stickkontakt skrev 2012-10-19 13:50:19 följande:
Nej, man får inte när som helst ta tillbaks vad som helst. Om systern redan fått barn och använde sakerna skulle det vara ett helt annat läge. I detta fall har systern ännu inte hämtat sakerna, hon har bara frågat och jag har sagt ja eftersom jag inte behöver sakerna. Systern har råd och tid att fixa egna grejer.
Om jag vore systern skulle jag inte kunna ta emot sakerna och veta att min syster måste köpa nytt. Jag skulle vara glad över gesten, hon ville ge dem till mig, men jag skulle förstå att situationen förändrats och att hon nu inte kan ge bort sakerna längre. Jag tycker att det är fullständigt självklart att löftet inte gäller längre och jag anser att en syster som propsar på att "du lovade" är otroligt girig och egoistisk.
Jag förstår inte riktigt din uppfattning. Du skriver att man inte hur som helst får ta tillbaka något man gett men samtidigt skriver du " att I detta fall har systern ännu inte hämtat sakerna, hon har bara frågat och jag har sagt ja eftersom jag inte behöver sakerna".
Menar du att i vanliga fall så tar man inte tillbaka saker men i detta fall är det ok?
(vad systern skulle gjort är en annanfråga)