• Trissönskan

LCHF fungerar det verkligen?

Funderar på att börja med LCHF. Av tre orsaker:

1) Jag är för fet. Det är tråkigt och fult och jag har börjat få lite ont i ett knä.

2) Jag ska gifta mig i sommar och vill se fin ut i klänningen.

3)   Jag vill bli gravid. Har 4 misslyckade IVF försök bakom mig det sista 1,5 åren. Nu ligger sista försöket på is. Bokstavligen.

Fästmannen kan också behöva lite putsning så vi har tänkt att starta nu tillsammans. Frågan är ju om detta kommer att fungera eller om det är en hypad lögn?

Vad säger ni? Några erfarenheter? Någon med samma orsaker som jag??  Skulle verkligen behöva lite pepp nu!           

• Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?
  • Madeleine de Scudéry
    Trissönskan skrev 2013-04-03 09:34:54 följande:
    Illa illa!

Nu har jag ätit ganska strikt LCHF i flera veckor. Det började faktiskt ganska bra. Det blev inget direkt "ras" men viktkurvan gick i alla fall nedåt. Totalt gick jag ner ca 5 kg med LCHFmaten och jag var stolt som en tupp.

Jag var till och med så duktig att jag överlevde påsken helt socker- och kolhydratfri! Det var svårt, men det gick. Det enda "avsteg" jag gjorde (om man ens kan kalla det det) var några extra glas vin och ca 1 liter colazero som påskmustsubstitut fördelat över hela påskhelgen.    

I måndags ställde jag mig på vågen (brukar väga mig ca 2 ggr/v) för att njuta frukten av min avhållsamhet.

+1,6 kg!!! Vad i hel'''te?  Det var något fel tänkte jag, märkligt.  Vägde mig igen idag för att kolla. YTTERLIGARE 1,7 kg!!

Nu vill jag bara lägga mig ner och gråta. Hur fasen kan jag ha gått upp nästan 4 kg?! Det är ju hela mitt slit! Jag är därmed tillbaka nästan där jag startade. Efter mycket googlande förstår jag att man kan gå upp mycket vatten om man fuskar och de som gått upp så mycket som jag har haft en goffahelg med kakor, godis mm.
    Det har ju inte jag! Vad kan det bero på. Dessutom över 2 veckor till mensen så det kan inte ha att göra med hormonerna...

HJÄLP! Någon som känner igen detta??           
    Är du säker på att vågen funkar som den ska? Om den lade på så pass mycket andra gången du vägde dig.
  • Trissönskan

Är det så med sötningsmedel? Hittils har jag undvikit det och trillade bara dit i påsk då jag ÄLSKAR must. Lite sockerfri påskmust blev det och rätt mycket Coca cola zero. Det kan vara den som var tjuven... Och vinet har jag förstått. Brukar dricka några glas på helgerna men det blev ju mer till påskhelgen. Vätskan börjar rinna av igen och tack ock lov har kurvan vänd nedåt igen.

Hur går det för er andra? 

• Snultan

Kanske någon annan som skrivit det men jag blir döless på att folk använder lchf som en diet. Det är en livsstil. Personligen tycker jag det är jättebra att dra ner på kolhydrater o satsa mycket på grönsaker o andra alternativ. Däremot så är de viktigt att göra om hela livsstilen till något som verkligen funkar. Jag tex kan inte tänka mig att aldrig mer äta bröd och jag gillar inte lchf bröd. Då kör jag brödfria perioder ibland o satsar på annan frukost. Variation är viktigt för att inte tröttna. Och sen ALLTID tänka vad finns det för nyttigare alternativ till detta som fortfarande är gott...

Lycka till!

Gravid i vecka 13! ****** BF 11 Oktober!
  • Anna med 3 trollungar

Trissönskan.
    De finns sötningsmedel och de finns sötningsmedel. Den som finns i light läsk är inte bra. Stevia, sukrin, sötin är exempel på bättre alternativ.

• nåldyna
    Trissönskan skrev 2013-04-03 09:34:54 följande:
    Illa illa!

Nu har jag ätit ganska strikt LCHF i flera veckor. Det började faktiskt ganska bra. Det blev inget direkt "ras" men viktkurvan gick i alla fall nedåt. Totalt gick jag ner ca 5 kg med LCHFmaten och jag var stolt som en tupp.

Jag var till och med så duktig att jag överlevde påsken helt socker- och kolhydratfri! Det var svårt, men det gick. Det enda "avsteg" jag gjorde (om man ens kan kalla det det) var några extra glas vin och ca 1 liter colazero som påskmustsubstitut fördelat över hela påskhelgen.    

I måndags ställde jag mig på vågen (brukar väga mig ca 2 ggr/v) för att njuta frukten av min avhållsamhet.

+1,6 kg!!! Vad i hel'''te?  Det var något fel tänkte jag, märkligt.  Vägde mig igen idag för att kolla. YTTERLIGARE 1,7 kg!!

Nu vill jag bara lägga mig ner och gråta. Hur fasen kan jag ha gått upp nästan 4 kg?! Det är ju hela mitt slit! Jag är därmed tillbaka nästan där jag startade. Efter mycket googlande förstår jag att man kan gå upp mycket vatten om man fuskar och de som gått upp så mycket som jag har haft en goffahelg med kakor, godis mm.
    Det har ju inte jag! Vad kan det bero på. Dessutom över 2 veckor till mensen så det kan inte ha att göra med hormonerna...

HJÄLP! Någon som känner igen detta??           
    Det är ingen ovanligt, händer mig varje gång jag "syndat". Jag samlar på mig massor av vätska och går upp i vikt om jag får i mig för mycket kolhydrater. När det inträffar, prova väga dig två dagar senare. Då har du kissat ur all överflödig vätska. 
  • nåldyna
    Lenche skrev 2013-03-08 10:07:39 följande:
    Jag åt lchf ett par månader för jag ville bli av med några kilon och mitt sockerbegär. Det funkade bra. Jag mådde jättebra men fick kramper i benen och väldigt hemsk andedräkt. Jag slutade med lchf efter ett tag, jag tyckte det var onödigt av mig att äta så. Jag är smal av naturen och har inga sjukdomar så det blev lite overkill att låta bli bröd och sötsaker jämt och ständigt. Nackdelarna med lchf för mig var att det var jobbigt varje gång jag skulle äta ute eller hemma hos någon annan, jag gillar inte att behöva fråga om maten och vara till besvär, min andedräkt, kramperna i benen och att det var tråkigt att inte kunna äta sötsaker.
    Andedräkten beror, som tidigare nämnts, på att du är i ketos. Tuggummi, tuggummi, tuggummi och SB12 har hjälpt mig. 
    Jag fick också otrolig kramp i lår- och vadmuskulaturen och avhjälpte detta med magnesiumtillskott.  
  • Anna med 3 trollungar

Zipzee: tuggummi bör man inte tugga om man är strikt. Då du får i dig sötningen och de kan trigga sötsuget enormt för den söm är socker beroende. Många blir mer hungriga av att tugga tuggummi.

Ett tips för dålig andedräkt är att borsta tänderna oftare ( jag hade med mig tandborste i handväskan och passade på om jag var på toa någonstans. ) och dricka mer vatten och skölja munnen ofta.

• Trissönskan

Jag vet inte om någon läser tråden, men jag tänkte komma med lite inspiration till någon i alla fall kanske?

Jag gick ner ca 10 kg på knappt tre månader med LCHF!

Jag hade lite svackor men jag överlevde utan större besvär.   
    Sen stod det still ett par veckor och eftersom jag har lite tidspress (jag vill ju vara dösnygg till bröllopet) har jag nu sakta lämnat LCHF för att pressa de sista veckorna med en mer asketisk "räkna kalorierna- diet".
    Jag är fortfarande försiktig med vitt mjöl och jag håller mig undan socker och godis. Målet är att gå ner ytterligare några kilo nu och starta upp med en ny LCHF period efter bröllopsresan. 

LCHF fungerade trots allt för mig. Hoppas det går bra för er andra också!

• Anna med 3 trollungar

Jag läser fortfarande tråden.
    Grattis till 10 kg. Bra jobbat.

Jag äter fortfarande lchf. Är nu gravid igen och kommer inte köra strikt för viktnedgång. Men äter de för att må bra. Kommer absolut inte börja äta pasta och bröd. Va sugen på macka med leverpastej i början och blev så dålig.
    Så nejtack. Har dock gått ner 2 kg till sen jag blev gravid.

• Trissönskan

Grattis Anna! Både till bebisen och till att du mår så bra med LCHF. :)

Sambon kör fortfarende på LCHF och jag tittar lite avundsjukt på hans vitkålsgratäng till maten, den saknar jag nu när jag nästan bara äter sallad...

• Biffus
    Snultan skrev 2013-04-04 21:09:59 följande:
    Kanske någon annan som skrivit det men jag blir döless på att folk använder lchf som en diet. Det är en livsstil. Personligen tycker jag det är jättebra att dra ner på kolhydrater o satsa mycket på grönsaker o andra alternativ. Däremot så är de viktigt att göra om hela livsstilen till något som verkligen funkar. Jag tex kan inte tänka mig att aldrig mer äta bröd och jag gillar inte lchf bröd. Då kör jag brödfria perioder ibland o satsar på annan frukost. Variation är viktigt för att inte tröttna. Och sen ALLTID tänka vad finns det för nyttigare alternativ till detta som fortfarande är gott...

Lycka till!

Så vad säger LCHF att man ska göra på fritiden (med tanke på att det "är en livsstil")? Nej men seriöst, det är en diet=kosthållning. LCHF säger inget om att man ska jobba 40 timmar i veckan och springa 3 km/dag eller liknande.
Svar på tråden LCHF fungerar det verkligen?