• fiori84

Autism pga svininfluensa vaccinet?

Hej på er alla!

Jag är ny här på FL och kan vara lite vilse här så ha lite tålamod med mig :)

Det är så att jag har haft en fundering jag går omkring med ett tag nu. Ganska nyligen fick min underbara dotter på 2,5 år diagnosen autism :( det fick min och min mans värld att rasa och ända sen dess har vi försökt komma på orsaker till varför det blev så och hur vi på bästa sätt kan hjälpa henne att bli "frisk". En av våra teorier till hur hon kunde ha fått autism är just pandemix vaccinet mot svininfluensan, det är så att jag tog sprutan en gång då jag var gravid med min dotter i 3-4 månaden med övertygelsen att det var det bästa jag kunde göra för mig och henne och att det skulle vara helt säkert och inte kunna nå henne via moderkakan.

Tyvärr så har det ju visat sig att barn framförallt har fått narkolepsi som ju också är en neurologiskt sjukdom/tillstånd eller vad man nu ska kalla det, och det är ju något som inte skulle hända enligt socialstyrelsen och läkemedelsförbundet mm och ändå så har flera människor fått lida på olika sätt och fått sina liv förstörda pga vaccinet. Det får mig ju att tänka att om man kan få narkolepsi av vaccinet varför skulle inte ett foster kunna ha fått autism som ju också är en neurologiskt till följd av vaccinet jag tog? Självklart så har jag ställt frågan till både BVC och läkare och alla säger som vanligt att det inte stämmer ( surprised? NOT!) ett svar jag väntade mig.

När i början folk började dyka upp ang att dom har fått narkolepsi så blev dom inte erkända och ingen ville ta på sig ansvaret och än en gång försökte med att det inte har orsakats av vaccinet, ända till slut då dom inte kunde förneka det längre då fler och fler dök upp, först då erkände dom att vaccinet var orsaken. Jag blir så himla arg och upprörd hur dom vaggar människor i falska påståenden och leka med människors liv på det här sättet, en sak är säker jag kommer ALDRIG någonsin att lita på vare sig socialstyrelsen, läkemedelsförbundet eller läkare för den delen för sannolikheten är stor att just i vårt fall så har vår dotter fått autism pga av den för*annade vaccinet.

Jag skulle hemskt gärna vilja komma i kontakt med er kvinnor som var gravida 2009 och födde 2010 och som tog sprutan, hur har det påverkat er? ert barn? snälla om ni ser detta svara gärna eller inboxa mig så vore jag jätte tacksam, självklart får ni andra också kommentera detta också och komma med era funderingar kring detta.

• Svar på tråden Autism pga svininfluensa vaccinet?
  • Saga100129

Med miljöpåverkan menar jag inte förlossningen, dagismiljön och såvidare. Utan miljön som sådan, att vi har mer utsläpp, mer halvfabrikat och en massa tillsatser i våran föda! Allt detta togs upp i en ny studie. Gick till och med på TV4 nyheterna förra veckan om att forskare tror mer och mer på detta! Jag hade föresten en normal graviditet och förlossning, och jag låter inte mitt barn glo på tv hela dagarna! Dessutom har inte vi någon autism i släkten. Och vem har sagt att jag inte älskar och e stolt över min dotter? Oavsett hur hon är! Men däremot är jag orolig för framtiden och vad som komma skall. Oavsett hur mycket jag gör eller kämpar för hennes bästa så kommer de alltid finnas någon som inte kommer vara snäll! Tänker mycket på skolsituationen. Min dotter har inte grav autism om det är den diagnos hon nu kommer få. Men det gör de hela svårare för hennes omgivning. Särskilt för andra barn, när saga ena dagen klarar av att vara "med" och andra dagen står hon bara och snurrar eller fastnar med blicken!

Tycker alla som skriver tillbaka i detta ämne måste vara ytterst försiktiga med vad ni säger. För det kan misstolkas oerhört lätt.

• Jenita659

Autism födds man med oavsett vilka vaccin mamman tagit under graviditeten eller barnet tar senare. Däremot blir symptomen tydliga i 2,5 års - 3 års åldern. Och alltefter som barnet blir äldre märks diagnosen mer tydligt. Att leta orsak istället för att leta hjälp och stöd till barnet hjälper ju direkt inte barnet.

• tjoohalia

Hittade den här tråden när jag googlade på något helt annat men tyckte att den var intressant.

Jag har två söner och min äldsta har diagnos inom autismspektrumet. Han tog svininfluensavaccinet när han var ca 2 år, idag är han 6år. Han har ingen tydlig autism om man kan säga så och han har varit svårutredd eftersom han är lite på begränsen.

När han vaccinerades var jag gravid med lillebror. Det hät var alltså 2009 eller 2010, kommer inte ihåg exakt när. Lillebror är född i april 2010. Jag vaccinerades också.

Lillebror föddes och hade många svårigheter, muskelsvag, mjölkproteinallergi, förstoppning, ingen viktuppgång, ville inte gärna bli rörd, låg helst för sig själv. Neurolog och sjukgymnast blev inkopplade runt 6månaders ålder. Han har genomgått en stor neurologisk utredning utan att de har hittat något. I april blir han 5 år och har iofs kommit ikapp mycket motoriskt men jag tror att han är autistisk, betydligt tydligare än hos storebror möjligtvis med utvecklingsstörning.

Finns inga kromosomavvikelser, ingen i släkten har diagnos inom autismspektrum fast jag ser ändå ärftlighet som en möjlig orsak.

Är iofs inte så säker på att det beror på svinvaccinet. Neurologen säger att det är omöjligt. Är övertygad om att de vanligt barnvaccinerna inte kan orsaka autism. Svinvaccinet, inte lika säker

• fiori84

Hej.

Jag är helt övertygad att för vår del så är vaccinet orsaken till hennes autism. Ingen varken min familj el min mans har det i släkten vad vi vet. I er fall är möjligheten att det är ärvt stor då du nämber att stora äldre s också har nåt inom spektrat dock.

Alla vackra är inte goda men alla goda är vackra
  • fiori84

Hej.

Jag är helt övertygad att för vår del så är vaccinet orsaken till hennes autism. Ingen varken min familj el min mans har det i släkten vad vi vet. I er fall är möjligheten att det är ärvt stor då du nämber att stora äldre s också har nåt inom spektrat dock.

• elle9

Det finns inte tidigare i era respektive släkter om ärftligheten är recessiv. Gör tankeexperiment och fundera över hur många barn födda 2010 som borde ha autism med din logik.

• mklaesson

Hej.

Jag har mycket intressant fakta om detta. Min son 5 år har autism. Vi var o träffade en läkare i USA i somras och det visade sig att min son har skyhöga värden av kvicksilver i kroppen (hjärnan. Så höga värden så att det inte kan komma från något annat än min svininfluensavaccinationsspruta som innehöll kvicksilver (tiomersal).

Vi genomgår nu en avgiftning för min son. Som inte görs i sverige så vi har ständig kontakt med läkaren i USA. Och vi ser ständiga förbättringar hos sonen.

Vill väldigt gärna komma i kontakt med er andra som tagit sprutan och fått era barn diagnostiserade med autism.

Min mail är: maria@luckyme.se

• mklaesson
    Jenita659 skrev 2014-05-16 19:25:03 följande:

Autism födds man med oavsett vilka vaccin mamman tagit under graviditeten eller barnet tar senare. Däremot blir symptomen tydliga i 2,5 års - 3 års åldern. Och alltefter som barnet blir äldre märks diagnosen mer tydligt. Att leta orsak istället för att leta hjälp och stöd till barnet hjälper ju direkt inte barnet.

Det har hjälpt vår son oerhört mycket.. Konstigt att sverige är en av få länder som inte har DAN läkare... Frågan är inte vad det säger om andra länder utan vad det säger om Sverige. När man ser resultaten själv så är det en självklarhet. Man föds med benägenheten att kunna utveckla autism, men det är något som utlöser det.
  • fiori84
    mklaesson skrev 2015-08-12 12:45:14 följande:

Det har hjälpt vår son oerhört mycket.. Konstigt att sverige är en av få länder som inte har DAN läkare... Frågan är inte vad det säger om andra länder utan vad det säger om Sverige. När man ser resultaten själv så är det en självklarhet. Man föds med benägenheten att kunna utveckla autism, men det är något som utlöser det.

Hej jag har mailat dig, är väldigt intresserad av att få höra mer
  • fiori84
    elle9 skrev 2015-01-15 15:57:39 följande:

Det finns inte tidigare i era respektive släkter om ärftligheten är recessiv. Gör tankeexperiment och fundera över hur många barn födda 2010 som borde ha autism med din logik.

Men det är väl av samma orsaker att då borde alla som tog vaccinet ha fått narklopsi och inte bara vissa. Som mklaesson sa vissa har mer benägenhet att få autism och att det utlöses av något och i det här fallet kan vaccinet mkt väl vara den utlösande faktorn
  • Mikaelwass

Hej,

Vår dotter som nu fyller 20 fick problem i 6-7:an och har sedan ett år diagnoser (Add o Autism). Det fanns inga problem alls före 6-7:an. Vi misstänker att vaccinet kan ha ställt till detta.

• Ann-Louise

Har inte tänkt tanken tidigare, men jag tog svininfluensa vaccinet under min graviditet 2009. I jan 2010 föddes min son som idag har diagnosticerats med autism. Intressant tanke om det hör ihop.

• Förväntanstid

Någon procent av alla de tusentals som tog vaccinet kommer ju svara att detas barn fick autism. De är ju rätt många oavsett om vaccinet skulle höjt risken eller inte och därför kommer du inte kunna få ett tillfredsställande svar, vem vet hur det var i deras fall?

Det vore superbra om någon ville forska på det och se om det finns en markant höjning av antalet fall med autism för just den gruppen. Jag tror inte det men forskning ska främst vara till för folkets hälsa och nytta (tycker jag) och det är ju många som behöver svar på de här sakerna för att må bra och kunna gå vidare.

En annan möjlig väg är att acceptera att man inte vet varför och gå vidare ändå, du gör det troligen med tiden, i alla fall delvis. Att få ett barn med autism sätter automatiskt igång en process av sorg/frågor i föräldrarna och ibland biblar de upp till ytan igen när MSN har en tung period. Jag har ett barn med autism trots att jag aldrig någonsin vaccinerat mig mot influensa.

Lycka till med allt ni har framför er!

• Förväntanstid
    fiori84 skrev 2012-10-17 20:17:30 följande:

Jag är fullt medveten om att autismen och tankesättet man har som autist finns kvar trotts att symptomen inte syns för omgivningen och jag är inte ute efter att förändra henne som person utan jag vill bara vara säker på att jag har gjort det jag kan för henne för att hon ska fungera på alla sätt i samhället och ha ett så meningsfullt liv som möjligt.

Jag vill inte att hon ska känna sig udda,ensam,konstig osv när hon blir äldre och jag vill inte att samhället ska döma henne utifrån hennes autistiska symptom ( tyvärr så är verkligheten att man blir dömd vare sig man vill erkänna det eller inte ). Jag vill hon ska kunna ha det jobb hon vill ha, den utbildning hon vill ha, ha familj en dag och ha vänner, ursäkta om jag vill allt detta TROTS hennes symptom, därför vill jag att hon ska vara så "normal" som möjligt även om jag ogillar ordet normal så använder jag det i brist på annat ord. Jag tänker INTE nöja mig med att hon har autism och leva efter det utan jag tänker kämpa för henne och göra allt i min makt för att hon ska utvecklas på bästa sätt och det är inget jag tänker ursäkta för nån. Alla är vi olika och alla tar vi olika beslut i livet gällande våra barn och allt annat i livet och bara för att jag har tagit detta beslut med hur jag ska gå tillväga med det här gör mig inte till en sämre människa eller mamma.

Precis sådär känner jag med; att jag vill kunna känna att jag gjort mitt bästa! Det är inget fel med det, tvärtom, men man får vara noga med att tänka efter vad man gör, och för vem man gör det.

En varning bara. Tänk på att det kan vara ett stooort glapp mellan vad du/andra anser vara udda, ensamt, konstigt och vad hon själv upplever! Självvald egentid är inte nödvändigtvis samma som att bli utfryst och det kommer inte skada henne om inte omgivningen sätter negativa epitet på henne, som att hon vore blyg eller totalt osocial. Att bli kallad blyg eller få höra att man ska ta för sig blir jättesvårt att hantera, det är väldigt förvirrande och man riskerar att börja se sig själv som någon som inte kan göra/vara rätt. Några kommer kanske döma henne, vem vet, men alternativet kan bli att hon bränner ut sig mentalt om hon känner press på sig att inte riskera att uppfattas som "onormal", att hon tvingar sig till att verka normal långt över sin kapacitet, för att göra dig nöjd. Det som är allra allra viktigast för hennes välmående är att hon alltid får veta att du älskar henne, speciellt när det är svårt! Det här är jätteviktigt, inte minst när det gäller tjejer, och det är inte lätt! Man måste balansera väldigt noga och vara noga med att förmedla att barnet är lika bra som andra även om det exempelvis orkar umgås med vänner 1/3 så mycket som grannens barn gör eller om hon behöver få vila i ett specialintresse som ni kanske inte skulle valt.

Märks det att det jag beskriver är självupplevt? ;)
  • Förväntanstid

Haha jag blev lurad in i en tråd som är 1000 år gammal...

• EALJ

Hej! Jag har en son som vi misstänker har både autism och adhd. Han står på kö för en utredning. Jag tog vaccinet och jag tror jag var någonstans i 3-5 månaden. Jag har aldrig tänkt på detta tidigare men idag slog det mig att det kan ju faktiskt vara så. Har läst om teorier att det är kvicksilver i vacciner som gör skadan.

• Minza83
    EALJ skrev 2017-11-09 15:11:45 följande:

Hej! Jag har en son som vi misstänker har både autism och adhd. Han står på kö för en utredning. Jag tog vaccinet och jag tror jag var någonstans i 3-5 månaden. Jag har aldrig tänkt på detta tidigare men idag slog det mig att det kan ju faktiskt vara så. Har läst om teorier att det är kvicksilver i vacciner som gör skadan.

samma för mig.. vaccinerade mig i 4e månaden om jag inte minns fel. var LIVRÄDD för svininfluensan eftersom media förstorat upp det så jäkligt....
    (tillhörde ju dessutom 3 riskgrupper).

sonen föddes april 10.. sov JÄMT första månaderna.. resten av hans 1a år bestod av konstant gnäll... 

idag är han snart 8år gammal och ska utredas för autism i vår.. :(

han har ett fruktansvärt humör, våldsam och aggressiv :( blev 10 000 gånger värre när han började förskoleklass..

Svar på tråden Autism pga svininfluensa vaccinet?