• Canie

Syddes du i underlivet vid första vaginala förlossningen?

Nyfiken på hur vanligt det är att vi tjejer spricker vid förlossning.

Quiz
    Du måste logga in för att besvara ett quiz.
  • Svar på tråden Syddes du i underlivet vid första vaginala förlossningen?
  • Siie

Två förlossningar, inga stygn, inga bristningar eller sår :)

• hannis

Japp, 6 stygn. 3 inre och 3 yttre. Har inga bestående besvär alls av förlossningen.

• Ramborg

Sfinkterruptur grad 3, syddes av läkare assisterad av barnmorska under ca 45 minuter, inte återställd efter 10 månader. Ingen aning hur många stygn det var. Men det var många.

42.
  • SCW

Löpande stygn mellan 20-30, BM var inte riktigt säker eftersom hon slutat räkna i nåt skede, en timme sydde hon. Yttre stygn kommer jag inte ihåg, de var iaf tvungna att göra ett snedklipp. Läkaren sa att det märks att jag tränat mycket och att musklerna spjärnade emot när barnet skulle ut. Fick inga besvär,  sex veckor senare löptränade jag igen. Det ser väl inte riktigt ut som tidigare där nere, men inget jag inte kan leva med.Flört

• Anonym

min första förlossning & jag fick 2 skrubbsår vid de inre blygdläpparna som blev ett stygn i varje. sprack dock inget nedtill.

• Anonym (Trasigt)

Klipptes men sprack ändå både ute och inne. Jag krystade på kommando men utan press eller verktyg. Jag kan fortfarande inte ha sex (8 mån efter) utan måste avbryta pga smärta nära "ingången".

• FjärilVingad73

Sprack rejält med första barnet, och fick vara på OP i 2 timmar efter förlossningen...

Your beliefs don't make you a better person, your behavior does!
  • Anonym (Polly)

sprack pyttelite och fick sy 3 små stygn, inget jag lider av

• Anonym

Nej, syddes inget. Krystade en timme så barnet åkte in och ut en hel del och töjde mig. Däremot så fick bäckenbotten ta en hel del stryk av den långa krystfasen och det tog över 6 månader innan jag kunde knipa ordentligt.

• Sofie 943

6 stygn, 3st på 2 olika ställen, sydde de först 3, sen medan de andra 3 syddes gick de första 3 upp. Inte direkt kul kan jag lova. 

Svar på tråden Syddes du i underlivet vid första vaginala förlossningen?