• Angie99

Sömnproblem 5-månaders

Hej!

Min dotter är snart 5 månader och har alltid sovit fantastiskt bra. Redan när hon var 3 månader började hon sova 12-13 timmar per natt utan mat. Vi har aldrig haft problem med att lägga henne, hon somnar alltid hur enkelt som helst i sin spjälsäng. På dagarna sover hon i vagnen och sen hon var ca 3 månader så sover hon bara 45 min åt gången, 3 gånger om dan. Det verkar som det har räckt eftersom hon sover så länge på natten.

Nu till problemet. Hon har börjat gny i sömnen på natten. Hon vaknar oftast inte själv av det och om jag stoppar in nappen eller klappar lite så tystnar hon. Varför gör hon så här? Det har pågått i 3-4 veckor nu.

Och, för nån vecka sen så började hon sova sämre på dan, bara 20 min. Den sista sovningen innan läggdags vid 17 så vaknar hon och skriker (=inte sovit färdigt?) och vägrar somna om. Sen är hon övertrött hela kvällen och vi får kämpa med att hålla henne vaken till 19. När vi då ska lägga för natten så börjar hon gallskrika när jag lägger ner henne och det tar ca 30-60 min av skrik och tröstande innan hon somnar av utmattning. På morgonen är hon sitt vanliga glada jag igen.

Nån som känner igen detta och som har några tips?

• Svar på tråden Sömnproblem 5-månaders
  • Natulcien

Ja, det är en jobbig fas just runt den åldern.
    Vår son krånglade också en hel del då. Han slutade bl.a. att somna av amning, så vi fick ligga bredvid och buffa i rumpan och smeka över ryggen tills han somnade istället, vilket tog 40-60 min. i den åldern...garna sov han öht inte

Och på dagarna sov han öht inte i sängen, utan bara i rullande vagn eller i famnen, i prick 30 min. Glad

Men - det gick över efter ett par veckor, som alla andra faser... Glad

Kanske ha henne i famnen, eller ligga bredvid när hon ska somna istället för att lägga henne själv i sängen..?

• Angie99

Jag gav henne mat nu och hon halvsomnade medan hon åt sen la jag ner henne i vagnen som vanligt för att sova vidare och då började hon skrika fast hon sov. Och fortsatte skrika och gnöla om vartannat i ca 15 minuter fast med ögonen stängda hela tiden. Det var samma sak oavsett om jag rullade vagnen eller inte. Sen tog jag upp henne. Då var hon ledsen ett tag. Har provat att lägga henne i sängen istället, eller bredvid mig men det hjälper inte.

• Natulcien
    Angie99 skrev 2013-01-31 17:07:00 följande:
    Jag gav henne mat nu och hon halvsomnade medan hon åt sen la jag ner henne i vagnen som vanligt för att sova vidare och då började hon skrika fast hon sov. Och fortsatte skrika och gnöla om vartannat i ca 15 minuter fast med ögonen stängda hela tiden. Det var samma sak oavsett om jag rullade vagnen eller inte. Sen tog jag upp henne. Då var hon ledsen ett tag. Har provat att lägga henne i sängen istället, eller bredvid mig men det hjälper inte.
    Har du provat att inte lägga henne ifrån dig alls när hon somnar till, utan sitta kvar med henne i famnen..?
  • Angie99
    Natulcien skrev 2013-01-31 17:10:31 följande:
    Har du provat att inte lägga henne ifrån dig alls när hon somnar till, utan sitta kvar med henne i famnen..?
    Nej det kan jag ju göra förstås. Det innebär ju förstås att jag får sitta still i 45 minuter vilket inte är en hållbar lösning men värt ett test i alla fall. Tack för tipset, jag ska prova imorgon.
  • La Lola
    Angie99 skrev 2013-01-31 18:14:18 följande:
    Nej det kan jag ju göra förstås. Det innebär ju förstås att jag får sitta still i 45 minuter vilket inte är en hållbar lösning men värt ett test i alla fall. Tack för tipset, jag ska prova imorgon.
    Det kanske är en lösning som får ditt barn att sova och då får du kanske sitta så i några månader tills sömnen ändras igen.
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Natulcien
    Jag tyckte att det var en hållbar lösning för vår son, i alla fall. Jag satte mig i skönaste fåtöljen med IPad, telefon, fjärrkontroll, dryck och ev. något att äta inom räckhåll och satt och mös. Glad
    Det är så kort tid det handlar om ju. Nu är sonen drygt 2 år och vill inte sova i famnen längre. Då saknar man de där stunderna...

Men du kanske har många barn som pockar på uppmärksamhet...? Då kan det ju vara svårt att sitta still i 45 min...
  • tundra

Jaha så hon sov en stund vid 17.

Hur gick läggningen nu vid 19 då?

• Angie99
    tundra skrev 2013-01-31 19:35:12 följande:
    Jaha så hon sov en stund vid 17.

Hur gick läggningen nu vid 19 då?
    Hon sov inte riktigt då mellan 16.20-16.40 typ utan låg och skrek/gnydde. Tillslut tog jag upp henne.
    Sen vid halv 7 satte jag henne i hennes gunga och då somnade hon och sov ca 30 minuter till 19 alltså. Sen la vi henne för natten vid 19.30 och hon somnade direkt som vanligt och sover fortfarande. (Jippie!!!)
    Hon har alltså sovit 10.30-11.00, 12.20-12.50, 14.15-14.45 och 18.30-19.00. Räknar inte den stunden vid 16.30.
    Hon är kanske bara en tröttis som behöver sova mycket för det verkar som att ju mer hon sover på dan desto bättre sover hon på natten.
    Men det vore nog bättre både för henne och mig om hon kunde sova 10.30-12.00 och 15-16.30 istället.
  • hannis
    Oj! Det gjorde jag varje kväll i cirka 10 månader med min son. 
  • MalinEddie
    Natulcien skrev 2013-01-31 18:44:41 följande:
    Jag tyckte att det var en hållbar lösning för vår son, i alla fall. Jag satte mig i skönaste fåtöljen med IPad, telefon, fjärrkontroll, dryck och ev. något att äta inom räckhåll och satt och mös. Glad
    Det är så kort tid det handlar om ju. Nu är sonen drygt 2 år och vill inte sova i famnen längre. Då saknar man de där stunderna...

Men du kanske har många barn som pockar på uppmärksamhet...? Då kan det ju vara svårt att sitta still i 45 min...
    Avskyr CIO-metoder.
  • Angie99

Ja det funkar säkert för vissa men jag vill försöka så gott det går att anpassa henne till vårt liv hellre än anpassa vårt liv till henne. Och då är sitta still i en stol i 45 min 3 gånger per dag inget jag kommer göra varje dag i nån längre tid om jag inte absolut måste. Däremot är det värt att testa för att se om det är närheten som är problemet.

• MalinEddie
    Angie99 skrev 2013-01-31 23:02:34 följande:
    Ja det funkar säkert för vissa men jag vill försöka så gott det går att anpassa henne till vårt liv hellre än anpassa vårt liv till henne. Och då är sitta still i en stol i 45 min 3 gånger per dag inget jag kommer göra varje dag i nån längre tid om jag inte absolut måste. Däremot är det värt att testa för att se om det är närheten som är problemet.
    Ett bärhjälpmedel kanske annars skulle hjälpa vid ett stort närhetsbehov, då kan du fixa med mycket av ditt och slipper sitta still samtidigt som barnet är nära om du känner att det inte är din/er grej? För oss var det aldrig viktigt att våra barn somnande på egen hand så väldigt tidigt men ett av av barnen trivdes bäst med att somna så och det tidigt. Det betydde dock inte att han inte hade perioder då han helst somnade på annat sätt, med oss nära eller samtidigt som han fick mat t.ex. Så små barn är inte vanestyrda.
    Avskyr CIO-metoder.
  • Majken03

Min 5 månaders sover natt mellan 19.30-7.30 ungefär. 45 minuter vid 9.30, 1,5 h vid 12.15 och 45 min igen vid 16. När jag märket att hon behöver mindre sömn kommer jag minska sista 45 till 20 minuter. Dessa tider är på ett ungefär och vissa dagar, typ efter babysimmet är hon ju tröttare och kan sova 2-2,5 mitt på dagen

• Angie99

MalinEddie: Jag har haft henne i bärsele när hon var liten men hon somnade aldrig i den. Sen tror jag inte att det är närheten som är problemet men jag ska prova.

Majken: Det låter perfekt, så vill jag ha det också! Vaknar hon nån gång under de 1,5 h mitt på dan? Eller sover hon så av sig självt?

• Majken03

Lite olika faktiskt. Men har märkt att hon behöver 1,5 timme för att vara pigg och glad sen. Nu har det varit flera bra dagar där hon sover de helt av sig självt. Annars om hon vaknar till så kör jag vagnen lite. Hon sover alltid i vagnen på dagarna.

• Anna74a

Ont i munnen pga tänder kan tydligen pågå länge innan tänderna dyker upp.
    Min son kan vakna upp ur sömnen och gallskrika samtidigt som han petar frenetiskt med sina fingrar i munnen.

• Angie99
    Anna74a skrev 2013-02-01 10:25:56 följande:
    Ont i munnen pga tänder kan tydligen pågå länge innan tänderna dyker upp.
    Min son kan vakna upp ur sömnen och gallskrika samtidigt som han petar frenetiskt med sina fingrar i munnen.
    Mmmm...Det är nog det som stör tror jag. Stackars liten. Rynkar på näsan
  • violatricolor
    Angie99 skrev 2013-02-01 14:21:26 följande:
    Mmmm...Det är nog det som stör tror jag. Stackars liten.

Kan det absolut vara, stackarn...

Kanske för tidigt med två sovpass än men du jan ju prova att tidigarelägga sovpassen och ev förkorta något om det är möjligt. Min tjej sov lite som hon ville på dagarna tills hon var fem månader men sen fick vi styra upp det (utifrån hennes behov givetvis men hon somnade så sent på kvällarna).
Svar på tråden Sömnproblem 5-månaders