• UWO BaraJag

Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?

Antal mammor som ammar sjunker både från år till år nu och med ökande ålder på barnet. Många ammar första veckan medan antalet som ammar vid 6 månader är betydligt lägre.
    Känns som många inom professionerna diskuterar men vad tror ni mammor? *lite nyfiken att höra åsikterna från dem de pratar om*

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-12 11:23
    Tusen tack för alla svar! Har läst alla. :)

Det är många som pratar om denna sjunkande amningsfrekvens men få röster som kan säga varför. Så när föreningen Amningshjälpen ska planera sina eventuella aktiviteter för 2013 ville jag höra från er mammor hur era upplevelser är.
    Svaren kommer inte sparas, inte citeras och inte anges från var uppgifterna kommer annat än "från mammor".
    Ville bara har er syn.

Mycken tack för engagemang!!!
  • Svar på tråden Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?
  • hannis

Amning har ju andra hälsofördelar än att bara skydda mot övervikt.

Amning förebygger tex bröstcancer hos mamman och är oerhört nyttigt för den lilla bebisens immunförsvar och mag/tarmsystem. Helammade bebisar får mycket sällan magsjuka eller blir förstoppade vilket ersättningsmatade ban inte är skyddade mot i samma utsträckning.

• Winterfell
    Majmamma1984 skrev 2012-09-15 10:08:17 följande:
    Jag tror att många ger upp för tidigt. Det är mycket lättare att gå och köpa ersättning än att stå ut de första 2-3 veckorna. Om inte det alternativet var lika lättillgängligt (fanns på färre ställen och var dyrare) så skulle nog fler amma.

Sen blir jag lite irriterad på de som inte tror de har nog med mjölk. Utdrivningsreflexen måste starta för att mjölken ska komma ordentligt. De tror att deras barn inte blir mätt och provar pumpa för att kolla "om de har nog med mjölk" och ser då att det kanske inte komemr så mycket. Mest troligt för att utdrivningsreflexen inte satt i gång.

Man måste vara avslappnad vid amning och så spänner brösten till efter en stunds sugande och det bara sprutar mjölk. Om jag är spänd så kommer det inget/lite.
    Men är du på riktigt? Ska ersättning vara svårtillgängligt och dessutom dyrare? 
    Förlåt mig, men du måste vara mer än lovligt.... ja.

Och hur kan man bli irriterad på folk för att de inte VET?

• Lavish
    skogsvitter skrev 2012-09-15 13:09:53 följande:
    Beräknat hur då?
    På att jämställt föräldraskap bygger på att föräldrarna tar lika mycket omsorg om sitt barn.
  • Lavish
    Natulcien skrev 2012-09-15 13:46:24 följande:
    Fast då definierar du nog jämställdhet annorlunda, eftersom vi är många i tråden som kan amma och ha ett jämställt föräldraskap samtidigt...
    ja kanske det, folk brukar ju gilla att kalla en sak för en annan när det låter bättre. Mamman tar allt med barnet = jämställt föräldraskap för mannen diskar ju.
  • Lavish
    Natulcien skrev 2012-09-15 13:52:16 följande:
    Men en enda familj räcker ju inte som vetenskapligt underlag...

Amning ger ett visst skydd mot övervikt, och barn som endast har ätit ersättning löper större risk för övervikt. Det är ett faktum.
    Men naturligtvis kan ammade barn, senare i livet, bli överviktiga om de antar en osund livsstil, precis som barn som ätit ersättning kan hålla sig i trim genom en sund livsstil.

Att löpa risk innebär ju inte att man med 100% säkerhet kommer att råka ut för något.
    Folk som cyklar utan cykelhjälm löper t.ex. större risk för att råka ut för skallskador i en cykelolycka än de som cyklar med hjälm. Det kan vi nog vara överens om. Men det betyder ju inte att alla som cyklar utan hjälm kommer att drabbas av skallskador... Är du med?
    Men det kan inte snarare vara så att vissa grupper i samhället är mer benägna att skippa amningen och även mer benägna till övervikt och dålig kosthållning? Att det är därifrån sambandet kommer?
  • skogsvitter
    Lavish skrev 2012-09-15 17:32:15 följande:
    På att jämställt föräldraskap bygger på att föräldrarna tar lika mycket omsorg om sitt barn.
    Ja, men per dag eller vaddå? Per månad? Eller under hur lång tidsperiod ska man räkna sådant för att det ska vara "giltigt" i jämställd bemärkelse? Jag vad räknas in i begreppet omsorg? Räknas inte männens roll bara för att de inte rent praktiskt kan amma?

Har inte de då istället andra aspekter av barnets omsorg? Eller de kanske inte är tillräckligt viktiga för att få räknas....?
  • Lavish
    skogsvitter skrev 2012-09-15 17:54:44 följande:
    Ja, men per dag eller vaddå? Per månad? Eller under hur lång tidsperiod ska man räkna sådant för att det ska vara "giltigt" i jämställd bemärkelse? Jag vad räknas in i begreppet omsorg? Räknas inte männens roll bara för att de inte rent praktiskt kan amma?

Har inte de då istället andra aspekter av barnets omsorg? Eller de kanske inte är tillräckligt viktiga för att få räknas....?
    Tja när vi snackar från dag 1 behövs det väl inte så många veckor för att etablera ett mönster. Det är en annan sak om barnet är äldre.

Min poäng är helt enkelt att har man förväntat sig ett jämställt föräldraskap och under de första månaderna upptäcker att amningen omöjliggör det blir man mer benägen att lägga ner amningen till fördel för matning som går att dela på.
  • Natulcien
    Lavish skrev 2012-09-15 17:33:24 följande:
    ja kanske det, folk brukar ju gilla att kalla en sak för en annan när det låter bättre. Mamman tar allt med barnet = jämställt föräldraskap för mannen diskar ju.
    Jaha, menar du att du hör till dem då, eller? Vilka är "folk"? För jag hoppas att du inte syftar på mig. Jag kallar inte vårt föräldraskap för jämställt för att det låter bättre, utan för att det är det. Helt enkelt.

Och om du tror att jag tar allt med barnet och min sambo enbart diskar så har du ju inte förstått någonting av det jag har skrivit. Det handlar helt enkelt om att vi inte räknar på att vi ska göra exakt lika mycket med barnet varje dag, för det tror jag ingen gör. Man delar ju upp allt, och vissa dagar tar jag hand om sonen mer än sambon, andra dagar är det tvärtom. Hur kan det vara så obegripligt..?

Måste man hålla på och räkna minuter så är man ganska långt ifrån jämställdhet, anser jag...
  • Natulcien
    Lavish skrev 2012-09-15 17:34:11 följande:
    Men det kan inte snarare vara så att vissa grupper i samhället är mer benägna att skippa amningen och även mer benägna till övervikt och dålig kosthållning? Att det är därifrån sambandet kommer?
    Det är ett samband som jag också har hört nämnas förr, ja. Det kan naturligtvis spela roll också.
  • enbär
    Lavish skrev 2012-09-15 17:32:15 följande:
    Men då har ju de flesta inte ett jämställt föräldraskap förrän båda föräldrarna börjar jobba och barnet är på dagis enligt dig. Här på FL läser jag titt som tätt om familjer där båda föräldrarna varit hemma första halvåret på heltid. I min värld existerar inte det, det är alltid en förälder i taget som är hemma. Vissa tar halva veckor var men även det är ovanligt eftersom det inte funkar att jobba 50%. Så en förälder är hemma först, dvs tar mest omsorg om barnet = ojämställt föräldraskap. Sen byter man efter kanske 10 månader och den andra föräldern är hemma och tar mest omsorg om barnet = ojämstält föräldraskap. Detta helt oberoende av om man ammar eller inte. 
  • Lavish
    Natulcien skrev 2012-09-15 18:34:14 följande:
    Jaha, menar du att du hör till dem då, eller? Vilka är "folk"? För jag hoppas att du inte syftar på mig. Jag kallar inte vårt föräldraskap för jämställt för att det låter bättre, utan för att det är det. Helt enkelt.

Och om du tror att jag tar allt med barnet och min sambo enbart diskar så har du ju inte förstått någonting av det jag har skrivit. Det handlar helt enkelt om att vi inte räknar på att vi ska göra exakt lika mycket med barnet varje dag, för det tror jag ingen gör. Man delar ju upp allt, och vissa dagar tar jag hand om sonen mer än sambon, andra dagar är det tvärtom. Hur kan det vara så obegripligt..?

Måste man hålla på och räkna minuter så är man ganska långt ifrån jämställdhet, anser jag...
    Såklart är det inte ojämställt om en spenderar 59 min med barnet och den andra 63.

Men snackar vi 45 mot 105 min i genomsnitt utslaget över tid, så ja, då är det inte jämställt.

Att räkna tid är det sättet man brukar använda inom forskning. T,ex hur många minuter hushållsarbete varje part gör eller hur många minuter man spenderar med sitt barn.

Vilket objektivt mätinstrument skulle du annars föreslå? För bara att ni känner er jämställda räcker ju inte, då kan ett par där kvinnan sköter allt hushållsarbete, allt med barnen och arbetar heltid kunna kalla sig jämställda för att de känner sig så.
  • Mörksuggan
    Majmamma1984 skrev 2012-09-15 10:08:17 följande:
    Jag tror att många ger upp för tidigt. Det är mycket lättare att gå och köpa ersättning än att stå ut de första 2-3 veckorna. Om inte det alternativet var lika lättillgängligt (fanns på färre ställen och var dyrare) så skulle nog fler amma.

de första 2-3 veckorna!?! Det är inga problem. Att stå ut i 6 månader eller mer är desto mer krävande... och angående tillgänglighet och pris. Det är inte cigaretter vi pratar om här, utan mat till spädbarn.
    Man ska inte tro på allt som är sant...
  • Nattyrock

Jag ville verkligen amma. Satt dygnet runt i en vecka. Sorken blev inte mätt. Började att amma ca 15 min före ersättningen men han åt ändå en hel portion ersättning varje gång. Testade pumpa, kom inget. Till slut, efter sex veckor av kämpande så blev han så arg varje gång jag tog fram bröstet, vi båda visste att det inte kom nåt men jag försökte ändå, men där stoppade vi och han saknade det aldrig, letade aldrig efter bröstet eller nåt, han blev egentligen mer nöjd. Men jag ville verkligen, kände mig som den sämsta mamma som inte kunde ge mitt barn mat men med tiden blev det bättre, jag visste ju att han fick i sig vad han behövde ändå!

• Nattyrock

Vet inte om amning ligger i släkten? Min mamma kunde aldrig erbjuda någon av sina fyra ungar en enda full måltid med bröstmjölken, min syster kunde amma men "orkade" inte så länge så gav väl upp efter ca 3-4 mån.

• vargaa

Jag tycker att det viktigaste syftet med amning är att barnet får en fullgod kost och alla antikroppar och liknande via den, närheten och det naturliga sugbehovet (barnets naturliga beteende och behov) tillgodoses på ett naturligt sätt, och dessutom skulle jag tycka att det vore fruktansvärt om mänskigheten slutade så tragiskt så att vi inte ens kan föda upp vår egen avkomma längre. För ingen vet vilka omständigheter vi kommer att leva under i framtiden. Kanske kan det vara bra om vi kan amma våra egna barn. Iaf tycker jag att det är en tragisk och väldigt obehaglig tanke att vi skulle förlora den förmågan.

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
  • AnnaLovisa
    vargaa skrev 2012-09-16 15:21:53 följande:
    Jag tycker att det viktigaste syftet med amning är att barnet får en fullgod kost och alla antikroppar och liknande via den, närheten och det naturliga sugbehovet (barnets naturliga beteende och behov) tillgodoses på ett naturligt sätt, och dessutom skulle jag tycka att det vore fruktansvärt om mänskigheten slutade så tragiskt så att vi inte ens kan föda upp vår egen avkomma längre. För ingen vet vilka omständigheter vi kommer att leva under i framtiden. Kanske kan det vara bra om vi kan amma våra egna barn. Iaf tycker jag att det är en tragisk och väldigt obehaglig tanke att vi skulle förlora den förmågan.

Jag tycker verkligen inte att statistiken tyder på att kvinnorna i Sverige håller på att förlora förmågan att amma! Vi är ju fortfarande i top bland i-länderna. Bara för att amning är det sätt som naturen gett oss för att mata våra barn(och det bästa sättet), behöver det inte betyda att det är det enda bra sättet. Det är inte som om kvinnor "förr" hade lättare för det här med amning, men de hade inget alternativ, så de fick börja med fast föda tidigare eller använda amma eller i värsta fall ge nåt halvtaskigt ihopkok som ersättning. Det är ju helt jädra fantastiskt att vi lever 2012 och har alternativ!
Svar på tråden Varför tror du att amningsfrekvensen minskar?