• Anonym (frugan)

jag sa till min man att han blivit fet!

min man har stadigt gått upp i vikt. nu väger han säkert 115kg. han vägde ca 78-80 när vi träffades. han äter ingenting på hela dagen förrän sen eftermiddag. ibland inte ens förrän vid middagstid. sen äter han hela kvällen och sköljer ner allt med öl/cocacola. jag äter inte så alls. har försökt föregå med gott exempel. jag dricker vatten. till helgen ibland 1 glas rött. äter mkt grönsaker o bra proteiner. ikväll sa jag till han att han blivit tjock. större än "den och den". -folk som han alltid klagar på att de äter så ohälsosamt. han kommenterar ofta på "vänner" och deras matvanor. han pratar alltid om hur han ska börja träna etc. när jag sa att han blivit tjock tog han illa upp, nu ligger han och snarkar på soffan. efter att ha hällt i sig 6 öl ochvräkt i sig 5 korv med bröd (efter middagen)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-03-14 02:32
    ojoj vad många som har skrivit, har bara hunnit läsa de första 10 kommentarerna.
    Är i Australien, därför det blev konstigt med tiden.
    Kl 13 svensk tid = 22 aus tid.

Ja han är väldigt duktig på att klaga på andra. speciellt hur ohälsosamt de äter.
    och så är han själv likadan..
    hemskt att känna så här, men jag blir verkligen störd på hur han skiter i sin egen hälsa.

• Svar på tråden jag sa till min man att han blivit fet!
  • The past is now
    traveler skrev 2013-03-12 15:10:37 följande:

Vidrigt, förstår om du inte tänder på honom längre. Har han varit med om något trauma som gjort att det blivit såhär eller är han bara bekväm och har drabbats av sambofällan?

Undrar jag med..något måste ha hänt. Jag har svårt att förstå att man "går ned sig" så bara för att man bor ihop och vaddå blir bekväm liksom? Ska man sluta ta hand om sig?

Jag förstår dig TS.  
  • Anders 386
    The past is now skrev 2013-03-12 19:40:27 följande:

Undrar jag med..något måste ha hänt. Jag har svårt att förstå att man "går ned sig" så bara för att man bor ihop och vaddå blir bekväm liksom? Ska man sluta ta hand om sig?

Jag förstår dig TS.  
    Men hallå se er omkring! Det är idag nästan normalt att män skaffar sig gubbmage med åren. Tror inte att nåt speciellt har hänt alla tjockisar - det är tyvärr ett resultat av vår matkultur. 
  • traveler
    Anders 386 skrev 2013-03-13 08:04:50 följande:
    Men hallå se er omkring! Det är idag nästan normalt att män skaffar sig gubbmage med åren. Tror inte att nåt speciellt har hänt alla tjockisar - det är tyvärr ett resultat av vår matkultur. 

Nja fast 115 kilo är väl inte bara gubbmage?
  • Anders 386
    Trust me skrev 2013-03-12 19:18:59 följande:

Men det var ju du som började prata om determinism

Determinismen är problematisk. Det blir ju en fråga om gradskillnader. Saknar vi fri vilja helt och hållet och allt är förutbestämt eller finns det frihetsgrader? I förlängningen blir det en fråga om vi kan sägas ha eget ansvar eller inte. Har vi inte det så är väl vårt öde att stoiskt lida och fördra det öde som givits oss om vi däremot har det så kan vi välja vad vi gör men får då också ta ansvar för det.

Att vi däremot är predisponerade för olika saker är ganska okontroversiellt. Vi har alltså en fallenhet för något men är inte förutbestämda att göra/få det. Den som har anlag för alkoholism är inte förutbestämd att supa sönder sitt liv. De som har anlag att lagra fett i större utsträckning är inte förutbestämda till ett liv med fetma. Alla med bollsinne blir inte heller en ny Zlatan.

De flesta numera anser att vi ansvarar för våra handlingar på ett icke-deterministiskt sätt. Alltså att vi har möjligheten att välja om vi ska eller inte ska göra något. En gång valde vi om vi skulle stoppa mat i munnen och inte motionera. På samma sätt kan vi då också sägas nu ha ett val att sluta stoppa mat i munnen och börja motionera. Sant är att vi lever i ett samhälle som styr oss åt något håll och att metoderna för att styra oss är väldigt utstuderade. Vårt fria val blir därför kringskuret på det viset precis som det begränsas av kunskap, erfarenhet, ekonomi mm. Däremot tycker jag inte reklam mm gör vårt liv deterministiskt utan visar snarare på hur sjukt vårt samhälle är som kan tillåta att vi utsätts för så mycket påtryckningaratt välja fel. Att välja sin egen väg på tvärs mot sin omgivning kan för väldigt många vara lika oöverstigligt som att ändra ett sant deterministiskt öde. 
    Intressant inlägg. Jag förstår hur du menar. Jag är nog ändå mer åt det deterministiska hållet. Men egentligen har det inte så stor betydelse, handlar mest om vilken världsbild man har. Och primärt var min mening att man inte ska se ner på överviktiga människor - man måste inse att problemet inte är så enkelt som vissa tror.
  • Trust me
    Anders 386 skrev 2013-03-13 08:10:13 följande:
    Intressant inlägg. Jag förstår hur du menar. Jag är nog ändå mer åt det deterministiska hållet. Men egentligen har det inte så stor betydelse, handlar mest om vilken världsbild man har. Och primärt var min mening att man inte ska se ner på överviktiga människor - man måste inse att problemet inte är så enkelt som vissa tror.

Se det som analogt med växthuseffekten. Vi behöver växthuseffekten för att ha ett bra klimat på jorden. På samma sätt behöver vi kunna lagra fett i kroppen för att ha en energireserv. Nu har vi under ett antal år ökat mängden växthusgaser vilket kan leda till ett mindre bra klimat på jorden. Vägen hit har varit obetänksam och skett via att välja de mest bekväma lösningarna utan tanke på konsekvenserna. Vägen till övervikt är likadan. Man väljer alltför ofta den bekväma lösningen och skjuter bort tankarna på konsekvenserna.

Nu befinner vi oss i ett läge där ganska stora förändringar är nödvändiga men så fort vi tänker på dom så blir det väldigt jobbigt och vi gör allt för att hitta vägar att smita undan. Att få samma effekt men på ett sätt som gör att vi kan fortsätta välja de bekväma lösningarna. Det är väl ganska likt hur en överviktig ser det också.

Det är faktiskt enkelt för det är inget problem. Det som gör att man säger "problemet inte är så enkelt" är att man inte kan fortsätta den bekväma vägen och det upplevs som ett problem man inte enkelt kan slippa undan.

Vare sig övervikt eller temperaturökningen är något förutbestämt utan något vi själva skapat. Kan vi inte tro oss kunna ansvara för vår egen kroppsvikt som individer är det dags att lägga ner allt hopp om att vi kan förändra vårt beteende på ett globalt plan för att bryta temperaturökningen.
    Jag vill dig bara väl, lita på mig.
  • Anders 386
    Trust me skrev 2013-03-13 08:55:26 följande:

Se det som analogt med växthuseffekten. Vi behöver växthuseffekten för att ha ett bra klimat på jorden. På samma sätt behöver vi kunna lagra fett i kroppen för att ha en energireserv. Nu har vi under ett antal år ökat mängden växthusgaser vilket kan leda till ett mindre bra klimat på jorden. Vägen hit har varit obetänksam och skett via att välja de mest bekväma lösningarna utan tanke på konsekvenserna. Vägen till övervikt är likadan. Man väljer alltför ofta den bekväma lösningen och skjuter bort tankarna på konsekvenserna.

Nu befinner vi oss i ett läge där ganska stora förändringar är nödvändiga men så fort vi tänker på dom så blir det väldigt jobbigt och vi gör allt för att hitta vägar att smita undan. Att få samma effekt men på ett sätt som gör att vi kan fortsätta välja de bekväma lösningarna. Det är väl ganska likt hur en överviktig ser det också.

Det är faktiskt enkelt för det är inget problem. Det som gör att man säger "problemet inte är så enkelt" är att man inte kan fortsätta den bekväma vägen och det upplevs som ett problem man inte enkelt kan slippa undan.

Vare sig övervikt eller temperaturökningen är något förutbestämt utan något vi själva skapat. Kan vi inte tro oss kunna ansvara för vår egen kroppsvikt som individer är det dags att lägga ner allt hopp om att vi kan förändra vårt beteende på ett globalt plan för att bryta temperaturökningen.
    Har läst ditt inlägg men ser ingen konflikt mot min determistiska livssyn. Vissa individer är programmerade med viljestyrkan att reda upp sina problem - andra kommer att ta beslut som leder till katastrof. Hur framtiden ser ut har vi ingen aning om, den kommer att utkristallisera sig utifrån dom biljoner små beslut som tas varje dag. 
  • Trust me
    Anders 386 skrev 2013-03-13 09:28:55 följande:
    Har läst ditt inlägg men ser ingen konflikt mot min determistiska livssyn. Vissa individer är programmerade med viljestyrkan att reda upp sina problem - andra kommer att ta beslut som leder till katastrof. Hur framtiden ser ut har vi ingen aning om, den kommer att utkristallisera sig utifrån dom biljoner små beslut som tas varje dag. 

Du vet att du precis lyckades dela in människor i två kategorier?
  • Anonym (AA)

Sa det till mitt X att hon kanske skulle tänka på kosten och hur mycket hon rör på sig , vi hade nog inte sex på några månader , och det var typiskt sambofällan ,bekvämt fredagsmys ,som min träning tog hand om ,medans hennes stillasittande fritid , lade det på hög .

• The past is now
    Anders 386 skrev 2013-03-13 08:04:50 följande:

Håller verkligen inte med! Det går att välja bort en massa skit serru.
  • Trust me
    The past is now skrev 2013-03-13 09:48:00 följande:

Ja fast han har ju rätt i att vi har en matkultur som innehåller väldigt mycket snabba kolhydrater. Inte bara i maten utan i allt som vi ska äta och dricka under vår vakna tid. Att välja bort är inte vad vår kultur handlar om.
  • The past is now
    Trust me skrev 2013-03-13 09:54:28 följande:

Ja fast han har ju rätt i att vi har en matkultur som innehåller väldigt mycket snabba kolhydrater. Inte bara i maten utan i allt som vi ska äta och dricka under vår vakna tid. Att välja bort är inte vad vår kultur handlar om.

Håller som sagt inte med. Val har vi alla. Att sitta på arslet och bälga i sin öl och annat skit är  inte vettigt.

Jag har fött 4 barn och är 41 år gammal, Inte sjutton ser jag ut som en heffaklump för det.Inte min kille heller..vi väljer sundare mat och daglig motion. Det GÅR att hålla sig sund faktiskt, sen att vår kultur allt mer liknar USA hör inte hit tycker jag utan vi har valet att undvika saker som är dåligt eller hur? 

Nej, jag förtsår TS. Han får ta och rycka upp sig från ölburkarna och skapa ett nytt liv.(sundare)    
  • Anders 386
    The past is now skrev 2013-03-13 09:48:00 följande:

Absolut, själv har jag valt bort skräpmat som öl, pasta, bröd o annat man blir tjock av - men uppenbarligen är det många som som fortsätter att häva i sig skiten. Problemet är att många inte förstår att det är skräpmat. Det är där problemet med matkulturen kommer in. Idag anses det naturligt att gå på krogen och häva i sig öl. Och lika galet är det med "fredagsmys" då man ska äta chips och annat som kroppen inte behöver.
  • Anders 386
    Trust me skrev 2013-03-13 09:39:08 följande:

Du vet att du precis lyckades dela in människor i två kategorier?
    Kvaliteten på andras beslutet finns bara i betraktarens ögon. Det var inte alls meningen att framställa det som två kategorier. Dessutom handlar det om en glidande skala. Enligt mig är Adolf Hitler ett exempel på en människa som tog många dåliga beslut. Men det finns säkert människor som tycker att han tog många bra beslut.
  • Enter Sandman

Jag blir lite förbannad men mest ledsen när jag läser den här tråden.
    Rent tekniskt har ni rätt, det är inte svårt att veta hur man ska göra för att gå ner i vikt.
    Det svåra är att göra det sen.
    Här pratas bara om det rent tekniska, men ingen berör det mänskliga, vi människor är inte maskiner, vi fattar inte alltid dom beslut som är mest rationella, det finns så många faktorer som spelar in i dom val vi gör.
    Att bortse från allt annat än det rent tekniska framstår för mig som väldigt trångsynt och svartvitt.

Jag kan berätta min historia, jag har alltid varit mullig på gränsen till överviktig, för att jag ätit fel och rört mig för lite, framförallt ätit fel.
    Men det har alltid varit under kontroll.

Sen blev jag allvarligt sjuk, och då rasade allt. allt inneliggande på sjukhuset och stillasittande hemma, samt dom tunga mediciner jag var tvungen att ta en period, gjorde att jag rusade från överviktig till fet på bara några månader.
    Idag mår jag bättre, även om jag för alltid kommer få dras med kroniska sjukdomar som begränsar mig.
    Min kropp är fortfarande skör och kommer alltid vara.

Nu har jag tagit mig tillbaka en hel del, jag har tappat  45 kg,
    Jag tränar 6 dagar i veckan under överinseende av min personliga tränare som kan min kropp bättre än nån annan, och vet vad den behöver och vad den tål.
    Jag äter enligt strikt schema uppsatt av dietist 6 dagar i veckan.

Sen kommer det nån och talar om för mig att jag borde gå ut och gå en timme om dagen.
    Då blir jag lite förbannad, vem tror personen att hen är, tror verkligen människan att jag inte vet det, att hen vet bättre än min tränare.
    Kom ner från dom höga hästarna, du är inte bättre än jag.
    Utgå aldrig ifrån att du vet vad som orsakar en övervikt, för det är mer komplext än kalorier in och kalorier ut.
    Utgå aldrig ifrån att du vet överviktigas motiv eller brist därav, eller att du vet hur överviktiga lever.
    För såvida du inte känner personen väl så har du faktiskt ingen susning.
    Och det är jäkligt förmätet att sitta och döma främlingar och tala om för andra hur dom ska leva sina liv, utan.
    Rikta den där lampan på ditt eget beteende istället.

För nu tog jag mig själv som exempel, men det finns lika många historier som det finns överviktiga, glöm aldrig det.
    Fråga istället för döma.                              

• Anders 386
    The past is now skrev 2013-03-13 10:09:20 följande:

Håller som sagt inte med. Val har vi alla. Att sitta på arslet och bälga i sin öl och annat skit är  inte vettigt.

Jag har fött 4 barn och är 41 år gammal, Inte sjutton ser jag ut som en heffaklump för det.Inte min kille heller..vi väljer sundare mat och daglig motion. Det GÅR att hålla sig sund faktiskt, sen att vår kultur allt mer liknar USA hör inte hit tycker jag utan vi har valet att undvika saker som är dåligt eller hur? 

Nej, jag förtsår TS. Han får ta och rycka upp sig från ölburkarna och skapa ett nytt liv.(sundare)    
    Ni är jätteduktiga, men det hjälper tyvärr inte dom som inte klarar av att ta "rätt" beslut. 
Svar på tråden jag sa till min man att han blivit fet!