• Anonym (bananen)

Famijehem sa upp sig.

Mitt barn har varit hos samma familjehem ca 3 år. (Under 10år)

Nu har familjehemmet sagt upp sitt uppdrag att vara familjehem åt barnet.

Vad brukar hända sen? Någon som vet?

• Svar på tråden Famijehem sa upp sig.
  • Angels
    Anonym (***) skrev 2013-04-29 23:01:16 följande:

Ja, du har helt rätt. Det här är alldeles för komplicerat för att få svar på ett forum. Den man jag separerade ifrån är den enda fadersfrigur som min son har haft.

Jag älskar verkligen hans båda barn. Den ena har jag aldrig bott med då han flyttade hemifrån som 17 åring, Men så fort vi träffas så klickar vi verkligen, jag VET att han tycker om mig jättemycket!
    Vi spenderar 4 veckor varje sommar på semestern och då är det mest han och jag, pappan har annat att göra då ;) 

Men dottern som var 11 när vi träffades kallar mig för sin bästa vän.
    Känns så konstigt att min bästa kompis är tillsammans med min pappa sa hon förra sommaren. Hon är 15 nu och jag vill fortsätta ha kontakt med henne, kan jag det?
    Min son ser henne som sin syster MER än han ser den halvsyster han bor med nu som syster.    

Jag tror att soc har insett att dem faktiskt har tagit ett lite för snabbt beslut och på fel grunder. Dem skrev en utredning som dem visste skulle hålla i rätten så lvu gick igenom.

MEN när jag pratar med soc så känner jag att dem faktiskt vill att sonen ska flytta hem snart, jag är inte orolig egentligen för jag vet att jag är en bra mamma. Soc kände inte mig när placeringen skedde, nu när dem känner mig bätttre så inser dem att det kanske var ett misstag.

JAG SAMARBETAR TILL 100% MED BÅDE SOC OCH FAMILJEHEMMET! Jag gör det för mig och mitt barns bästa, mina egentliga åsikter behåller jag för mig själv.!

Men faktum är att jag anser att jag litar på mina soctanter, jag tycker dem båda är väldigt vettiga faktiskt!. Så jag tror att detta kommer lösa sig!       
    Jag måste säga att jag älskar din inställning till livet! Du verkar vara en stark människa som bara fick ett kraftigt bakslag. Du ska se att din son snart är hemma hos dig igen och ja, jag tycker absolut att du ska fortsätta hålla kontakten med din bonusdotter om det är det ni båda vill.
  • Anonym (***)
    Angels skrev 2013-04-29 23:05:20 följande:
    Jag måste säga att jag älskar din inställning till livet! Du verkar vara en stark människa som bara fick ett kraftigt bakslag. Du ska se att din son snart är hemma hos dig igen och ja, jag tycker absolut att du ska fortsätta hålla kontakten med din bonusdotter om det är det ni båda vill.

Tack...... jag uppskatttar din åsikt om mig. Jag är faktiskt ett levande exempel på att soc kan ta barn utan att egentliigen ha fog för det. MEN jag kommer inte bråka över detta. Istället fokuserar jag på att bli klar med min terapibehandling (har ca 5 veckor kvar) och sen kommer jag vara en ännu bättre mamma  till mitt barn.

Det här är hemskt............ men det är inte såååå hemskt....... han är snart hemma och jag har fått mig en "knäpp på näsan" - så känns det. 
  • liv

Det är ju ditt barn?? Är det någon som är oansvarig så är det väl du...

Anonym (bananen) skrev 2013-04-29 21:08:05 följande:
    Det handlar om familjehem som har tagit på sig uppdraget och nu säger upp sig.

• Jättekul
    Anonym (bananen) skrev 2013-04-29 21:36:00 följande:

När barn av någon anledning behöver bo hos familjehem så ligger yttersta ansvaret hos socialtjänsten. DOMhar ju hittat denna familj som för 3 år sedan ville ta hand ombarnet. Inte ska det bli sämre hos familjehem..Denna familj kommer aldrig mer få uppdrag från "min"kommun.

Vill inte skriva mer detaljer.

(Barnet kommer med största sannoklighet få flytta hem) Vilket är underbart.

Tanken med denna tråd var att Familjehem kan närsomhelst säga upp placerade barn....(Lättvindligt)

eller krångliga familjehem...

Familjehem är väl inte livegna??!! De har tagit hand om ett barn under tre års tid då inte föräldrarna (du?) tagit hand om sitt barn. 

Efter tre års placering brukar vårdnaden gå över till familjehemmet. De kanske inte ville det pga olika omständigheter.

Jag tycker familjehem gör ett fantastiskt arbete som tar hand om andras barn.  
  • Anonym (bananen)

Inget fel på bra familjehem....många barn som idag är vuxna har fått ersättning av staten pga missförhållanden.

• Jättekul
    Anonym (bananen) skrev 2013-04-30 09:37:42 följande:
    Inget fel på bra familjehem....många barn som idag är vuxna har fått ersättning av staten pga missförhållanden.
    Det stämmer att barn innan det blev förbjudet med aga att barn hos familjehem blev slagna. Liksom barn blev hos sina biologiska föräldrar. Vilket är jättehemskt.

Sen vet man inte hur många som ljuger av familjehemsbarnen. Jag menar det fanns pengar att tjäna här. 
  • Anonym (bananen)
    Jättekul skrev 2013-04-30 10:18:24 följande:
    Det stämmer att barn innan det blev förbjudet med aga att barn hos familjehem blev slagna. Liksom barn blev hos sina biologiska föräldrar. Vilket är jättehemskt.

Sen vet man inte hur många som ljuger av familjehemsbarnen. Jag menar det fanns pengar att tjäna här. 

aga och aga...såg du inte uppdrag granskning eller var det kalla fakta...det va inte "normala" örfilar!!!!!!!!!!!!!

barnen tvingades 100 st situps,äta tills domkräktes....ochmycket mycket mer.

• Maria 434
    Anonym (***) skrev 2013-04-29 22:43:36 följande:

Jag blev gravid (pga att han lurade mig, men det är en annan story), och fick mitt barn. Mannen lämnade mig för en annan kvinna och har ALDRIG visat intresse för barnen. Han träffade dock sin första dotter då och då.

Den här mamman är nu gift och har barn med sin nya man - där är MITT barn placeerat!          
    Du blev lurad att bli gravid??!!! Hur i hela friden går det till, du visste inte att ni hade sex eller?
  • Jättekul
    Anonym (bananen) skrev 2013-04-30 10:24:17 följande:

aga och aga...såg du inte uppdrag granskning eller var det kalla fakta...det va inte "normala" örfilar!!!!!!!!!!!!!

Ingen vet om det är sant. Då de fosterföräldrarna är för gamla och kan inte försvara sig eller rent av döda. Uppdrag granskning är ju verkligen ett program man kan lita på, eller....?

Man får ta det programmet med en nypa salt. 

Självklart finns det fall där detta förekom liksom i biologiska föräldrahem.  Nu är detta OT för tråden.

När det gäller det nuvarande problemet att ett familjehem säger upp sig så brukar det för det allra mesta bero på de/en av de biologiska föräldrarna. Att familjehemmet inte orkar med dem. Ganska vanligt då de är påträngande och ringer ofta och ska lägga sig i saker i deras familjevardag. 
  • Anonym (***)
    Maria 434 skrev 2013-04-30 10:25:04 följande:
    Du blev lurad att bli gravid??!!! Hur i hela friden går det till, du visste inte att ni hade sex eller?

Ha ha...... jo, självklart visste jag det.

Han lurade mig genom att ge mig mina p-piller under en period. Jättegulligt tyckte jag DÅ - visste inte att det var andra piller dock.

HAN ville ha barn, jag ville vänta. Hade nyss börjat arbeta med mitt drömyrke...

Han ville "låsa mig" och det lyckades han med!       

Man läser ofta att kvinnor slarvar med sina p-piller för att bli gravida, jag vill belysa att även män kan lura till sig barn!

Jag gick till mvc 3 ggr för att jag misstänkte att jag var gravid. Alla tester var negativa. Mannen var med mig de första 2 gångerna.

3:e gången berättade jag att jag tagit test från både apoteket och pressbyrån som visade positivt, då hämtade mvc kvinnan mitt test igen och höll upp det mot lysröret - jag var gravid! (detta var i 5:e månaden)
    Fick höra efteråt att det var FEL på mvc testerna och att tester från apotek och pressbyrån alltid är säkrare!

Mitt barn är verkligen världens mest efterlängtande och finaste unge! (i min värld)        
  • Anonym (***)
    mikipiki skrev 2013-04-30 20:37:35 följande:
    När familjehemmet jag bodde i sa upp sitt uppdrag så blev jag omplacerad.

Hade du bott i samma familj i många år då?

I ts fall så har tydligen familjen andra placeringar kvar, men dem har sagt upp just ts lilla barn. 
  • mikipiki

Jag hade bott där i lite mer än tre år och samma familj hade nya fosterbarn efter mig.

• Maria 434
    Anonym (bananen) skrev 2013-04-30 10:24:17 följande:

Jo och UG och Kalla Fakta är så vääldigt opartiska i sina program..........
Svar på tråden Famijehem sa upp sig.