• Minimis

    Rätt eller fel av polisen att skjuta Rånare i huvudet?

    Läste på Aftonbladet att man skulle granska polisens agerande i samband med Södertäljerånet där en rånare sköts i huvudet. Jag har min åsikt men är nyfiken på vad ni på Fl tycker?

  • Svar på tråden Rätt eller fel av polisen att skjuta Rånare i huvudet?
  • 1022

    Tragiskt, men hellre ett skott i huvudet på en människa med automatgevär än i kroppen på en oskyldig..

  • Mentat

    Att polisen ingrep när det pågår ett rån är givetvis helt rätt! Skam vore det annars. När rånarna sedan är beväpnade och använder sina vapen måste polisen också göra det.

    Att kulan tog i just huvudet må vara sorgligt men jag tvivlar på att polisen verkligen siktade där. I stort har rånaren sig själv att skylla.

  • Cogito ergo sum

    I nödvärn ja om de är tungt beväpnade..annars är nog att försöka skada dem att föredra.

  • Minimis

    Känns som alla är hyffsat överens. Jag är bara så nyfiken på varför man ska granska polisen, alltså vilken regel som gör att det inte var solklart att skjuta en rånare. Undrar om sådana situationer uppstår någonannanstans i världen än Sverige....

  • Kjell2
    Minimis skrev 2013-01-08 13:43:38 följande:
    Känns som alla är hyffsat överens. Jag är bara så nyfiken på varför man ska granska polisen, alltså vilken regel som gör att det inte var solklart att skjuta en rånare. Undrar om sådana situationer uppstår någonannanstans i världen än Sverige....

    I många länder med i alla fall någon form av rättsäkerhet så är det vanligt att det sker någon form av granskning när poliser skjuter och/eller skadar någon. Just för att utreda vad som hände och säkerställa att allt gått någorlunda rätt till.
  • hannis

    Rätt oavsett om konstapeln agerade i nödvärn eller laga befogenhet. Läs gärna skjutkunggörelsen RPS 104-2 samt brottsbalkens 24:e kapitel.

  • Dominant

    Givetvis är det rätt. Springer man runt och skjuter med automatvapen mot Polisen så finns det ingen annan utväg än att de skjuter tillbaka.

  • MissSandra

    Helt rätt! Förväntar mig inget mindre än detta va polisen när rånare mitt i staden slår till! Jag blir arg för att det ska utredas hit och dit! Låt polisen skjuta om det krävs!

  • micromat

    Definitivt rätt i mina ögon, men nu vill dom ju få det till att polisen var ute efter att döda och att han bara hade en kopia.. Men seriöst, rånar man en bank/guldbutik whatever och sen står och viftar/skjuter med en ak-47 mot polisen så får man faktiskt skylla sig själv.. Nu tror jag att det bara var ren otur att kulan träffade där den gjorde, men helt rätt av polis att skjuta!!

  • themia
    Minimis skrev 2013-01-08 13:43:38 följande:
    Känns som alla är hyffsat överens. Jag är bara så nyfiken på varför man ska granska polisen, alltså vilken regel som gör att det inte var solklart att skjuta en rånare. Undrar om sådana situationer uppstår någonannanstans i världen än Sverige....
    Det görs alltid en utredning när en polis i tjänst avlossat sitt vapen.
     
    Du har all rätt att säga din åsikt, men ingen rätt att slippa bli motsagd.
  • TrendyFarsa
    Minimis skrev 2013-01-08 13:43:38 följande:
    Känns som alla är hyffsat överens. Jag är bara så nyfiken på varför man ska granska polisen, alltså vilken regel som gör att det inte var solklart att skjuta en rånare. Undrar om sådana situationer uppstår någonannanstans i världen än Sverige....
    Därför att enligt fulmedia och deras hysteriska floskelmaskiner är bättre att skicka in de könlösa "Dialogpoliserna" som kan resonera med allsköns terrorister, rånare och annat skitfolk som förpestar livet för oss som gör rätt för oss.
    Östermalm - Mer behöver inte sägas.
Svar på tråden Rätt eller fel av polisen att skjuta Rånare i huvudet?