• Flo

TIPS! Riktigt billig mat!

Vi hade tänkt försöka leva lite billigare eftersom jag nyligen insåg att vi lägger ut alldeles för mycket pengar på mat varje månad. Tanken är väl att varje portion ska kosta max 30 kronor. 

Kom gärna med tips här!
    Alla förslag är välkomna, länkar, recept och kokböcker! 

PS. Kom inte med förslag såsom "storpack hjälper i längden" eller "köp kort utgångsdatum".
    Jag efterlyser endast maträtter som kostar max ca 30 kronor per portion med ingredienser till dess ordinarie pris. 

• Svar på tråden TIPS! Riktigt billig mat!
  • Linda5

ICA tar 45:- för 3 pkt kaffe denna vecka. Brukar vara 1-2 ggr/år som man får tag i Gevalia för 15:-/pkt så jag har bunkrat i massor.

• Linda5
    stjärnmamman skrev 2013-12-14 19:38:29 följande:
    30kr/ person tycker inte jag är billigt

• Linda5

Willys har kycklingklubba denna veckan för 9:95/kg. Går att använda till både grillad o kokt med currysås.
    Brukar vara 4 klubbor/kg det blir mycket kött. dvs 10:- kyckling, 3:- för ris, 500g frusna grönsaker 7:-, currysås 5:-. Detta blir 4 stora portioner för 25:- Enligt många här på fl så ska det räcka till 8 portioner men inte i vår familj.

• Gardenia

Asiatisk mat kan också vara rätt billigt per portion eftersom maten består av mycket grönsaker och mindre kött. Kör wokat eller stekt ris (som kan göras nästan hur billigt man vill), nudelsoppor och då menar jag inte snabbnudlar utan en skål med både kött och grönsaker i. Vietnamesiska vårrullar med chili- eller fisksåsdip (är som vietnamesernas svar på tacos och fisksåsen är mycket godare än det låter) är fräsch mat och kan också göras billig eller dyr.

• miliahty

är student och lever på rätt tight budget för tillfället. här är mina bästa tips på nyttig, god och relativt billig mat:

* bönor, linser och kikärtor kan man göra mycket med. billigt protein och gott i grytor. 500 g krossade tomater, 500 g kidneybönor, 1 lök, 1 vitlöksklyfta, 1 paprika och lite chilipulver och spiskummin så har du fyra portioner chili sin carne för 9 kr/portionen.

* billiga färska grönsaker: vitkål, rotfrukter (morötter, potatis etc), lök.

* frysta grönsaker kan ligga länge och går att använda till mycket. en påse wokgrönsaker, en burk kokosmjölk och frysta räkor i stekpannan (obs, lägg alltid i räkorna i slutet, de blir sega om de får koka) = thaigryta på en kvart! 

* torsk, sej etc är relativt billigt och gott i soppor och grytor. kyckling brukar jag också köra på när affären har extrapris. det går lätt att svänga ihop en god kycklingwok eller gryta med lite stapelvaror som tomatkross, lök och grönsaker hemma.

* jag måste slå ett slag för att baka sitt eget bröd! det är INTE så jobbigt som det låter, och faktiskt rätt kul! och oändligat mycket billigare än att köpa påspaketerat i affären. jag brukar också frysa in mitt bröd, så håller det längre.

* ägg är både billigt, gott och nyttigt och kan användas på massor av sätt. omelett, äggröra, bakning, pannkakor, i spenatsoppan, i gratängen, i salladen, på mackan etc.

* havregrynsgröt är en billig och mättande frukost och kan varieras på många sätt. havregryn kostar runt 14kr/kg och kan användas till mycket.

kolla alltid kilopriset när du handlar. vill du ha lite kul kan du jämföra tuggummi och potatis ;) jag brukar också hålla utkik på affärernas erbjudanden och bunkra upp på varor som kan ligga länge, t.ex. lax, ost, och ägg.

en orolig själ är en levande själ
  • Paulina P P
    Flo skrev 2012-07-30 21:15:58 följande:
    Vi hade tänkt försöka leva lite billigare eftersom jag nyligen insåg att vi lägger ut alldeles för mycket pengar på mat varje månad. Tanken är väl att varje portion ska kosta max 30 kronor. 

Kom gärna med tips här!
    Alla förslag är välkomna, länkar, recept och kokböcker! 

PS. Kom inte med förslag såsom "storpack hjälper i längden" eller "köp kort utgångsdatum".
    Jag efterlyser endast maträtter som kostar max ca 30 kronor per portion med ingredienser till dess ordinarie pris. 
    Det är ju ingen sport. Jag tror faktiskt att alla luncher jag äter i veckorna kostar mellan 10 och 30 kronor/portion för det mesta. (äter rejäl lagad lunch).

Blodpudding Ärtsoppa som du gör på torkade ärtor - går på typ 5:-/portion Vitkål kostar bara ett par kronor kilot och håller jättelänge. Vi köpte ett stort huvud för 8:- som har räckt hur länge som helst. Gör vitkålssallad, vitkålssoppa, kålpudding eller dryga ut köttfärsröra med den. Om ni bor nära ett naturområde kan ni plocka nässlor och göra nässelsoppa. Hur gott som helst!
  • Paulina P P
    stjärnmamman skrev 2013-12-14 19:38:29 följande:
    30kr/ person tycker inte jag är billigt
    Verkligen inte.
  • kallebakom

kom ige är 30kr portion billigt ? finns pizzerior som har pizza på resturang för 29kr

• klyban

Det absolut bästa sättet och spara pengar i köket, det är att sluta slänga mat.
    Men 30:- portioner, så kan man äta på rätt bra, även nu ~5½ senare.

hur många meter var det?
  • Rambaldi

Mina tips:

Baka egen bröd, betydligt billigare än att köpa. Bröd som blir över går att frysa för att använda till krutonger till sallad, riva ner och använde istället för ströbröd i tex köttfärsbiffar. Alternativt så kan man skiva brödet innan man fryser det och använda till Bruschetta eller Toast.
    Tänk även på att pizzadeg med jäst går att göra i dubbel sats, dvs gör pizza av hälften och baka bröd av andra halvan.

Ha koll på styckningsdetaljerna, för att kunna fynda på kort datum eller passa på när det är nedsatta priser så bör man ha lite koll på vad man ska laga av köttet man köper. För att förenkla så kan man dela in kött i 3 kategorier:
    Grytkött: Högrev, Märgpipa, Nötbog 
    Stekar: Innerlår, Ytterlår, Fransyska, Rostbiff
    Finare delar: File, Biff, Entrecote, Rostas, Flankstek

En del av svårigheten med att köpa kött på kort datum är man måste ha en plan för vad man ska göra med det så att det inte blir dåligt. Taktiken är då att tillaga på en gång på rätt sätt för att kunna äta vid senare tillfälle.

Grytkött: enklaste sättet att göra Pulled Beef över natten, bara att googla på recept. Går att använda som alternativ till köttfärs i chili, tacos samt mycket mer.
    Som annat alternativ så kan man "nattbaka" kötten på låg temperatur och sedan kyla, skära upp och steka.

Stekar: Tillaga i ugn från recept och skiva tunt, kan även ätas kallt.

Finare delar: Pusta och skiva i portionsstorlek och frys in.

Puh,blev ett långt inlägg så jag pausar här :)

Har mycket mer att tipsa om, om intresse finns.

Svar på tråden TIPS! Riktigt billig mat!