• stickkontakt

Vems är barnprylarna?

Tänk dig följande scenario: Du har två barn som passerat småbarnsåren och du planerar inte att få fler barn. Din syster blir gravid och frågar om hon kan få lite barnprylar (skötbord, säng etc.) av dig, du säger ja eftersom du ju inte behöver dem mer. Några månader senare, fortfarande med god marginal innan systerns nedkomst, upptäcker du att du också är gravid. Vad gäller då angående din och systerns deal om saker till barnet? Båda har nog med pengar för att köpa dessa prylar men har inga gigantiska summor att röra sig med.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vems är barnprylarna?
  • Rödnäbba

har man gett bort något så tar man inte tillbaka det anser jag. Däremot kan man väl PRATA med varandra. Om du säger hur läget är så förstår säkert systern det och GER TILLBAKA sina - ja SINA - saker. Alltså, man TAR INTE andras saker men man ber snällt om dem och då är det stor chans att man FÅR DEM. Eller få låna dem.

Så himla enkelt egentligen. Är det inte sådant du lär dina barn? 

• stickkontakt
    Rödnäbba skrev 2012-10-19 13:33:27 följande:
    har man gett bort något så tar man inte tillbaka det anser jag. Däremot kan man väl PRATA med varandra. Om du säger hur läget är så förstår säkert systern det och GER TILLBAKA sina - ja SINA - saker. Alltså, man TAR INTE andras saker men man ber snällt om dem och då är det stor chans att man FÅR DEM. Eller få låna dem.

Så himla enkelt egentligen. Är det inte sådant du lär dina barn? 
    Situationen handlar int om mig. Det är en hypotetisk frågeställning inspirerad av en annan tråd.
  • Rödnäbba
    stickkontakt skrev 2012-10-19 13:34:21 följande:
    Situationen handlar int om mig. Det är en hypotetisk frågeställning inspirerad av en annan tråd.

jaha, men du kan väl svara ändå, hur du gör - rent hypotetiskt. 

Lär du dina barn att om man har gett någon något så kan man när som helst ta tillbaka dessa saker om man får behov av dem?  
  • Emmis

Min syster skulle i det läget inte kräva någon av de saker som jag lovat henne. Men jag skulle känna mig dum om jag behöll alla eftersom jag trots allt lovat. Så jag skulle fråga henne om en kompromiss där hon tar en del av sakerna och jag behåller en del. Särskilt eftersom jag fått en del av vår mamma som vi hade som små och som alltså inte är mina egentligen utan bara blivit kvar hos mig eftersom jag är enda syskonet med barn hittills.

• stickkontakt
    Rödnäbba skrev 2012-10-19 13:38:28 följande:

jaha, men du kan väl svara ändå, hur du gör - rent hypotetiskt. 

Lär du dina barn att om man har gett någon något så kan man när som helst ta tillbaka dessa saker om man får behov av dem?  
    Nej, man får inte när som helst ta tillbaks vad som helst. Om systern redan fått barn och använde sakerna skulle det vara ett helt annat läge. I detta fall har systern ännu inte hämtat sakerna, hon har bara frågat och jag har sagt ja eftersom jag inte behöver sakerna. Systern har råd och tid att fixa egna grejer.

Om jag vore systern skulle jag inte kunna ta emot sakerna och veta att min syster måste köpa nytt. Jag skulle vara glad över gesten, hon ville ge dem till mig, men jag skulle förstå att situationen förändrats och att hon nu inte kan ge bort sakerna längre. Jag tycker att det är fullständigt självklart att löftet inte gäller längre och jag anser att en syster som propsar på att "du lovade" är otroligt girig och egoistisk. 
  • Annelie 76

Jag valde annat. Jag tror min syster är sån att hon också insett att situationen var annorlunda och möjligtvis lånat grejjerna så jag kunde använd dem igen. Vad är man för ego syster som kräver sakerna bara för saken skull?

• Cornellia
    Emmis skrev 2012-10-19 13:44:23 följande:
    Min syster skulle i det läget inte kräva någon av de saker som jag lovat henne. Men jag skulle känna mig dum om jag behöll alla eftersom jag trots allt lovat. Så jag skulle fråga henne om en kompromiss där hon tar en del av sakerna och jag behåller en del. Särskilt eftersom jag fått en del av vår mamma som vi hade som små och som alltså inte är mina egentligen utan bara blivit kvar hos mig eftersom jag är enda syskonet med barn hittills.
    I mina ögon hamnar saken i en annan dager isf, är det saker från barndomen som både systern och du har "använt" så ser jag det som självklart att man delar på sakerna.
  • Rödnäbba
    stickkontakt skrev 2012-10-19 13:50:19 följande:
    Nej, man får inte när som helst ta tillbaks vad som helst. Om systern redan fått barn och använde sakerna skulle det vara ett helt annat läge. I detta fall har systern ännu inte hämtat sakerna, hon har bara frågat och jag har sagt ja eftersom jag inte behöver sakerna. Systern har råd och tid att fixa egna grejer.

Om jag vore systern skulle jag inte kunna ta emot sakerna och veta att min syster måste köpa nytt. Jag skulle vara glad över gesten, hon ville ge dem till mig, men jag skulle förstå att situationen förändrats och att hon nu inte kan ge bort sakerna längre. Jag tycker att det är fullständigt självklart att löftet inte gäller längre och jag anser att en syster som propsar på att "du lovade" är otroligt girig och egoistisk. 

Jag förstår inte riktigt din uppfattning. Du skriver att man inte hur som helst får ta tillbaka något man gett men samtidigt skriver du " att I detta fall har systern ännu inte hämtat sakerna, hon har bara frågat och jag har sagt ja eftersom jag inte behöver sakerna".

Menar du att i vanliga fall så tar man inte tillbaka saker men i detta fall är det ok? 

(vad systern skulle gjort är en annanfråga) 
  • stickkontakt
    FruNaftra skrev 2012-10-19 14:56:52 följande:
    Avhandlas inte detta ämne redan i en annan tråd?

Jo, det var den som gjorde att jag ville se "statistik" på vad folk tycker. Det är inte jag som är TS i andra tråden.
  • Apopan

Jag hade ju personligen gett tillbaka grejerna utan protest, men jag räknar inte med att någon skall göra detsamma. Har svårt att välja ett alternativ dock. Beror helt på situation och om jag känner att någon av sakerna har affektionsvärde osv. Men om jag har råd så köper jag självklart nytt, dock lite bittert :P

• FruNaftra

Jahaaa detta är en omröstningstråd. Missade det. Tyvärr syns inte sånt via appen.

• The Doctor

Annat: systern får låna sakerna under dessa tre månader det gäller, sedan får ägaren till sakerna tillbaka dem.

• mammasgullar

Skulle min syster vara den som sagt att jag skulle få och sedan bli gravid skulle jag be henne behålla sakerna, kan inte tänka mig att hon skulle ha någon annan tanke.

Vi lånar ut väldigt mycket till varandra och jag spar en del saker trots att jag inte planerar fler barn, så hon kan ha de ifall/när hon får. Sen kan de säljas vidare.

• elyse

Det beror på den enskilda situationen, tycker jag, och kanske främst den ekonomiska situationen för båda parter. 

• avstängd

Ponera att jag har en iPhone 4 och 5. Jag använder 5 men tappar den i golvet och behöver använda min 4 igen. Jag har sagt till syrran att hon kan få ta min gamla 4 men hon har inte hämtat den än. Är det då rimligt att hon får ta 4 fast jag nu behöver den själv för att 5 är trasig? Ska jag behöva gå ut och köpa en ny för att jag har sagt att hon kan få min gamla? Och vad är syrran för person om hon tycker att det vore helt rimligt?

Svar på tråden Vems är barnprylarna?