Obligatorisk idrott på schemat varje dag?
Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?
Fördelar?
Nackdelar?
Vad tycker ni om idén att man skulle ha idrott på schemat varje dag från första klass upp till sista året på gymnasiet?
Fördelar?
Nackdelar?
Forskning visar att du både mår bättre, men framför allt studerar bättre. Man behöver inte alltid ha "idrotts-pass". En rask promenad på 40 minuter och du studerar 50% mer.
Jag röstade dåligt för att det inte riktigt är så enkelt.
Är definitivt för idrottande i sak och gick själv idrottsgymnasium osv. MEN jag hatade idrotten i grundskolan för att det ofta blev folk som var utanför/samma sporter hela tiden/osvosv. Även om det inte var just jag som var utanför var idrotten ofta jobbig för att man ofta "tvingades" göra saker man inte ville.
"jag vågar inte slå en frivolt, jag vet inte hur man gör och tycker det är obehagligt"
"ja fast nu står det i läroplanen att man ska kunna så antingen gör du det eller så får du IG"
så lät det ofta och då spelade jag ändå både fotboll och innebandy mellan 5-6 & 15 års ålder så jag var inte en av de som låg sämst till fysiskt. Däremot kunde man kanske lägga mer undervisning ute, göra mer undervisning praktisk. (istället för ett prov med 15 frågor på bänklocket kanske man kan skicka ut ungarna på tipspromenad etc)
På gymnasiet däremot hade vi minst 8,5 timme schemalagd idrott per dag vilket innefattade både "vanlig" idrottshallsidrott, gymträning, annan aktivitet som skridskor/klättring/boxning/dans/yoga osv vilket gjorde att jag i princip aldrig upplevde det jobbigt då
Gympan ska vara helt frivillig tycker jag och för dem som inte vill delta så ska den kunna ersättas av promenader istället.
Tänk vad många barn som mår dåligt över själva gympan men framförallt den gemensamma duschningen där det jämförs utvecklingar av bröst, snoppar, hårväxt m.m och där den som inte följer "det normala" blir retade och mobbade
Min dotter som går i ettan har idrott två ggr/vecka vilket jag tycker är bra, tre gånger hade jag också tyckt vore bra. Min dotter tycker det är jättekul och de håller mest på med olika rörelselekar
Om de vill lägga mer pengar på skolidrotten kanske det vore en idé att ha ett helklass pass i veckan och ett i halvklass.
Tyckte det var rätt bra i 1-6 när jag var liten.
Tisdagar hade vi gympa. Då åkte vi buss till ett ställe med idrottshall, med omklädningsrum och duschar.
Övriga dagar (tror det var alla dar, men iaf 2-3 gånger/vecka) hade vi o-ombytt idrott. Brännboll, skridskor, fotboll. Riktigt dåligt väder = lekar inomhus.
Det sista gällde alltså högstadiegympan. Fick känslan av att "såhär måste det kännas i lumpen".
Jag tycker att man borde få välja på flera olika saker än att alla måste bara göra samma saker hela tiden. Utan att man får välja på olika saker t.ex promenad/jogga istället för att hoppa över bockar, spela boll, m.m
tycker att man får välja och vara med på det man vill för jag vet att många lärare tvingar nån att göra massa saker och att man kanske delar gruppen till små grupper så dom andra kan göra annat än att glo på den personen som ska t.ex springa en hinder bana, göra kullerbyttor, hoppa bockar m.m!!
JAG HATAR IDROTT!!!!!
jag går till skolan varje dag och känner f'n inte gympa idag!! o blir illamående så fort jag hör nått jag inte vill göra!!!
Någon form av rörelse tycker jag att man borde ha varje dag, men kanske inte ombytt gympa varje gång.
Det vore jättebra! All forskning visar ju att barn som rör sig mycket lär sig bättre och blir mindre överviktiga. Alla som hävdar att barn och unga rör sig tillräckligt kan ju titta på statistik över övervikt och fetma. Idrotten på låg- och mellanstadiet är väldigt lekinriktad, de flesta passen är "rena" lekar och andra har stora inslag av lek (t.ex. passningslek med handbollen) snarare än riktigt spel.
Men, det finns några men. Skoldagarna måste förlängas, eftersom andra ämnen inte kan tas bort. Och organisationen runt idrotten måste flyta bättre - skolor behöver fler idrottslärare, fler omklädningsrum och mer utrustning för lite "annorlunda" lektioner. Lärarna måste få rimliga förutsättningar att bedriva undervisning och för att få lärare som är engagerade riktigt duktiga måste yrket uppvärderas och avlönas betydligt bättre.
Sedan behöver lektionerna varieras mer om man ska ha det varje dag. Alla pass kanske man inte behöver byta om till, en lektion i veckan kan ju vara exempelvis promenad och ett annat samarbetslekar ute med mycket mer fokus på samarbete än på svett.
Att idrotten ska vara frivillig är en åsikt som skrämmer mig. När det gäller annat i skolan - då ska allt vara så solidariskt att läraren inte får be om matsäck, för tänk om mamma A inte har råd eller pappa B inte orkar. När det gäller barnens fysiska hälsa däremot, där finns ingen solidaritet. Mamma A har inte råd med fritidsaktiviteter och pappa B orkar inte följa barnen ut i skogen eller till den frusna sjön på helgen. Vad händer med deras vikt och hälsa om idrotten blir frivillig? Alla kompisar som har rika och friska föräldrar väljer bort idrott, för de har ändå fotbollscup på kvällen..
Eller är "solidaritet" i skolans värld något man bara pratar fint om när man själv slipper anstränga sig (bre matsäcksmackor, läsa läxor, minnas utflyktstermos) och när ens älskade pluttunge slipper göra något jobbigt (sporta)?
Alltså, läser lite i tråden och blir så trött.
Tror ni ingenting har hänt i skolan sedan ni själva var barn? Läs gärna kursplanen för idrott och hälsa:
http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/idrott-och-halsa
Idrotten idag är INTE speciellt prestationsbaserad, i alla fall inte för små barn. Självklart kan man någon gång ha friidrottstävlingar för äldre barn - precis som barns prestationer och kunskaper syns då några får sjunga solo på Luciatåget eller då någon förklarar ett matteproblem som ingen annan lyckats lösa.
Men i det dagliga är fokus på lek, hälsa och rörelseglädje. Eleverna lär sig om kost, sömn, allemansrätten, säkerhet osv. Läraren delar in i lag. Självklart. Precis det som många i tråden eftersöker!
Rörelse/utevistelse varje dag - bra.
Traditionell gymnastiklektion varje dag -dåligt.
Så tycker jag.