• Anonym (Svårt)

Min man har ett barn ....

Min man och jag har varit tillsammans i 7 år. Har två barn.

Sommaren innan han och jag träffades hade han en tillfällig relation med en kvinna, eller rättare sagt; dom låg med varandra i ca 2 månader. Enligt honom ska hon ha sagt flera gånger att hon hade spiral samt att hon absolut inte vill ha fler barn. Hon hade ett barn sen tidigare men pappan var inte delaktig, bodde i ett annat land.

Enligt min man skyddade han sig med kondom under i stort sätt alla samlag med henne. Han säger att vid något tillfälle när dom var onyktra övertalade hon honom att inte använda kondom. Han säger att han vet att det var dumt, etc etc ....

När sommaren var över tog deras relation slut och hon flyttade till andra änden av Sverige. Han träffade mig och sen rullade åren på. För två år sen fick min man ett brev från familjerätten. Efter dna-prov konstaterades det att han är pappa till hennes 2:a barn, nu 8 år. Allt kom som en chock för oss, inte minst för honom. 

För att göra en lååång historia kort säger kvinnan idag att hon medvetet lurade honom för att få ett barn till. Hon hade inte för avsikt att han någonsin skulle få veta om det men nu mår tydligen barnet så pass dåligt att socialen är inkopplad och hon var tvungen att krypa till korset och berätta vem som är pappa för barnets skull. 

Hon vädjar nu till oss, eller min man, att upprätta en relation med barnet för barnets skull. Min man, däremot, känner ett så stort hat mot kvinnan att han inte vet om han klarar av att träffa barnet. Hela våran tillvaro har vänts upp och ner. Min man är normalt en mycket social och öppensinnig person men ett sånt hat och förakt han känner för kvinnan går inte att beskriva .... och detta går ju ut över barnet!!

Min fråga är nu; hur går man vidare? Hur kan man upprätta en relation utan att kvinnan/mamman är delaktig? Självklart vill min man och jag egentligen ha en kontakt med barnet (själv känner jag en stor sorg när jag tänker på ett barn som mår dåligt och som dessutom är halvsyskon till mina barn)

Vad kan ha hänt med barnet om nu socialen är inkopplad? Själv har jag för mig att det tar lång tid innan socialen blir inkopplade. Enligt den person, en socionom, vi haft kontakt med säger att kvinnan inte har några missbruksproblem, har fast jobb och tjänar dessutom bra. 

Inga påhopp om att min man borde ha skyddat sig bättre tack!! Nu är det som det är och vi vill göra det bästa av situationen ... 

• Svar på tråden Min man har ett barn ....
  • Anonym

Självklart ska ni ta er an detta barnet, ni gör nog barnet en jätte stor tjänst. Men för eran egen skull ha igen kontakt med mamman.

Känns som om något har hänt hos denna mamma som helt plötsligt bestämmer sig för att kontakta pappan till barnet. Finns människor som tjänar bra som inte får ihop sin ekonomi ändå. Eller är de någon i närheten av henne som ställer till de? Går ju bara spekulera men ja jag tycker att ni ska träffa pojken men som sagt om de går utan mamman.  

• Anonym (Svårt)

Vet inte exakt men han fick gå till familjerätten i vår stad och dom tog prov, saliv, tror jag och sen fick han skriva på papprena på samma ställe. Dom ordnade så han inte behövde åka till hennes stad och göra det.

• Coxia
    Anonym (Svårt) skrev 2013-02-27 13:46:10 följande:
    Vet inte exakt men han fick gå till familjerätten i vår stad och dom tog prov, saliv, tror jag och sen fick han skriva på papprena på samma ställe. Dom ordnade så han inte behövde åka till hennes stad och göra det.

Men om jag förstår det hela rätt så har alltså mamman redan för två år sedan hade problem och att då familjerätten blandade sig i. Vad har hänt under de här två åren som han har vetat om faderskapet?
  • Anonym (Svårt)

Inte så mycket. Jag försökte korta ner historien lite så därför föll en del bort. Kvinnan kontaktade min man via familjerätten.  

Allt kom som en chock för oss och det tog ett tag innan min man kom iväg på faderskapsprovet. Sen har månaderna rullat på och han "orkar" inte ta tag i det hela. Nu har det kommit ett nytt brev där socionomen vädjar till min man ....

• Coxia

Betalar han underhåll? Går han i någon typ av terapi? 

• Anonym (Svårt)

Coxia: Ja, han betalar underhåll och ja, han har gått i terapi. Dessutom var vi några gånger på så kallad familjerådgivning.

Hela situationen håller på att tära sönder vår familj. Ena dagen känner jag sorg för barnet andra dagen känner, även jag, ett stort hat för mamman. Hur kan man försätta både sitt barn och en människa i denna situation bara för att man själv "vill ha ett barn"...

• Coxia
    Anonym (Svårt) skrev 2013-02-27 14:04:24 följande:
    Coxia: Ja, han betalar underhåll och ja, han har gått i terapi. Dessutom var vi några gånger på så kallad familjerådgivning.

Hela situationen håller på att tära sönder vår familj. Ena dagen känner jag sorg för barnet andra dagen känner, även jag, ett stort hat för mamman. Hur kan man försätta både sitt barn och en människa i denna situation bara för att man själv "vill ha ett barn"...
    Oki.

Jag kan inte ens tänka mig vilket trauma det måste vara. På ett sätt är det ju fult förståeligt att man inte vill ha något med det hela att göra. Men eftersom ni redan har barn så  kan jag tänka mig att det är sjukt svårt att stänga den dörr som nu en gång har öppnats. Ni kan ju inte göra vetskapen ogjord. 

Men eftersom han betalar underhåll så gör han ju i alla fall det han rent krasst "måste" göra. Där slutar skyldigheterna rent rättsligt. sedan handlar det mer om moral. Där måste ni fråga er vad ni kan tillföra barnet.

Har ni träffat barnet? 
  • Anonym

usch vilken mardröm! hoppas verkigen det ordnar sig för både er och barnet ts.

• Anonym

Barnet kan ha egna problem som odiagnosticerat funktionshínder och det kan påverka livet med bara en mamma som kanske inte orkar stå ensam med allt till 100%. Varför frågar inte din man istället för att vi ska spekulera?

Han kan prata med sochandläggaren och föreslå att de påbörjar umgänge med hjälp av soc, utan mamman närvarande.

• Anonym (Svårt)

Nej, vi har inte träffat barnet. Vi har sett bilder som hon har skickat, även detta via familjerätten.

Det vi fått veta är att barnet frågar mycket om sin pappa samt har en hel del fantasier. Mer vet vi inte. Dock är socialen inkopplad, varför vet vi inte ....

Själv funderar jag mycket på hur det skulle vara att ha barnet hos oss eller träffa det nånstans. Det är ju inte en pappa barnet får utan en hel familj och det är så vi vill ha det.

• Anonym

Vilken historia. Det jag skulle vilja ge för råd är att skilja på mamman och barnet. Barnet har ingenting med mammans tidigare agerande att göra utan är ett oskyldigt barn som längtar efter och behöver sin pappa. Oavsett om mamman skulle vara pol pot så är barnet oskyldigt. Vad tycker din man är jobbigast? Att ha blivit lurad? Eller att ha missat en massa år i sitt äldsta barns liv?

• Brumma

Usch - känner med både er och barnet..

Ett förslag är ju att träffa barnet med en kontaktperson, alltså inte ha ngn som helst kontakt med mamman direkt.
    I framtiden kanske det fungerar, men inte just nu.
    Och just nu måste BARNET vara i fokus - inte mamman och inte pappans känslor..
    Barnet kan varken hjälpa vad som hänt eller påverka situationen..
    Jag förstår att det är jobbigt, speciellt för din man - men jaghar svårt att fösrå varför han ännu inte träffat barnet - eftr två år..
    För OM det stämmer, att barnet mår riktigt dåligt över att inte veta vem pappa är (för vissa barn är det otroligt viktigt att veta sina rötter, annars kan de känna en oro som tar över mer o mer - inte helt ovanligt hos en del adopterade barn - jag har själv upplevt dte på nära håll).
    Så - om pappan mår dåligt - hur dåligt mår då kanske inte barnet?

Nej, kan inte pappan ta första steget - kanske DU kan tänka dig att göra det?
    Upprätta en kontakt med barnet och barnets syskon..

Du skriver att ni fått kort på bamet genom familjerätten - har ni i er tur skickat kort på pappan, er och barnets syskon?
    Om inte - så är det dags att göra det nu...

Barnet fösrvinner inte, men ju längre ni drar ut på det desto svårare blir det - desto sämre kommer barnet må då det antagligen inte längre har frågan - vem är jag, vem är min pappa? Utan har kunnat lägga till - varför vill inte pappa träffa mig? Är jag så dålig? Varför vill mina syskon inte träffa mig? osv..

Även era gemensamma barn måste väl vilja träffa sitt syskon?

• Anonym (Svårt)

Våra barn är relativt små, den äldsta är drygt tre och den minsta blir snart 2. Jag var höggravid för snart två år sen när brevet damp ner i postlådan. Så än så länge vet dom inte om storesyskonet.

Det tog oss några månader innan vi, eller rättare sagt min man, kontaktade familjerätten. Anledningen var just att vi hade en nyfödd samt ett syskon som inte var mycket äldre än 1 år. 

Min man har ju inte direkt hoppat högt av glädje över att helt plötsligt ha ett till barn, även om han är en sån som anser att barn är den absolut största gåvan man kan få. Än så länge har han tyvärr inga känslor för barnet, så på frågan om han tycker det är jobbigt att ha förlorat massa år av barnets liv, så nej, han känner inte så. Han är bara arg på att kvinnan lurat honom.

På sätt och vis kan jag hålla med min man. Bestämmer man sig för att lura en man och skaffa ett barn själv borde man ju löpa hela linan ut. Blir det svårt så måste man ju själv lösa det. Vi har bekanta som på ett eller annat sätt är ensamma föräldrar med barn. Bland annat en tjejkompis som valt att åka till Danmark och insiminera sig.

Kvinnan bor ca 60 mil från oss och dessutom jobbar vi helger, både min man och jag. Detta resluterar i att vi har en helg ledig tillsammans i månaden. Just nu har vi båda svårt att se hur man överhuvudtaget ska få till en tid att träffas? Och utöver detta försöka upprätta en relation?

Kvinnan och min man försökte att maila varandra under en period men det slutade med att dom blev osams. Nu går allt via familjerätten. Självklart betalar min man underhåll och vi har inga jättedåliga inkomster, min man och jag. När min man ifrågasatte kvinnan i ett av mailen om underhållet var hennes svar att "du har ju tydligen råd med ett hus på flera miljoner och en motorcykel så du borde kunna betala för ditt barn." Visst, men detta köptes ju INNAN han fick veta om barnet .... 

• Barbamamah
    Anonym (Svårt) skrev 2013-03-03 16:40:44 följande:
    Våra barn är relativt små, den äldsta är drygt tre och den minsta blir snart 2. Jag var höggravid för snart två år sen när brevet damp ner i postlådan. Så än så länge vet dom inte om storesyskonet. Det tog oss några månader innan vi, eller rättare sagt min man, kontaktade familjerätten. Anledningen var just att vi hade en nyfödd samt ett syskon som inte var mycket äldre än 1 år.  Min man har ju inte direkt hoppat högt av glädje över att helt plötsligt ha ett till barn, även om han är en sån som anser att barn är den absolut största gåvan man kan få. Än så länge har han tyvärr inga känslor för barnet, så på frågan om han tycker det är jobbigt att ha förlorat massa år av barnets liv, så nej, han känner inte så. Han är bara arg på att kvinnan lurat honom. På sätt och vis kan jag hålla med min man. Bestämmer man sig för att lura en man och skaffa ett barn själv borde man ju löpa hela linan ut. Blir det svårt så måste man ju själv lösa det. Vi har bekanta som på ett eller annat sätt är ensamma föräldrar med barn. Bland annat en tjejkompis som valt att åka till Danmark och insiminera sig. Kvinnan bor ca 60 mil från oss och dessutom jobbar vi helger, både min man och jag. Detta resluterar i att vi har en helg ledig tillsammans i månaden. Just nu har vi båda svårt att se hur man överhuvudtaget ska få till en tid att träffas? Och utöver detta försöka upprätta en relation? Kvinnan och min man försökte att maila varandra under en period men det slutade med att dom blev osams. Nu går allt via familjerätten. Självklart betalar min man underhåll och vi har inga jättedåliga inkomster, min man och jag. När min man ifrågasatte kvinnan i ett av mailen om underhållet var hennes svar att "du har ju tydligen råd med ett hus på flera miljoner och en motorcykel så du borde kunna betala för ditt barn." Visst, men detta köptes ju INNAN han fick veta om barnet ....   

Jag förstår att ni båda tycker att situationen är jobbig. Ni (särskilt din man) har ju plötsligt fått ett oönskat "överraskningsbarn". Men jag skulle ändå vilja poängtera igen att skilja på mamman och dottern som personer. Det är dottern ni kommer att ha en relation med och hon är helt oskyldig till soppan. Mamman behöver ni inte ha nån relation till och ni har all rätt i världen att tycka illa om henne (eller vad ni nu väljer att göra). Livet är oförutsägbart. Ibland får man nåt man inte bett om. Man kan hata situationen men det förändrar ju inte saker och ting. Personligen tror jag att det enda vettiga man kan göra är att göra det bästa möjliga av det man får här i livet. Kanske försöka skapa i alla fall nåt positivt från allting. I ert fall är det bara ni själva som kan svara på hur ni ska lösa situationen på bästa sätt. Försök ha ett långsiktigt tänk och försök förutse konsekvenserna (för alla inblandade) av alla eventuella möjliga val innan ni beslutar er för att agera är väl mitt råd.
  • Anonym (Anna)

Otroligt jobbig situation. Men finns det något annat val än att träffa barnet? Åtminstonde en gång. Kan socialen hjälpa till och boka in er på ett hotell, där en kontaktperson följer med barnet. Kanske ett badhotell där ni kan umgås lite avslappnat. Om barnet får träffa sin biologiska pappa och få några kort på pappan (gärna som liten också) så kanske barnet kan börja bearbeta. Var också jättetydliga med att ni är arga på mamman som lurats, inte arga på barnet. Det är svårt att få veta att man har ett barn som man missat hela babytiden med.

Jag har goda vänner där han har ett äldre barn från ett ONS. Detta barn är 5-6 år äldre än deras äldsta. Hon hälsar på några gånger per år. Skillnaden är att pappan fick veta från start, så det går inte att jämföra för er. Men de har en bra kontakt med denna tjej som är som ett extrasyskon som kommer ibland på loven.

• Anonym

Det kan vara så att barnet mår riktigt dåligt över att inte ha en pappa och att det har gått ut i skolan och att skolan gjort en orosanmälan. Stackars liten. Tycker att det är förjävligt när en förälder är så självisk och inte inser att hennes handlingar går ut över barnet. Ni verkar vara väldigt omtänksamma, jag hoppas verkligen att det går bra för er och alla barnen. 

• Anonym (barnet)

Det skulle sannolikt underlätta barnets liv något alldeles otroligt om hen fick träffa sin biologiska pappa. Förstår att din man är hatisk, men barnet är ju totalt oskyldigt.

• Anonym (kanske?)

Kanske kan pappan och barnet ha brevkontakt till en början? Via datorn? Skype så småningom när de känner sig redo.

Barnet kanske mest har funderingar om vem är pappa? Varför vill pappa inte ha mig? Osv. Det ni kan göra i detta läget är att vara örlig, men ALDRIG säga något ont om mamman inför barnet. men frågar barnet varför pappan inte ville ha det, så säg som det är, ni visste inte att hon fanns, men NU vet ni och nu vill ni ha henne! (Om det är sant, inte skapa hopp för barnet och sen försvinna ur dess liv)

Mamman finns inget behov av att ha kontakt med, man kan ta det via mail/sms, via annan person osv, det är ingen som tycker det är konstigt om din man vill ha det så och det går ju alltid att ändra sen. Känslor för barnet som eget barn kanske aldrig kommer, men så länge ni tycker om barnet och behandlar det väl måste det inte betyda något negativt för barnet, så länge ni inte säger det.

Barnet kommer att kunna förstå att avståndet sätter käppar i hjulet för att kunna ses på riktigt, men det vore ju bra om ni kunde hyra stuga7semestra på annat vis någonstans relativt nära barnet så att ni på så vis kan ha henne någon dag först, kanske med en kontaktperson närvarande och sen kanske över en natt och så utökas detta. Framöver kan ni ju ha henne på loven, om ni kan ta sem just då, iaf någon dag. 60 mil är inget man bara åker för en helg, det blir bara restid av alltihop. (Det är iaf min åsikt)
    Under sem kan ni ju säkert ha henne om det kkänns bra, iaf någon vecka. 

Svar på tråden Min man har ett barn ....