• Anonym (TS)

Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?

Jag hade ingen aning om det. Har aldrig läst om det eller hört talas om det. Försäkringskassan har inte sagt någonting. Sonen föddes i februari. Nu i mars, fem dagar före det skulle ha betalats ut, fick jag brev om att eftersom barnets pappa bor utomlands får min son inget barnbidrag. Min son är född, bosatt och folkbokförd i Sverige (och lika så är jag), men pappan bor utomlands. Jag tycker det är jättekonstigt. Överallt läser man att ALLA barn i Sverige har rätt till barnbidrag. Inte visste jag att barnbidraget i själva verket var ett pappabidrag, endast för barn vars pappor är folkbokförda i Sverige. Jag tycker det är diskriminerade.
    Någon annan som råkat ut för samma sak?

• Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?
  • Sykepleie

Jättekul: Ja, hans pappa får barnbidrag från Frankrike och har alltid fått. Jag har alltid fått från Sverige och får av någon anledning nu med. Men JAG har aldrig fått två barnbidrag.

• Sykepleie

MrsHuges: Brukar ringa FK varje månad efter det dimt ner på kontot igen och påpeka men ignorerar bara Men men pengarna finns där så när de skickar en räkning på 4 års felaktigt barnbidrag så kan jag betala med en gång och räntan för pengarna på kontot sparar jag till sonen

• Jättekul
    Sykepleie skrev 2013-03-23 18:37:41 följande:
    Jättekul: Ja, hans pappa får barnbidrag från Frankrike och har alltid fått. Jag har alltid fått från Sverige och får av någon anledning nu med. Men JAG har aldrig fått två barnbidrag.
    Ok.
  • Anonym (Mr Q)

Överklaga beslutet, hänvisa till att pappan är arbetslös i USA, visa bevis på det, så kommer du att få barnbidrag.

• Anonym (Mr Q)
    Sykepleie skrev 2013-03-23 16:11:38 följande:
    Ja, anonym jag gjorde det. Och eftersom ts inte får från USA så ska hon få barnbidrag från Sverige.
    Under förutsättning att ts överklagar och skaffar fram bevisning på att pappan i USA är arbetslös.

I så fall kommer ts helt plötsligt vara berättigad till svenskt barnbidrag. 
  • yndra
    Anonym (Mr Q) skrev 2013-03-26 01:33:38 följande:
    Under förutsättning att ts överklagar och skaffar fram bevisning på att pappan i USA är arbetslös. I så fall kommer ts helt plötsligt vara berättigad till svenskt barnbidrag. 

Ts behover inte bevisa ett dugg. Hon har ratt till barnbidrag punkt. Hon och barnet bor i Sverige och ar svenska medborgare alltsa ar de berattigade till bb. Jag var i samma sits forra aret, fk har gjort fel och ett samtal eller tva reder ut det hela. Min man bodde och bor i USA, min dotter fodd i Sverige med dubbla medborgarskap var berattigad till bb direkt utan knussel.
  • Anonym
    yndra skrev 2013-03-26 06:23:48 följande:

Ts behover inte bevisa ett dugg. Hon har ratt till barnbidrag punkt. Hon och barnet bor i Sverige och ar svenska medborgare alltsa ar de berattigade till bb. Jag var i samma sits forra aret, fk har gjort fel och ett samtal eller tva reder ut det hela. Min man bodde och bor i USA, min dotter fodd i Sverige med dubbla medborgarskap var berattigad till bb direkt utan knussel.
    Man behöver inte ens vara svensk medborgare för att få barnbidrag, räcker med att man är folkbokförd i Sverige och har uppehållstillstånd.
  • Anonym
    Sykepleie skrev 2013-03-23 18:32:02 följande:
    Jättekul: Jag får av någon anledning fortfarande barnbidraget för min son från Sverige, trots att jag bor och arbetar i Norge (är skriven här) och min son bor i Frankrike. Får inget barnbidrag för sonen från Norge, det får jag endast för mina små tjejer Så två barnbidrag får jag inte och har aldrig fått.

Var beredd på återkrav och en polisanmälan för bedrägeri från fk vilket görs rutin mässigt. 6 mån har du rätt att vistas utomlands. Jag betalar av till fk. Så jag vet. Jag missade 1 mån, och får betala tillbaka 7 mån. Min miss så det är bara att betala.
  • Sykepleie
    Anonym skrev 2013-03-26 18:40:02 följande:

Var beredd på återkrav och en polisanmälan för bedrägeri från fk vilket görs rutin mässigt. 6 mån har du rätt att vistas utomlands. Jag betalar av till fk. Så jag vet. Jag missade 1 mån, och får betala tillbaka 7 mån. Min miss så det är bara att betala.

Jag är inte ens inskriven i Sverige och utregistrerad från fk sedan flera år tillbaka, så bedrägeri kommer det aldrig att bli. Återkrav, inga problem, alla pengarna finns där. Och jag ringer och påpekar varenda jävla månad! Men de verkar inte byr sig.
  • Sykepleie
    Anonym skrev 2013-03-26 18:40:02 följande:

Jag har tilloch med ringt och bett om inbetlaningskort flera gånger, men inget händer...
    Sykepleie skrev 2013-03-26 19:02:37 följande:

Jag är inte ens inskriven i Sverige och utregistrerad från fk sedan flera år tillbaka, så bedrägeri kommer det aldrig att bli. Återkrav, inga problem, alla pengarna finns där. Och jag ringer och påpekar varenda jävla månad! Men de verkar inte byr sig.

• Anonym (4)
    Sykepleie skrev 2013-03-23 18:39:33 följande:
    MrsHuges: Brukar ringa FK varje månad efter det dimt ner på kontot igen och påpeka men ignorerar bara Men men pengarna finns där så när de skickar en räkning på 4 års felaktigt barnbidrag så kan jag betala med en gång och räntan för pengarna på kontot sparar jag till sonen

Se till att skicka en skriftlig påminnelse till FK. Ett mejl. Kommer att vara bra att ha som bevis den dagen FK påstår att du aldrig hört av dig till dem även om de egentligen skall protokollföra även dina samtal till dem.
  • Anonym (Sverige Sverige)

Har bara läst TS. Är pappan och du tillsammmans, försörjer han familjen? 

Detta hände mig och det blev en otrolig soppa, helt hysteriskt. Jag var skild och pappan hade flyttat utomlands. Tack vare att jag inte drog in någon inkomst (levde på FP och hade stort behov av BB) och att vi hade gemensam vårdnad räknades han som familjeförsörjare trots att vi inte tillhörde samma hushåll längre. Helt absurt.

Efter många vändor och tagna privatlån (det var inte bara FP som rök på samma grunder utan alla andra bidrag från staten) fick jag till slut rätt och fick ut bidragen retroaktivt. Vid det laget var jag på ruinens brant och sökte socialbidrag. Vilket jag fick avslag på tack vare att jag ju fått ut en stor utbetalning. Att den utbetalningen skulle gå till att betala tillbaka lånen jag tagit under månaderna helt utan inkomst brydde sig inte socialtjänsten om....

Fyra år senare är jag fortfarande skuldsatt, men kämpar på.

Så så fint fungerar det i vårt fina land!

• Sykepleie
    Anonym (4) skrev 2013-03-27 02:08:14 följande:

Se till att skicka en skriftlig påminnelse till FK. Ett mejl. Kommer att vara bra att ha som bevis den dagen FK påstår att du aldrig hört av dig till dem även om de egentligen skall protokollföra även dina samtal till dem.

Tror du inte jag gör det varenda gång? Vet inte hur många mail jag skrivit genom åren. Men det gör nada. Fortsätter att betala ut felaktigt barnbidrag. Och eftersom jag vet att det är felaktigt kan inte pengarna användas. Så det sitter på ett bra ränte konto. Nåt ska jag ju ha för besväret iallfall
  • Anonym (4)
    Sykepleie skrev 2013-03-27 10:20:41 följande:

Tror du inte jag gör det varenda gång? Vet inte hur många mail jag skrivit genom åren. Men det gör nada. Fortsätter att betala ut felaktigt barnbidrag. Och eftersom jag vet att det är felaktigt kan inte pengarna användas. Så det sitter på ett bra ränte konto. Nåt ska jag ju ha för besväret iallfall
    Jag hade bara läst att du ringt och talat om. Att ha det skriftligt är bara till din fördel den dag det blir krångel om saken.
  • Sykepleie
    Anonym (4) skrev 2013-03-27 10:32:19 följande:
    Jag hade bara läst att du ringt och talat om. Att ha det skriftligt är bara till din fördel den dag det blir krångel om saken.

Jo jag har för vana att både ringa och skicka mail. Varje månad. Nåt mera kan jag inte göra.
  • 1973april

Jag och mina barn har fått uppehållstånd ,men vi  kan inte hitta lägenheten det betyder har vi bott i migrations lägenheten. Däremot är mina barn rätt till barnbidrag?

Svar på tråden Visste ni att barnet inte får barnbidrag om pappan inte bor i Sverige?