• snartsnart

6 kg vktuppgång v18 och enorm mage, fler?

Jag fick en chock när jag upptäckte att jag gått upp hela 6 kg (jag är bara 160 cm), min mage är dessutom enorm. Jag väntar inte tvillingar. Nu undrar jag förstår hur det här ska sluta? Finns det fler som gått upp såhär mycket och har stora magar redan nu? (Jag känner mig som en stor ballong som snart ska lyfta).

• Svar på tråden 6 kg vktuppgång v18 och enorm mage, fler?
  • greeneyes

Blev "glad" när jag hittade tråden, men jag verkar ha gått upp mer än er. I v 12 hade jag redan gått upp 11 kg. Detta pga att äta var det enda som funkade mot illamående, samt att jag inte kunde dricka nåt annat än saft just.
    Nu i v 16 har värsta illamåendet lagt sig och jag äter numera jättenyttigt och drick bara bubbelvatten.
    Men det är ändå ångestladdat, har ju gått upp två klädstorlekar och jag undrar var det ska sluta. Trivdes med vikten innan (bar strl 36) så jag hoppas ju att jag ska gå ner allt efter att bebisen kommit.

• FrökenS
    greeneyes skrev 2013-05-24 17:27:58 följande:
    Blev "glad" när jag hittade tråden, men jag verkar ha gått upp mer än er. I v 12 hade jag redan gått upp 11 kg. Detta pga att äta var det enda som funkade mot illamående, samt att jag inte kunde dricka nåt annat än saft just. Nu i v 16 har värsta illamåendet lagt sig och jag äter numera jättenyttigt och drick bara bubbelvatten. Men det är ändå ångestladdat, har ju gått upp två klädstorlekar och jag undrar var det ska sluta. Trivdes med vikten innan (bar strl 36) så jag hoppas ju att jag ska gå ner allt efter att bebisen kommit.

Min kompis gick också upp mycket direkt, också pga illamåendet. Hon var tvungen att småäta hela tiden för att må mindre illa. Totalt gick hon upp 25 kg båda sina graviditeter men gick ner allt på nio månader båda gångerna. 9 månader upp, 9 månader ner
  • Kokobello

Hej! Jag är i vecka 14 (+0) och har gått upp 4,3 kg. Min mage är svullen och det känns som om jag är gravid i 7 månaden eller nåt. Jobbigt. Jag är 154 cm lång och vägde 57 innan jag bjev gravid. Jag jag också småätit mkt pga illamående och har därför gått upp mkt men det känns liksom som, var ska detta sluta egentligen. Mår fortfarande lite illa sådär malande nästan hela tiden och det är jobbigt. Det enda som hjälper är ju att äta! Aaaahhh!

• Empis

Är i vecka 16 här, 15+4 och har gått upp ca 5kg...blivit sjukt stor enligt andra..bland annat växt om min kompis som är i vecka 26XD

Många frågar om det verkligen bara är en bebis..

Men det är så olika! Vissa blir skitstora fort och sen stannar det av eller så tar det jättelång tid och sen exploderar dem på nån vecka:)

• MiniStark

BM besök idag.. V26.. Gick bra, hon var inte intresserad av min vikt, frågade inte ens så det var skönt att det inte var prioriterat eftersom alla andra värden såg super ut!!

• Elin8401

Hej är i v 17+5 (18) men första barnet å jag har gått ner 1kg å nu gått upp dom 1 kg igen =)
    Det e nog väldigt olika för alla.
    Syran gick upp endast 7kg, men då spydde hon ioch för sig varje dag i början och gick ner typ 5kg...

• snartsnart

Jag har fått höra av alla att min mage är så extreeemt stor. En kollega tittade chockat på mig när jag sa att jag har beräknat förlossningsdatum 26 september, hon sa att hon var lika stor som jag lika tidigt och hon födde en 5,4 kg bebis!

På grund av min stora mage, ständiga kommentarer samt min snabba viktuppgång så har jag varit säker på att jag har graviditetsdiabetes. Var hos barnmorskan för ett par dagar sedan och hon sa att jag inte alls var stor! Hon mätte magen och den låg precis under genomsnittet. Hon tyckte inte heller att jag skulle oroa mig för min vikt eller vad jag åt då alla värden var bra. Jag har inte gått upp något på flera veckor, så jag ligger fortfarande på 9kg+, vilket var helt okej. Jag känner mig superfrisk helt plötsligt! :D

• snartsnart
    snartsnart skrev 2013-06-14 00:09:51 följande:
    Jag har fått höra av alla att min mage är så extreeemt stor. En kollega tittade chockat på mig när jag sa att jag har beräknat förlossningsdatum 26 september, hon sa att hon var lika stor som jag lika tidigt och hon födde en 5,4 kg bebis!

På grund av min stora mage, ständiga kommentarer samt min snabba viktuppgång så har jag varit säker på att jag har graviditetsdiabetes. Var hos barnmorskan för ett par dagar sedan och hon sa att jag inte alls var stor! Hon mätte magen och den låg precis under genomsnittet. Hon tyckte inte heller att jag skulle oroa mig för min vikt eller vad jag åt då alla värden var bra. Jag har inte gått upp något på flera veckor, så jag ligger fortfarande på 9kg+, vilket var helt okej. Jag känner mig superfrisk helt plötsligt! :D
    Orsaken till att min mage ser stor ut är för att livmodern och fostret ligger mer utåt, blir en stor badboll...på vissa syns det inte lika mycket trots att de egentligen är större eftersom allt lägger sig runt magen och mer inåt.
  • MiniStark
    snartsnart skrev 2013-06-14 00:12:15 följande:
    Orsaken till att min mage ser stor ut är för att livmodern och fostret ligger mer utåt, blir en stor badboll...på vissa syns det inte lika mycket trots att de egentligen är större eftersom allt lägger sig runt magen och mer inåt.

SAmma här.. Svägerskan bar barnet in mot ryggen och blev aldrig särskilt stor (men han var 3,9 kg o 53 lång).. Min bebis ligger helt klart utanpå kroppen och jag ser i vecka 26 ut som om jag svalt en gigantisk vattenmelon..
  • BalchensMalin

Är i vecka 18 och har gått upp 8 kg. Hade jättesvårt för det i början men bara att gilla läget. Har en stor mage och bli så trött på när folk ska kommentera hur stor jag redan har blivit, eller när de frågar : är du säker på att de inte är två.. Det sårar tyvärr mig. Jag vet att jag har en stor mage, men jag är gravid! Alla kan inte ha den där lilla kulan.. Nu har jag bestämt mig att sträcka på mig och vara stolt för miraklet i magen :) hur stor den än är ;) Vi är olika! Eventuellt trycka upp en tshirt med texten: ja, den är stor och Nä, det är bara en!! Haha

• tinto90

Jag är gravid i vecka 17. Har ökat 5kg i vikt och har en enorm mage! Är 158cm lång o var smal innan graviditeten (47kg). Jag
    Tror att korta smala kvinnor går upp mer än en lång "mullig" kvinna. Jag har aldrig tänkt på min viktuppgång eller mage som onormalt. Jag är bara glad och stolt äver att ha en riktig gravid mage redan. Tänk att de finns dom som inte
    Får någon grav mage förenn vecka 25. Var tacksam o visa upp din mage stolt! Det är sååå vackert med stor mage! :) folk frågar mig med om jag har tvillingar och påpekar att jag är väldigt stor. Tycker de är positivt, folk ser verkligen att man är gravid! Njut av magen o viktuppgången. Det gör då jag och de ska jag fortsätta med :)

• MiniStark
    tinto90 skrev 2013-06-17 23:37:20 följande:
    Jag är gravid i vecka 17. Har ökat 5kg i vikt och har en enorm mage! Är 158cm lång o var smal innan graviditeten (47kg). JagTror att korta smala kvinnor går upp mer än en lång "mullig" kvinna. Jag har aldrig tänkt på min viktuppgång eller mage som onormalt. Jag är bara glad och stolt äver att ha en riktig gravid mage redan. Tänk att de finns dom som inteFår någon grav mage förenn vecka 25. Var tacksam o visa upp din mage stolt! Det är sååå vackert med stor mage! :) folk frågar mig med om jag har tvillingar och påpekar att jag är väldigt stor. Tycker de är positivt, folk ser verkligen att man är gravid! Njut av magen o viktuppgången. Det gör då jag och de ska jag fortsätta med :)

Överhuvudtaget så har man som lång kvinna mycket mer utrymme att ha barnet på innan magen behöver sticka ut.. Sen kan man ju bära barnet utåt ändå, beroende på livmodern.. Har man sedan ett par kilo extra redan innan så har man antaglien kämpat med sin vikt innan graviditeten och då är det psykiskt jobbigt när vikten sticker mycket och fort.. Även om den sen lugnar ner sig..
  • camilla1979
    BalchensMalin skrev 2013-06-17 21:32:27 följande:
    Är i vecka 18 och har gått upp 8 kg. Hade jättesvårt för det i början men bara att gilla läget. Har en stor mage och bli så trött på när folk ska kommentera hur stor jag redan har blivit, eller när de frågar : är du säker på att de inte är två.. Det sårar tyvärr mig. Jag vet att jag har en stor mage, men jag är gravid! Alla kan inte ha den där lilla kulan.. Nu har jag bestämt mig att sträcka på mig och vara stolt för miraklet i magen :) hur stor den än är ;) Vi är olika! Eventuellt trycka upp en tshirt med texten: ja, den är stor och Nä, det är bara en!! Haha
    haha kan du trycka upp en till mig med!! ;)
  • Väggputs
    MiniStark skrev 2013-05-22 09:17:52 följande:
    v 23 och +10 kg... Nu vill jag inte gå upp något mer...
    Samma här. Upp ca 9 kilo och går in i vecka 24 snart. Det sitter bara på magen, men jag ser verkligen ut att vänta tvillingar. Visste dock att detta förmodligen skulle hända eftersom jag gick upp mer än 20 kilo med mitt första barn. Tappade dem dock inom ungefär 10 veckor från förlossningen + att jag gick ner ytterligare 5-6 kilo när jag ammade.

Är normalt sett 157 cm lång och väger 52 kilo, så de där extra kilona syns och känns, men det är bara att gilla läget Jag vet ju att jag inte äter onyttigare än vanligt och rör mig lika mycket som vanligt, så för mig är det genetiken som jävlas.
  • cattus

Värsta förvåningen, var till barnmorskan idag och har inte gått upp något på nästan 4 veckor, nu v. 26....innan dess hade jag gått upp 6,5 kg. Kan iofs inte äta särskilt mycket åt gången då det verkligen känns trångt och jag blir bara illamående av sötsaker just nu.
    Barnmorskan blev också förvånad och var orolig att jag inte åt alls, men jag äter rätt normalt i övrigt och allt som kommer på tallriken. Äter dock inte för en person extra snarare 20-25% mindre än vanligt då jag inte får i mig mer utan att spricka. 

• Limja

Jag är gravid med mitt tredje barn nu och har än så länge inte gått upp så mycket tycker jag. är i v 18 och har lagt på mig ca 8 kg tror jag ...
    Med förra barnet gick jag upp  nästan 30 kg, från 55 kg på mina  165 cm. Kände mig som en valross ett tag men faktiskt så gick jag ner nästan allt igen! 

• Elin8401

Är nu i v23 å jag har gått upp 5kg nu =)
    jippii "bara" 18v kvar tills vi förhoppningsvist får hålla vårat lilla mirakel =) LÄNGTAR!!!

Svar på tråden 6 kg vktuppgång v18 och enorm mage, fler?