Min man har ett barn ....
Min man och jag har varit tillsammans i 7 år. Har två barn.
Sommaren innan han och jag träffades hade han en tillfällig relation med en kvinna, eller rättare sagt; dom låg med varandra i ca 2 månader. Enligt honom ska hon ha sagt flera gånger att hon hade spiral samt att hon absolut inte vill ha fler barn. Hon hade ett barn sen tidigare men pappan var inte delaktig, bodde i ett annat land.
Enligt min man skyddade han sig med kondom under i stort sätt alla samlag med henne. Han säger att vid något tillfälle när dom var onyktra övertalade hon honom att inte använda kondom. Han säger att han vet att det var dumt, etc etc ....
När sommaren var över tog deras relation slut och hon flyttade till andra änden av Sverige. Han träffade mig och sen rullade åren på. För två år sen fick min man ett brev från familjerätten. Efter dna-prov konstaterades det att han är pappa till hennes 2:a barn, nu 8 år. Allt kom som en chock för oss, inte minst för honom.
För att göra en lååång historia kort säger kvinnan idag att hon medvetet lurade honom för att få ett barn till. Hon hade inte för avsikt att han någonsin skulle få veta om det men nu mår tydligen barnet så pass dåligt att socialen är inkopplad och hon var tvungen att krypa till korset och berätta vem som är pappa för barnets skull.
Hon vädjar nu till oss, eller min man, att upprätta en relation med barnet för barnets skull. Min man, däremot, känner ett så stort hat mot kvinnan att han inte vet om han klarar av att träffa barnet. Hela våran tillvaro har vänts upp och ner. Min man är normalt en mycket social och öppensinnig person men ett sånt hat och förakt han känner för kvinnan går inte att beskriva .... och detta går ju ut över barnet!!
Min fråga är nu; hur går man vidare? Hur kan man upprätta en relation utan att kvinnan/mamman är delaktig? Självklart vill min man och jag egentligen ha en kontakt med barnet (själv känner jag en stor sorg när jag tänker på ett barn som mår dåligt och som dessutom är halvsyskon till mina barn)
Vad kan ha hänt med barnet om nu socialen är inkopplad? Själv har jag för mig att det tar lång tid innan socialen blir inkopplade. Enligt den person, en socionom, vi haft kontakt med säger att kvinnan inte har några missbruksproblem, har fast jobb och tjänar dessutom bra.
Inga påhopp om att min man borde ha skyddat sig bättre tack!! Nu är det som det är och vi vill göra det bästa av situationen ...