är student och lever på rätt tight budget för tillfället. här är mina bästa tips på nyttig, god och relativt billig mat:
* bönor, linser och kikärtor kan man göra mycket med. billigt protein och gott i grytor. 500 g krossade tomater, 500 g kidneybönor, 1 lök, 1 vitlöksklyfta, 1 paprika och lite chilipulver och spiskummin så har du fyra portioner chili sin carne för 9 kr/portionen.
* billiga färska grönsaker: vitkål, rotfrukter (morötter, potatis etc), lök.
* frysta grönsaker kan ligga länge och går att använda till mycket. en påse wokgrönsaker, en burk kokosmjölk och frysta räkor i stekpannan (obs, lägg alltid i räkorna i slutet, de blir sega om de får koka) = thaigryta på en kvart!
* torsk, sej etc är relativt billigt och gott i soppor och grytor. kyckling brukar jag också köra på när affären har extrapris. det går lätt att svänga ihop en god kycklingwok eller gryta med lite stapelvaror som tomatkross, lök och grönsaker hemma.
* jag måste slå ett slag för att baka sitt eget bröd! det är INTE så jobbigt som det låter, och faktiskt rätt kul! och oändligat mycket billigare än att köpa påspaketerat i affären. jag brukar också frysa in mitt bröd, så håller det längre.
* ägg är både billigt, gott och nyttigt och kan användas på massor av sätt. omelett, äggröra, bakning, pannkakor, i spenatsoppan, i gratängen, i salladen, på mackan etc.
* havregrynsgröt är en billig och mättande frukost och kan varieras på många sätt. havregryn kostar runt 14kr/kg och kan användas till mycket.
kolla alltid kilopriset när du handlar. vill du ha lite kul kan du jämföra tuggummi och potatis ;) jag brukar också hålla utkik på affärernas erbjudanden och bunkra upp på varor som kan ligga länge, t.ex. lax, ost, och ägg.