• Uffesson

    Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?

    Hej! Är nu gravid i vecka 28.

    Innan graviditeten vägde jag 64 kilo (var normalviktig). Då jag kräktes mycket i början gick jag ned c:a 4 kilo och landade då på 60 kilo innan jag började öka.

    Nu vägde jag mig (efter måltid och sent på kvällen) och då vägde jag 70 kilo. Jag är inte ledsen över det, utan jätteglad att vara gravid. Jag bara undrar om detta är normalt och någon känner igen sig i vad jag berättar?

    Just nu äter jag frukost, lunch och middag samt, om det behövs, 1-2 små mellanmål i form av yoghurt och müsli eller en frukt. Händer att jag fikar och äter en del godis. Rör inte mycket på mig alls utan studerar hemifrån (har nu dessutom ett uppehåll). 

  • Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?
  • 10oktober

    Började på 75kg, gick ner till 70 kg pga illamående och landade på 95 kg... men jag slarvade mycket med kosten under graviditeten. Efter förlossningen vägde jag 88 kg, resten fick jag jobba bort. Har börjat planera för barn nr2 och hoppas att det inte blir lika mycket denna gång.

  • lillagullefjun

    Jag vägde 60 kg när jag blev gravid (=normalviktig) och är nu gravid i vecka 40 (BF på onsdag, första barnet), har gått upp 26 kg. Var beredd på en markant viktökning men kanske inte såhär mycket men orkar inte må dåligt över det. Jag har mått väldigt illa hela graviditeten och det enda som lindrat lite har varit att äta ofta. Och har inte kunnat röra på mig över huvud taget pga tidig svår foglossning och nu på slutet smärtsamma fötter pga svullnad.

  • Loloboije

    Vägde 52 kg och gick upp till 64, väger 50 nu. 168 cm lång. Alltid varit spinkig och gillar inte godis och sötsaker.

  • Minlillaplutt

    1:an +20 kg

    2:an +21 kg (gick först ner 4-5kg i början pga illamående, så viktuppgången var ju +25-26 kg)

    3:an +27 kg

    Nu i v. 18 med 4:an, har gått upp ca 5 kg hittills...

  • Blåsippan84

    Är i v 35, tredje barnet. Gått upp 20 kg än så länge, startvikt 67 kg. Med barn nr 2 hade jag startvikt 72 kg och gick upp 15 kg. Första hade jag startvikt 65 kg och gick upp 20 kg.

    Innan denna graviditet har jag tränat mkt och hållt strikt diet under vardagarna. När jag blev gravid blev jag extremt trött och illamående. På mitt jobb, ssk på akutavd, är det inte alltid möjligt att äta. Så jag fick leva på festis flera ggr per pass, som vi har på jobbet, för att inte kräkas eller få blodsockerfall. Och sen orkade jag ej träna efter jobbet. Sen har sommaren inneburit mkt god mat och glass, så inte konstigt att jag gått upp. Lite jobbigt tycker jag att det är, vad vågen ska stanna på vid bf, men vet att jag har disciplin sen och ska börja gå långa promenader och sen börja springa igen.

  • Blomkvast

    Jag har gått upp 6 kg hittills . Vägde 56kg innan nu väger jag 62kg , men är bara i vecka 21 hittills! Så återstå att se

  • tossaliten
    tankfull skrev 2019-02-25 19:48:25 följande:

    Ska man inte gå upp minst 10 kilo för att det ska vara normalt? Trodde det var minimum men det kanske det inte är. Jag gick upp 18 kilo men jag var väldigt smal innan graviditeten. Fattar inte riktigt vad all vikt kom ifrån för jag såg inte så tjock ut, mest bara en jättemage, och barnet vägde bara 2500 gram så... mystiskt. Men jag gick ner alla kilona även om det tog ett tag eftersom amningen inte fungerade så bra.


    Min bm sa att jag ligger helt okej i viktuppgång. Hon skattar min graviditet till runt 5 kg så behöver ju inte gå upp mer eg.
  • AnnieMagda

    Barn 1: 25 kg

    Barn 2: 27 kg

    Barn 3: 30 kg

    Barn 4 i magen. Dem här gången kämpar jag och håller tillbaka med godsakerna. BM rådde mig att gå upp högst 5-7 kg, då jag fortfarande har de mesta kilon kvar efter barn 3.

    Nu i vecka 20, har jag gått upp 3 kg. Undrar hur det ska hädanefter.

  • Therescha

    Alltid startat på 48 kg.

    Första barnet: 9 kg upp

    Andra, tredje och fjärde barnet: ca 16-18 kg upp

  • ballerinakakaoreo

    Nu när jag fött kan jag uppdatera och säga att jag gick upp 17 kg totalt och har gått ner 13 kg nu 2 veckor efter förlossningen, enbart genom att amma och leva på som vanligt. Har ej kunnat gå på promenader då jag fick en grad 2 bristning som behövde sys mycket och som har gjort väldigt ont. Fick lite dålig aptit också och har inte ätit så mycket godis/snacks som vid graviditeten så det kanske beror lite på det också. Magen försvann helt efter 3-4 dagar och det syns inte någonstans på min kropp att jag varit gravid - så länge jag har kläderna på. Än är magen slapp (i huden och pga musklerna som förtvinat) och jag har fått bristningar lite här och där, men annars så är jag faktiskt jättenöjd över min kropp än så länge. 

  • tossaliten

    Kan också meddela nu när jag fött.

    6 kg upp och 7 kg ner efter 2 v. Direkt efter hade jag gått ner ca 4-5 kg.

Svar på tråden Hur mycket gick ni upp i vikt under graviditeten?