• Caaarroo

    Katten attackerade mig när sonen skrek!

    Hej! 

    Det är såhär, jag har en son som är åtta månader, och två katter en ena är 4 år och jag har haft henne sen hon var 8 veckor.

    Nu till det som har hänt, i morse så ramlade min son och slog sig och han blev jättejätte ledsen, GALLSKREK. Så jag löft snabbt upp honom och försökte trösta, från ingenstans så kommer katten och attackerar mig, hon klöser sig fast i mina ben och biter allt vad hon orkar fräser och skriker, morrar ja är helt galen så jag försökte sparka bort henne, men hon gick till attack igen, som tur var hade inte sambon åkt till jobbet än så han fick tag i henne, fick lyfta henne i nackskinnet och bära ut henne på balkongen då hon var helt galen..

    Nu till frågan? Vad ska jag göra? Hon har ALDRIG visat nån aggressivitet förut , och efter att det här hände så går hon bara runt och morrar och trycker i ett hörn. 

    Vad ska jag göra? Alltså mina ben är sönderrivna med stora djupa sår, jag är livrädd för att hon ska gå på sonen, men det var som att hon skyddade honom mot mig, eftersom att han grät i min famn och då kanske hon trodde att jag gjorde illa honom. Jag vågar inte chansa och hon har inte fått vara i närheten av vår son på hela dagen, men det känns så grymt att avliva henne men jag har redan hört runt om någon utan barn kan tänkas ta henne!

    Det är ju trots allt min första "bebis" och hon ligger mig varmt om hjärtat och det är inte att BARA avliva en familjemedlem även om jag funderar på att göra det efter det här beteendet. Ska till veterinären med henne i morgon!

    Tips tack och gärna om någon har varit med om något liknande! Tack på förhand 

  • Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!
  • Krafs
    morbidyouth skrev 2012-07-29 01:34:40 följande:
    Krafs: tycker ändå du uttrycker dig otroligt klantigt, speciellt i en tråd där människor älskar katter. Metafor eller inte.
    Tråden ligger under säkerhet och handlar om en katt som oprovocerat attackerat sin matte. Att det finns kattälskare i tråden ser jag inte speciellt relevant.
    Hade tråden legat under något relaterat till katter hade jag kanske omvärderat.
    morbidyouth skrev 2012-07-29 01:37:44 följande:
    Krafs: och man behöver inte döda ett liv bara för att skydda sina nära och kära. Som sagt, man kan omplacera..
    Det beror helt på omständigheterna. I TS fall tycker jag katten verkar opålitlig. Den har redan gjort ett utfall, vad är det som säger att den inte kommer göra det igen - omplacerad eller ej.

     
  • Kattdamen
    Krafs skrev 2012-07-29 08:59:24 följande:
    Tråden ligger under säkerhet och handlar om en katt som oprovocerat attackerat sin matte. Att det finns kattälskare i tråden ser jag inte speciellt relevant.
    Hade tråden legat under något relaterat till katter hade jag kanske omvärderat.

    Det beror helt på omständigheterna. I TS fall tycker jag katten verkar opålitlig. Den har redan gjort ett utfall, vad är det som säger att den inte kommer göra det igen - omplacerad eller ej.

     
    Fast det behöver inte vara oprovecerat.
    En kopp te, tack.
  • EnGladPingvin
    Krafs skrev 2012-07-29 08:59:24 följande:
    I TS fall tycker jag katten verkar opålitlig. Den har redan gjort ett utfall, vad är det som säger att den inte kommer göra det igen - omplacerad eller ej.

     



    Katten reagerade uppenbarligen på barnets skrik och ts kommer säkerligen att vara uppmärksam på hur katten reagerar i fortsättningen. Det finns flera sätt att hantera situationen som inte innebär att avliva en älskad familjemedlem. Skulle katten omplaceras till ett hem utan små barn finns ingen anledning att tro att katten kommer attackera någon där. Tar man bort det som triggade attacken är inte risken större än med någon annan katt.
  • V79
    morbidyouth skrev 2012-07-29 01:37:44 följande:
    Krafs: och man behöver inte döda ett liv bara för att skydda sina nära och kära. Som sagt, man kan omplacera..

    Jag är djurvän och har alla möjliga sorters djur, men om jag skulle bli tvungen av nån anledning göra mig av med mina djur så skulle jag aldrig utsätta två av mina katter för en omplacering utan välja att avliva dom. Alla mår inte bra av att flytta, endel klarar inte alls av stressen med att flytta varför då omplacera? Jag anser att som djurägare ansvarar man att se till sitt djurs bästa oavsett och även om det innebär att avliva djuret. Kan även tillägga att mina barn går faktiskt före djuren, sen kommer djuren och sist jag och sambon.
    Bf 25/1-13
  • V79
    Vimsmaja skrev 2012-07-28 21:59:50 följande:
    Jag tror inte katten försökte skydda din son, jag tror den helt enkelt fick ett rejält stresspåslag av skriket och flög på dig som en överslagshandling för att minska stressen. Mina katter kan börja bråka med varandra när mina barn skriker, och jag hade marsvin som slogs med varandra när katten var utanför buren så det var nog stress och rädsla, ett barnskrik låter ju inte helt olikt ett kattskrik. Det är nog bara att ha koll så den inte flyger på barnet om det skulle hända igen, men ju mer van katten blir med barnet destå bättre går det skulle jag tro.

    Jag håller faktiskt med jag tror katten blev stressad istället för att skydda barnet. Det är väldigt bra om ni håller extra koll och skulle något hända igen så får bi kanske ta och omplacera katten till någon utan barn ifall katten skulle klara av och må bra av en oplacering.
    Bf 25/1-13
  • Krafs
    Kattdamen skrev 2012-07-29 09:08:36 följande:
    Fast det behöver inte vara oprovecerat.
    EnGladPingvin skrev 2012-07-29 09:23:26 följande:
    Katten reagerade uppenbarligen på barnets skrik och ts kommer säkerligen att vara uppmärksam på hur katten reagerar i fortsättningen. Det finns flera sätt att hantera situationen som inte innebär att avliva en älskad familjemedlem. Skulle katten omplaceras till ett hem utan små barn finns ingen anledning att tro att katten kommer attackera någon där. Tar man bort det som triggade attacken är inte risken större än med någon annan katt.
    Ni antar samma sak, att det var skiket som triggade utbrottet. Om nu så var fallet (vilket inte alls är uppenbart), så är det ju tydliga tecken på att katten inte mår bra. En frisk, normal katt reagerar inte så.

    Återigen, som ansvarig kattägare så får man faktiskt se till omgivningens välbefinnande före kattens och sitt egna.
  • EnGladPingvin
    V79 skrev 2012-07-29 10:00:09 följande:
    Jag är djurvän och har alla möjliga sorters djur, men om jag skulle bli tvungen av nån anledning göra mig av med mina djur så skulle jag aldrig utsätta två av mina katter för en omplacering utan välja att avliva dom. Alla mår inte bra av att flytta, endel klarar inte alls av stressen med att flytta varför då omplacera? Jag anser att som djurägare ansvarar man att se till sitt djurs bästa oavsett och även om det innebär att avliva djuret. Kan även tillägga att mina barn går faktiskt före djuren, sen kommer djuren och sist jag och sambon.



    Fast många katter klarar omplacering utan problem. Så varför utgå från att det inte kommer gå bra? Var jag tvungen att göra mig av med någon av våra katter skulle jag ge omplacering ett försök. Aldrig att jag skulle avliva dem utan att ge dem en chans. Både mina föräldrar och min bror har omplaceringar. Tog bara några dagar så var det som att de alltid bott där. Vi har två katter som är uppvuxna tillsammans så för vår del skulle det nog handla om att omplacera dem tillsammans även om det skulle krossa mitt hjärta. Precis som du säger är det mitt ansvar att se till deras bästa.
  • Kattdamen
    Krafs skrev 2012-07-29 10:28:32 följande:
    Ni antar samma sak, att det var skiket som triggade utbrottet. Om nu så var fallet (vilket inte alls är uppenbart), så är det ju tydliga tecken på att katten inte mår bra. En frisk, normal katt reagerar inte så.

    Återigen, som ansvarig kattägare så får man faktiskt se till omgivningens välbefinnande före kattens och sitt egna.
    Varför skulle inte en frisk katt reagera på det viset?
    En kopp te, tack.
  • V79
    EnGladPingvin skrev 2012-07-29 10:37:45 följande:
    Fast många katter klarar omplacering utan problem. Så varför utgå från att det inte kommer gå bra? Var jag tvungen att göra mig av med någon av våra katter skulle jag ge omplacering ett försök. Aldrig att jag skulle avliva dem utan att ge dem en chans. Både mina föräldrar och min bror har omplaceringar. Tog bara några dagar så var det som att de alltid bott där. Vi har två katter som är uppvuxna tillsammans så för vår del skulle det nog handla om att omplacera dem tillsammans även om det skulle krossa mitt hjärta. Precis som du säger är det mitt ansvar att se till deras bästa.

    Jag har också haft omplaceringar, en gick inte alls dem stackars katten klarade inte av att flytta och de andra två gick bra. Jag är så pass van att jag kan avgöra vad som är bäst för mina djur.
    Bf 25/1-13
  • EnGladPingvin
    V79 skrev 2012-07-29 11:49:06 följande:
    Jag har också haft omplaceringar, en gick inte alls dem stackars katten klarade inte av att flytta och de andra två gick bra. Jag är så pass van att jag kan avgöra vad som är bäst för mina djur.



    Ok, då missförstod jag dig. Jag uppfattade det som att du var emot omplacering generellt, att du oavsett katt inte skulle omplacera för att det finns en risk att de inte skulle klara det.
  • Wimlan

    Jag fungerade som jourhem för katter ett par år, dvs katter som blivit akut omhändertagna och som sedan skall omplaceras vidare till en egen familj. Katterna bodde hos oss en kortare period för att slippa bo i bur på katthem. Jag har enbart positiva erfarenheter av omplaceringar och har varit inblandad i ganska många. Katter hanterar det. Däremot kan det vara så att en katt verkligen inte trivs i ett visst hem, oftast i samband med nån förändring, t ex nya barn, nya katter, ny sambo... Då kan det vara bättre för alla att försöka omplacera katten. Jag är ganska bestämd när det gäller barn och djur. Djur ska vara och uppträda som friska när man har småbarn, punkt slut! Det är en stor påfrestning för många djur att ha skrikiga barn runt sig och far de illa av det, inte klarar stressen av normalt barnbeteende, ska man skilja barnet och djuret åt. Sen är det ju alltid en bedömningsfråga - vart går gränsen för "att inte klara av" och vad kan man förvänta sig att ett djur "ska stå ut med" innan det kan sägas normalt att försvara sig? Tycker TS verkar vettig och har agerat adekvat. Önskar lycka till och går här och hoppas att allt ska fungera fint med min vuxna omplaceringskatt och min nya bebis som kommer om ca två veckor...

  • V79
    EnGladPingvin skrev 2012-07-29 11:54:51 följande:
    Ok, då missförstod jag dig. Jag uppfattade det som att du var emot omplacering generellt, att du oavsett katt inte skulle omplacera för att det finns en risk att de inte skulle klara det.

    Jag är absolut inte emot omplaceringar, tycker tvärt om att det är superbra att ta en omplacering istället för kattunge eller hundvalp för den delen då det finns så otroligt många fina vuxna djur som behöver nytt hem. Hundar tex väljer jag alltid att ta omplacering istället för valp.
    Bf 25/1-13
  • Krafs
    Kattdamen skrev 2012-07-29 10:49:10 följande:
    Varför skulle inte en frisk katt reagera på det viset?
    De flesta antaganden jag gör är grundande på empiri. Hur gör du själv?
  • morbidyouth

    Krafs: du utrycker dig ända dåligt och opassande. Tyckte du betedde dig respektlöst, men efter att jag påpekade det så har du börjar skriva mer som en vuxen människa, så någonting hände i din hjärna iaf eftersom att du ändrade beteende, vilket är positivt för alla härinne.

    Man behöver inte hålla med om allt som sägs för att vara sina medmänniskor till lags men man kan respektera andra,

  • Krafs
    morbidyouth skrev 2012-07-30 12:30:52 följande:
    Krafs: du utrycker dig ända dåligt och opassande. Tyckte du betedde dig respektlöst, men efter att jag påpekade det så har du börjar skriva mer som en vuxen människa, så någonting hände i din hjärna iaf eftersom att du ändrade beteende, vilket är positivt för alla härinne.

    Man behöver inte hålla med om allt som sägs för att vara sina medmänniskor till lags men man kan respektera andra,
    Oj. Klättra ner från hästen, jag är densamme som innan.

    Återigen, hade det varit ett kattforum hade jag uttryckt mig något smidigare.  
  • morbidyouth

    Jaja, vill du inte respektera andra människor så är det upp till dig, men då kan du inte räkna med att bli respekterad tillbaks.
    Kattforum eller inte, det handlade FORTFARANDE om en katt som attackerade TS eller hur? Sluta vara så otroligt barnslig.

  • Krafs
    morbidyouth skrev 2012-07-30 13:21:44 följande:
    Jaja, vill du inte respektera andra människor så är det upp till dig, men då kan du inte räkna med att bli respekterad tillbaks.
    Kattforum eller inte, det handlade FORTFARANDE om en katt som attackerade TS eller hur? Sluta vara så otroligt barnslig.
    Det stämmer utomordentligt att det tråden handlar om en katt som attackerade sin matte. Det är ju precis min poäng. Vad försöker du få fram? Har du glömt bort vad vi diskuterade?
  • morbidyouth

    Ja, och som TS skrev så älskar hon sin katt. Tycker inte du det är respektlöst att då skriva att man ska micra katten direkt? Metafor eller inte, du uttryckte dig jävligt dåligt. Och även alla andra som skriver härinne i denna tråden verkar vara djurvänner.

    Tycker det är synd att du ens argumenterar och inte ser det själv. Men det är väl bara jag. Jag skulle inte gå in på en tråd där någon skriver tex om en hund som dom älskar men nu har betett sig konstigt och skriva "skjut hunden i pannan! Se det som en metafor" ... Otroligt respektlöst, hundforum eller inte.

  • Fredrik787

    Vår katt kommer och markerar och biter lite nätt om jag och min sambo små krams eller smäbrottar. Det händer att jag och min sambo gör så och om min sambo skriker till kommer katten och biter lätt och markerar på den av oss som är högljud. Tror att katten tänker att det är bråk och den som låter högst är argast och ska skydda den andra parten som hon antagligen tror får stryk. Slutar man att vara högljud slutar katten och går iväg. Funkar även att ställa sig i rummet själv och skrika högt aj och om katten inte finns i det rummet kommer hon snabbt till undsättning men stannar upp och för inget när hon ser att man är ensam.

    Jag tror din katt bara skyddar ditt barn och skulle det hända igen så prova att backa bort från sitt barn då kanske katten inte anfaller om hon ser att faran för barnet backar, för katten tror nog att barnet far illa av dig och inte av sig själv

Svar på tråden Katten attackerade mig när sonen skrek!