• Zumba12

Är skild. Kan min exman tvinga mig att byta veckor vi har barnen?

Vi är skilda. Vi har barnen varannan vecka. Allt har funkat bra med detta. Jag är tillsammans med en polis som har skiftarbete som är arrangerat utifrån att han ska ha sina barn varannan vecka och att allt ska stämma med hans ex. Jag och han har våra barn samma veckor. Han och mina barn kommet jättebra överens, jag själv älskar honom. Nu vill min exman byta veckor då han träffat en ny. Jag vill inte eftersom det inte går att byta veckor för den jag älskar. Vi skulle aldrig träffas ensamma. Det skulle innebära att vi inte skulle kunna fortsätta träffas och båda är jätteledsna då mitt ex absolut vill byta veckor, är upprörd, menar att han inte vill ha det sämsta upplägget för honom eftersom han nu träffat en ny. Min fråga är om han kan tvinga mig att byta veckor? Vi har inget skriftligt på detta.

• Svar på tråden Är skild. Kan min exman tvinga mig att byta veckor vi har barnen?
  • LinneaJosie

TS- men om ni byter dag ni skiftar då? Att ni har dem onsdag till onsdag eller något sådant? Det bästa vore om ni kunde lösa det här så vänskapligt som möjligt då det blir klart enklast även för dig i längden. Finns det alltså inget sätt att mötas på halva vägen?

• Kjell2
    Zumba12 skrev 2013-03-20 20:59:46 följande:
    Kjell2: Hopplöst alltså. Ledsamt.
    Ett mejl där vi är överens om veckorna. Gäller det som skriftligt avtal?
    Nej - måste vara fastställt av familjerätt eller domstol.

Tycker ni ska träffa på familjerätten och fixa ett fastställt schema.  

Hopplöst vet jag inte om det är men inledning till någon form av chicken-race och en djup konflikt där barent kommer i kläm. 
  • Ms H

Menar du att du och din nys barn kan träffas när ingen av er har barn?

• 040kille
    Zumba12 skrev 2013-03-20 20:59:46 följande:
    Kjell2: Hopplöst alltså. Ledsamt.
    Ett mejl där vi är överens om veckorna. Gäller det som skriftligt avtal?

Jo, det är ett avtal ni har.

Ett muntligt avtal är lika giltig tsom ett skriftligt med allsköns formalia, men det är ju ord mot ord i en rättegång som gäller där.Hävdar man att olika saker är sagda så....

Har ni svårt för att samsas är det rätta att be familjerådgivningen eller vad de nu heter om hjälp. Be dem göra ett förslag. Blir ni båda missnöjda har ni någon att skylla på... Kan vara rätt praktiskt det där.  
    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • Zumba12

Vill absolut inte att barnen kommer inkläm. De är viktigast i alla lägen för mig. Samtidigt är det svårt när allt funkar så bra nu och jag så gärna vill kunna träffa den jag kommit att älska på ett bra sätt.

Om vi byterbytesdag kommer en av oss bara att ha den helg vi båda vill ha.

• Kjell2
    040kille skrev 2013-03-20 21:17:00 följande:
    Jo, det är ett avtal ni har.

Ett muntligt avtal är lika giltig tsom ett skriftligt med allsköns formalia, men det är ju ord mot ord i en rättegång som gäller där.Hävdar man att olika saker är sagda så....

Har ni svårt för att samsas är det rätta att be familjerådgivningen eller vad de nu heter om hjälp. Be dem göra ett förslag. Blir ni båda missnöjda har ni någon att skylla på... Kan vara rätt praktiskt det där.  

Till skillnad från de flesta andra avtal måste umgängesavtal fastställas. Annars kan t ex inte en part begära verkställighet.
  • 040kille
    Kjell2 skrev 2013-03-20 21:21:05 följande:

Till skillnad från de flesta andra avtal måste umgängesavtal fastställas. Annars kan t ex inte en part begära verkställighet.

Där erkänner jag att jag kan ha fel. Det är ren avtalsrätt jag har en gnutta insikt i.
    Det som kallas ödet är bara konsekvenserna av ens egen dumhet
  • mammalovis

Vad är det som gör att exets nya "protesterar" mot umgängestiderna (eller genom exet)? 

• Zumba12

Mitt ex nya hävdar att hennes ex inte kan byta sina veckor och därför kan inte hon det heller. Förstår att det kan vara svårt såklart. Det är det för alla.

• Bolaget
    Zumba12 skrev 2013-03-20 21:19:21 följande:
    Vill absolut inte att barnen kommer inkläm. De är viktigast i alla lägen för mig. Samtidigt är det svårt när allt funkar så bra nu och jag så gärna vill kunna träffa den jag kommit att älska på ett bra sätt.

Om vi byterbytesdag kommer en av oss bara att ha den helg vi båda vill ha.
    Men självklart kommer barnen i kläm, nu vet jag inte hur stora de är men kanske tillräckligt stora för att förstå att ni börjar bråka om att ingen av er vill ha dem en vecka. För handen på hjärtat det är ju egentligen det det handlar om.
    Du vill inte ha dem under den veckan din nya är barnledig och ditt ex vill inte ha dem under den veckan hans nya är barnledig så i grunden handlar det inte om att bägge VILL ha dem en viss vecka utan om att bägge INTE VILL ha dem en viss vecka.
  • Ms H

Men om de är hos er två veckor, sen hos dem två veckor då? Eller 1,5 vecka om 3 är för länge.

• nevermind

Men varför ska du offra tid med din nya men inte han??? Du hann först, om vi säger så...

Ni kan väl byta onsdagar/torsdagar eller nåt så får han i alla fall början av veckan med nya tjejen. Eller?

• Olbis

Hej!

Jag undrar hur det gick med veckorna och exet?

Jag har nämligen samma problem?

Svar på tråden Är skild. Kan min exman tvinga mig att byta veckor vi har barnen?