• Anonym (arg)

Varför vill han bara bråka hela tiden?! (långt)

Jag har ett barn i dagisåldern vars pappa och jag har varit separerade i två år. Under den första tiden träffade han inte sitt barn alls, men sen efter många samtal på familjerätten osv så har vi kommit överrens om vh. Vi har sen dess utökat, utan inblandning av familjerätten, till 2/3 helger. Förra julen åkte jag och träffade min släkt (som bor jättelångt borta) i några veckor, så detta år bad han att få ha sitt barn i 2,5 veckor när han har ledigt från jobbet. Jag sa att det var okej men jag ville gärna ha juldagen, bara över dagen. Då sa han att han hade tänkt åka bort och jag sa okej, det går bra.

Sen skickar han ett mejl till mig där han skriver hur jobbigt det är för honom och han vill bara träffa sin son och känner att småbarnsåren faller genom hans fingrar. Jag skrev ett artigt mejl tillbaka där jag skrev att jag inte förstår vad han menar, då jag har redan sagt att det är okej att han har sitt barn under semestern och även att jag vill att han slutar skriva känslomässiga mejl då detta är något vi pratat om förut. Jag tar gärna emot mejl, men håll dom sakliga.

Då skriver han tillbaka att det inte var ett känslomässigt email och att han nu tänker kämpa för vv, genom rätten om han så måste. Jag blir bara så matt för vi har redan pratat om detta och han KAN inte ha barnet vv just nu eftersom det inte går att anpassa dagistiderna till hans jobbtider (han jobbar udda tider). Jag vill inte att barnet ska behöva byta dagis då det inte är långt kvar till skolstart ändå. Jag har upprepade gånger sagt att vi kan ta upp frågan igen vid skostart om han kan lösa det med sitt arbete. Han har alltså 2/3 helger, ska/skulle få hela sin semester. Jag jobbar och träffar bara mitt barn nån timme på morgonen och 1-2 timmar på kvällen och 1 timme går till att laga mat och sånt så det blir inte direkt kvalitetstid. Därför tycker jag att 2/3 helger var generöst då det är kvalitetstid, men jag vill ändå ha en helg ibland så man kan göra roliga saker. Detta räcker tydligen inte?! Fast han inte KAN ha vv?? Eller snarare, det är inte bäst för vårt barn just nu. Jag fattar inte vad han vill?!

Nu känner jag att jag inte vill lämna bort mitt barn till honom alls mer än vh som vi har nedskrivet från familjesamtalen, plus julafton då det är hans jul. Kanske nyår. Gör jag fel? Jag bara ORKAR inte längre. Han försöker bara tycka ned mig och få mig känna skuld fastän jag gör ALLT för att mitt barn ska må så bra som möjligt. Det handlar inte om att jag inte vill att mitt barn ska träffa sin pappa utan om att det inte fungerar rent praktiskt just nu pga hans jobb och dagistider.

Vad skulle ni gjort? Dragit in de extra dagarna och hoppas att han bättrar sig? Jag har gett honom såååå många chanser och han bara misshandlar mig psykiskt varje tillfälle han får.

• Svar på tråden Varför vill han bara bråka hela tiden?! (långt)
  • Anonym
    Anonym (arg) skrev 2012-12-05 23:17:56 följande:
    Han kan inte ha sitt barn i veckorna eftersom han börjar snortidigt innan dagis är öppet, alla dagar. Vi har redan gått till familjerätten två gånger för att han ville ha vv, och båda gångerna sa han sen själv att det inte går just nu pga hans arbete. Detta är alltså tredje gången, varför ska jag förvänta mig något annorlunda? Vi bestämde att vi skulle vänta med vv tills han hade anordnat ett annat arbete eller fixat med sitt arbete så att jobbtiderna är annorlunda. Det har han inte gjort annars skulle han garanterat sagt det. Detta är enbart gnäll och om jag svarar slutar det som alltid med att jag måste anpassa mig eftersom det är mitt fel då jag lämnade honom. Detta har jag inte till övers med och JA vi har pratat flera gånger om att email osv ska vara sakliga, både privat och genom familjerätten har vi diskuterat detta.

Jag kan inte behandla honom som en vuxen människa när han inte kan bete sig som en. Han lever i nån slags fantasivärd där allt bara löser sig. Han har ingen familj i den här staden som kan hjälpa till.
    Han kanske har en ny partner som kan hjälpa honom?

• moontrip

Kanske måste han få prova? Säg ok till vv och lämna barnet hos honom nu på söndag kväll. 
    Så har du iaf gjort vad du kan och han får se till att lösa problemet. Eller inse att det inte går- då lär han ju inte tjata om det flera gånger sen ifall han inte sett till att lösa problemen först. 

• Anonym (arg)

Han har ingen ny partner. Kanske ska testa det där nästa gång jag lämnar över och säga att jag hämtar barnet nästa vecka...

• Anonym
    Anonym (arg) skrev 2012-12-06 09:14:02 följande:
    Han har ingen ny partner. Kanske ska testa det där nästa gång jag lämnar över och säga att jag hämtar barnet nästa vecka...
    En annan tanke är att införa varannan vecka på ett planerat sätt som ger honom chansen att organisera sin och barnets tillvaro. Att göra som du skriver här verkar ju mer bara syfta till att få nöjet att se honom misslyckas med att ordna det. 
  • Anonym

Ush, alla dessa stackars flyttkartonger till barn. Vad jag tycker synd om de. Kan inte föräldrarna börja flytta istället?

• Anonym
    Anonym skrev 2012-12-06 09:37:02 följande:
    Ush, alla dessa stackars flyttkartonger till barn. Vad jag tycker synd om de. Kan inte föräldrarna börja flytta istället?
    flyttkartonger? 
    Jag vet inte vad du pratar om men mitt barn bor vv och hon drar inte direkt med sej en flyttkartong varje vecka...
     Hon har ett bohag på varje ställe.. 
    de skulle va lite mer opraktiskt om jag skulle bo vv och ha ett helt nytt hem på två ställe faktiskt... 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-12-06 09:41:05 följande:
    flyttkartonger?  Jag vet inte vad du pratar om men mitt barn bor vv och hon drar inte direkt med sej en flyttkartong varje vecka...  Hon har ett bohag på varje ställe..  de skulle va lite mer opraktiskt om jag skulle bo vv och ha ett helt nytt hem på två ställe faktiskt... 

Jag pratar om att barnen flyttas från ett ställe till ett annat likt flyttkartonger. Jag kan förstå att det självklart är mer hälsosamt för barnet än att bo med två föräldrar som inte drar helt jämt eller tappat känslorna för varann, men likväl tycker jag synd om barnen som måste flyta runt.
  • Anonym (igen?)
    Anonym (arg) skrev 2012-12-05 23:17:56 följande:
    Han kan inte ha sitt barn i veckorna eftersom han börjar snortidigt innan dagis är öppet, alla dagar. Vi har redan gått till familjerätten två gånger för att han ville ha vv, och båda gångerna sa han sen själv att det inte går just nu pga hans arbete. Detta är alltså tredje gången, varför ska jag förvänta mig något annorlunda? Vi bestämde att vi skulle vänta med vv tills han hade anordnat ett annat arbete eller fixat med sitt arbete så att jobbtiderna är annorlunda. Det har han inte gjort annars skulle han garanterat sagt det. Detta är enbart gnäll och om jag svarar slutar det som alltid med att jag måste anpassa mig eftersom det är mitt fel då jag lämnade honom. Detta har jag inte till övers med och JA vi har pratat flera gånger om att email osv ska vara sakliga, både privat och genom familjerätten har vi diskuterat detta.

Jag kan inte behandla honom som en vuxen människa när han inte kan bete sig som en. Han lever i nån slags fantasivärd där allt bara löser sig. Han har ingen familj i den här staden som kan hjälpa till.

Kanske ni får gå till familjerätten igen då, en tredje gång?
    Troligen händer väl samma sak då, han inser precis som de två tidigare gångerna att det inte går just nu pga hans arbete?

Om du har lovat honom hela semestern kan det ju vara svårt att bryta det löftet nu. Men ta upp det med familjerätten och gör en ny överenskommelse och så håller ni er till den sedan, om den nu blir varannan helg igen eller 2/3 helger. På sättet du beskriver ditt ex så tror jag det är bättre för dig att ta dessa diskussioner hos familjerätten istället för att hålla på och ändra efter hans önskemål. Visst, det är bra att kunna vara flexibel men om den ena parten känner sig utnyttjad eller känner skuld så fungerar det ju inte riktigt och då tycker jag det är bättre att hålla sig till en skriftlig överenskommelse. Inget hindrar ju att ni skriver in längre tid över semestrar i överenskommelsen.
  • Anonym (***)

Hej TS, Jag ska försöka hålla mig saklig och inte känslomässig... för just känslor är vad jag faktiskt läser in i ditt inlägg här... :) Och givetvis gör du det - läs första raden med glimten i ögat!!! Jag tycker du gör helt fel om du nu skulle neka honom jul-ledigheten. Att du reagerar på att han skriver om hur han känner det tolkar jag som om att du har lite dåligt samvete för att du lämnade honom och tycker det är jobbigt. DU ska INTE ha dåligt samvete för att du gick vidare till ett liv som du tycker är bäst för dig!!! Va stolt över dig själv som gjorde det istället - det är alltid tufft att bryta upp. Vad gäller umgänget så kan jag förstå att det känns lite orättvist att han får 3/4 helger. Men du ska se det som att det är ditt barn som får det umgänget med sin pappa. Även om du inte har ditt barn på helgerna, så är det vardagen som i störst utsträckning präglar ditt barns utveckling, med andra ord är det livet med dig som gör det. Sen tycker jag helt klart att du ska gå med på vv. Är han en ansvarsfull förälder kommer han att bli tilldelad vv om han skulle dra det till tingsrätten. Var samarbetsvillig istället, det gagnar dig!!! Skulle du tex dra in ett utlovat umgänge nu i jul och minska till vh när han haft större umgänge, då ses det som negativt för dig. Jag förstår vad du säger att som dagis öppnar och stänger nu så passar inte det hans tider. Därför tycker jag att du SKRIVER till honom att "Ja, jag har inget emot ditt förslag om vv boende. Jag föreslår att den 4/2 2013 så lämnar jag på dagis och du hämtar barnet. Den 11/2 lämnar du och jag hämtar. På så vis blir det vv och du får jämna veckor och jag ojämna. Anledningen till att jag vill att vi inleder från den 4/2 är att XXX ska få tid att förbereda sig och att du kanske har en del praktiska saker att ordna. Meddela mig om mitt förslag på startdatum passar dig eller återkom med ditt förslag." Eller något liknande.

• Lilith Dark
    Anonym (Pop) skrev 2012-12-05 20:56:11 följande:

Men man får väl utgå ifrån att den andra föräldern är vuxen. Om denne begär att få ha barnet varannan vecka får man väl förmoda att denne har en realistisk plan hur denne ska lösa problemet med sina arbetstider och barnomsorg. Du får väl testa.
    Så jag ska lämna barnen dit när han inte har en realistisk plan för hur han ska få ihop sina arbetstider med att ha barn i veckorna? Sist jag gjorde så fick jag höra att de setat i bilen och väntat på att dagis skulle öppna (det öppnade klockan sex på morgonen) och att de fick vänta nästan en timma (dottern tittade på klockan i bilen). 

Mina barn är mer värda än att jag ska testa hans tokiga idéer för att se om det funkar.  Att han säger "det löser jag då" är inget vettigt argument tyvärr.
    LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-12-06 17:04:09 följande:
    Så jag ska lämna barnen dit när han inte har en realistisk plan för hur han ska få ihop sina arbetstider med att ha barn i veckorna? Sist jag gjorde så fick jag höra att de setat i bilen och väntat på att dagis skulle öppna (det öppnade klockan sex på morgonen) och att de fick vänta nästan en timma (dottern tittade på klockan i bilen). 

Mina barn är mer värda än att jag ska testa hans tokiga idéer för att se om det funkar.  Att han säger "det löser jag då" är inget vettigt argument tyvärr.
    Satt de ensamma i bilen?
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-12-06 17:47:51 följande:
    Satt de ensamma i bilen?
    Nej de satt med sin pappa. Men tycker du att det är vettigt att de sitter i en bil utanför dagis klockan fem på morgonen för att det är en timma kvar till dagis öppnar bara för att deras pappa också sitter i bilen?
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-12-06 18:05:41 följande:
    Nej de satt med sin pappa. Men tycker du att det är vettigt att de sitter i en bil utanför dagis klockan fem på morgonen för att det är en timma kvar till dagis öppnar bara för att deras pappa också sitter i bilen?
    Mja, det beror väl på vad anledningen var? Det är i alla händelser mer tråkigt än det är skadligt. Mina ungar har ibland av någon specifik anledning fått vänta med mig i bilen en timme eller mer. Det har nog hänt tillsammans med deras pappa också. 

Vad menar du var så upprörande med det? Det kanske är något ytterligare med den händelsen som irriterar dig? För annars förstår inte jag varför du ens tar upp det. 
  • moontrip
    Anonym skrev 2012-12-06 18:09:33 följande:
    Mja, det beror väl på vad anledningen var? Det är i alla händelser mer tråkigt än det är skadligt. Mina ungar har ibland av någon specifik anledning fått vänta med mig i bilen en timme eller mer. Det har nog hänt tillsammans med deras pappa också. 

Vad menar du var så upprörande med det? Det kanske är något ytterligare med den händelsen som irriterar dig? För annars förstår inte jag varför du ens tar upp det. 
    Men de skulle ju behöva göra så varje morgon, eftersom pappan börjar jobba kl 6. Det är ju i längden som det inte känns hållbart!
  • Ejin
    moontrip skrev 2012-12-06 20:03:59 följande:
    Men de skulle ju behöva göra så varje morgon, eftersom pappan börjar jobba kl 6. Det är ju i längden som det inte känns hållbart!
    jag fattar faktiskt inte varför de skulle behöva sitta i bilen från kl fem varje morgon bara för att pappan börjar kl sex.. Räcker väll med att de är där när dagis öppnar... 
    om han nu har suttit där en timme en morgon har han väll lärt sej nu då att dagis inte öppnar fem så det är ingen mening.. Eller har han en diagnos som innebär att han är extremt trögfattad?

• Anonym (?)
    Ejin skrev 2012-12-06 21:35:53 följande:
    jag fattar faktiskt inte varför de skulle behöva sitta i bilen från kl fem varje morgon bara för att pappan börjar kl sex.. Räcker väll med att de är där när dagis öppnar... 
    om han nu har suttit där en timme en morgon har han väll lärt sej nu då att dagis inte öppnar fem så det är ingen mening.. Eller har han en diagnos som innebär att han är extremt trögfattad?

Ja precis, det var det dummaste jag hört kan han inte klocksn?! Varför åkte han så förbannat tidigt till dagis när han ju inte började jobba förrän kl. 6?
    Jag tycker ts säger emot sig själv, först säger du att pappan omöjligt kan ha barnen för att han börjar jobba "snortidigt" som hon själv uttryckte det.
    Sedan säger hon att dagis öppnar kl. 6 vilket gör att det faktiskt går alldeles utmärkt för honom att ha barnen under förutsättning att han har en förstående arbetsgivare som låter honom börja 20-30 minuter senare den veckan han har barnen.
    Det är inte skadligt för barnen att börja dagis kl. 6 i så fall skulle inte dagis kunna öppna då Flört 
    Istället för att sitta och gnälla på det ena med det andra och att han inte kan  ha barnen bara för att han inte planerar och är ostrukturerad så får man väl kräva det då?
    OM han ska ha vv så kräv att han kan lösa det med sitt jobb så att det funkar, i annat fall så är det inte möjligt.
    Låt honom testa det ett par gånger och kan han inte få det att fungera så vet ni det, THE END. 
  • moontrip

Hehe, jo jag håller med. Jag har förstått det som att han börjar sitt jobb kl 6 och kanske hoppades på att dagis skulle öppna lite innan, så han satt beredd att slänga in dem så fort det kom någon och öppnade.
    Det är inte skadligt för barnen att börja dagis kl. 6 i så fall skulle inte dagis kunna öppna då Flört 
    Märkligt argument. Dels är väl alla barn olika, svårt att påstå att det aldrig kan vara skadligt. Sen kan man ju inte utgå ifrån att allt som står till buds i vårat samhälle inte "kan" vara skadligt, för då skulle det inte finnas. 
    Cigaretter? Onyttig mat? Osv. Nä, man måste bedöma själv vad man eller ens barn mår bra av!

Fast nu var det ju inte det som TS hade som anledning egentligen, utan att pappan själv kommit fram till, två gånger, att det inte går att lösa med jobbet. Så TS- du får väl helt enkelt fråga ifall detta ändrats?  
  • Lilith Dark
    Anonym skrev 2012-12-06 18:09:33 följande:

Anledningen var att deras pappa började för tidigt för att dagis skulle ha hunnit öppna vilket fortfarande stämmer. Det var mer regel än undantag

För att han hoppades att nån personal skulle vara där tidigt så barnen kunde få komma in innan dagis öppnade. Personalen kommer ju en stund innan öppning för att det ska vara klart när det är dags att öppna. Det var många gånger jag fick hem en dotter som var sjuk av sömnbrist. 
Svar på tråden Varför vill han bara bråka hela tiden?! (långt)