• Anonym

Stämning/tingsrätt

Den 12e är det dags.

För första gången i mitt liv ska jag till en tingsrätt.
    Pappan vill ha GV.
    Samt bestämt UG.

Någon som har tips och råd, eller kan berätta hur det kommer gå till?
    Är livrädd. 

Tacksam för snabba svar! 

• Svar på tråden Stämning/tingsrätt
  • Onjisen
    Anonym skrev 2012-07-11 08:46:01 följande:
    En sådan dom kommer ni aldrig att få om ni inte bor nära varandra... Klart du måste se till att barnet får mesta möjliga umgänge, allt annat är dumt.

Varför valde du att hålla henne ovetande om vem hennes pappa är? Vad gör du för att hon ska börja acceptera sin pappa igen? Det är solklart att han vill ha en nära relation med sin dotter när dom äntligen fått kontakt och ditt jobb är att underlätta umgänge. Hur ofta träffar hon honom och hur länge?

Vad hade du gjort om det var din sambo hon hade såna känslor för?
    Varför vi har valt att inte berätta, det har inte varit aktuellt för våran familj..
    Jag kämpar för att underlätta en relation mellan far och dotter, som HAN motarbetar genom att stressa fram... Dom träffas varannan lördag för att få igång ett umgänge men min dotter tvärvägrar och tvinga henne det kan jag inte...
    Både hans och mitt ombud, kontaktpersoner och familjerätt ser hur mkt jag kämpar och hur mkt han kämpar för att gå emot henne.. Han ville från början inte ha  ett umgänge med min dotter utan blev "intvingad" i det av sin familj.
    Detta har han själv berättat så det finns inte något genuint intresse utan det handlar om att vinna för honom nu när han har lagt ut så mkt pengar på ombud osv. Detta är hans egna ord, finns dokumenterat och han har sagt detta inför dottern. Konstigt att hon inte vill veta av honom. Han är en hotfull och opålitlig människa som egentligen borde få hjälp med sina problem.
  • Anonym
    Onjisen skrev 2012-07-11 09:13:30 följande:
    Varför vi har valt att inte berätta, det har inte varit aktuellt för våran familj..
    Jag kämpar för att underlätta en relation mellan far och dotter, som HAN motarbetar genom att stressa fram... Dom träffas varannan lördag för att få igång ett umgänge men min dotter tvärvägrar och tvinga henne det kan jag inte...
    Både hans och mitt ombud, kontaktpersoner och familjerätt ser hur mkt jag kämpar och hur mkt han kämpar för att gå emot henne.. Han ville från början inte ha  ett umgänge med min dotter utan blev "intvingad" i det av sin familj.
    Detta har han själv berättat så det finns inte något genuint intresse utan det handlar om att vinna för honom nu när han har lagt ut så mkt pengar på ombud osv. Detta är hans egna ord, finns dokumenterat och han har sagt detta inför dottern. Konstigt att hon inte vill veta av honom. Han är en hotfull och opålitlig människa som egentligen borde få hjälp med sina problem.
    Inte aktuellt? Barnet har en annan pappa och genom att hålla barnet ovetande så har ett trauma skapats. Har barnpsykolog varit med och hjälpt gällande hur barnet ska få kännedom om sin riktiga pappa och hur ni bör agera för att skapa minsta möjliga problem i deras relation?

Vad lite dom får träffar... Inte konstigt barnet vägrar. Sköt det som en inskolning på dagis så går det bättre. Inte fasen blir en liten trygg med en person som de träffar 2 ggr/månad. Se till att föreslå 4-5 ggr/vecka under en period så kommer det säkert gå bättre.

Du är slyldig att göra ditt yttersta och "tvinga" barnet. Dvs, se till att barnet inte tror h*n kan komma undan genom att vägra. Precis som barnet inte kan vägra att borsta tänderna, vägra gå till förskolan osv precis lika lite kan barnet vägra umgänge.

Vad han har velat från början spelar ingen roll. Han vill ha umgänge nu och barnet har rätt till det.

Man anlitar inte ombud om man inte vill ha umgänge.

Din åsikt. Uppenbarligen har tr en annan.
  • Anonym (får jag)
    Onjisen skrev 2012-07-11 09:13:30 följande:
    Ok tack jag skriver sen{#emotions_dlg.flower}
    Anonym skrev 2012-07-11 09:34:54 följande:
    Inte aktuellt? Barnet har en annan pappa och genom att hålla barnet ovetande så har ett trauma skapats. Har barnpsykolog varit med och hjälpt gällande hur barnet ska få kännedom om sin riktiga pappa och hur ni bör agera för att skapa minsta möjliga problem i deras relation?

Vad lite dom får träffar... Inte konstigt barnet vägrar. Sköt det som en inskolning på dagis så går det bättre. Inte fasen blir en liten trygg med en person som de träffar 2 ggr/månad. Se till att föreslå 4-5 ggr/vecka under en period så kommer det säkert gå bättre.

Du är slyldig att göra ditt yttersta och "tvinga" barnet. Dvs, se till att barnet inte tror h*n kan komma undan genom att vägra. Precis som barnet inte kan vägra att borsta  tänderna, vägra gå till förskolan osv precis lika lite kan barnet vägra umgänge.

Vad han har velat från början spelar ingen roll. Han vill ha umgänge nu och barnet har rätt till det.

Man anlitar inte ombud om man inte vill ha umgänge.

Din åsikt. Uppenbarligen har tr en annan.
    Allt du skrivit är sjukt...du har ingen aning om hur det är.......

hahahaha du skriver han vill ha umgänge nu och barnet har rätt till de

du barnet hade rätt till det redan fån början.......

skyldig att tvinga barn .....aldrig......

detta är pappans fel.....thats it

gå o skala banan nånstansFoten i munnen
  • Anonym
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 10:17:52 följande:
    Ok tack jag skriver sen{#emotions_dlg.flower}
    Allt du skrivit är sjukt...du har ingen aning om hur det är.......

hahahaha du skriver han vill ha umgänge nu och barnet har rätt till de

du barnet hade rätt till det redan fån början.......

skyldig att tvinga barn .....aldrig......

detta är pappans fel.....thats it

gå o skala banan nånstansFoten i munnen
    Du har så fel... tr tvingar barn till umgänge.

Du kan få en chock när slutliga domen faller.
  • Anonym (får jag)
    Anonym skrev 2012-07-11 11:03:04 följande:
    Du har så fel... tr tvingar barn till umgänge.

Du kan få en chock när slutliga domen faller.
    domen kom det var pappan som fick chocken{#emotions_dlg.djavulsk}
    inget umgänge:)Guld i mun
  • Anonym
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 11:08:44 följande:
    domen kom det var pappan som fick chocken{#emotions_dlg.djavulsk}
    inget umgänge:)Guld i mun
    I ojnisens situation (som är den jag skrivit om) har pappan fått umgänge....
  • Anonym (får jag)
    Anonym skrev 2012-07-11 11:10:36 följande:
    I ojnisens situation (som är den jag skrivit om) har pappan fått umgänge....
    men dotter vill inte träffa pappan

vad ska tr göra tvinga barnet hela lite?

det funkat inte så...jag vet tro mig jag vet 
  • Anonym (får jag)
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 11:12:16 följande:

hela livet ska det stå:)
  • Kjell2
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 11:12:16 följande:

Nej, bara formellt till 18, sen bestämmer barnet själv, När barnet hamnar i tonåren brukar man släppa all verkställigheter om barnet vägrar och framförallt ta stor hänsyn till barnets vilja vid en tvist,.

Men, ja, även om ett litet barn inte vill så kan domstolen i extremfall begära verkställighet av en fastställd dom via t ex polishämtning.

Domstolen kan anse att även om inte barnet vill nu så är det långsiktgt bra för barnet att bygga upp en relation.

Vi tvingar barn att göra massor som de inte vill men som vi tycker är bra på långsikt, t ex tandläkare, sprutor, sovdags, mat. I vissa fall går till och med myndigheter in, tex skola. Även om ett barn inte vill gå i skola så tvingas de dit i, i många fall av föräldrarna men i extremfall via myndighet.
  • Anonym (får jag)
    Kjell2 skrev 2012-07-11 13:24:00 följande:
    Nej, bara formellt till 18, sen bestämmer barnet själv, När barnet hamnar i tonåren brukar man släppa all verkställigheter om barnet vägrar och framförallt ta stor hänsyn till barnets vilja vid en tvist,.

Men, ja, även om ett litet barn inte vill så kan domstolen i extremfall begära verkställighet av en fastställd dom via t ex polishämtning.

Domstolen kan anse att även om inte barnet vill nu så är det långsiktgt bra för barnet att bygga upp en relation.

Vi tvingar barn att göra massor som de inte vill men som vi tycker är bra på långsikt, t ex tandläkare, sprutor, sovdags, mat. I vissa fall går till och med myndigheter in, tex skola. Även om ett barn inte vill gå i skola så tvingas de dit i, i många fall av föräldrarna men i extremfall via myndighet.
    du har fel....polishämtning sker bara om mamman vägrar lämna ifrån sig barnet!

Har inget med att polisen bär ut barnet skrikande o lämnar till pappan...om barnet inte vill....det funkar inte så

• Kjell2
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 13:27:03 följande:

Har inget med att polisen bär ut barnet skrikande o lämnar till pappan...om barnet inte vill....det funkar inte så

Säger du att det är så har du säkert rätt.
  • Anonym (får jag)
    Anonym skrev 2012-07-06 10:41:32 följande:
    Den 12e är det dags.

För första gången i mitt liv ska jag till en tingsrätt.
    Pappan vill ha GV.
    Samt bestämt UG.

Någon som har tips och råd, eller kan berätta hur det kommer gå till?
    Är livrädd. 

Tacksam för snabba svar! 
    hur har det gått ts?
  • Anonym
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-11 13:27:03 följande:

Okej... Får man fråga åldern på ditt barn?
  • Anonym
    Anonym (får jag) skrev 2012-07-12 22:40:16 följande:
    hur har det gått ts?
    pappan tog tillbaka sitt yrkande om gemensamvårdnad tills vidare.
    Så det kommer bli vårdnadsutredning, va nu det är.. :S 
  • Anonym (Xxxxx)
    Anonym skrev 2012-07-13 10:07:32 följande:
    pappan tog tillbaka sitt yrkande om gemensamvårdnad tills vidare.

Så det kommer bli vårdnadsutredning, va nu det är.. :S 

Socialtjänsten/familjerätten gör en utredning och skriver ett utlåtande som rätten får ta del av. De kommer att prata med er båda. Lycka till!
  • Anonym (Xxxxx)

Vad jag minns så är det utlåtandet en mycket viktig del av underlaget då rätten sedan beslutar i målet, men den är inte bindande på något sätt och kan frångås om rätten kommer fram till något annat eller parterna enas om annat. Lycka till igen :).

Svar på tråden Stämning/tingsrätt