Anonym (Knepigt) skrev 2013-04-15 19:01:31 följande:
Fast det är ju inte säkert att hans avsikt är att jävlas... Vänd på steken - tänk dig att din exman gifter om sig och tar sig, tillsammans med sin nya fru, ett nytt ovanligt namn. Skulle du då, handen på hjärtat, vilja att dina barn hade detta namn som mellannamn? Ett namn som en ny kvinna, vilken han lämnat dig för, bär som efternamn.....
Du slår huvudet rakt på spiken samtidigt som du missar den med milslängder. Du skriver att det ju inte är säkert att han vägrar skriva på för att jävlas. I nästa mening skriver du att han kanske låter bli att skriva på, inte för att jävlas, utan för att han inte vill att våra gemensamma barn ska bära samma namn som den man jag lämnade honom för nu har som efternamn. Och ja, handen på hjärtat så hade jag ALDRIG låtit mina negativa känslor gentemot mitt ex gå ut över barnen, vilket han nu gör. Båda barnen vill ha mitt efternamn som mellannamn, men mitt ex vägrar skriva på. Han använder alltså barnen som maktmedel i denna fråga (som i så många andra frågor). Huruvida jag har en ny man som har samma efternamn som jag nu även har är inte relevant. Det är inget han behöver bry sig om. Barnen vill ha mitt efternamn som mellannamn eftersom JAG har det efternamnet, inte pga att min nya man också heter det. Dessutom hade jag aldrig varit otrogen och sedan lämnat honom om han bara hade visat mer kärlek. Jag var trött på att vara hans hushållerska samtidigt som det inte fanns ett uns av närhet (varken psykisk eller fysisk) emellan oss. Visst, att jag var otrogen var fel, jag borde begärt skilsmässa innan jag involverade mig med någon ny. Samtidigt behövde jag den kärlek och det självförtroendet den nya mannen gav mig för att finna kraft att bryta upp hur mitt olyckliga äktenskap.