Ledsen mamma
Jag är mamma till två pojkar, 12 och 10 år. 12-åringen är "normal" men 10-åringen har autism. Jag har aldrig riktigt tänkt på vilka uppoffringar en familj får göra när någon inte riktigt fungerar som andra. Utbrott, planering, möjliga och omöjliga lösningar för att få livet att gå ihop har varit en vardag som jag trodde de flesta med barn hade. Har umgåtts med kompisar med barn i samma ålder under alla år och vi har delat med oss av alla små och stora barnproblem, de har varit liknande - fram tills nu. När barnen blir alltmer självständiga och mammorna får allt mer tid för sig själva står jag plötsligt kvar på samma plattform.
Jag ser på 12-åringen hur det skulle kunna vara och inser att 10-åringen aldrig kommer vara där, han kommer alltid (?) behöva extra stöd. Jag känner mig plötsligt så ensam och ledsen och och undrar varför alla andra får normala barn. I nästa sekund blir jag arg på mig själv för att jag reagerar så här. Den som får göra de största uppoffringarna och stå tillbaka i nästan alla lägen är 12-åringen, och så börjar jag grina för hans skull. Just nu känns det som jag pendlar mellan hopp och förtvivlan, lycka och sorg. Jag har så mycket positivt i mitt liv, varför kan jag inte känna glädje över det?