• Karisma

Hjälp med hur jag kan utnyttja mina träningsredskap.

Hej,

Fick barn för 5mån sen och har nu en övervikt på 30kg som måste bort.

Hemma har jag:
    motionscykel,
    löpband (dyrare modell med olika program samt pulsband),
    roddmaskin och
    en massa träningsdvder,
    hopprep,
    gummiband med handtag (vet inte vad de heter).
    Finns även en lång trapp att springa upp/nerför nära mitt hem.
    De flesta träningsdvderna är från biggest loser (har 2kg vikter som jag använde till dem).

tex dessa

">

.

">

Vill se snabba resultat så jag tränar gärna hårt när jag ändå tränar. 

Hur ska jag lägga upp träningen? Hur långa/många tränigspass och hur ska jag mixa dem för bästa resultat? På löpbandet tex var bör pulsen ligga när jag tränar för bästa resultat? (är 30år) Har ingen möjlighet att åka till gymmet.

/Kristina

• Svar på tråden Hjälp med hur jag kan utnyttja mina träningsredskap.
  • Träningsexpert Elmina

Lyxigt att ha ett sådant hemmagym!
    Då har du alla möjligheter.

Varva styrka (träningsvideo) med löpning/kondition korta och intensiva pass.
    4-5 pass i veckan i 30-45 min
    Se till att du får upp pulsen vid dina pass beroende på hur tränad du är men mellan 75-85 % av max (ca 190 borde vara din maxpuls att utgå från om du inte har testat dig.

Konditionspassen kan du köra mellan 20-30 minuter, gärna intervaller så att du kommer upp i högre puls.

• Karisma

Vet inte om jag föstått helt vad du menar. :P

Ska jag köra styrketräning samt korta konditionspass samma dag och sen 4-5ggr i veckan? Eller styrka under ena dagen och kondition under andra? Du får gärna ge gärna ett exempel på en eller två dagar. :)

Ska försöka hålla mig runt 190 ipuls då. :)   

Tack för att du tagit dig tid att svara.... 

/Kristina  

• Träningsexpert Elmina

Träna sammanlagt 4-5 dagar i veckan
    Träningpass 1 kondition, träningspass 2 styrka osv träningspass 3 kondition osv

Har du testat att ha 190 i puls tidigare, för en del kan det vara väldigt högt om man har en låg maxpuls. 
    Du kan även använda dig av Borgskalan, ett bättre alternativ.

du ska skatta din ansträngning mellan 1-20 (20 tyngst). försök att hålla en ansträngning mellan 15-17 (ev 18) så ligger du på en bra nivå. Glöm inte att värma upp innan.

Hoppas jag var tydligare nu!

• Karisma

Tack för svar nu förstod jag. :)

Jag har legat på runt 190 förut när jag tränade. Men låg mest på runt 135-140 för att det var mer bekvämt/enkelt. :P  Är lätt jag kör mesigare än jag klarar av. Är lite av en periodare när det gäller träning, ska doc bli ändring på det nu. :)

Ska köra efter det här så meddelar jag resultat senare. :)

/Kristina

• Träningsexpert Elmina
    Karisma skrev 2012-09-18 15:51:28 följande:
    Tack för svar nu förstod jag. :)

Jag har legat på runt 190 förut när jag tränade. Men låg mest på runt 135-140 för att det var mer bekvämt/enkelt. :P  Är lätt jag kör mesigare än jag klarar av. Är lite av en periodare när det gäller träning, ska doc bli ändring på det nu. :)

Ska köra efter det här så meddelar jag resultat senare. :)

/Kristina
    då kan du ligga på 190 slag (det är med andra ord inte din bekvämlighetszon!)

det är vanligt med periodare, härligt att det blir ändring 
Svar på tråden Hjälp med hur jag kan utnyttja mina träningsredskap.