Hade underlättat om det är något man kan ta med sig då jag är iväg mycket på öppnaförskolor då det serveras mackor.

Om jag tar sönder ägget när jag steker det med en gaffel är det okej att äta. Men kan ej ätas för många ggr i veckan då tröttnar jag på det snabbt. Äter då stekt bacon till. Ibland slänger jag ihop en sallad men blir snabbt hungrig igen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-04 06:25
    äter inga ostar (förutom hushållsost), salami eller annat pålägg (skinka är ok). oliver.

• Svar på tråden Förslag på kolhydratfattig kost. Svårt.
  • Tonårsmamman1
    Mrs Vader skrev 2012-07-04 07:19:43 följande:
    Äter du yoghurt? I så fall har du den ryska varianten. Mycket mättande. Så kan du göra egen müsli av olika frön och nötter som du rostar i stekpannan med lite kanel. Mums!

Finn crisp är hyfsat kolhydratsnål så en sån kan du ta till med mycket pålägg.
    Den ryska, Smetana, äter jag också. Den mättar bra.
  • Kjell2
    tjejhalmstad skrev 2012-07-04 06:44:48 följande:

Vad äter alla andra till frukost och lunch?

Det jag iallafall äter nu/varierar på är.

frukost 6,00-8,00: 3knäckebröd/ 3-4riskaka/ havregrynsgröt / fil med tex hallon/ egetbakat grovbröd

Lunch 12,00-14,00: "äggröra m.bacon / Hallonsmoothie/ Havregrynsgröt / Macka / Sallad (isbergssallad,gurka,majs,bacon,solroskärnor,dress ing. lök)  

Då du är väldigt begränas i vad du äter kanske det är en bättre idé att göra tvärt om. Lista vad du äter och stryk allt med högt kolhydrat innehåll och ersätt med sånt med lite kolhydrater.

Om du kan acceptera lite kolhydrater är ett förslag:
    Frukost: Havregrynsgröt med mjölk och lite färsk frukt eller fil med osötad mussli plus extra nötter och frön
    Lunch:  Äggröra+bacon
    Middag: Kyckling/kött plus mycket grönsaker
  • hzabo

om du kollar lchf recepten online så finns det oxå massor med brödrecept att baka själv, kanske det vore nåt? innan jag började äta lchf (3 år sen) så åt jag massor med bröd, men går väldigt bra utan, själv bakar jag inte heller lchf bröd, utan tycker att skink/ost rullarna är tillräckligt :)

• straw2008

Har du funderat på att kanske inte välja bort kolisar helt ? Jag har dragit ner jättemkt men är inte rabiat. Sen är det ju verkligen inte farligt på något sätt att vara hungrig. Äter du youghurt med hallon så ta två portioner.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • Mrs Vader
    Tonårsmamman1 skrev 2012-07-04 08:06:24 följande:
    Den ryska, Smetana, äter jag också. Den mättar bra.
    Det finns en som ser ut som grekisk yoghurt fast med högre fetthalt. Den heter rysk youghurt. Jättegod och krämig =)
  • iffis

Jag är också kräsen när det gäller mat, men jag frossar turkiskyougurt, ska jag festa till det blir det färskost med grädde rivet limeskal en nypa sötningmedel och 4-5 hallon som jag kör lite lätt i micron. 

• tjejhalmstad

Roligt att det kom in fler som skrev förslag.

Ja vet att jag är väldigt kräsen. Har försökt äta massa saker tex. fisk, skaldjur men det är verkligen så äckligt. Samma med kokta ägget. Annars hade sånt ju varit en jätte bra lösning till luncherna då man vill slänga ihop nått snabbt, nyttigt.

Kommer inte dra ner på kolhydrater helt då det helt enkelt blir för svårt för mig att komma på vad jag ska äta. Men undsviker pasta,ris, äter mycket mindre potatis,morötter som vi har till kvällsmaten.

Ska köpa den ryskayoughurten och prova den med hallonen och ta det till frukost. Köpte även på mig finncrisp idag och testade till lunchen nu, men hur många ska man äta? Alltså för att de ska vara okej för en måltid?    

Jag har även bakat lchf bröd 2 olika om jag inte minns fel, men de var alldeles för svampiga i konsistensen så tyvärr åt varken jag eller sambon det. Men får ta och söka vidare efter andra recept.     

• Kjell2
    tjejhalmstad skrev 2012-07-04 13:43:27 följande:

Ja vet att jag är väldigt kräsen. Har försökt äta massa saker tex. fisk, skaldjur men det är verkligen så äckligt. Samma med kokta ägget. Annars hade sånt ju varit en jätte bra lösning till luncherna då man vill slänga ihop nått snabbt, nyttigt.

Kommer inte dra ner på kolhydrater helt då det helt enkelt blir för svårt för mig att komma på vad jag ska äta. Men undsviker pasta,ris, äter mycket mindre potatis,morötter som vi har till kvällsmaten.

Ska köpa den ryskayoughurten och prova den med hallonen och ta det till frukost. Köpte även på mig finncrisp idag och testade till lunchen nu, men hur många ska man äta? Alltså för att de ska vara okej för en måltid?    

Jag har även bakat lchf bröd 2 olika om jag inte minns fel, men de var alldeles för svampiga i konsistensen så tyvärr åt varken jag eller sambon det. Men får ta och söka vidare efter andra recept.     
    Ska du minska på kolhydraterna bör du verkligen undvika alla former av spannmålsbaserat bröd, ex finncrisp. Att äta finncrisp till lunch är inte helt lysande. Kör istället på ägg och bacon. Eller en sallad på grönsaker, kött  och yogurtsås.
  • iffis

Jag har lärt mig äta keso på ett sätt, jag blandar keson med 1-2mask vispad grädde och sen äter jag hallon till. Sen äter jag blomkålsmos istl för potatis till köttet och slutligen så har jag nog gräddsås på det mesta :D

• Mrs Vader
    tjejhalmstad skrev 2012-07-04 13:43:27 följande:

Angående finncrispen så är det bara nån enstaka du kan äta om du vill ha lågt kolhydratintag, men det är ju ett bra alternativ om man inte vill vara utan bröd helt.
  • The Green Witch

Du äter inte kokt ägg, men vad sägs om fylld omelett?
    Det går jättesnabbt att göra!

Knäck 2-3 ägg i en liten skåll och tillsätt en tesked vatten el. grädde. Rör om med en gaffel.

Häll smeten i en liten stekpanna med upphettat smör. Lägg på vad du vill ha som fylling, ex tomat och lök eller kanske skivad korv eller kyckling. Ett par skivor ost som får smälta ovanpå blir gott.

Alltihop tar max 5 min :) 

• tjejhalmstad
    The Green Witch skrev 2012-07-04 16:47:05 följande:
    Du äter inte kokt ägg, men vad sägs om fylld omelett?
    Det går jättesnabbt att göra!

Knäck 2-3 ägg i en liten skåll och tillsätt en tesked vatten el. grädde. Rör om med en gaffel.

Häll smeten i en liten stekpanna med upphettat smör. Lägg på vad du vill ha som fylling, ex tomat och lök eller kanske skivad korv eller kyckling. Ett par skivor ost som får smälta ovanpå blir gott.

Alltihop tar max 5 min :) 

Ah ja har provat det flera gånger men mår så illa av det, alltså äggkonsistensen och smaken, fast att där är massa fyllning i. :( Tack ändå
  • tjejhalmstad

Men om man säger så här då.. Ska ju försöka undvika brödet, men om jag ska äta nått liknande istället vad är då bäst, ta några finncrisp, sportknäcke etc. ?

• Solstråle0001

Har inte läst hela tråden så du kanske detta tips redan men men... Om du gillar mackor och kommer vara på öppna förskolan där de andra äter det, är danskt rågbröd ett gott alternativ. Det är ju långsamma kolhydrater och du kan ju göra det lite festligare med ruccola, skinka, paprika t.ex.

• shakennotstörd

Är du medveten om att det mesta du räknar upp att du äter nu inte alls är lågkolydrat? (Havregryn,majs,riskakor etc)

För den som vill gå ner i vikt fungerar det sällan att äta bär och mejeri istället för MAT.Det är mer dessert i undantagsfall.

Själv äter jag lagad mat till frukost.Gör inte så stor skillnad på frukost och andra mål.Det är en vanesak!
    Akta så att du inte ökar på fettet i kosten utan att sänka kolhydraterna - för då går du garanterar upp istället.

Du kanske ska läsa på om grunderna lite mer! Kolla t.ex. på Kolhydrater i Fokus under rubrik: Vi som är nybörjare.        

• Kjell2
    tjejhalmstad skrev 2012-07-04 19:15:46 följande:
    Men om man säger så här då.. Ska ju försöka undvika brödet, men om jag ska äta nått liknande istället vad är då bäst, ta några finncrisp, sportknäcke etc. ?
    Ska du nu äta lågkolhydrat så undvik knäckebröd och  finncrisp, innehåller väldigt hög energiprocent kolhydrater.. Satsa istället på tex ägg och bacon som du själv skrev tidigare.
  • Pelargonen

Köp en LCHF-bok (ingen kost jag iofs förespråkar på något sätt men vill man ha kolhydratfattigt så är den "bra"). 

• Lilia

Havregrynsgröt är nyttigt, billigt och extremt kalorisnålt. Man blir mätt på det också.

Svar på tråden Förslag på kolhydratfattig kost. Svårt.